[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:32

Ik had deze netten..
Afbeelding
Gaat bij mijn d pony b pony en shet geweldig goed. Mijn Otti(welsh cob) had het net binnen een paar weken kapot. Groot gat erin. Heb mijn oude frame van cvpijp met hucknet er bovenop gelegd. Dat gaat goed. Hucknetten zijn wel duurder maar gaan echt heeeeel lang mee. Binnenkort hoop ik mijn frame van steigerbuis klaar te hebben met mijn huck net erin. Mijn ervaring is goedkoop is uiteindelijk duurkoop.


viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:34

Misschien interessant voor de mensen voor wie makkelijk vullen ook belangrijk is hier mijn geknutselde slowfeeder:
Afbeelding
Ik wilde het mijn stalhouder die voert overdag niet te moeilijk maken. En mijzelf ook wat makkelijker dan steeds voldoende netten klaar te moeten zetten. De houten bak is van stal en daar wilde ik niet meteen aan gaan knutselen dus zelf de plastic bak gebruikt en toen het allemaal bleek te werken die in de bak van stal vastgezet.
Het frame zakt niet mee maar ligt op de rand van de bak. Door een haak aan de voorkant los te maken kan het frame als een deksel open scharnieren. Het net zit er ruim in zodat het net wel mee kan zakken. Zit nu een net van de action in, maar als pony straks wat dikker wordt en het meer moet "slowen" dan doe ik er een ander net in.

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:50

Mooi hoor. Is het een frame van cv pijp?

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:52

Otti1977 schreef:
Ik had deze netten..
[ [url=m/k8VFLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gaat bij mijn d pony b pony en shet geweldig goed. Mijn Otti(welsh cob) had het net binnen een paar weken kapot. Groot gat erin. Heb mijn oude frame van cvpijp met hucknet er bovenop gelegd. Dat gaat goed. Hucknetten zijn wel duurder maar gaan echt heeeeel lang mee. Binnenkort hoop ik mijn frame van steigerbuis klaar te hebben met mijn huck net erin. Mijn ervaring is goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

Die hebben wij ook, met heel veel gaten helaas :D

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:54

Dan raad ik je echt een net aan van betere kwaliteit. Dit is van huck:
Afbeelding

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:59

xJitskee schreef:
Ik vind dat toch echt een geval 'goedkoop is duurkoop'. Het action aanhangernet heeft het hier nog geen week overleefd, het materiaal van een aanhangernet is veel dunner dan dat van een echt goede slowfeeder. Ik heb na de action netten geïnvesteerd in echt goede netten en die gaan nu al 2 jaar mee en zijn nog steeds goed. Ik heb de netten van Zeldenrust Haystack zoals te lezen in mijn eerdere berichten.


Dat vind ik toch per paard verschillend. Heb er 3 lopen en hiervoor 4. De 4e die nu weg is sloopte ze op alle manieren maar nog kon ik er wel een maand mee doen.
Nu doe ik al 2 jaar met dezelfde netten in de bakken.

En die zijn toch wel van de action

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:06

Otti1977 schreef:
Dan raad ik je echt een net aan van betere kwaliteit. Dit is van huck:
[ [url=m/JRlaWC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die heb ik denk ik ook, maar is 2x zo duur dan de extra sterke van equiculinair geloof ik.
Wel een geweldig net :j

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:15

Ik was nu dacht ik net geen 50€ kwijt. Voor 2 netten van 110 x 95. Voordeel is op maat kopen is helemaal rondom stevig afgewerkt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:19

Ik heb de dure ook gehad en waren snel kapot. De aanhanger net van action was ook snel kapot. Heb dus nog steeds netten van ej overdwars hangen in de ibc vaten. Ik zou liever een recht net van dat materiaal hebben om in een frame te maken.

Wie heeft er ervaring met een haybal? Mn ene ruin komt iets teveel aan en wil ik overdag een aantal uren apart zetten met zijn shet vriend. Niet helemaal zonder eten, dus keek naar zoiets. Ik ben alleen bang voor het zand dat erin komt. Maar het valt er vast ook weer uit??

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:21

Otti1977 schreef:
Ik was nu dacht ik net geen 50€ kwijt. Voor 2 netten van 110 x 95. Voordeel is op maat kopen is helemaal rondom stevig afgewerkt.

Die maat valt op zich nog wel mee zie ik nu, maar vrees dat ik toch flink duur uit ga komen voor mijn zakken.
Deze hebben we het over toch?
https://www.huck.nl/sportnetten/netten- ... mm_212-030

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:24

Otti1977 schreef:
Mooi hoor. Is het een frame van cv pijp?

Ja dat is CV buis inderdaad, hadden we grotendeels nog liggen na de verbouwing. Voor een meer paards versie of slopers zou het wel wat steviger moeten denk ik. Maar voor mijn pony en om te zien of het concept werkt voldoet het prima

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:49

superpony schreef:
Ik ben alleen bang voor het zand dat erin komt. Maar het valt er vast ook weer uit??
Als het zand nat is zal het kleven aan het hooi. Persoonlijk zou ik dat nooit doen.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:50

CV-buis is dunwandig, dus idd niet erg sterk. Je kunt het wel verzwaren door er zand in te doen voor je het dichtmaakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:27

DubbelDun schreef:
superpony schreef:
Ik ben alleen bang voor het zand dat erin komt. Maar het valt er vast ook weer uit??
Als het zand nat is zal het kleven aan het hooi. Persoonlijk zou ik dat nooit doen.


Ik twijfel heel erg. Ben wel bang voor zand, maar denk ook weer, het wordt verkocht, dus zal wel heel erg meevallen??

Onze bak is nog vrij vlak. Of je zou hem in iets moeten leggen, vastmaken aan iets?

