Elke dag met hulpteugel (a.j.b. even kijken)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Elke dag met hulpteugel (a.j.b. even kijken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 14:27

Hai,

Gisteravond (maandag) was ik even bij ons op de club om even gezellig te kletsen enzo en even bij de les kijken je kent het wel!!!!!

Op een gegeven moment was ik bij de les aan het kijken en toen kwam er een vrouw met een paard de les in en ze reed met thiedeman!!! ik heb daar op zich niks tegen maar ik vind wel dat als je naar les gaat dat je dan zo'n ding moet afdoen (je komt tenslotte naar les om goed te leren rijden)!!!!! Dus ik had het erover met zo'n meisje!!! dat meisje zij zo van: "ik zie haar heel vaak rijden en ze rijd iedere dag met een hulpteugel" dus ze rijd iedere dag of met slof, martingaal of thiedeman!! sorry hoor maar ik vind dat echt niet normaal!!!! want als je dan een keer zonder gaat rijden loopt je paard helemaal met zijn kop in lucht en krijg je hem niet naar beneden!!!!!

ik heb dit topic gestart omdat ik dit niet normaal vind en ik vroeg me af of jullie dit ook doen en/of wat jullie ervan vinden!!!!

Groetjes Margon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:33

zijn al heel veel topics en ruzies over geweest, ik vindt wel dat je gelijk heb maar een thiederman vindt ik persoonlijk de mist erge als je hem maar op de ruimste stand heb staan en sommige paarden kijken sterren en dan heb je er echt een nodig alleen niet elke dag!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:34

Mijn zusje rijd sunny ook regelmatig met thiedeman, dit is puur om haar rug sterker te maken, en ze zorgt er dus ook voor dat ze niet op de thiedman rijd, maar op de gewone teugel.
Als je zo'n ding goed gebruikt is er niks mis mee, en ik heb liever dat ik ze in de les met zo'n ding zie rijden damn dat ze er thuis zelf mee gaan prutsen en vervolgens hun paard helemaal niet meer aan het lopen krijgen..

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:35

ik ben het wel met je eens dat dat niet elke dag kan en helemaal in de les zou ik het niet doen....maar misschien is het echt geen doen voor die vrouw als ze zonder rijd !

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:41

Een thiedeman vind ik juist helemaal niet vriendelijk. Je kunt hem niet losgooien, je kunt hem onder het rijden niet verkorten of verlengen. Hij staat op 1 stand en that's it. Met een slof is opzich niks mis, mits de ruiter ermee om weet te gaan. Een martingaal is imo de meest vriendelijk hulpteugel, mist goed afgesteld, zodat hij alleen in werking treedt, als het paard het hoofd omhoog brengt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:49

youngster schreef:
Mijn zusje rijd sunny ook regelmatig met thiedeman, dit is puur om haar rug sterker te maken, en ze zorgt er dus ook voor dat ze niet op de thiedman rijd, maar op de gewone teugel.
Als je zo'n ding goed gebruikt is er niks mis mee, en ik heb liever dat ik ze in de les met zo'n ding zie rijden damn dat ze er thuis zelf mee gaan prutsen en vervolgens hun paard helemaal niet meer aan het lopen krijgen..


Voor zover ik weet hangt thiedeman aan maar 1 teugel. Of bedoel je misschien de slof??

Ik ken ook iemand die er altijd mee rijdt dus een gigantisch probleem met wedstrijden lekker sterrekijken. En maar zeggen dat de paarden van die afstamming allemaal sterrekijkers zijn tuurlijk. Scheve mond

Hulpteugels zijn volgens mij voor tijdelijk en niet voor altijd. En een martingaal vind ik persoonlijk een heel andere hulpteugel als een thiedeman.[/i]

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:52

Als je je er zo druk ommaakt, waarom heb je dan niet aan de instructeur gevraagd waarom ze met hulpteugel reed?
Je schrijft nl. dat die betreffende mevrouw de les inkwam met thiedeman, dan neem ik aan dat dit op aanraden van de instructeur is, en zo niet, dan neem ik aan dat de instructeur wel had gezegd dat de hulpteugel er vanaf moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:03

Jemig, wat is dat toch, het is echt hulpteugeltijd ofzo. Volgens mij zijn er nou al 6 topics over een slof of een thiedemann. En volgens mij weet jij best het antwoord al.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Zolang die mevrouw dat paard niet laat creperen moet jij je daar lekker niet mee bemoeien. Het is haar paard namelijk! Misschien is die vrouw wel reumatisch in haar handen, en heeft ze zo'n hulpstuk nodig om fijn te kunnen blijven paardrijden, daar wel eens over nagedacht?

Ga lekker je energie in je eigen paard steken, want daar heb je veel meer aan. Laat een ander lekker zijn ding doen en maak je er niet druk om. Want denk je nou serieus dat zij zich rot zal schrikken en braaf haar paard zonder hulpteugel gaat rijden alleen maar omdat een 17-jarige snotneus er wat over te melden heeft? ik denk van niet.

En wie weet heeft ze er dus wel een hele goede reden voor.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:07

Zep, denk aan je hart Knipoog

(sorry, enorme one-liner en nog off-topic ook Haha! ).

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:21

Ik vind het niet erg als iemand in de les met een hulp teugel rijd. Als je het in de les verbied toen mensen het thuis toch wel. Dan kan je ze beter in de les er leren mee te werken zodat het later ook zonder kunnen en een hulpteugel iig niet mis bruiken.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:26

Net als Zep zei: Je weet de reden niet dus dan moet je je er niet mee bemoeien.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:39

Bij mij mocht dat vroeger ook niet in de les Margon, onze instructeur vond dat we eerst maar eens moesten leren rijden. Helaas zijn de tijden nogal veranderd, en lijken hulpteugels meer en meer geaccepteerd. Ik vind het heel goed dat jij er over nadenkt, de meesten hangen maar wat om....

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:40

Voor een minder ervaren ruiter kan een thiedemann uitkomst bieden, doordat hij zich vanzelf uitschakeld wanneer het paard met zijn hoofd naar beneden loopt. Ervaren ruiters zullen inderdaad het gevoel hebben dat ze geen controle hebben over de thiedemann, wanneer zij een hulpteugel gebruiken is een slof misschien prettiger omdat daar de stand volledig van bepaald kan worden. Maar als deze ervaren ruiters ook goede ruiters zouden zijn, zouden ze waarschijnlijk geen slofteugel nodig hebben! Zelf ben ik geen voorstander van hulpteugels, maar sommige beginnende leerlingen laat ik af en toe met thiedemann rijden en tijdens buitenritten gebruik ik er zelf soms ook een. Op sommige bedrijven moest ik enkele paarden met slof rijden, maar ik heb hem nog nooit nodig gehad, en zo hoort het.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:43

Ik zie het probleem van een martingaal niet helemaal in Een martingaal is geen echte hulpteugel in de vorm van je paard in de krul te laten lopen

Ik gebruik met buitenrijden en springen altijd een martingaal omdat hij anders zijn kop in de lucht gooit en gaan met die banaan... Schijnheilig Een martingaal zorgt alleen dat hij zijn hoofd niet te ver omhoog kan gooien en that's it Knipoog

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:03

ja, mee eens. De eigenaar van een paard dat ik af en toe rijdt, springt altijd met martingaal; bepaart hem een hoop problemen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:16

een martingaal is al helemaal een vriendelijk hulpteugel, kan je bijzonder weinig fout mee doen.
Verder zie ik niet in wat er fout aan is dat je in de les met hulpteugel rijdt....
Of je het nou thuis doet of in de les, maakt geen flikker uit. In de les kan de instr. je er tenminste nog op wijzen als je hem verkeerd gebruikt

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:24

Is het echt zo dat als je altijd met martingaal rijd, en dan een keer zonder je paard meteen zijn hoofd hoog houd?
Ik rijd met een martingaal (nog maar een dag of 2) en een keer protesteerde ze weer tegen mij dat ze de martingaal kapottrok (zat niet goed in het gaatje Lachen dus echt kapot niet)
Nu kan ze nog zo sterrekijken maar minder maar het komt niet door de martingaal, maar omdat ze het er meer gewend geraakt.
Oja ik geef Zep helemaal gelijk

