zadel ligt niet 100% gelpad dan direct op rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

zadel ligt niet 100% gelpad dan direct op rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 11:57

heb ff een vraagje

Quentin heeft dus fysio voor zn rug, en dat gaat super hij wordt weer lekker los en ik ben sindskort weer volop aan het rijden.

Nu heb ik afgelopen week 3x met mn veelzijdigheids zadel gereden en 3x met mn dressuurzadel, nu zag de fysio wat witte haartjes en voelde 2 hardere plekjes(spier) soort verdikking op zn rug, waar de schoft overgaat in de rug zegmaar.

dat was er eerst niet, ja een heeeel klein beetrje paar witte haartjes, maar niet zo erg als nu.

conclusie:zadel past niet goed.

maar ja welke van de 2 zadels?ik hoop het vzh zadel

vanmiddag ga ik naar de ruitrsportzaak waar mn zadels vandaan komen(dressuur is uitgebreid gepast op hem en kamer breder gemaakt, vzh is van mn erg brede pony geweest maar is naar gekeken en lag oke op mn paard, beide 17.5 inch)

maar ik moet dalijk eerst nog rijden, daar gebruik ik dus mn dressuurzadel voor, maar omdat ik dus niet weet door welke van de 2 zadels, of door alle2 komt, is het dan beter om het gelpad direct op zn rug te leggen, of gewoon tussen het dekje en het zadel/

ik rij nml meestal met t gelpad tussen dekje&zadel in, maar ik heb weleens gehoord van mensen die t gelpad direct op de rug leggen, zodat de rug minder gevoelig zou zijn?

maar ja hoe dan ook, alle2 de zadels moeten gewoon goed passen en daar ga ik dus zsm achteraan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:59

Ik zou je pad gewoon tussen het dekje en het zadel houden. Eventueel zand kan erg gaan schuren als de pad direct op de rug ligt, omdat er meer 'harde en vaste' wrijving is.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 12:03

hmm ja daar zit ook wel wat in!

ik heb trouwens wel een hoes om mn gelpad heen(ken veel mensen die dat niet hebben maar dat wordt ze klef van t zweet als je dat direct op zn rug legt)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:04

Ik heb weleens gehoord dat een gelpad helemaal niet helpt, maar het juist erger kan maken Verward Of dat waar is weet ik niet, maar dat is wat ik heb gehoord. Je kan het best gewoon een passend zadel hebben vind ik Lachen
Ik hoop voor je dat het de vzh is iig! Succes ermee!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:15

Renske, ik kwam net van een ander topic af van jou en Quentin, dat je ook vroeg van je zadel, en dat je paard een hoge en doorlopende schoft heeft, en of iemand een zadel wist. Maar ik kan dat topic niet meer vinden Verward

Maar dat paard van m'n zusje heeft dus net zo'n schoft. Zij heeft een Prestige Top Dressage zadel, en dat past perfect. Wel fijn dat het zo goed gaat met Quentin. En succes zondag!

(hier een foto van Ivano, zie je z'n rug goed. http://picserver.student.utwente.nl/get ... ?id=260796

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:15

ik heb gehoord dat als je een goed passend zadel hebt en er dan een gelpad onder legt, het zadel dan niet meer past. door de gelpad word de ruimte in de kamer namelijk kleiner en kan het gaan drukken

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:18

als je vzh zadel al bij een breed paard opgelegen heeft,denk ik eerder dat het dressuurzadel het probleem is Haha!
mickey heeft idd ook een erg hoge schoft,ik heb een kieffer dressuurzadel,die voren best wijd is,en die past super en heb er geen problemen mee.
en ik wou eerst een gewoon een gelpad eronder doen,mij lijtk dat gewoon lekker door de rug,maar ik hoorde toen dat je zadel daardoor juist slechter kon gaan liggen (alleen als het zadel eerst goed lag)
als het niet goed ligt lijkt me een gelpad niet slecht hoor?of een schapenbontje eronder?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 12:44

hmm ja ik ga denk ik zomeeten mar gewoon rijden zoals nrmaal, met het gelpad tussen het dekje en het zadel.

mn vzh zadel heeft op een brede PONY gelegen dus niet op een breed paard, qua breedte schelen ze niet veel met elkaar, alleen die schoft van quentin he....

maar mn zadels worden sowieso alle2 zsm nagekeken en als ze niet passe worden ze direct veranderd.

