[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:25

Ach, ik vind het wel het proberen waard eigenlijk :P
Ik ga het gewoon doen, zie wel wat ervan komt. Komende 2 weken hoeven we hier toch nog geen hooi te geven (gras in overvloed).


Grit

Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:41

Mac schreef:
Idd erg fijne netten :j . De maasjes rekken wel uit met gebruik, maar dat vind ik niet zo erg, omdat ik een 3x3 mazig net IN deze netten doe
Dat viel mij ook op, dat 3x3 al snel grotere mazen worden door het getrek eraan. Jij hebt zo dus twee lagen over elkaar heen?
Zit hierover te twijfelen omdat ik ze ook niet teveel wil frustreren, bij ons zit er kuilvoer in en het kost wel werk om er het kuil eruit te trekken (goed), maar dan hebben ze vaak ook meteen een flinke pluk en dat gaat mij weer te snel.
Ik gooi er nu een paar lichte plastic ballen onderin, geeft ook weer wat gepuzzel hoop ik.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:17

JudithO schreef:
Zou het realistisch zijn om grote speciekuipen om te bouwen tot slowfeeders?
Gewoon van die bakken die je bij bijv. de gamma kunt kopen, daar een paar gaatjes onderin boren voor waterafvoer en om een hooinet aan te bevestigen. Verder onderin wat stenen leggen om de boel te verzwaren zodat de pony's er niet mee kunnen gaan gooien.



Zie: [VSW] Eigen hooiruif maken voor ca. €20,- (inclusief foto's)

Als je een deurmat gebruikt gaat het wss beter, omdat er dan minder hooi langs de randen kan glippen, met gaas krijg je het namelijk nooit goed rond.
Wat je ook kan doen is een curverbak kopen (of een ander soort rechthoekige bak) daar past gaas en deurmat precies mooi in.
Stenen werkt goed, je moet er wel een paar in leggen. Maar bij mijn merrie werkte het goed.
Nadeel is dat ik vind dat er toch te weinig hooi in gaat, met 2,5 uur eten was alles al op (gaat denk ik 1,5/2 plak in).


Ik ga een hooikliko maken deze week :D
De kliko heb ik al, met roze klep en roze velgen {:)
Afbeelding

cYn

Berichten: 934
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Om de hoek.

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:18

even een stipje, ga er zelf ook 2 maken voor mijn paarden! Super handig!

Kyra en Bink

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:20

Grit: ik heb idd een net in een net en dat werkt heel goed :j . Ik klik alleen het buitenste net vast in het krat waardoor ze lekker met de netten moeten rommelen om er iets uit te krijgen. Heb ook voordroog en ze hebben er absoluut geen moeite mee om het er doorheen gepeuterd te krijgen. Het gaat heel langzaam (dat is natuurlijk ook de bedoeling :D ) maar ze raken absoluut niet gefrustreerd of zo. Ze zijn gewoon lekker bezig :-) .

Bal oid er bij in doen is ook wel een leuke!

Met een speciekuip zou ik heel voorzichtig zijn. Daar gaan ze idd mee aan de haal. Mijn jongste merrie heeft er ooit eens 1 ondersteboven gekiept, is er met haar hoef op gaan timmeren en is er doorheen geschoten :oo ! Gelukkig zag ik het gebeuren en bleef zij heel rustig, maar mijn hart zat in mijn keel toen ik naar haar toe rende om dat ding van haar been af te halen. Zelfs het grote krat dat ze nu hebben, hebben we verzwaard met een paar grote balken.

Roze velgen op je hooibak hebben is natuurlijk wel briljant :)) .

Relax. Nothing is under control.

Grit

Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:43

Ik ga het onthouden Mac! Ik heb toch nog een net over.

Misschien moeten ze ook nog wennen aan het feit dat ze niet meer hun mond vol kunnen proppen (ze hebben de ruiven sinds een week) en gaan ze binnenkort wat minder tekeer op de netten en zijn ze tevreden met hapjes. Of is dat wishful thinking??
Een van de twee is behoorlijk dominant en ik moet niet hebben dat hij voortdurend van ruif wisselt (en dus de ander weg jaagt), omdat het hem te langzaam gaat >;) . Hij is altijd op zoek naar het lekkerste hapje }> , maar ik gun de ander ook zijn eetrust.

deedee19

Berichten: 7928
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:46

JudithO schreef:
Heeft iemand tips waar je op moet zoeken voor goed stevige bakken voor een slowfeeder die ook gebruikt kunnen worden door shetlanders? (dus geen meter hoog zijn)


Doe zoals ik. Tik ergens een oude badkuip op de kop. Boor en aan de linker en rechterkant een gat in en maak daar een oog met musketonhaak aan vast. Koop dan zo'n net van Nicky's keet of EJ en klik die ertussen. Ik gebruik deze constructie voor mijn fjord, maar mijn shet kan er ook bij.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:52

JudithO schreef:
Zou het realistisch zijn om grote speciekuipen om te bouwen tot slowfeeders?
Gewoon van die bakken die je bij bijv. de gamma kunt kopen, daar een paar gaatjes onderin boren voor waterafvoer en om een hooinet aan te bevestigen. Verder onderin wat stenen leggen om de boel te verzwaren zodat de pony's er niet mee kunnen gaan gooien.