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:30

Azmay schreef:
Otti1977 schreef:
Ik was nu dacht ik net geen 50€ kwijt. Voor 2 netten van 110 x 95. Voordeel is op maat kopen is helemaal rondom stevig afgewerkt.

Die maat valt op zich nog wel mee zie ik nu, maar vrees dat ik toch flink duur uit ga komen voor mijn zakken.
Deze hebben we het over toch?
https://www.huck.nl/sportnetten/netten- ... mm_212-030

Ja deze heb ik. Hoe grotere stukken je neemt hoe goedkoper het wordt. Dus je kan ook groot stuk nemen en zelf op maat knippen. Mail Mike van huck maar eens. Snelle reactie op de mail en erg goede service.


Mijn ervaring met cv buis is dat het alle kanten opbuigt. Maar om uit de proberen of het werkt is het ideaal. Mijn eerste frame ook van cv buis. Helaas trekken ze hem zo krom. Nu een tijd netten gehad maar kost me te veel tijd om te vullen. Hopelijk heeft mijn man snel tijd om de steigerbuizen op maat te slijpen. Iemand nog een tip om het net aan de buizen te bevestigen? De cv buis reeg ik er zo doorheen. De steigerbuizen zijn daar te dik voor.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:09

@superpony: je zou een stuk kunnen bestraten of met rubber matten beleggen. Dan maak je de kussens aan een paal vast. Nadeel is wel dat je dan dagelijks moet vegen om het opgelopen zand te verwijderen.
Je kunt het kussen ook in een kunststof bak vast maken. Maar dan heb je dus eigenlijk een standaard slowfeeder :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:37

Wij hebben een groot bestraat pleintje. Maar we voeren ook op andere plekken in het zand met ibc vaten. Mn ene ruin is wat snel dik en wil ik wat uren apart zetten in de bak. Daarom keek ik naar iets om hem daar niet geheel zonder eten te laten staan. Iets dat dus niet blijvend daar staat als je de bak wil gebruiken. Overigens zijn wij de enige gebruikers.
Twijfel nog wel of dat de oplossing wordt, maar bedankt voor het meedenken.

ikkeniet

Berichten: 1256
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 23:44

Ik heb de netten bij de Action vandaan, maar die gaan nu al voor de tweede winter mee.
Bij 1 van de drie paarden gaat nu het net kapot in de stal, bij de andere zijn ze nog heel.
Buiten heb ik 3 kliko's met netten erin en een plastic kuubkist, en deze zijn nog heel.
Paarden staan vanaf zeven uur in de ochtend tot half tien s avonds buiten.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 00:58

ikkeniet schreef:
Ik heb de netten bij de Action vandaan, maar die gaan nu al voor de tweede winter mee.
Bij 1 van de drie paarden gaat nu het net kapot in de stal, bij de andere zijn ze nog heel.
Buiten heb ik 3 kliko's met netten erin en een plastic kuubkist, en deze zijn nog heel.
Paarden staan vanaf zeven uur in de ochtend tot half tien s avonds buiten.


Wij hebben de netten in 2 ibc vaten en daar staan ze met zn 4en rondom aan te trekken. In het huisje heb ik geen net en in de stallen, wisselt het. Als ik wil dat ze wat meer schuilen, gooi ik wat neer.

Voor dat ze zo intensief ermee omgaan vind ik de netten die we hebben netjes lang mee gaan.

Onze ibc vaten zijn wel laag, omdat we ook een shet hebben. Ander voordeel van hooi in netten, is wel dat we er veel in kunnen doen en het niet wegwaait.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:27

Het voersysteem staat! Hij is uiteindelijk 220cm breed geworden. De netten zijn besteld bij huck (ook Een nieuw net
Voor de buiten slowfeeder) en als de netten binnen zijn gaan de overburen de frames lassen. Hopelijk zijn ze een beetje snel binnen zodat we hem af kunnen maken en gaan gebruiken.

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:43

Wij krijgen een plafond in onze stal (open schuilstal) om het hooi op te slaan. Nu had m'n zus een idee. Wat als we het einde van het plafond open laten aan de achterkant en dan een heel groot hooinet aan het plafond tot aan de grond te laten hangen zodat we daar telkens de baaltjes in kunnen schuiven? Als een soort heel grote hooiruif maar dan gemaakt van (huck) net. Iemand een idee of dit slim is? Voordat we het in elkaar hebben gezet en het niet blijkt te werken haha :D

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:08

Klinkt wel heel erg slim!
Edit: enige risico dat het misschien teveel zwengelt? Maar dat kun je oplossen door heg aan de onderkant met iets aan de grond of iets zwaars te bevestigen

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Zidore

Berichten: 5786
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 01:59

Ik wil er een soort houten bak onder maken dat er geen mest of urine in kan komen, die bak bevestigen we met haken aan de muur, het net dan weer vast aan andere haken. Verder worden het 2 netten aan elkaar gerijgd met rondom elastiek zodat als er iets vast zit in het hooi tak ofzo (of we niet bij de strotouwtjes kunnen) we het altijd los kunnen maken

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:20

Een oud gebruik in een nieuw jasje :D
Vroeger hadden veel stallen een luik langs de wand zodat het hooi zo naar beneden de stal in gegooid kon worden.

Alleen zou de achterwand bij mij niet werken want dat is de poepplek :)

Zoiets had je in gedachten??
Afbeelding

Otti1977

Berichten: 3037
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:07

Wie heeft er tips en foto's van een frame van steigerbuis met een net erin. Ik wil even wat ideeën opdoen om mijn net aan het frame vast te maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Charat, ComscoreBot, GrapeshotBot, jen, MerelV, Pova, wendyh en 23 bezoekers