voordelen eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

voordelen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 20:15

hey ,
Ik heb al samen met mn beste vriendin piedro (op bokt) een shetlander: piedro. Nu willen we er eigenlijk allebei nog een grotere bij. We hebben van piedro geleerd dat we onze school en een paard goed kunnen combineren met school. maar nu natuurlijk nog onze ouders overhalen. Weten jullie misschien wat voordelen van er nog een groter paardje bij te kopen waar we ook nog eens op kunnen rijden?
Groetjes Piedrolover


piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 20:22

weet dan niemand wat voordelen van een groter eigen paard er bij nemen???????

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:27

* Je kunt er misschien wedstrijden op rijden..
* Je groeit er niet al te snel weer uit..(ligt natuurlijk hoe groot het paard wordt)
* Je doet het met zijn tweeen,dus als 1 van de 2 niet kan is de ander over
* Je kunt met zijn tweeen tegelijk rijden..

Pfoe.. kun je ze niet zelf bedenken??? Tong uitsteken

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:29

Lijkt me inderdaad duidelijk wat de voordelen van een groter paard zijn, zijn er überhaupt nadelen? Is misschien een betere vraag...

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 20:34

ja ik heb zelf ook al een aantal dingen verzonnen, maar we willen er zoveel mogelijk Lachen

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:24

om je ouders over te kunnen halen zeker Haha! begrijpelijk, ik weet niet waar piedro staat, maar je kan aankaarten dat piedro er dan ook een leuk speelmaatje bij heeft.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:28

Nadelen: een groter paard kost meer tijd dan een shet,

je moet hem iedere dag beweging geven, en mag geen dag overslaan

in de winter moet er bix gevoerd worden en dan veel meer dan een shet krijgt dus is een groter paard een stuk duurder,

een groter paard kan niet dag en nacht buiten blijven het hele jaar dus je moet ervoor zorgen dat er een stal is en als hij veel buiten staat een groter stuk land dan alleen voor de shet.

meestal heb je voor een groter paard dekens nodig in de winter, vooral als je erop wil rijden. Eventueel moet het paard geschoren worden. De deken moet waterdicht zijn als je het paard buiten houdt (erg duur)

De hoefsmid (als het goed is ook voor de shet) als je veel op de weg gaat rijden hoefijzers

aanschaf van zadel en hoofdstel, peesbeschermers e.d.

en ga zo maar door.

De voordelen zijn al genoemd.

Stralend de dag door.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:30

arme piedro verveelt zich, als hij alleen in de wei staat.. dus idd een speelmaatje en het is natuurlijk veel leuker als je ook kan rijden, je krijgt er een goed verantwoordelijkheidsgevoel van!! Je krijgt meer lichamsbeweging als je rijdt dan je pony´tjuh alleen een beetje poetst en vraag maar of ze nadelen kunnen opnoemen, behalve de kosten (ze komen vast niet ver..)

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:37

een paard is een kuddedier! ze stompen af als ze alleen staan!! Knipoog
(is ook zo!)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:43

geen nadelen? nou w8 maar tot ie wat krijgt!dan is t einde wel s zoek dat kan ik je wel vertellen...je ouders zullen echt niet tegen zijn omdat ze je willen pesten maar het is zoooo'n grote verantwoordelijkheid dus denk er echt goed over na voordat je eraan begint want het is niet niks. een shet kun je laten staan die vermaakt zich wel maar een groter paard betekent ook een grotere zorg!
ik ben stapelgek op mijn paard maar af en toe grijpt t me wel naar me keel als ik voor de zoveelste keer de veearts moet bellen..tuurlijk wil je dat je paardje zich altijd toppie voelt en op dat moment denk je niet aan het geld..maar goed ik denk dat de meeste wel begijpen wat ik bedoel want hier speelt geld wel een rol, een hele grote!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:57

Nadeel: Je krijgt ruzie. Alle meiden krijgen ruzie op die leeftijd en 't paard is daar de dupe van. Ja ja, dat gebeurd bij jou niet Meiden krijgen ALTIJD ruzie, standaard. Jongens zijn daar makkelijker in...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:00

Je moet echt een boel andere dingen laten voor je paard inderdaad, wat ik overigens niet erg vind want ik heb echt voor mijn paard gekozen, maar elke zaterdag uitgaan en veel geld uitgeven zit er voor mij niet in. Nu vind ik dat niet erg, maar goed, als ik me vriendin zie die soms met geld smijt denk ik ja dat kan ik niet doen...
Maar daarnaast heb ik echt een super grote dikke vriendin aan me paardje! Ik zou er toch maar heel goed overnadenken want een paard is leuk, maar ook als het minder leuk is kun je er niet zomaar vanaf, met ziektes en ander narigheid...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:09

ivar"]
Nadelen: een groter paard kost meer tijd dan een shet,
je moet hem iedere dag beweging geven, en mag geen dag overslaan
[/quote]
Meer tijd? Dat ligt er maar net aan wat je ermee doet!
Als je met je shet gaat mennen/fietsen ben je al snel net zoveel tijd kwijt als met een groot paard/pony hoor!
En een shet hoeft misschien niet iedere dag beweging maar dat hoeft een haf oid toch ook niet?

