hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PiiX_
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-12-10

hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 13:37

hoi,
wij hebben weides bij ons thuis willen graag een stal met klene hooiopslag hierop plaatsen.
Hoe kom ik hieraan wat gaat het kosten?
Wij hebben een budget van 500 tot 1000
groetjes

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:40

Heb je bij de gemeente nagevraagd of je een stal mag bouwen? Daar heb je eigenlijk altijd een vergunning voor nodig. Daarbij denk ik dat je budget wel erg aan de lage kant is om een stal te bouwen, met dat bedrag kom je denk ik niet verder dan een paar houten wandjes.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:42

Kleinvosje heeft eigenlijk alles al gezegd.

Voor dat geld heb je misschien net het hout bij elkaar maar dan ben je er nog niet. Vooral dingen als het dak zijn vrij prijzig.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:42

Heb je al een bouwvergunning?

Voor dit budget heb je denk ik geen andere keus dan zelf bouwen :n Zelfs de kant-en-klaar-paketten die je alleen nog maar in elkaar hoeft te zetten zijn al duurder. Heb je handige vrienden of familie?

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:45

Wij hebben een aantal jaren geleden voor zo'n 400 euro een stal gebouwd van ong 3 x 10 meter en de groene verf zat hier ook bij in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door annebe op 30-03-11 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:45

het is idd erg weinig om veel mee te kunnen.. hoe je aan een stal komt is wel vrij simpel ;) je koopt de spullen ervoor hihi.

zou zeggen spaar even door en idd bij de gemeente eerst kijken of je er een vergunning voor krijgt.

Als je zelf niet weet wat de matrialen gaan kosten en wat je nodig hebt (en dus niks hebt opgemeten en naar de gamma ofzo bent gegaan voor een schatting van prijzen) lijkt het me totaal niet verstandig zelf wat in elkaar te flanzen.

Eventueel kun je wel kijken of je ergens een container vandaan gehaalt krijgt. dan heb je al een stuk (word er wel vaak warm in de zomer!)
Op internet verkopen mensen vaak ook hele stallen, misschien is dit ook handiger??

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:46

Als de bouwvergunning in orde is, dan zou ik gaan kijken voor een tweedehands stalletje op MP etc. Die zijn er in vlagen binnen jouw budget. Wel vaak met nog een beetje doe-het-zelf om het af te werken, maar als je dat kunt en vervoer hebt is het tot 1000 euro best te vinden. Je moet alleen geen spliksplinternieuw, modern stalgebouw verwachten.

Gaat het om een schuilstal-idee met hooiopslag of echt een stalgebouwtje met boxen erin?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:46

annebe schreef:
Wij hebben een aantal jaren geleden voor zo'n 400 euro een stal gebouwd van ong 3 x 10 meter en de groene verf zat hier ook bij in.


je moet wel geluk hebben... hout is vrij prijzig, als je weet waar het goedkoop te krijgen is is het natuurlijk idiaal... en een dank kan eventueel ook van golfplaten gemaakt worden...

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:49


DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:50

@PiiX_ : hoeveel paarden heb je, hoe groot zijn ze, wil je voor het hele jaar hooi opslaan, wil je ook een zadelkamer.....
Je vraag is te summier om een antwoord mbt je budget te geven.

Bentleyyy
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-06-09

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:01

Even tussendoor: als je een container koopt moet je rekening houden met het vervoer hiervan, wij hebben ooit de mogelijkheid gehad voor een gratis container maar hebben die toen toch laten schieten omdat het heel moeilijk en duur is om te vervoeren.

PiiX_
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:39

annebe schreef:
Wij hebben een aantal jaren geleden voor zo'n 400 euro een stal gebouwd van ong 3 x 10 meter en de groene verf zat hier ook bij in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zeer indrukwekkend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat ik wil moet ZEKER niet meer zijn als dit ZEKER niet , Schuilgedeelte en een deel waar in hooi kan komen en 1 zadelhanger kan opgehangen worden niet meer als dat wat ik hier boven zag zou fantastisch zijn maar dat hoeft zelfs al niet gewoon schuilen kleine opslag!!!!!!!!!!!!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:44

Leuke stal, maar absoluut niet geschikt voor een groter paard.; het hout is te dun en omdat hij direkt op de grond staat zullen de onderste planken ook snel wegrotten.
Ik zou graag een foto zien van hoe hij er nu bijstaat :)

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:55

We hebben hier een flinke draver in gehad.
De achterkant was 250 hoog en de voorkant 3 meter.

Stal heeft een jaar gestaan en is toen verkocht omdat ik ging verhuizen.
Dus hoe de staat momenteel is kan ik je geen antwoord op geven.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:01

De stal van de foto ziet er op zich leuk uit maar lijkt me niet heel stevig als een groot paard even z'n kont tegen de achterkant parkeert en gaat schuren weet ik niet of alles overeind blijft. Zo lijkt het althans.
Dus ik zou als je iets zelf gaat bouwen zeker zorgen voor goed materiaal want zou zonde zijn als het zo versleten is. Je moet wel beseffen dat een stal in weer en wind staat en veel te verduren heeft. Zeker met wat grotere paarden wil je wel iets stevigs hebben.