Er mee voetballen lukt ook met stenen. Bij modder worden ook de netten snel smerig, omdat er aan getrokken, etc. wordt en bak nog wel eens op z'n kant of kop beland. Als je zoiets wil maken moet je de bak vast maken en die paal/bevestiging krijgt heel veel te verduren, dus kies er geen omheiningspaal voor.

Dat is trouwens iets wat je bij alle slowfeeders goed in gedachten moet houden. Een paard zet veel kracht op een hooinet/slowfeeder, dus of extra stevig maken en goed vast zetten of juist los laten slingeren zodat paard geen kracht kan zetten met behulp van de bevestiging.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:55

Het idee is dus om 3 van die grote speciekuipen te gaan halen, daar minstens 3 zware klinkers per bak in te leggen voor het verzwaren, vervolgens geen rooster maar een hooinet, die kleine van EJ erin.
Als de pony's er alsnog mee gaan gooien komen ze er vanzelf achter dat hun eten dan vies wordt.
We gaan even proberen hoe het gaat.

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:00

De pony's boeit het eigenlijk niet dat het net vies wordt, maar om door die natte drek heen te worstelen om de knoop uit je hooinet te krijgen is heel snel niet leuk meer, plus dat je net zo smerig wordt dat je het hooi er niet meer schoon in krijgt en je pony's dus veel zand/aarde met het hooi mee binnen krijgen (als ze het blijven eten tenminste).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:04

Tja, zo heeft alles zo zijn nadelen.
Ik ga het gewoon testen, zoals ik al zei. Misschien valt het allemaal wel reuze mee.

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:46

Ik zoek eigenlijk ook een slowfeeder, maar dan geen hooinet. Ik ben bang dat mijn paarden daarin vast komen te zitten met de hoeven, hoe hoog ik hem ook wel eens vastmaak.
Ik zoek eigenlijk een bak met een soort gaatje plankje wat steeds mee zakt naar beneden als er hooi uitgegeten wordt.....

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:25

Wat is dat toch met mensen die bang zijn dat hoeven vast komen te zitten in hooinetten :P

Als je een SLOWFEEDER hooinet gebruikt dan heeft die hele kleine mazen , daar past een hoef echt nevernooit in :

http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html

Grit

Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:29

De uiteindes van een hoefijzer wel. Die zijn nooit strak gelijk aan de hoef.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:51

Als ze echt lopen te e*kelen met hun hooinetten kunnen ze wel in de ophanglus komen met hun maaibeen. Heeft mijn jongste merrie een keer gepresteerd (dezelfde als die van de speciekuip :D ). Daarom vind ik hooinetten in een bak ook fijner (naast dat ze met hun hoofd recht naar beneden eten).

Relax. Nothing is under control.

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:55

Met een tak van een hoefijzer in een hooinet komen dat is wel vrij bizar als dat gebeurd met gaten van 30mm.... in een ophangtouw komen kan ook niet bij onze netten.

Ik ben iemand die echt overal gevaar in ziet maar hoe wij onze netten hier hebben daar lig ik echt geen seconde wakker van :)

Dan vind ik die bakken enger , als ze daar eens in gaan staan ofzo en er niet meer uit komen :P

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:36

Ik heb 2 kuubskisten staan (afgezaagt op shet hoogte). Daar krijgen mijn pony's los hooi in. Heb een hartog voerbox hangen, een littlebit hooitas, en een fijnmazig hooinet (zoals die van EJ).

Ze eten het liefst het losse hooi, maar los krijgen ze alleen graszaadhooi. Uit de slowfeerders krijgen ze weidehooi en graszaadhooi, dus gaan ze toch vaak als de eerste honger weg is naar de slowfeeders.

Hooinet en voerbox vinden ze het fijnst. Hooinet heb ik helemaal los van de kant hangen, dus ze moeten geduldig eten. Hooitas is een onding, die gaat er binnenkort uit (eerst ff nieuwe netten er bij halen).

Wil graag meer netten los van de kant kunnen hangen, daar moet ik nog wat op vinden. Heb een stevig houten hek met een stroomdraadje (mijn pony's schuurde niet, maar staken hun hoofd door het hek heen en hielde daardoor geen manen meer over, erg vervelend bij keurings shetten ;) ) er langs rond de paddock staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:21

Handig topic! Wij zitten ook met het probleem dat ze teveel en te snel hooi eten (alhoewel teveel is niet erg), ze staan 24/7 buiten en het word nu gewoon in de wei gegooid, maar dan is het hap slik weg. In de stal hadden we al gaas opgehangen en dat gaat redelijk, maar ik zoek eigenlijk ook iets voor buiten de (loop)stal.

Ik zou het net van Arabesk bv tussen de twee stallen kunnen ophangen (die zijn gescheiden door een schot van ca 1.10), en dan voor buiten zou ik eventueel een plastic rijdbak kunnen zetten met de netten en karabijnhaken die ik eerder in dit topic voorbij zag komen.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:25

Ik ga vanmiddag aan m'n hooikliko beginnen! (met een beetje hulp van m'n vriend := )

Dennis: wat een mooi systeem om zo graszaadhooi los te voeren en weidehooi in slowfeeders! Geniaal!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:44

Ze stillen de eerste trek met los graszaadhooi, en vertreken dan al snel naar de slowfeeders waar het gemengt in zit (en weidehooi vinden ze duidelijk lekkerder ;) ).
Liefst hing ik een aantal fijnmazige netten los van de kant op, maar krijg dat maar voor elkaar. Het net wat los hangt, hangt aan het dak van het afdakje.

Voorheen kregen ze alleen weidehooi en alleen los, maar heb er (ondanks dat er niets te dik was) van de zomer een paar bevangen gehad. Ik durf ze dus niet meer onbeperkt te geven (kregen ze voorheen wel). Ik ben dus echt nog zoekende met wat het handigst werkt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Grit

Berichten: 6145
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:49

pmarena schreef:
Met een tak van een hoefijzer in een hooinet komen dat is wel vrij bizar als dat gebeurd met gaten van 30mm....

In theorie kan het, hoe groot het risico daadwerkelijk is.......

Maar zo is er bij alles een risico te bedenken en je kan niet alles voorkomen. Ook ik heb hooinetten en paarden met ijzers. We hebben goed nagedacht om alles zo degelijk en veilig mogelijk te maken. Dus de kans is heel klein dat een net los op de grond komt.
Mocht het wel gebeuren, dan hoop ik dat onze paarden zodanig relaxt zijn dat er geen rare dingen gebeuren.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:52

pmarena schreef:
Met een tak van een hoefijzer in een hooinet komen dat is wel vrij bizar als dat gebeurd met gaten van 30mm.... in een ophangtouw komen kan ook niet bij onze netten.

Ik ben iemand die echt overal gevaar in ziet maar hoe wij onze netten hier hebben daar lig ik echt geen seconde wakker van :)

Dan vind ik die bakken enger , als ze daar eens in gaan staan ofzo en er niet meer uit komen :P



Is hier toch echt gebeurd hoor. Ik vond onze pony heel raar staand in zijn stalletje. Hij zat met een voorbeen vast (tak van ijzer) Hoe hij het gedaan heeft..... geen idee. Het is een enorme flipkip, maar toen bleef hij keurig stil staan. Gelukkig maar 1 keer gebeurd, en ik gebruik ik de netten nog steeds.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:29

Hmm , in een stal zal het wellicht ook eerder gebeuren omdat ze daar toch wat beperkt zijn , misschien ook sneller als ze bvb. wat gefrustreerd raken omdat ze niet bij het laatste beetje kunnen komen of zoiets , maar dan nog is het wel vrij bijzonder. Hoe ze zo bij ons hangen lijkt de kans me echt nihil. Maargoed ze hebben geen ijzers ook dus sowieso vallen daarmee heel veel risico's in 1 klap weg :)

Vervelend als het gebeurt natuurlijk , maar dit valt voor mij dan toch onder de verwaarloosbare risico's , net zoals bvb. dat ze in theorie met een staart of been vast kunnen komen te zitten in het schrikdraad :)

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:49

pmarena schreef:
Wat is dat toch met mensen die bang zijn dat hoeven vast komen te zitten in hooinetten :P

Als je een SLOWFEEDER hooinet gebruikt dan heeft die hele kleine mazen , daar past een hoef echt nevernooit in :

http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html



nou mijn pony....die vertrouw ik niet met een hooinet, hoe goed ik die dingen en hoe hoog ook ik ze vastmaakte, ze gingen er altijd bijna in staan. Ze worden soms ook best ongeduldig, dus dat wil ik niet.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:00

Ennnn hij is af :D
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers