[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:44

Ik heb deze.

Afbeelding


Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:37


life does not have to be flawless to be good

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:01

Ik heb onder in grote beton blokken zitten. Het hooi kan dus niet totonder de gaten komen. Ze hebben er geen probleem mee om alles eruit te halen.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:07

Heb je die rondjes helemaal uitgeschuurd zodat ze niet scherp zijn oid?

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:09

Scherpe randjes zijn er idd afgehaald

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:14

hooinetten hoog hangen lijkt me niet echt geslaagd. Ze krijgen dan al het stof van het hooi lekker in hun neus. En bovendien is het ook niet bevorderlijk voor een goede eethouding. Past denk ik meer bij giraffen.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:26

Waarom hoog hangen? Hier hangt ie niet perse hoog :n

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:31


Netjes zitten met karabijnhaken vast in een verzwaarde palletbox. Het zijn netten met maasjes van 3x3 maar die hadden ze nog te snel leeg naar mijn smaak. Ik heb er nu dus een groot net dat ook maasjes van 3x3 heeft overheen zitten, dan doen ze er weer net wat langer over :D .

Ik heb eerst dezelfde constructie gehad als TS, maar met dezelfde ervaring: toch nog teveel verspilling en dat werd in natte tijden een drekbende :r .
Wat ook een voordeel is van het hooikrat is dat ze met hun hoofd naar beneden eten ipv naar beneden/opzij en dus minder hooi en stof in hun neus krijgen.

Relax. Nothing is under control.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:42

Citaat:
De hooinetten heb ik hoog aan palen hangen zodat ze er niet in vast komen te zitten.


hier doelde ik op

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

jacqp
Berichten: 587
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: wenum wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:50

Dinopino schreef:
Citaat:
De hooinetten heb ik hoog aan palen hangen zodat ze er niet in vast komen te zitten.


hier doelde ik op



Gelukkig weet ik zelf ook dat ik geen giraffes heb maar paarden...............

Mijn vraag is een vergelijkbaar net als easyfill maar dan fijnmaziger, ik hoef geen tips over mijn manier van ophangen.

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-11 14:58

Mac schreef:

Netjes zitten met karabijnhaken vast in een verzwaarde palletbox. Het zijn netten met maasjes van 3x3 maar die hadden ze nog te snel leeg naar mijn smaak. Ik heb er nu dus een groot net dat ook maasjes van 3x3 heeft overheen zitten, dan doen ze er weer net wat langer over :D .

Ik heb eerst dezelfde constructie gehad als TS, maar met dezelfde ervaring: toch nog teveel verspilling en dat werd in natte tijden een drekbende :r .
Wat ook een voordeel is van het hooikrat is dat ze met hun hoofd naar beneden eten ipv naar beneden/opzij en dus minder hooi en stof in hun neus krijgen.



Dit idee, ziet er goed uit! En het lijkt dat ze al het hooi in de bak laten i.p.v. ernaast. Ik vraag mij wel af of het net stevig genoeg is en hoe doe je dat als het regent?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:03

it_is_me schreef:
Dit idee, ziet er goed uit! En het lijkt dat ze al het hooi in de bak laten i.p.v. ernaast. Ik vraag mij wel af of het net stevig genoeg is en hoe doe je dat als het regent?

In de regen wordt alles nat :D maar je zou er natuurlijk een dakje boven kunnen maken oid. Hier komt hij uiteindelijk onder de overstek van de inloopstal aan te staan :-) . Ik vermoed dat de netten wel sneller zullen gaan slijten door het vastzitten aan de karabijnhaken, maar ze gaan nu al een paar jaar mee en ik heb sinds de overgang naar deze constructie ook nog geen extra schade gehad :-) .

Relax. Nothing is under control.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:10

Degenen die netten laag bij de grond hebben hangen, heeft er nooit een ponyhoefje of veulenhoefje in vast gezeten?

hotchocolat, gaat die bak niet heel de paddock door zo?

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:14

Ik heb een haflinger en die heeft er nooit ingehangen, maar die heeft dan ook wel flinke voeten. Bovendien heeft ze ook nog nooit geprobeerd om haar voet op te tillen geloof ik. Eten moet in je mond en snel een beetje :+

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:18

zo'n bak met net als bovenstaand heeft mijn pony ook. Onderin de bak zitten gaten, dus regenwater maakt wel het hooi nat, maar blijft niet in de bak staan. Hij eet het hooi dan ook nog gewoon :)

De bak verplaatst hij niet zomaar, heb 1x gezien dat er zo'n bak op zijn zijkant lag, maar dat was niet met dit systeem :)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:19

Wij hebben idd ook gaten in de onderkant van de bak geboord :j dus het water blijft er niet in staan. Het hooi en de netten worden natuurlijk wel nat. Da's vies met vervangen :D maar verder niet zo'n probleem.

Relax. Nothing is under control.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:42

Ik heb precies dezelfde bak, en gebruik ook netten van 3 bij 3. Helaas knagen die schatjes van mij er gaten in. Wat voor netten gebruik jij, Mac?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:21

Heeft niemand zo'n ton met hooinet eronder? Wat mac zegt dat ze zo niet schuin hoeven te eten vind ik wel een voordeel. Mijn vriendin heeft een kinderbox van hout. Kan even niet op de naam komen. En gewoon een rek erop met twee karabinerhaken. Paarden knoeien amper

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:49

Ik gebruik al jaren hooinetten met maas van 3, 4,5 en 6 en ik heb er een bij die graag in het net mag schoppen als het hooi er niet snel genoeg naar madam's zin er uit komt. Maar er heeft nog nooit een hoef klem gezeten in de mazen c.q. het net.
Met kleine mazen is dat gewoon niet mogelijk, mits er geen gaten in zitten natuurlijk :D

Shadow_S
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-05-11

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:53

het meest natuurlijke is als het paard van bovenaf eet,
bij de meeste constructies die ik hier zag eten ze nog met hun hoofd scheef

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:58

Viel mij ook op Shadow_S, zit me nochtans te bedenken wat ik nu wil voor hier...

dominiquesr
Berichten: 2334
Geregistreerd: 21-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:01

wat handig, ik volg het topic even.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:02

VeerenAshley schreef:
Ik heb precies dezelfde bak, en gebruik ook netten van 3 bij 3. Helaas knagen die schatjes van mij er gaten in. Wat voor netten gebruik jij, Mac?

Volgens mij heb ik ze van heunetz.de (is alweer een paar jaar geleden dat ik ze heb gekocht) ... maar daar zie ik die met maasjes van 3 cm niet meer bij taan :? ?

Relax. Nothing is under control.

Shadow_S
Berichten: 23
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:03

een bak (kan vanalles zijn) met een rooster erop met mazen van 3 a 5 cm ofzo (van ijzer of net)
gaten onderin de bak zodat evt water eruit kan.
het rooster moet mee kunnen zakken als het eten verminderd maar moet niet vanzelf van de bak afkunnen.

succes met knutselen haha

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:05

jacqp schreef:
Wat ik zoek is een easyfill (super kwaliteit en zeer handig te vullen) maar ik zou de mazen graag wat kleiner hebben.
Is iemand dit al eens tegengekomen?

Nee, maar er bestaan wel vulhulpen voor hooinetten. Daar kan je je eigen voorkeur netten aan hangen om te vullen.
Deze bv :
http://www.kraemer-pferdesport.de/Heune ... &ci=247676

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hwn, juval en 97 bezoekers