[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:11

Ivm met nat maken moet ik altijd mijn hooi losmaken, behalve de nachtronde waar de bonte apart staat en die hoeft niet nat. Dus het feit dat er geen verschil is kan ik makkelijk zien.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:09

Ik doe ook een complete baal in touwtjes in mn net in ibc vat. En gooi ze zo in het hooihuisje, maar dan wel zonder touwtjes.

In het huisje nog geen netten en daar eten ze toch vrij rustig. Wat ze uit het net trekken, zijn echt flinke plukken die ze in hun mond hebben dan.

Ik zou het dus ook helemaal niet in net doen, maar helemaal uit elkaar trekken en schudden. Of heel los in netten, maar dan heb je er meerdere nodig.
We hebben er in het huisje wel wilgentakken en stro door.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:45

Ik meld me hier even :)
Ben me aan het oriënteren op een slowfeeder voor onze shet aangezien hij niet meer op het gras mag en ik eigenlijk wil dat hij zo goed als 24/7 hooi ter beschikking heeft wat tot nu toe niet lukt met alleen normale hooinetten. Nu is de vraag een beetje wat het makkelijkste en beste werkt. Ik zag al een kliko/container voorbij komen met onderin een gat maar werkt dit een beetje gemakkelijk qua eten? Kan me voorstellen dat niet alles naar beneden zakt. Ik zie ook veel 'gewone' slowfeeder netten voorbij komen die dan in de stal gehangen worden, is dit een beetje gemakkelijk te vullen?

Op het moment heeft hij helaas nog geen stalletje bij de plek waar hij staat (komt er nog wel) maar is dat op een aparte plek en heb ik dus geen ruimte om zo'n groot net op te hangen.. Daarnaast kunnen de mazen ook niet te klein te zijn omdat hij het dan moeilijker eet en er dan mee stopt. Iemand tips?

Rikkie 17-11-2010 ~ 19-09-2018 Y;(
Kalinka 4-5-2014 Dressuur : B + 16 L1 + 22 L2 + 17 M1 + 2 Springen : B + 1
Rachel 19-05-2012 - 13-04-2014
Rise up

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:30

Ik zie hier altijd mooie oplossingen, maar eigenlijk niet wat ik zoek... Ik heb in de paddock van mijn 2 Haflingers een palletbox staan met 2 hooinetten erin geklikt, dat werkt eigenlijk prima. Enige maar is dat het 2 prinsesje zijn, die liever geen compleet verregend hooi eten... Van mij krijgen ze onbeperkt, maar met nat weer gaat er dus soms best veel weg... De palletbox heeft een paar kleine gaatjes, maar die zitten snel verstopt en dan voert hij ook niet meer af. Als er eenmaal een restje in ligt blijft er ook steeds meer achter.
Ik heb al zitten kijken naar van die grote overdekte ruiven, maar die zijn pittig duur... Een hooistolp is iets goedkoper, maar nog steeds duur en ik vind dat ze dan weinig overzicht op hun omgeving hebben. Hebben jullie nog andere ideeen om hooi droog te houden, buiten overdekt voeren?

tamary

Berichten: 29155
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:49


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:24

Die poten steken wel heel onhandig uit.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:38

Miran, je hebt 1 bak staan? Is je palletbox wel schoon? Als ik slordig ben en de ibc vaten worden wat vies, blijft er ook veel meer in liggen.

Wij hebben een hooihuisje van de eigenaar en daar kunnen wel 10 baaltjes in of meer misschien, maar dan staan ze maar op 1 plek.

Dus we hebben ook nog 2 ibc vaten staan met hooi in netten verspreid. Als ze teveel eruit trekken of niet alles opeten, geef ik ze heel af en toe een dagje wat minder dat ze wat meer alles opeten. Anders gooi ik echt teveel weg.

Hier staan ze gelukkig midden in de regen ook bij de ibc vaten te eten. Maar meer dan een dag moet het niet blijven liggen denk ik.

tamary

Berichten: 29155
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:39

Geen last van, maar er staan 2 weidepalen voor om de stroom aan beide kanten te laten aansluiten en te zorgen dat ruif op de plek blijft, en hele ding staat in punt. Ergens midden in een paddock zet ik geen ruiven, spelende paarden en/of schurende paarden is dat niet handig bij.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:14

1 bak inderdaad, die wel regelmatig schoon wordt gemaakt maar zeker niet dagelijks. Ik merk wel dat als er eenmaal een laag in komt de rest van het hooi ook slechter wordt gegeten, het mag er niet tegenaan gelegen hebben ofzo. Ik heb dan wel Haflingers, maar qua eten zijn het soms een stel mutsen :+ .

Ondertussen zijn we wel met een overkapping bezig, dus ik ga eens kijken wat ik daarmee kan. Misschien 1 kleinere bak met graszaadhooi oid dat er altijd wat is, maar het luxere hooi iets minder zodat het beter op gaat. Lastige is dat zodra ze voor de nachten op stal gaan, ik niet weet hoeveel mijn ene paard, die in de nacht de keuze heeft tussen haar stal met hooi en de paddock met hooi, 's nachts eet, dat is echt afhankelijk van het weer waar ze gaat staan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:42

Ik heb ook weleens een systeem gezien dat mensen het net tussen palen hangen met een bak eronder. Dan valt wat ze morsen in de bak, maar ik denk dat het wel langer fris blijft, ondanks de regen dan.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 23:41

Weet iemand een plek waar ik een slowfeeder kan kopen (zo 1 van een ibc vat met stalen frame en een zacht net met fijne mazen) en die ook thuis bezorgt wordt? Ik zie alleen maar met in plaats van een zacht net een stalen net erin en dat wil ik niet vanwege de tanden..

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:08

Zelf maken :D

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:33

@kvulden, sorry voor de late reactie. Hoe dik exact weet ik niet maar ik geloof dat de omschrijving destijds iets van 5 mm was of zo. Het viel mij iig enorm mee toen ik het net kreeg, het lijkt echt heel erg dik materiaal waardoor de maas ook veel kleiner lijkt. Het is niet geknoopt dus ook dat is positief voor de tanden.

ziezoziezo22
Berichten: 403
Geregistreerd: 13-10-13

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:40

Ik heb een ibc vat .en ik wil er iets van maken voor in de wei met hooi .
Als het regent word het hooi heel nat eten jullie paarden het dan nog de volgende dag .
Want Ik Kan de bovenkant ook dicht laten

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:08

Ik heb gewoon een open bak. Bij mij eten ze alles op. Weer of geen weer.

Fiorini
Berichten: 233
Geregistreerd: 17-02-09

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:07

Ik heb een aanhangersnet van de Action. Dit gaat al 1.5 jaar mee. In het begin had ik het enkel, maar dan at ze nog snel alles op. Nu heb ik de mazen dubbel, waardoor ze nog wat kleiner zijn en dit gaat nu prima. Ik heb in de stal 1 hangen en in de weide tegen de stam van een boom nog 1. Deze vul ik alletwee 's avonds en dan komt ze er tot de volgende dag 's avonds mee toe. Heel handig, want zo moet ik 's morgens alleen maar snel voeren en niet meer met hooi liggen zeulen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:09

Ik heb ook een action net in de stal hangen, heel handig aangezien het nog al knoeiers zijn.Afbeelding

Everything will be alright.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:07

Bij ons wisselt het echt waar ze eten. Ene keer is achterste ibc vat als eerste leeg, andere keer de andere en dan weer het huisje. Ik kijk bijv naar de mest waar ze veel staan, maar is geen touw aan vast te knopen.
Nu was alle hooi uit achterste ibc vat getrokken, dus daar omheen schoongemaakt ( staat daar op zand ) en alles uit net gehaald en even los aangeboden. Ze eten al jaren zo, maar blijkbaar hebben ze een nieuwe hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:23

Ik zoek een slowfeeder voor in de stal. Een bak, voor op de grond. Kleine maat, Shetlander zegmaar. Tips? Mag ziwel zefgemaakt as een tip uit een winkel zijn. :)

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:34


Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:24


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:21

Wuis schreef:
Ik zoek een slowfeeder voor in de stal. Een bak, voor op de grond. Kleine maat, Shetlander zegmaar. Tips? Mag ziwel zefgemaakt as een tip uit een winkel zijn. :)



Speciekuip verzwaren met flinke tegel onderin en haak in bevestigen zodat je er een hooinet in kwijt kunt of evt geen haak maar gewoon een zware rubber mat erop...

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:50

De voerbox van Hartog

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:59


Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Coentjuh

Berichten: 9841
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:16

lissie_zigor schreef:
Weet iemand een plek waar ik een slowfeeder kan kopen (zo 1 van een ibc vat met stalen frame en een zacht net met fijne mazen) en die ook thuis bezorgt wordt? Ik zie alleen maar met in plaats van een zacht net een stalen net erin en dat wil ik niet vanwege de tanden..


Die wil ik in de toekomst ook aanschaffen. Heb hem ook nog niet gevonden. Ik kwam wel ooit die "Gioia" tegen maar die is duur! Als daar dan ook nog eens transportkosten bijkomen..

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 bezoekers