los laten lopen/opjagen door de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

los laten lopen/opjagen door de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 19:31

Heey!!

Me paardje cockie is nu 2 jaar en 4 maanden,en staat lekker op het land jong te zijn.Af en toe(=2 a 3x per maand,soms wat vaker) haal ik haar uit het land,om te poetsen,lopen,hoefies krabben,wormespuit geven.

Nu heb ik haar 2x in de binnenbak gezet en een beetje opgejaagt,en als ik kom zeg komt ze ook.Maar is het slecht voor der om dat zo jong te doen?Het lijkt mij eigelijk niet zo supererg,ze draaft 5/7 min,een paar rondjes galop en dan uitstappen langs de weg.

Kan dat kwaad?
En vanaf welke leeftijd ong is je paard aan vrijspringen toe?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:41

Lichamelijk is het niet slecht om je paardje eens los te gooien. Ik zie het nut er alleen niet van in. Ze staat lekker op het land zeg je, dan kan ze zelf toch bepalen wanneer ze wat wil doen of niet? Lachen

Een keertje poetsen, hoeven uitkrabben enz. kan natuurlijk ook geen kwaad. Maar ik zou het zeker niet te vaak doen. Laat het paardje lekker op het land staan met haar soortgenootjes.

Ook aan vrijspringen zou ik nog niet denken tenzij er geoefend moet gaan worden voor een keuring of iets in die richting.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:49

ik zou haar ook nog niet laten vrijspringen.. daar is ze nog te jong voor.. maar dat losgooien in de bak is wel goed voor der vind ik.. je kan wel met vreemde dingen oefenen.. als je haar toch uit de weide hebt..

Claatje
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:54

Losgooien maakt heus niet uit hoor.En dan ziet je paard tenminste ook eens wat anders als het land en is ze alvast aan een bak gewend en ook aan jou en aan je stem

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:03

Ik heb een veulen van 14 maanden en haal hem iedere dag van de wei.
eerst poetsen en om de dag gaan we wandelen.
alles verkenen wat eng is zoals Auto's ,fietsen , verkeers borden.
maar goed iedereen heeft daar zijn eigen meening over Haha!
los gooien in de bak doe ik niet , maar doe wel grond oefeningen met hem.
je kan met een jong paard al heel veel doen.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 07:37

okee,bedankt voor de reacties!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:07

Losgooien in de bak kan geen kwaad. Maar ik ben tegen het opjagen van een paard. het is zo tegennatuurlijk. Wegjagen in de natuur is een vreselijke straf. Je paard heeft niets misdaan en word toch opgejaagd.

Ik geef Karan ook wel eens beweging in de bak. Gebruik ook een zweep, maar meestal mijn stem. Maar let heel erg op zijn houding.

Tja er is ook verschil tussen opjagen en beweging geven van je paard.

Maar zo klakkeloos je paard door de bak jagen, zoals ik zovaak zie (ook bij ons op stal) is echt not done in mijn ogen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:38

Wat je nu met je paardje kan doen is hem in de bak zetten, en vervolgens je arsenaal aan 'enge dingen' tevoorschijn halen. Vlaggen, spuitbussen, pionnen, landbouwplastic, etc. Dan rustig aan de lijn aan de gang om aan die dingen te wennen totdat ze niet meer eng zijn. Heel leuk om te doen en absoluut nuttig voor later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:48

Heike schreef:
Maar zo klakkeloos je paard door de bak jagen, zoals ik zovaak zie (ook bij ons op stal) is echt not done in mijn ogen.


Ja met van die sufferds die dan ook nog eens flink met hun handen op de bakrand slaan zeker... En dan vinden ze het raar dat als er mensen langs de kant staan als ze aan het rijden zijn en iemand zet z'n koffiebeker te hard op de bakrand dat het paard er van tussen peert.... Scheve mond


Ik kan me trouwens wel goed voorstellen dat je een jong paard zo af en toe eens in de bak laat lopen. In de wei zie je z'n bewegingen en gangen niet, is toch zeker puur genieten om naar je paardje te kijken! Lovers

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:00

Antoinette schreef:
Een keertje poetsen, hoeven uitkrabben enz. kan natuurlijk ook geen kwaad. Maar ik zou het zeker niet te vaak doen. Laat het paardje lekker op het land staan met haar soortgenootjes.


Te is nooit goed, maar ik zie niet in waarom je je 2 jaar oude paard niet iedere dag een lekkere poetsbeurt zou geven en haar hoeven zou krabben. Lijdt het paard echt niet van om een half uurtje van de wei af te zijn. Juist wel doen zou ik zeggen, dan heb je later een makkelijk paard in de omgang....

Over dat loslaten in de bak, dat lijkt mij persoonlijk ook een strak plan, kan ze vast wennen aan andere omgeving. Maar ik zou haar ook niet bewust op gaan jagen. Laat haar maar lekker vertrouwd worden in de binnenbak, gaan het straks met inrijden ook een stuk makkelijker.
Zou je paard pas laten vrijspringen als hij onder het zadel de basis goed onder de knie heeft en zijn spieren dus wat meer getraind zijn. Als je je paard nu zonder training ineens laat vrij-springen heb je grote kans op blessures. Verder zou ik dit ook niet te vaak doen. Maar wat ik aan het begin al zei, TE is nooit goed natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:25

2,5 kun je best een keertje rustig gaan vrijspringen hoor. Als je het maar niet overdrijft. Niet te hoog en niet te lang en vooral niet te vaak. Laat je helpen door iemand die het vaker gedaan heeft en die goed weet hoe je zoiets op moet bouwen en welke afstanden je allemaal moet gebruiken.