[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

[INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-11 08:39

In veel topics is wel iets te vinden over slowfeeders, maar het leek mij handig om er een verzameltopic van te maken. Zodat er een goed overzicht is van de slowfeeders, die al ontwikkeld zijn met hun voor- en nadelen.

Vorig jaar heb ik deze in mijn weiland gehad:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-47JFWSJT.jpg

Voordeel: ze doen er lang over.
Nadeel: er valt toch nog te veel op de grond.

Mocht er al zoiets bestaan, dan ontvang ik graag de link daarvan.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: TAG aangepast


PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:27

Wat ik mij afvraag is welke maas afmeting het beste is. Zodat het lekker langzaam gaat waardoor ze onbeperkt kunnen krijgen.

Britt

Berichten: 18868
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:28

Ik heb mijn hooinet in de (loop)stal hangen, dan at ze ook nog gerust van grond af. Daarnaast heb ik ook nog een hooibak gehad, dat bevalt ook altijd goed, maar ook daar knoeien ze veel langs als je er geen goed gaaswerk op legt.

Maaswijdte is ook afhankelijk van je hooi. Met lang en grofstengelig hooi moet je niet een te kleine maaswijdte hebben, dan krijgen ze het er niet uitgetrokken. Net als bij heel fijn hooi, dat krijgen ze ook niet fijn te pakken, maar fijn hooi is sowieso lastig in een hooinet.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:29

ik heb een groot hooinet met mazen van 5x5; voor ponies en vreetzakken die op dieet zijn, vind ik dat perfect van maat.
Voor mijn paard gooide ik wel nog wat los extra er bij, want hij mag toch wel iets vlotter door eten om niet te vermageren.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-11 13:54

http://www.healthezhayfeeder.com/

Zo'n slowfeeder als in de link heb ik in de stal hangen. Mijn paard kan er nu geen rommeltje meer van maken, wel is hij wat minder geschikt voor erg fijn hooi. Dat wordt er toch nog te snel uitgetrokken of het valt er vanzelf uit.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:31

Tot nu toe heb ik altijd een appelbak gebruikt (de zogenaamde kuubkisten) en heb er een aanhangernet over bevestigd. Helaas heeft dit niet een heel erg lange levensduur. Wel bleef het meeste in de bak en niet op de grond.

DubbelFun

Berichten: 88417
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:54

Ik heb netten van 3, 4,5 en 6 cm en die van 3 doen ze iets langzamer over als die van 6.
Er wordt idd nog wel wat gemorst, maar lang zoveel niet en omdat ik er rubber matten onder heb liggen eten ze ook gewoon op war er gevallen is.

Olikea

Berichten: 5446
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:34

Ik heb netten met 3 cm maaswijdte, die van nickyskeet. Ik voer er voordroog uit, en ik moet zeggen, dat werkt super.
Er wordt erg weinig gemorst, en paard is er lekker lang mee bezig.

Ik ben er blij mee. *\o/*

Julius <3

AaronYve

Berichten: 10502
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:36

Ik had een bak die vaststond in de grond met daar overheen gaas.
Dat werkte voor mij nog het beste qua verspilling van eten en het hooi in de bak houden.

Aaron
Elmar
Lucky

Mi_Amore

Berichten: 14811
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:47

Ik heb er met mazen van 3 op 3 en dat kreng van een paard van mij eet het in no time op hoor :+

2 plakken hooi vreet die gerust op op een half uur.
Ik vraag me af hoe ze dat flikt...

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Olikea

Berichten: 5446
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:23

chipieke schreef:
Ik heb er met mazen van 3 op 3 en dat kreng van een paard van mij eet het in no time op hoor :+

2 plakken hooi vreet die gerust op op een half uur.
Ik vraag me af hoe ze dat flikt...


Knap paard heb jij.. Ik doe ongeveer 6 kilo voordroog in een zak, en
elke ochtend zit er nog een beetje in..

Julius <3

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:34

Had een hooicontainer voor mijn /3 . Maar hij maakte er een leuk spelletje van :( .
Hap hooi eruit plukken en dan met zijn voorbeen een beuk tegen de container aan. Is de container leeg dan kan je er leuk tegenaan blijven trappen wie weet valt er dan nog een klein hooisprietje uit :(
Hij deed wel wat langer om het hooi op te eten maar voor zijn voorbenen is het minder ;)
Geef nu weer hooi in de hooiruif, eet een stuk rustiger :D



Afbeelding

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:45

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OAVGWPNN-D.jpg

Dit is onze slowfeeder (is toch hetzelfde begrip als zo'n net denk ik?)
Wij hebben er een platte pallet in, deze pallet die er nu in ligt is alleen wat aan de kleine kant en ligt eigenlijk verkeerd om (ze kunnen nu de laatste beetjes die eronder liggen niet pakken.. Gelukkig gaan ze daar niet dood van), maar degene waar ik een half uur mee bezig ben geweest in elkaar te zetten hebben ze gesloopt toen ik hem een keertje niet vast had gelegd (tr*tten). Deze ligt aan een kant aan een strotouw met musketonhaak, zo kun je hem makkelijk los maken bij nieuw hooi erin pleuren of leeghalen van de bak. Ook is die erg licht, ik denk rond de 5/10 kilo, til je er dus zo uit. Onze shet kan er niet van boven uit eten en moet het dus doen met geknoeide restjes en de sprietjes die door de mazen steken. De andere twee mogen sowieso meer hebben en kunnen dus wel van boven eten.

