wanneer beginnen met deken en/of scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

wanneer beginnen met deken en/of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 03:28

Vorig jaar ben ik een deken beginnen opleggen vanaf een temp. van 15°C; uiteindelijk had mijn haflinger in de winter nog steeds een te dikke wintervacht om echt te kunnen trainen. Ik heb haar dan eind november geschoren om dit euvel op te lossen.

Hoe voorkomen jullie te lange haren in de winter? Wanneer starten jullie met dekens en wanneer scheren jullie? Ik neem aan dat het bij warmbloeden makkelijk is; maar mijn haflinger krijgt dus ondanks een deken toch nog een wintervacht....

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:33

ik ben nu al begonnen.
Ze heeft nu een zomerdeken op.
wanneer het ong 17 , 18 graden wordt doe ik haar een 200 grams op.en dan ong 12,13 graden een wollen deken er onder.
dat bouw ik ook weer af.
van de 200 met wollen deken
naar aleen de 200
en dan van de 200 naar de zomerdeken.
ik doe het ook voor het eerst dus met de graden kan ik wat mis wezen maar je voelt vanzelf aan wanneer ze een dikker dek op moet.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:50

Om echt een wintervacht te voorkomen moet je al erg vroeg met een deken beginnen. Volgens mij idd net als wat dreamgirl zegt nu al.. De vraag is of je dit niet een beetje warm vind voor je paard. Misschien kun je hem beter nu nog zonder laten staan en hem in oktober scheren.
Dan heeft hij het nu niet zo warm en kan je in de winter ook gewoon door trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:15

Ik heb de zomerdeken gewoon de hele zomer opgehouden. Alleen op de dagen dat de mussen dood van het dak vielen was hij op stal af (in de wei op tegen de dazen). Als het straks nog wat kouder wordt gaat de tussendeken op, 200 grams Rhino Turnout. Voor als de temperaturen richting vriespunt gaan, heb ik een dikke waterdichte deken (370 grams geloof ik) en als het echt gaat vriezen gaat hier weer een onderdeken onder. Op deze manier had mijn paard afgelopen winter een heel mooi dun haarkleedje en was scheren ook echt niet nodig.