[quote="ivar"]
een groter paard kan niet dag en nacht buiten blijven het hele jaar dus je moet ervoor zorgen dat er een stal is en als hij veel buiten staat een groter stuk land dan alleen voor de shet.
[/quote]
Een haf bv wel Tong uitsteken

[quote="ivar"]
meestal heb je voor een groter paard dekens nodig in de winter, vooral als je erop wil rijden. Eventueel moet het paard geschoren worden. De deken moet waterdicht zijn als je het paard buiten houdt (erg duur)
[/quote]
Ik heb voor mijn welshje meer dekens dan de gemiddelde grote paarden houder en mieke (annemieke van gate, zit nu naast me) verteld er nog even bij dat een shet die hard moet werken ook geschore kan/moet worden Haha!

[quote="ivar schreef:
De hoefsmid (als het goed is ook voor de shet) als je veel op de weg gaat rijden hoefijzers

Shetjes hebben ook ijzertjes nodig hoor als ze veel op de straat lopen Schijnheilig


Het meer voor klopt overigens wel Tong uitsteken
Overigens is dit niet aanvallend bedoelt op jou ofzo hoor, maar veel mensen vinden dat een shet geen "echt paard/pony" is ofzo Tong uitsteken
Een groot paard zal in totaal wat meer kosten, maar wij zijn erachter dat ook die kleintjes niet goedkoop zijn Schijnheilig

Groetjes Annemieke en Kim Knipoog

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:37

ivar schreef:
een groter paard kan niet dag en nacht buiten blijven het hele jaar

Hoezo zou dat niet kunnen.??? hun krijgen ook gewoon een wintervacht.


eehhmmzz iedereen heeft de voordelen al genoemt. maar achter zulke voordelen was je al gekomen.

maar het zal allemaal wel een stuk duurder worden.

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 20:38

Kais schreef:
Nadeel: Je krijgt ruzie. Alle meiden krijgen ruzie op die leeftijd en 't paard is daar de dupe van. Ja ja, dat gebeurd bij jou niet Meiden krijgen ALTIJD ruzie, standaard. Jongens zijn daar makkelijker in...


hoihoi, ik heb al een aantal maanden samen met mijn vriendin een shet, nog geen ruzie hoor.. maar ik denk dat ik t een beetje verkeerd opgeschreven heb. We kopen er beide een grotere bij dan niet nog een samen hoor... sorrie dat t een beetje onduidelijk was..

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 20:43

Wennepen schreef:
geen nadelen? nou w8 maar tot ie wat krijgt!dan is t einde wel s zoek dat kan ik je wel vertellen...je ouders zullen echt niet tegen zijn omdat ze je willen pesten maar het is zoooo'n grote verantwoordelijkheid dus denk er echt goed over na voordat je eraan begint want het is niet niks. een shet kun je laten staan die vermaakt zich wel maar een groter paard betekent ook een grotere zorg!
ik ben stapelgek op mijn paard maar af en toe grijpt t me wel naar me keel als ik voor de zoveelste keer de veearts moet bellen..tuurlijk wil je dat je paardje zich altijd toppie voelt en op dat moment denk je niet aan het geld..maar goed ik denk dat de meeste wel begijpen wat ik bedoel want hier speelt geld wel een rol, een hele grote!


naar piedro gaan we ook gewoon elke dag. ik vind t altijd zo'n onzin dat je aan een shet minder tijd hoeft te besteden Scheve mond Met poetsen/wandelen/longeren/vrijheidsdressuur enz. ben je ook al gauw lang bezig..

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:43

wel eengaaf idee en dan zul je zien dat de shet de baas is

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:45

- Je mag elke week/maand z'n spullen schoonmaken Lachen
- Je ouders mogen elke maand veel geld ervoor betalen

Veel plezier met je eigen paard Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:50

Het eerste wat ik dacht toen ik het topic zag was: "Geen, de nadelen daarentegen..."
Zegt genoeg he? Een paard is een blok aan je been! Echt waar, nu natuurlijk niet, maar straks wil je uit huis, vriendje, studie, whatever en dan heb je dat paard. Ga je die dan verkopen? Nu zeg je misschien van wel, maar geloof mij: dat DOE je niet. Ik niet iig. Het heeft bij mij nu 2 jaar geduurd voordat ik besloten heb hem in bruikleen te doen. Ik wil hem niet kwijt, hij is zo ontzettend lief en nu staat hij er net 2 dagen en wil ik hem al gelijk meenemen. Zie ik dat koppie daar, oh zo schattig en dan denk ik: hij heeft het hier ook heus naar zijn zin, dat zie ik zo, maar dat koppie wil ik geen minuutje missen! Ik haal hem niet terug hoor, ik heb besloten, maar dan nog. Asjeblieft zeg, VOORdelen aan een eigen paard? Niet 1, 't is alleen maar lastig. Het is natuurlijk ontzettend leuk, gezellig en lief, maar dan nog, da's eigenlijk geen voordeel toch?
Soms wou ik wel eens dat mijn ouders me nooit dat paard gegeven hadden, of dat ze hem gewoon voor mij verkocht hadden (was ik weggelopen en nooit meer thuisgekomen, dat verzeker ik je), dan had ik nu iig niet een beslissing moeten nemen en een plekje voor hem moeten vinden. Hij is nog van mij, maar mijn god ik kan me een heleboel leukere hobbies bedenken!
Ik bedoel dit overigens helemaal niet negatief oid, maar denk er ajb heel erg goed over na. Je krijgt een keer spijt! Is het niet aan het eind van een dure maand, dan is het als je iets wilt, maar het kan niet, 'want ik heb een paard'. Voordat je een goede beslissing hebt genomen (kiezen uit twee kwaden was dat voor mij) ben je wel even verder, en dat is niet echt fijn. Verkopen is natuurlijk niet leuk, in bruikleen doen ook niet, maar wat doe je als hij/zij afgemaakt moet worden? Ik kan je (wederom ervaring) vertellen dat dat momenten zijn waarop je die beesten zowat vervloekt, en jezelf ook, want waarom ben ik er in vredesnaam aan begonnen? Wandelende takken fokken is dan een stuk leuker, doet iig niet zo'n pijn als er 1 doodgaat oid! Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:58

Wandelende takken die doodgaan is anders heel zielig en daar wordt je heel emotioneel van hoor Knipoog:D

*sorry.. offtopic*

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:36

Ik zie in je profiel dat je ook nog heel veel andere dingen doet met paarden. Manege enzo. Als je daar ook nog rijd zou ik eerder niet nog een groot paard kopen. Het is natuurlijk hartstikke leuk enzo maar als je nou op de manege ofzo kan rijden, dan kan je ook nog hartstikke veel plezier hebben met je shet. Mennen, vrijheidsdressuur, vrijspringen, ... . Er zijn echt hartstikke leuke dingen te doen waar je niet per se hoeft te rijden. De kosten van hoefsmid, dierenarts etc. gaan dan niet naar jou. Je hoeft niet elke dag voor je paard te zorgen, als je eens ziek bent of geen zin hebt want het regent of het is juist heel warm en je gaat liever zwemmen. Ik heb zelf drie shetty's en zou ze echt nooit willen inruilen voor een grotere pony. Het is natuurlijk jou keuze maar ik zou er eerst heel goed over nadenken! Ik wens je veel succes verder ...

Big Kisss Nadine

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:37

Beetje raar bericht, naja boeie Knipoog

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:56

* je groeit er niet snel af
* je kunt ermee op wedstrijd
* hij kan hoger springen
* je kan er met zn tweeen op rijden
* meer kans dat je verder met hem komt dan dat je ooit met een shet zal komen

pfiew, dit heeft me hersenkraken gekost

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:16

Als ik jou was btw, zou ik wachten totdat je echt een sik hebt gekregen van het op manegepaarden rijden, je weet gelukkig al wat het is om een eigen pony te hebben, maar als ik jullie was zou je je het beste voorlopig te vreden stellen met het paardje dat je nu hebt, ik heb eens, 2 jaar lang, elke dag 10 paarden moeten verzorgen, ik vond dit leuk, kon er geen genoeg van krijgen, dus ik weet ook zeker dat ik een paard aankan en ook permanent wil, houd in ieder gevalnog even een jaartje je pony die je nu hebt vol, en denk er dan nog eens over na. Opje 16 ga je waarschijnlijk meer uit enzo, meer weg met vrienden en vriendinnen... Denk er dan nog eens over na. Dan kan je beter een beeld vormen. Greetz Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:02

piedrolover"]
[quote="Kais schreef:
Nadeel: Je krijgt ruzie. Alle meiden krijgen ruzie op die leeftijd en 't paard is daar de dupe van. Ja ja, dat gebeurd bij jou niet Meiden krijgen ALTIJD ruzie, standaard. Jongens zijn daar makkelijker in...


hoihoi, ik heb al een aantal maanden samen met mijn vriendin een shet, nog geen ruzie hoor.. maar ik denk dat ik t een beetje verkeerd opgeschreven heb. We kopen er beide een grotere bij dan niet nog een samen hoor... sorrie dat t een beetje onduidelijk was..
[/quote]

Ow zo, anders gaat het echt een keer mis hoor, meiden hè... Tong uitsteken Het is wel 'n verschil hoor, een halve week of een hele week een paard/pony doen.

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Fudge, janneke584, Lui_, rifat en 107 bezoekers