PiiX_
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:04

Tigra_ schreef:
De stal van de foto ziet er op zich leuk uit maar lijkt me niet heel stevig als een groot paard even z'n kont tegen de achterkant parkeert en gaat schuren weet ik niet of alles overeind blijft. Zo lijkt het althans.
Dus ik zou als je iets zelf gaat bouwen zeker zorgen voor goed materiaal want zou zonde zijn als het zo versleten is. Je moet wel beseffen dat een stal in weer en wind staat en veel te verduren heeft. Zeker met wat grotere paarden wil je wel iets stevigs hebben.


Ja snap ik maar er moet wel maar een d pony in.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:15

Ik vind het voorbeeld van annebe hardstikke goed! :j
Prima schuilstal.
De middenbalk kan eventueel aangepast worden voor wat stevigers, desnoods met een hoge betonnen voet erom heen.
Kost ook niet zoveel.
Leuk om te zien dat er met weinig geld toch heel wat leuks neer gezet kan worden! :j

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:36

Ik heb een oude carpoort gekocht.
Dan heb je eigenlijk alleen het dak en een frame.
Aan één zijde heb ik een zee-contanier gezet, daarin ligt mijn hooi, zadel en overige spulletjes.
De andere 2 wanden dicht gemaakt met platen (materiaal weet ik zo even niet).
En tot ongeveer 1,20cm hoog bekleed met stevig hout.
De voorkant is open. Op de grond liggen oude fietspad tegels, want denk eraan dat het blubberig kan zijn in de winter! :brr:
Foto's kan ik mailen.

_Layco_
Berichten: 384
Geregistreerd: 26-08-10

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:51

wel een bouwvergunning hebben, maar jullie
budget is zeker niet weinig voor een stal hoor,
ik denk dat de meesten gelijk denken aan een kant en klare box,
maar als je zelf een stal bouwt is veel goedkoper,
heeft mn vader ook zelf gedaan, inclusief hekwerk heeft
het intotaal ong. 200 euro gekost, en dan heeft hij van dat
mooie hout gebruikt, zegmaar een doorsnede van een boom.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:01

onze schuilstal hebben we ook zelf gebouwd (en die is nu te koop.)
Dat is echt een stevige stal die al heel wat stormen doorstaan heeft, maar aan materiaal waren we wel meer dan jullie maximum van €1000 euro kwijt omdat we nieuw materiaal: hout, ijzerwaar en dakplaten hebben gebruikt.

Afbeelding
Afbeelding

Zelf bouwen is wel meestal goedkoper dan bouwpakketten, en voordeel van hout is dat je meestal makkelijk aan kunt bouwen (langer maken of dieper maken, afdakje er aan of er achter etc.)

Een container is een vaste maat (meestal maar 2,50 diep) je hebt snel last van condens, en in de zomer is ie heet en in de winter koud. (inloopstal is altijd koud in de winter natuurlijk, tenzij je hem aan de voorkant dicht maakt en isoleert)

DaisNBenj
Berichten: 2034
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Bilzen - België

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:51

Dit is onze schuilstal, sinds 1.5week klaar.
3.6 op 6.3m ongeveer.
Afbeelding.
Kostprijs zeker 1000€, dat betaal je makkelijk voor goed hout (4cm dik).

PiiX_
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 10:52

DaisNBenj schreef:
Dit is onze schuilstal, sinds 1.5week klaar.
3.6 op 6.3m ongeveer.
Afbeelding.
Kostprijs zeker 1000€, dat betaal je makkelijk voor goed hout (4cm dik).


de helft van dit is meer als genoeg!!

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:14

Die van jou ziet er wel superstevig uit, Joyce B! Vooral door die dikke 'trapbescherming' om het maar zo te noemen.

De twee andere zelfgebouwde stallen hier vind ik ook erg mooi uitzien, maar gaan ze niet heel snel stuk wanneer een sloper er tegenaan gaat schuren/hangen en of een gerichte grap?

Puckenires
Berichten: 134
Geregistreerd: 04-02-07

Re: hoe kom ik aan een stal , zelf bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:20

Ik denk dat je prima zelf een schuilstal kunt bouwen, mits er iemand bij heb zitten die er verstand van heeft. Ik heb samen met mijn timmer vriend, 2 broers en een vader die alles kan eigenlijk een stal gemaakt, met echt alles erop en eraan! Maar wij waren dan ook minstes €2500 kwijt aan één stal. Omdat wij ook gekeken hebben naar het onderhoud etc. Sommige houtsoorten zijn zo verrot in een weiland met een beetje regen. Van te voren even goed over na denken.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:42

Koop een tuinhuisje?