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:20

Wat betreft het in de les met hulpteugel rijden, dat is beter als thuis knoeien. Mijn instructrice vind het best als ik in overleg met haar een hulpteugel gebruikt, maar zeker als ik een andere wil dan de thiedeman (die gebruik ik normaal) dan moet het juist in de les.

ik denk dat je je eigen niet te druk moet maken.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:27

youngster schreef:
Mijn zusje rijd sunny ook regelmatig met thiedeman, dit is puur om haar rug sterker te maken, en ze zorgt er dus ook voor dat ze niet op de thiedman rijd, maar op de gewone teugel.
Als je zo'n ding goed gebruikt is er niks mis mee, en ik heb liever dat ik ze in de les met zo'n ding zie rijden damn dat ze er thuis zelf mee gaan prutsen en vervolgens hun paard helemaal niet meer aan het lopen krijgen..


jep hier ben ik het mee eens!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:00

Margon schreef:
Op een gegeven moment was ik bij de les aan het kijken en toen kwam er een vrouw met een paard de les in en ze reed met thiedeman!!! ik heb daar op zich niks tegen maar ik vind wel dat als je naar les gaat dat je dan zo'n ding moet afdoen (je komt tenslotte naar les om goed te leren rijden)!!!!!


Hier ben ik het niet mee eens.
Over het wel of niet gebruiken van een hulpteugel kun je urenlange discussies voeren Knipoog
Ik vind echter wel dat als je thuis (soms) met een hulpteugel rijdt, je er goed aan doet om dit ook eens in de les te doen.
Hoe kun je anders fatsoenlijk leren omgaan met de bewuste hulpteugel ?
Juist omdat mensen thuis gaan expirimenteren (misschien omdat ze zich schamen om tijdens een les naar een hulpteugel te grijpen ?) en niet weten hoe ze de hulpteugel om een goede manier moeten gebruiken, ontstaan er veel problemen.

En of iemand met een hulpteugel rijdt, daar zou ik me verder niet mee bemoeien en me al zeker niet druk om maken, dat zijn nl. andermans zaken Knipoog

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:47

ik hou helemaal niet van hulp teugels en zal e rook niet mee rijden als het niet nodig was maar soms is het gewoon de beste oplossing....

en ik vind dat niemand zich daar mee hoeft te bemoeien iedereen is daar toch vrij in om zon ding te gebruiken.

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:35

ik reed ook vaak met martingaal... had ie helemaal geen last van hoor Verward

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:06

Zep schreef:
Jemig, wat is dat toch, het is echt hulpteugeltijd ofzo. Volgens mij zijn er nou al 6 topics over een slof of een thiedemann. En volgens mij weet jij best het antwoord al.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Zolang die mevrouw dat paard niet laat creperen moet jij je daar lekker niet mee bemoeien. Het is haar paard namelijk! Misschien is die vrouw wel reumatisch in haar handen, en heeft ze zo'n hulpstuk nodig om fijn te kunnen blijven paardrijden, daar wel eens over nagedacht?

Ga lekker je energie in je eigen paard steken, want daar heb je veel meer aan. Laat een ander lekker zijn ding doen en maak je er niet druk om. Want denk je nou serieus dat zij zich rot zal schrikken en braaf haar paard zonder hulpteugel gaat rijden alleen maar omdat een 17-jarige snotneus er wat over te melden heeft? ik denk van niet.

En wie weet heeft ze er dus wel een hele goede reden voor.


Amen!
Een discussie is leuk, maar dan niet over iemand die je hebt zien rijden en zichzelf dus niet kan verdedigen of uit kan leggen wat hij waarom doet...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:19

Ik sluit me helemaal bij Marijn4045 aan.
Waarschijnlijk heeft die vrouw daar een goede reden voor. En zoals de meesten al zeggen. Beter in de les, dan thuis zelf gaan klooien.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:42

De mensen die met hulpteugel rijden zullen zelf wel van mening zijn dat dat nodig is. Natuurlijk zie ik ook wel eens gevallen waarbij ik zelf het nie zou doen net zoals soms bijvoorbeeld met sporen. Maar die mensen moeten dat zelf weten, als ze er goed mee om kunnen gaan zal het paard er geen last van hebben. Als ze er niet goed mee om kunnen gaan is dit triest maar verder weinig aan te doen