Gelpad is bij Quentin juist goed voor zn rug. 'moest' ook van de vorige eigenaar, omda zn rug heel gevoelig is.

maar ja ik wacht even af wat de zadelmaker er van zegt!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:47

sorry,ik las het verkeerd van de brede en smalle schoft/zadel Haha!
ik vind dat je verder dan goed handeld hoor,zadels laten nakijken en gelpad op. OK dan!
wel fijn dat hij weer zo fijn loopt nu Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:47

Het hangt af van welke gelpad je hebt. Als je een Action gelpad hebt, dan moet die wel direct op de rug, omdat die vooral op de wrijvingswarmte werken, maar met een gewone gelpad zou ik het niet zo snel doen. Ik heb een keer mijn gewone gelpad direct op de rug gelegd, omdat mijn shabrak dan beter pastte, maar daar kreeg hij een soort kuil van op zijn rug. Alsof het shabrak in zijn rug was gaan zitten. Dat doe ik dus nooit weer!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:07

in bit van uhm.. paar maanden terug stond een onderlegger test. wat blijkt? dat gelpads volgens die test dus helemaal niet goed zijn omdat de druk dan juist verergerd word.. er waren er maar 2 of 3 die echt goed waren.. en ja daar stond het dure lamsvel tussen. die heeft het minste druk ofzo...

mijn paard heeft jaren met een verkeerd zadel gelopen en met dat gelpad is dat alleen maar erger geworden(drukplekken) dus heb ik zo snel mogelijk een lamsvel gekocht en dat werkt goed.. vind ik dan.. hij krijgt zelfs weer haar op de kale drukplekken..
maar nu past mijn nieuwe zadel weer niet Boos! Stoom uit je oren

maar je moet gewoon zorgen dat het shabrak en de gelpad goed in de kamer getrokken zijn.. dat vergeten er heel veel :S

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 22:28

ik heb gereden en hij deed het super!!geen gestaak en geen geklier, gewoon braaf!!

heb t gelpad gewoon tussen zadel&dekje gelegd.

zadelmaker komt zsm langs om te kijken, wrsch morgen begin vd middag al(hij belt even voor ie komt)

dus ben benieuwd!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 07:53

Als ik een gelpad gebruik (action) dan leg ik dit in een hoes direct op de rug en dus niet tussen het zadel en het dekje, dit om vouwen in het dekje te voorkomen.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:27

Mijn paard heeft ook een gevoelige rug, en dan met name een gevoelige huid. Ik rijd daarom altijd met gelpad (geen Action) en leg deze tussen zadel en sjabrak. Op aanraden van mijn zadelmaker heb ik een poosje geleden een lamsvacht sjabrak gekocht, maar toen ik die ben gaan gebruiken (direct op de rug) kreeg Odin binnen een paar dagen een drukplek op zijn rug! Na overleg met de DA hebben we besloten toch gewoon weer het ("foute") gelpad te gaan gebruiken (uiteraard nadat de drukking helemaal weg was!), en sindsdien gaat het weer prima.
Bij mijn paard is een lamsvacht sjabrak dus (in tegenstelling tot wat algemeen gebruikelijk is) niet goed, het wordt eronder blijkbaar te warm, en er ontstaat irritatie (dmv bultjes). Door de wrijving van de vacht en de irritatie, ontstaat daarna een drukking.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:00

beppies schreef:
Als ik een gelpad gebruik (action) dan leg ik dit in een hoes direct op de rug en dus niet tussen het zadel en het dekje, dit om vouwen in het dekje te voorkomen.


Ik ook. Om de druk optimaal te verdelen dien je het gelpad direct op de rug van het paard te plaatsen, daaroverheen het dekje en dan het zadel.

Toos paardloos

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:03

Ik heb gehoord dat gelpad's niet ademen.
Ik had een zadel van een vriendin gelend omdat de mijne werd gemaakt.
(nieuw) 3 maanden levertijd
Ik heb toen het gelpad tussen het zadel en het dekje gelegd.
Want het ademt naar mijn idee niet.
Want hij is altijd zeik nat waar het gelpad heeft gelegen.

Gelukkig heb ik het niet meer nodig.
Het gelpad had ik nog liggen anders was ik toch voor Lamsvel gegaan.

De druk wordt minder, vult zadel goed op, wasbaar, en het ademt.

Wat wil je nog meer.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers