[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:54



Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:00


DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:51

Je kunt de mazen in verschillende grotes krijgen. Voetballen hoort bij het slowproces en daar zou die tegen moeten kunnen. Ik heb meer problemen met evt morsen door de hele zandpaddock heen (en vind ze veel te duur :D )

Anoniem

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:05

Je kunt hem natuurlijk ook ergens aan vastbinden. Er zitten handvaten aan. Ze zijn wel duur idd...

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:43


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:07

DubbelDun schreef:
@superpony: ik denk dat je gaat schrikken als je ziet wat voor water er af komt :)

Natuurlijk worden ze goed nagespoeld en zoals eerder gezegd; netten worden veel viezer als je altijd nat hooi voert.

@maartje: die klojo's moest ik wel even om lachen hoor :D


Ja, het is sowieso wel vies, maar ik heb niet de illusie dat het lang schoon blijft als je het gaat wassen.

Wij hebben een groot deel van dit jaar wel het hooi natgemaakt. En nu wordt het voor ons gedaan ( kijkt naar buiten..............)

We hebben inmiddels 1 ibc vat niet meer in gebruik, omdat ze toch nat hooi hadden laten liggen. Normaal doen ze dat niet snel, maar er is zoveel hooi, dat ze hun neus kunnen optrekken en dat hebben ze dus bij deze gedaan.
Uit het huisje eten ze het goed. Maar ik heb inmiddels een week ook hooinetten in de stallen voor als ze staan te schuilen, maar die eten ze behoorlijk goed leeg, dus dat bevalt ze nu goed.

Er ligt nog 1 baal hooi in net in ibc vat op het weitje, maar ben bang dat die ook op de mesthoop kan helaas..............

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:40

Faitherr schreef:
Hallo!
Ik heb even een vraagje, wij hebben namelijk sinds kort een hooiruif gemaakt in de weide, alleen nu zou ik hier graag een slowfeeder van willen maken/in willen zetten. Het is zeg maar een soort bak waar het in zit
[ Afbeelding ]
hier hebben we het idee van, dus eigenlijk een soort van hek eromheen, onze zijkanten van de bak zijn wel dicht. Alleen nu weet ik dus niet zo goed hoe we hier een net in zouden kunnen ophangen zeg maar. Het moet eigenlijk wel makkelijk in gebruikt zijn omdat we s'ochtends voor school geen tijd hebben om een heel net te gaan vullen.
heel erg mooie slowfeeder vind ik dit!

Tot nu toe vinden wij de Ibc-vaten het beste werken qua eethouding, een hoger hangend hooinet gaf bij ons problemen op stal met de tanden die schuin afsleten, dat doen we dus nooit meer! Nu hangen de netten in de schuilstallen lager en dat gaat prima. Het liefste dus uit het vat :)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:07

Wuis schreef:

Er wordt mee gevoetbald, dat rooster krijgen ze er wel uit (al vermoed ik pas als ze ivm leeg = stoute bak er mee gaan voetballen). Schud het hooi er wel in los, sommige plakken eten ze anders maar deels omdat ze niet gelijkmatig per laagje eten en dan lukt de rest toch niet. En die knop/afvoer onderaan kan stuk. Verder heeft het geen ergere nadelen/handigheidjes die je moet weten dan eigenlijk welke slowfeeder dan ook. Enkel dat ik deze niet echt geschikt vindt voor buiten ivm nat worden en door de modder gevoetbald te worden. Ik heb liever slowfeeders die op 1 plek blijven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:02

Heeft iemand hier een hooinet voor om een kleine ronde baal? Ik kan alleen voor een grote baal netten vinden...

~Turbohoof Solutions ~

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:22

Gebruikt iemand de hooinetten van equiculinair in een kuubskist?
Ik maak mij huidige hooinetten namelijk altijd vast met karabijhaken in die kisten. Dit werkt prima.
Nu hebben deze een afmeting van 1.20 bij 90.
Zou het net van 1.50 bij 90 ook goed daar in passen of wordt die veel te lang....

In het bezit van 3 geweldige paarden. Een Belg genaamd Ella, een kruising Tinker genaamd Joël en een shet genaamd Nono.
Geinteresseerd in:
Bitloos rijden, Paddock Paradise, Slowfeeding, Buitenrijden, Fotografie
http://www.bokt.nl/markt/ad/356992/liev ... ger-putten

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:26

Het lijkt me vooral een kwestie van het hooinet niet stampvol doen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:53

ben dus bang dat 1 bij 1 niet groot genoeg is.
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze helemaal buiten de bakken komen te hangen.

In het bezit van 3 geweldige paarden. Een Belg genaamd Ella, een kruising Tinker genaamd Joël en een shet genaamd Nono.
Geinteresseerd in:
Bitloos rijden, Paddock Paradise, Slowfeeding, Buitenrijden, Fotografie
http://www.bokt.nl/markt/ad/356992/liev ... ger-putten

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:04

sas27 schreef:
Gebruikt iemand de hooinetten van equiculinair in een kuubskist?
Ik maak mij huidige hooinetten namelijk altijd vast met karabijhaken in die kisten. Dit werkt prima.
Nu hebben deze een afmeting van 1.20 bij 90.
Zou het net van 1.50 bij 90 ook goed daar in passen of wordt die veel te lang....


Ik gebruik deze in IBC: http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-4447 ... 150x140cm/. Past goed, hangt er niet uit. Net moet natuurlijk ook wat breder en langer zijn dan de binnenmaat van de IBC/kuubskist anders kan er nooit een bult hooi in.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:28

Thnx, als die in jouw kuubskist past moet 1.50 bij 90 helemaal goed komen!

In het bezit van 3 geweldige paarden. Een Belg genaamd Ella, een kruising Tinker genaamd Joël en een shet genaamd Nono.
Geinteresseerd in:
Bitloos rijden, Paddock Paradise, Slowfeeding, Buitenrijden, Fotografie
http://www.bokt.nl/markt/ad/356992/liev ... ger-putten

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:48

sas27 schreef:
Gebruikt iemand de hooinetten van equiculinair in een kuubskist?
Ik maak mij huidige hooinetten namelijk altijd vast met karabijhaken in die kisten. Dit werkt prima.
Nu hebben deze een afmeting van 1.20 bij 90.
Zou het net van 1.50 bij 90 ook goed daar in passen of wordt die veel te lang....


Heb kunt het ook op maar bestellen :) ik heb die namelijk altijd op maat besteld. Geen probleem.

Ik hen het dan wel om een frame heen
Afbeelding

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:59

Ok, vraagje, ik heb dus een ENORME hooibak :7 van ca 2,5 bij 1,5 meter waar meerdere paarden van kunnen eten. Nu zoek ik een slowfeedernet/rek systeem hiervoor! De bedoeling is om er steeds een grote baal (rechthoekig) in z'n geheel in te mikken met de trekker. Ik ben in het bezit van een groot slowfeedernet (voor een rondbaal, geen idee of die ook om een rechthoekige past) maar weet nog niet precies hoe ik die eromheen ga krijgen :? Iemand enig idee? Een andere optie is om een rek te maken van betongaas, maar die kan ik nergens vinden in deze afmetingen (maaswijdte max 5 cm) wie wil ff meedenken?? Alvast bedankt *\o/*

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:23

@peer: met die afmeting zul je zelf iets moeten maken vrees ik.
Persoonlijk zou ik 4 hoekstukken nemen en daar stangen tussen (laten)zetten. Een net kun je per m2 kopen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:26

DubbelDun schreef:
@peer: met die afmeting zul je zelf iets moeten maken vrees ik.
Persoonlijk zou ik 4 hoekstukken nemen en daar stangen tussen (laten)zetten. Een net kun je per m2 kopen.


Ik weet het zelf niet hoor, maar ik vraag me af of dat zijn vorm wel houdt met die lengtes. Ik zou dan voor de zekerheid op zijn minst in het midden van de 2,5m-buizen T-stukken plaatsen en nog een buis tussenplaatsen.

Het valt altijd te proberen natuurlijk, maar zelf zou ik gewoon een net om de baal doen en dichtknopen.

koeien op de weg...

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:28

peer2005 schreef:
Ok, vraagje, ik heb dus een ENORME hooibak :7 van ca 2,5 bij 1,5 meter waar meerdere paarden van kunnen eten. Nu zoek ik een slowfeedernet/rek systeem hiervoor! De bedoeling is om er steeds een grote baal (rechthoekig) in z'n geheel in te mikken met de trekker. Ik ben in het bezit van een groot slowfeedernet (voor een rondbaal, geen idee of die ook om een rechthoekige past) maar weet nog niet precies hoe ik die eromheen ga krijgen :? Iemand enig idee? Een andere optie is om een rek te maken van betongaas, maar die kan ik nergens vinden in deze afmetingen (maaswijdte max 5 cm) wie wil ff meedenken?? Alvast bedankt *\o/*

Volgens mij zoek je zoiets :
https://www.patura.com/App/WebObjects/X ... d-net.html
Van wat ik begrijp zitten er gewoon bevestigingspunten voor zo'n frame in de ruif.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:38

tamary schreef:
peer2005 schreef:
Ok, vraagje, ik heb dus een ENORME hooibak :7 van ca 2,5 bij 1,5 meter waar meerdere paarden van kunnen eten. Nu zoek ik een slowfeedernet/rek systeem hiervoor! De bedoeling is om er steeds een grote baal (rechthoekig) in z'n geheel in te mikken met de trekker. Ik ben in het bezit van een groot slowfeedernet (voor een rondbaal, geen idee of die ook om een rechthoekige past) maar weet nog niet precies hoe ik die eromheen ga krijgen :? Iemand enig idee? Een andere optie is om een rek te maken van betongaas, maar die kan ik nergens vinden in deze afmetingen (maaswijdte max 5 cm) wie wil ff meedenken?? Alvast bedankt *\o/*

Volgens mij zoek je zoiets :
https://www.patura.com/App/WebObjects/X ... d-net.html
Van wat ik begrijp zitten er gewoon bevestigingspunten voor zo'n frame in de ruif.

Oja, zo kan het natuurlijk ook. Ik had bij een frame het standaardbeeld voor me van een frame met 'vlak' net wat dan bovenop het ruwvoer ligt. Bij het plaatje wat jij toont komt het frame op de bodem te liggen en dan lukt dat wel met het behouden van de vorm. Zo bedoelde jij het ook zeker, DD?

koeien op de weg...

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:46

Bedankt tot nu toe voor het meedenken!

Frame met net is denk ik te groot om vorm te behouden. Plus dat ik bang ben dat ze een net in een frame makkelijk slopen. Extra buizen/stukken in het midden van een metalen frame is een goed idee! Hopelijk blijft het alleen wel een beetje te tillen...

Tamary, ziet er handig uit maar ik heb geen officiele hooiruif zoals op die foto! Ik heb ee hele grote houten bak gemaakt.

Igv een net net, hoe doen jullie die dan om een baal? Er al omheen wanneer hij nog in de grijparmen vd trekker hangt...? Want kan me niet voorstellen dat je die er nog omheen krijgt wanneer hij al in de bak zit.

Enne, mocht mijn grote rondbaal-net niet passen om mijn grote rechthoekige baal, wil iemand dan ruilen..??

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:58

peer2005 schreef:
Tamary, ziet er handig uit maar ik heb geen officiele hooiruif zoals op die foto! Ik heb ee hele grote houten bak gemaakt.

Paar steigerbuizen of dikste cv buizen passend maken kan ook. Functie van het frame is om te voorkomen dat paarden onder het net door hooi kunnen eten. Je maakt dus een groot schepnet (ook makkelijker om de baal te krijgen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:48

peer2005 schreef:
Bedankt tot nu toe voor het meedenken!

Frame met net is denk ik te groot om vorm te behouden. Plus dat ik bang ben dat ze een net in een frame makkelijk slopen. Extra buizen/stukken in het midden van een metalen frame is een goed idee! Hopelijk blijft het alleen wel een beetje te tillen...


Wij rijden ook twee grote rechthoekbalen op elkaar ons hooihok in, daar doe ik een net over heen wat ik zelf heb gemaakt, het heeft de vorm van een rechthoekige doos. Aan 2 zijden heb ik een steigerbuis aan de onderkant zodat het net goed over de balen blijft liggen. Ik zal wel eens een foto maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:40

Ik ben de ideale slowfeeder voor in de stal nog niet tegengekomen dus ga komend weekend waarschijnlijk maar zelf aan de slag.. :)
Ik zit te denken aan een gewone vierkante of rechthoekige bak, waar je vanaf de zijkant een rooster in kan schuiven. En dat rooster is dan weer niet echt een rooster, maar een zelfgemaakt frame met daar een fijnmazig net over gespannen. Door het ijzer van het frame is het frame zwaar en zakt het naar beneden. De bak zelf ga ik denk ik van hout maken.

Op deze manier hoop ik een kleine slowfeeder te kunnen maken die gewoon op de grond kan staan (ik wil geen hangende slowfeeders/netten i.v.m. verkeerde eethouding) die ook nog eens betaalbaar is.

Tips waar de beste slowfeedernetten verkrijgbaar zijn (om zelf te verknippen)? Het gaat om A/B maat dus kleine hoeven moeten er niet in vast kunnen komen te zitten.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:57

Wuis schreef:
Tips waar de beste slowfeedernetten verkrijgbaar zijn (om zelf te verknippen)? Het gaat om A/B maat dus kleine hoeven moeten er niet in vast kunnen komen te zitten.

Ik heb een welsh a die ook overal voetjes in wil steken. Hoge bak die tot borsthoogte komt (ong. waar borsttuig zou hangen) en benen blijven netjes op de grond. Hoogte specikuip is inderdaad voetjes wassen en dan voetballen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers