[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:51

Wuis schreef:
Ik ben de ideale slowfeeder voor in de stal nog niet tegengekomen dus ga komend weekend waarschijnlijk maar zelf aan de slag.. :)
Ik zit te denken aan een gewone vierkante of rechthoekige bak, waar je vanaf de zijkant een rooster in kan schuiven. En dat rooster is dan weer niet echt een rooster, maar een zelfgemaakt frame met daar een fijnmazig net over gespannen. Door het ijzer van het frame is het frame zwaar en zakt het naar beneden. De bak zelf ga ik denk ik van hout maken.

Op deze manier hoop ik een kleine slowfeeder te kunnen maken die gewoon op de grond kan staan (ik wil geen hangende slowfeeders/netten i.v.m. verkeerde eethouding) die ook nog eens betaalbaar is.

Tips waar de beste slowfeedernetten verkrijgbaar zijn (om zelf te verknippen)? Het gaat om A/B maat dus kleine hoeven moeten er niet in vast kunnen komen te zitten.


Equiculinair verkoopt netten, je kunt ze daar (via email) op maat bestellen (dit staat niet op de site vermeld!). Barefoot Nederland verkoopt ook slowfeeder netten. Die hebben een maar van 2x2cm en zijn relatief goedkoop (ik ben zelf zeer tevreden over de kwaliteit)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:57

Wuis schreef:
Ik ben de ideale slowfeeder voor in de stal nog niet tegengekomen dus ga komend weekend waarschijnlijk maar zelf aan de slag.. :)
Ik zit te denken aan een gewone vierkante of rechthoekige bak, waar je vanaf de zijkant een rooster in kan schuiven. En dat rooster is dan weer niet echt een rooster, maar een zelfgemaakt frame met daar een fijnmazig net over gespannen. Door het ijzer van het frame is het frame zwaar en zakt het naar beneden. De bak zelf ga ik denk ik van hout maken.

Op deze manier hoop ik een kleine slowfeeder te kunnen maken die gewoon op de grond kan staan (ik wil geen hangende slowfeeders/netten i.v.m. verkeerde eethouding) die ook nog eens betaalbaar is.

Tips waar de beste slowfeedernetten verkrijgbaar zijn (om zelf te verknippen)? Het gaat om A/B maat dus kleine hoeven moeten er niet in vast kunnen komen te zitten.



Volgens mij voldoet dit aan je eissen

Afbeelding


Lijkt mij ook ideaal! Zoiets zou zelf ook niet al te moeilijk fabriceren zijn.

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:59

Alleen zou ik nooit een hoekig iets in een stal willen hebben. Maar ik weet van die firma dat ze ook een 3-hoekige hebben die je in een hoek van de stal kunt zetten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:54

Afbeelding

Ook onze schaapjes eten lekker mee uit de slowfeeder! Uit de palletboxslowfeeder kunnen ze niet eten, dus deze hang ik ook altijd op.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:32

Och wat n leuk gezicht zo

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:29

heee, even een vraagje. wij hebben sinds kort een hooiruif en hier heb ik een betongaas voor op maat geknipt en eroverheen gelegd (mazen van 5x5) dit gaat super maar toen ik vanochtend aankwam stond mijn paard met haar been in de ruif, niet helemaal de bedoeling. Ze stond gewoon heel relaxed zo te eten en ik heb haar dr gewoon achteruit uit gehaald. Maar ik wil voorkomen dat het wel een keer misgaat. het hooi ligt een heel stuk lager dan dat zij staan dus ik snap het opzich wel. Lijkt het jullie een oplossing om een plank erin te timmeren ofzo zodat het hooi hoger komt te liggen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:37

maartje 1990, wat schattig zo. Ze zijn het duidelijk gewend samen te leven, lief!

Faitherr, je gaas zou mee moeten zakken naar beneden en dan vastgemaakt aan de bak. Als je dit topic doorleest, kom je heel veel voorbeelden tegen.

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:46

Ik heb van dit net iets anders gemaakt:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Makkelijk te vullen en makkelijk vast te leggen in m'n bak.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:56

Vandaag komt eindelijk mijn nieuwe slowfeedernet binnen. Mijn andere heeft vorig seizoen wat grote gaten gekregen en ga nu overstappen naar een (nog) fijnere Maas (van 3x3cm naar 2x2cm). Wil dan nog een tweede frame laten maken en voor die ook een nieuw net wel met 3x3cm Maas zodat als ik wil dat ze meer hooi binnen krijgen dat ik kan afwisselen. Maar heb deze maand nog even geen geld voor tweede frame en tweede net, plus ik wil dan de extra stevige van Equiculinair omdat mijn haflinger een sloper is.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:58

Otti1977 schreef:
Ik heb van dit net iets anders gemaakt:[ [url=m/k8VFLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kgWG5q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Sp9Zv9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Makkelijk te vullen en makkelijk vast te leggen in m'n bak.


Zoiets heb ik ook gemaakt van een net van Kerbl, houd behoorlijk goed. Heb er wel minimaal 1 per paard per nacht nodig en ze eten er vrij snel uit. Slowen doet het niet echt.

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:56

Azmay schreef:
Otti1977 schreef:
Ik heb van dit net iets anders gemaakt:[ [url=m/k8VFLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kgWG5q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Sp9Zv9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Makkelijk te vullen en makkelijk vast te leggen in m'n bak.


Zoiets heb ik ook gemaakt van een net van Kerbl, houd behoorlijk goed. Heb er wel minimaal 1 per paard per nacht nodig en ze eten er vrij snel uit. Slowen doet het niet echt.

Dit net is 120x90. Met 3 cm maas. Uit 1 eten een d pony en een shet de ander eet een klein paard uit. Ze doen er ongeveer 24u mee.

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:58

Otti1977 schreef:
Azmay schreef:

Zoiets heb ik ook gemaakt van een net van Kerbl, houd behoorlijk goed. Heb er wel minimaal 1 per paard per nacht nodig en ze eten er vrij snel uit. Slowen doet het niet echt.

Dit net is 120x90. Met 3 cm maas. Uit 1 eten een d pony en een shet de ander eet een klein paard uit. Ze doen er ongeveer 24u mee.


Die van mij was ook zo groot, maar met 2 E ponys is hij in een paar uur leeg, al stop ik er echt vaste plakken in en is hij niet meer te tillen :')

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:44

Ik heb 2 weken geleden 3 netten besteld bij Equiculinair. Een rib uit mijn lijf, maar het scheelt heel veel werk ben ik nu achter. Ik heb de netten van 2m x 90cm en daar kunnen 4 plakken van een grote kuilbaal in. Creatief geweest om lussen te maken, zodat de envelop naar achteren valt en de paarden kunnen er zo'n 36 uur mee vooruit. Echt heel mooie stevige netten, keurig afgewerkt. Je moet alleen zelf even creatief worden om iets te bedenken om ze op te hangen, maar daar helpt de Action (touw) je dan weer bij.
Onze koe heeft een hooistolp en die bevalt ook supergoed! Wij zetten er geen baal onder, maar vullen hem 1x per 2 dagen bij met plakken, omdat ik alleen maar vierkante balen heb.

NiN_ME
Berichten: 115
Geregistreerd: 25-05-06

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:46

Leuk topic!

Ik heb kuukskisten en wil hierin netten bevestigen. Wie heeft er foto's van de bevastiging en tips wat handig is. We lopen vast met het maken van een constructie.

:¨·.·¨:
`·.Bo ♥ღ mijn topper!!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:37

2 gaten, vlecht van stro touwtjes daar een karabijnhaak door en die vast maken aan de ijzeren ring van het hooinet.

Onwijs simpel en kost weinig tijd.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:40

Roos_M schreef:
2 gaten, vlecht van stro touwtjes daar een karabijnhaak door en die vast maken aan de ijzeren ring van het hooinet.

Onwijs simpel en kost weinig tijd.


Ik heb het net gisteren voor het eerst in de bak gelegd maar ben zo bang dat ze het "grote" gat bovenin vinden en daar vooral aan gaan klooien. En daar zit dan precies de karabijnhaak waar ik dan bang ben dat ze hun lip in vast zetten en open trekken. :o

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:48

Zo, Mn versleten net eindelijk kunnen vervangen, paardjes op 2 plekken van hooi voorzien kunnen ze lekker knabbelen met dit weer

Lekker met zn drietjes samen, deze is dus ook voor de schapen

Afbeelding

En het vervangen net deze heeft dus een maar van 2x2 cm heb pony lief er alvast even bijgezet. 2x2 of 3x3 maakt m niks uit hij krijgt t er easypeasy uit


Afbeelding

En nu hopen dat mijn sloper haflinger even heel houdt... :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:15

Azmay schreef:
Roos_M schreef:
2 gaten, vlecht van stro touwtjes daar een karabijnhaak door en die vast maken aan de ijzeren ring van het hooinet.

Onwijs simpel en kost weinig tijd.


Ik heb het net gisteren voor het eerst in de bak gelegd maar ben zo bang dat ze het "grote" gat bovenin vinden en daar vooral aan gaan klooien. En daar zit dan precies de karabijnhaak waar ik dan bang ben dat ze hun lip in vast zetten en open trekken. :o

Ik heb het zo bevestigd. Grote gat is dus dicht en karabijnhaak ligt er los van.
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:17

Azmay schreef:
Roos_M schreef:
2 gaten, vlecht van stro touwtjes daar een karabijnhaak door en die vast maken aan de ijzeren ring van het hooinet.

Onwijs simpel en kost weinig tijd.


Ik heb het net gisteren voor het eerst in de bak gelegd maar ben zo bang dat ze het "grote" gat bovenin vinden en daar vooral aan gaan klooien. En daar zit dan precies de karabijnhaak waar ik dan bang ben dat ze hun lip in vast zetten en open trekken. :o


Even een karabijnhaak uit de klimsport aanschaffen, daar zitten geen scherpe randen aan (en dan evt. de variant met slot).

koeien op de weg...

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:15

Oh lieve bokkertjes. Mijn pony moet dringend op dieet maar krijgt bijna onbeperkt hooi op zijn weide. Samen met een aantal weidegenootjes willen we graag een slowfeeder maar we weten niet goed hoe hieraan te beginnen. De staleigenaar is geen grote fan, hij komt het hooi naar de wei brengen met een bobcat, het moet dus ook voor hem gemakkelijk zijn.
Het hooi ligt in deze constructie
Afbeelding

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:31

Heel lang hooinet, vastmaken onderaan aan de hooikant van de afscheiding en aan de muur met paar karabiners oid. Beide kanten lange, dikke buis er door rijgen en net zo lang maken dat neus er onder via de zijkant niet lukt.
Net losklikken aan muurkant, over afscheiding kiepen (makkelijk door die buis), nieuwe baal er in en hooinet terug en vast klikken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:53

Die foto is niet zo gunstig denk ik?
Is beschimmelde rommel zo te zien.

Je kunt ook een net voor over n baal aanschaffen. Zijn wel duur.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:22

Ik heb hetzelfde systeem als tamary net beschrijft, werkt prima, ik heb er 2 balen onder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 00:44

Jessol, dat is kuil en inderdaad behoorlijk donker en schimmel te zien. Sowieso niet heel gezond voor je paardje.

Wat Tamary beschrijft is een goede oplossing. Maar je zou ook samen kunnen kijken naar wat arme hooi en mengen met stro als ze moeten afvallen en dit niet meer laten komen.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 00:31

Ik zie hier vooral veel oplossingen voor buiten.
Maar zijn er ook ideeën voor binnen in een normale stal zonder uitloop?

Mijn paard eet te snel/krijgt te weinig. Ik ben er nu elke avond om bij te voeren maat zou het fijn vinden als ik ook x kon overslaan.

Ik zou graag iets op de grond hebben omdat ik geen voorstander ben van hoog eten zoals met een normaal hooinet.
Maar ik ben bang dat hij zijn been in een xl net plaats al ik deze over de grond spreid (Wel naar boven toe bevestigd maar eindigend op de grond).
Of zou dit makkelijk kunnen?

Zag hiervoor een box voorbij komen, gaaf idee maar zal voor mij een te groot deel van de stal innemen. En wat inderdaad al gezegd is, de boeken zijn niet fijn.

Iemand hier met een fijne oplossing?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ComscoreBot, Fleuribelle en 87 bezoekers