Hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tomm

Berichten: 748
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: West-Vl (B)

Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 01:06

Hoi,

mischien rare vraag, maar waarom lopen paarden op asfalt, de weg... eigenlijk op hoefijzers?? Waarom geen rubberen of dergelijke.. hoefrubbers Lachen
Is toch minder glad enzo...???

Greets.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:08

rubberen hoefijzers slijten veel te vlug af, dus in no time zou je nieuwe hoefijzers nodig hebben

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:09

En het moet ook een beetje glad zijn - een hoef staat nooit gelijk stil op de grond, glijd altijd nog een paar milimeter door of word nog een stukje gedraaid. Zou je een stroef ijzer hebben, dan komt er veel meer druk op banden en pezen te staan, wat op termijn flinke lessures kan veroorzaken.
Er zijn trouwens wel kunststoffen ijzers te krijgen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:19

Als de weg nat zou zijn, zouden die rubbere dingen wel heel hard glijden denk ik.
Maar er zijn dus wel kunststof hoefschoenen op de markt, hoor.
Maar rubber denk ik niet.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:53

Rubbere ijzers slijten veel te hard!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:59

Ik heb zelf hoefschoenen voor mijn paard en die slijten helemaal niet hard. Ook stap ik vaak over het harde en heb echt geen problemen met slijten ed. Ik ga niet draven en zeker niet over keiweggetjes maar ik mis m'n ijzers geen seconde nadat ik ze er in februari af heb laten halen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:57

Er zijn kunstof ijzers kunstof hoefschoenen en rubber hoefschoenen. De hoefschoenen slijten langzamer dan gewone ijzers van kunstof ijzers weet ik het eigenlijk niet.
Als je je paard natuurlijk laat bekappen dan kunnen ze meestal ook helemaal zonder ijzers.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:58

ArwenLune schreef:
En het moet ook een beetje glad zijn - een hoef staat nooit gelijk stil op de grond, glijd altijd nog een paar milimeter door of word nog een stukje gedraaid. Zou je een stroef ijzer hebben, dan komt er veel meer druk op banden en pezen te staan, wat op termijn flinke lessures kan veroorzaken.
Er zijn trouwens wel kunststoffen ijzers te krijgen.


Wat jij zegt heb ik wel vaker gehoord. Maar een paard dat zonder ijzers loopt glijd toch ook niet door?? Dat zou dan eigenlijk ook slecht zijn voor het paard zn benen.. Lijkt mij heel sterk. Of zit dat anders?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:12

Estragon schreef:
Wat jij zegt heb ik wel vaker gehoord. Maar een paard dat zonder ijzers loopt glijd toch ook niet door?? Dat zou dan eigenlijk ook slecht zijn voor het paard zn benen.. Lijkt mij heel sterk. Of zit dat anders?


Ook op blote voeten kan de hoef nog iets bewegen nadat hij is neergezet. Maar op rubber echt helemaal niet, en ik hoor toch wel over paarden die daar blessures aan overhielden..