Er zit aan de bovenste randen hout omdat mijn pony kribbebijt en zo haar tanden wel erg snel sleten.. Ook is dit erg veilig, zo had ons paard 5 jaar geleden een winkelhaak in zijn hoofd omdat hij zich weer eens had gestoten op een nogal lompe manier (resultaat: 9 hechtingen) aan een hoek van de bak..

Corelli

Berichten: 9989
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:49

Wij hebben op stal een aantal hooibakken (waaronder een heus hooibuffet van 10 meter :D) met daarop beton gaas, vastgemaakt met kettingen.
Erg fijn systeem, makkelijk te vullen en geen gesloop :n Hooibakken zijn overigens zo hoog dat ze wel heel gek moeten doen, willen ze er met de hoeven in komen, maar dat risico hou je wel met betongaas, dus dat is wel iets om heel goed over na te denken :)

kwekk
Berichten: 49
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: limburg

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:59

Wij hebben een net over een oud bad gedaan met een paar grote stenen onderin voor het gewicht , hier werkt het goed. de mazen zijn 5x5

Het leven is niks waard, maar niets is meer waard dan het leven.
www.rinendemaes.nl , www.kalios.de

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:47

Corelli schreef:
Wij hebben op stal een aantal hooibakken (waaronder een heus hooibuffet van 10 meter :D) met daarop beton gaas, vastgemaakt met kettingen.
Erg fijn systeem, makkelijk te vullen en geen gesloop :n Hooibakken zijn overigens zo hoog dat ze wel heel gek moeten doen, willen ze er met de hoeven in komen, maar dat risico hou je wel met betongaas, dus dat is wel iets om heel goed over na te denken :)


Zou je daar foto's van kunnen maken? Ben ik wel benieuwd naar, altijd leuk nieuwe ideeën te zien! Beetje inspiratie opdoen :)

Mi_Amore

Berichten: 14811
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:05

Olikea schreef:
chipieke schreef:
Ik heb er met mazen van 3 op 3 en dat kreng van een paard van mij eet het in no time op hoor :+

2 plakken hooi vreet die gerust op op een half uur.
Ik vraag me af hoe ze dat flikt...


Knap paard heb jij.. Ik doe ongeveer 6 kilo voordroog in een zak, en
elke ochtend zit er nog een beetje in..


Knap paard niet echt, eerder een irritant paard :+

Ik heb nu de laatste twee dagen het hooi echt héél goed uitgeschud en luchtig in het net gelaten,
nu heb ik de indruk dat het iets trager gaat.

Maar langs de zijkant zit er 1 draadje, als dat los komt, komt heel je zijkant open.
Dat heeft ze dus door hoe ze exact dat draadje kan loskrijgen...

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:48


Corelli

Berichten: 9989
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:49

ZusJacobs schreef:
Corelli schreef:
Wij hebben op stal een aantal hooibakken (waaronder een heus hooibuffet van 10 meter :D) met daarop beton gaas, vastgemaakt met kettingen.
Erg fijn systeem, makkelijk te vullen en geen gesloop :n Hooibakken zijn overigens zo hoog dat ze wel heel gek moeten doen, willen ze er met de hoeven in komen, maar dat risico hou je wel met betongaas, dus dat is wel iets om heel goed over na te denken :)


Zou je daar foto's van kunnen maken? Ben ik wel benieuwd naar, altijd leuk nieuwe ideeën te zien! Beetje inspiratie opdoen :)

Ja hoor, dat kan geregeld worden :j

Worrel
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:15

Nadeel van de hooinetten vind ik dat paarden er met hun benen in vast kunnen komen.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:06

Ik doe het zo:

Afbeelding

Worrel
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:05

Ziet er uit als constructie die mijn kluns overleven kan. Goed idee!

Britt

Berichten: 18868
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:20

Mwah voor een kleine maaswijdte moeten ze veel moeite doen om klem te komen zitten hoor :=
Nou hebben die van mij ook geen ijzers en zetten ze geen voeten in het net, dus dat scheelt :P

Worrel
Berichten: 73
Geregistreerd: 21-04-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:45

Als het net leeg is en slap hangt, dan gaat het wel eens mis, bij mijn oen tenminste, die presteert het onmogelijke.

jacqp
Berichten: 587
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: wenum wiesel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:52

Wat ik zoek is een easyfill (super kwaliteit en zeer handig te vullen) maar ik zou de mazen graag wat kleiner hebben.
Is iemand dit al eens tegengekomen?

De hooinetten heb ik hoog aan palen hangen zodat ze er niet in vast komen te zitten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Jossie, Rijsa, Tessapolly en 24 bezoekers