[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:43

Een rek wordt moeilijk, want de kliko loopt taps af. Voordeel is wel dat ze het hooi dan ook meer naar beneden duwen voor de gaten.
Als je de binnenmaat neem en die van boven ook, kun je zien hoeveel ruimte je bovenaan tussen rek en wand kliko hebt. Als dat niet meer dan 3 a 4 cm is dan is dat imo te doen met een zwaar rek.


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:24

Een schuine plank zit er al in?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:20

Yes er zit een schuine plank in maar soms gaat het hooi gewoon lekker mee als hij ervan eet maar soms hebben we wat ander spul ofzo het blijft nu lekker stug zitten en gaat niet mee met de andere plukken..

En ja dat was inderdaad ook mijn struggle met het rek omdat die kliko niet overal even breed/lang is.. Misschien kan mijn vader er een mooi knutselwerk van maken :')

Volg ons op instagram!! > @vigoritahorsita

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:23

Ik heb eigenlijk geen idee sorry }:0

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:28

Als je er teveel in doet, dan wi het wel eens klem komen zitten, omdat kliko taps toeloopt is er onder immers minder ruimte. Goed losschudden en niet aanduwen dus. Is een van die dingen die wat oefening vraagt, technisch is er nl niks mis met het systeem wat je hebt. Enkel is hoeveel er in kan lager dan je denkt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:02

Vraagje... Ik kwam ergens in dit topic een berichtje tegen van zo'n 2 jaar geleden waarin een bokker het net op deze manier ophangt.

Afbeelding

Ik heb ook van deze hooinetten aangeschaft en wil deze ook op deze manier ophangen. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met het ophangen van netten op deze manier? Blijven paarden hier niet in hangen met hun hoeven? :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:06

Oei geen idee. Maar wat is nu een echt stevige variant voor deze constructie? Menig net houdt dit namelijk niet uit.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:37

Ik heb nog nooit een paard met de hoeven in een net gehad (al haal ik ze met veulens wel even weg) wél een heel paard :)

Afbeelding

Totaal niet in paniek, mevroi wilde gewoon wat aandacht :D

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:43

Hahaha die foto is prachtig!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:50

Dit is haar schooi-blik :)

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:00

Heerlijke foto!
Ik bedoel trouwens niet met de hoeven ín het net, maar aan de zijkant, bij die onderste clipjes zeg maar ;)

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:05

Maar als ze een hoef tussen de paal en het net steken dan kan die er toch ook weer zo tussen uit ??

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:58

DubbelDun schreef:
Maar als ze een hoef tussen de paal en het net steken dan kan die er toch ook weer zo tussen uit ??


Ja waarschijnlijk wel, maar vroeg me af of niet te gevaarlijk zou worden :) Ik verwacht dat het prima kan maar dacht, als er iemand een goede reden heeft om dit niet te doen, moeten we het misschien even herevalueren :)

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:52

Wat zijn eigenlijk de grootste hooinetten die te koop zijn in maas 3 x 3? Dan bedoel ik echt netten, dus geen hooikussens/envelopmodellen, maar gewoon dat ik ze kan vullen met zo'n hooinetvulhulp (voorbeeldfoto)

Heb nu de XL hooinetten van Equiculinair, maar dan kom ik op 8 kg minus het gewicht hooinet 1 kg = is maximaal 7 kg wat er in het net gaat.. En daar moet ik heel veel moeite voor doen!

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:39

Coentjuh schreef:
Wat zijn eigenlijk de grootste hooinetten die te koop zijn in maas 3 x 3? Dan bedoel ik echt netten, dus geen hooikussens/envelopmodellen, maar gewoon dat ik ze kan vullen met zo'n hooinetvulhulp (voorbeeldfoto)

Heb nu de XL hooinetten van Equiculinair, maar dan kom ik op 8 kg minus het gewicht hooinet 1 kg = is maximaal 7 kg wat er in het net gaat.. En daar moet ik heel veel moeite voor doen!

Ik heb van die netten met zo'n dikke touwring erin, gekocht bij de EJ vorig jaar. Weet niet hoeveel kg erin past maar mijn KWPN ruin doet er meer dan 12 uur mee. Ik weet niet wat de maaswijdte is, ik denk eerder 5 dan 3.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:10

Zo hebben wij de kliko's
We hebben er nu sinds kort ook schuine gladde planken in,daarmee zakt het wel mooi naar beneden, maar je moet de container niet helemaal vol gaan stampen, dan zakt het niet. Als het er mooi losjes uitgeschud in gaat werkt het t beste. (Normaal hebben we de deksel uiteraard dicht)
Afbeelding

ikkeniet

Berichten: 1257
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 07:37

Ik heb ook 3 kliko's staan voor hooi. Aan de onderzijde een groot gat.
En aan de binnenkant een net dan de Action.
Gaat om de zoveel dagen een hele baal hooi in.
Hooi zakt vrijwel altijd netjes naar beneden.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:20

Bedankt voor de tips maar ik wil echt overgaan op grotere netten. Het liefst in de toekomst een stapelbak/palletbox maar dat wordt nu nog even lastig, ze zijn haast niet te vinden of voor achterlijke prijzen. Wil dan ook wat andere dingen aan wil passen in de paddock en dat is toekomst werk. Dus vandaar dat ik nu op zoek ben naar mega / xxxxl / hooinetten in 3 x 3 maas (ongeknoopt).

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:49

Ik heb van Harry's horse netten met 3x3 maas. Ze zijn niet enorm groot, maar er gaat heel wat in en als ze ophangen gaan ze bij mij ook lang mee.
Zeldenrust haystack heeft ook grote netten, maar ook xxl prijzen. :=

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:58

Ik zou ook graag op wat anders over gaan, ivm eethouding, maar met de kliko's is zo'n beetje de enige (betaalbare) manier dat het hooi ook droog blijft.

Voorheen hebben we hier ook netten gehad met hele fijne maas, 2x2 maar daarvan kregen we gefrustreerde paarden en de netten waren allemaal binnen het half jaar dusdanig beschadigd dat ze niet meer bruikbaar waren.
Ik heb nu grote witte, 3x3 in mijn stallen hangen en alsnog wat grotere gaten er in gemaakt. In de grote inloopstal hebben we een opfokrooster, dus daar kan het los voor op de grond liggen.
Buiten hebben we alleen de kliko's.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:13


Coentjuh

Berichten: 9836
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:14

Ik weet niet of er echt een verschil is qua eethouding met een hooinet of uit een container? Ze houden toch altijd hun hoofd een beetje scheef bij deze 2 opties.

Weet niet of jullie het hooinet 'Julia' kennen van Kramer, dat is tenminste een ruim net waar zeker 12 kg in kan, maar helaas 5 x 5 maas en ik zoek dus 3 x 3. Maar goed als er van die kleine maas geen grote netten bestaan wordt het lastig.

Nog even verder ingedoken. Hoe worden deze netten gevuld? Is dat heel lastig en kun je dat alléén?
https://goo.gl/images/vYXtcR

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:48

Daar is dus deze stik voor. Die grote netten van 3x3 hebben ze o.a. in Duitsland bij heunetz24.de

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:58

Ik zou zo een kliko wel fijn vinden, omdat het hooi ook droger blijft, maar zit nog steeds wel met het morsen op de grond van alles wat eruit valt, getrokken wordt. En ik zie ze niet met zn 4en uit eentje eten...
Nu eten ze bijna altijd overal met zn 4en samen. Dus uit de netten in ibc vaten.

ikkeniet

Berichten: 1257
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:34

Ik heb voor 2 paarden 3 kliko's en 1 palletbox.
Toen ik er nog 3 had aten ze heel vaak samen uit 1 kliko.
Maar er is bij mij altijd genoeg mocht er 1 kliko leeg raken.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers