Na hoeveel jaar rij-ervaring een eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:23

Ik was 7 toen ik begon en kreeg op mijn 9de een eigen pony. Die moest ik wel delen met mijn zus, moeder en soms vader.
We hadden een familiepony Haha!

We hebben wel gekeken naar een brave en leuke kinderpony. Waar mijn zus en ik dus gewoon veel lol mee konden hebben en super braaf was voor onze eerste wedstrijdjes.


Herby

Berichten: 90
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:25

Het is heel verschillend je kan 6 jaar rijden op een manege,etc waar je slecht les en niet kan rijden en er niet genoeg van af weet of je kan 3 jaar rijden op een manege waar je goed les krijgt en veel leert dat is een heel verschil.Een hoop mensen beginnen aan een paard terwijl ze er niet genoeg van weten, je rij ervaring hoeft niet zo hoog te zijn, maar als je weinig rijervaring hebt dan is het niet verstandig om een jong paard te nemen grote kans dat ie wordt verpest maar met weinig rij ervaring zou je al wel een wat ouder paard kunnen nemen zo bekijk ik het Knipoog

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:17

Ik ben op mijn 6de begonnen met rijden. 7 jaar lang heb ik niet echt goed les gehad, en toen ik te groot werd voor mijn lievelingspony besloot ik dat ik wat anders wou. Ik ben toen gaan westernrijden. Na een jaar ging de manege sluiten en ben ik op een andere manege gaan rijden. Zo wat voelde ik me toen een beginner! Na een jaar kreeg ik Sher, maar echt leren rijden heb ik pas sinds ik Sher heb. Ik denk dat je ook pas echt goed kan leren rijden als je een paar keer per week rijd en/of goed les krijgt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:24

Van mijn 14e tot mijn 17e recreatief gehobbeld en gelest bij maneges en toen rond mijn 22 - 23 jaar weer een periode gelest en het pas vorig jaar weer opgepakt, op mijn 31e. Tjemig wat heb ik weinig gereden als ik het zo bekijk, in mijn hoofd leek het altijd heel wat, ha ha ! Haha! Maar goed, vorig jaar, na een half jaar lessen, mijn eigen eigenwijze groene tink gekocht, dus dat gaf nogal wat opstartproblemen; groen paard met groene ruiter. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:45

Ik was 13 toen ik mijn 1e pony kreeg, toen had ik 6 jaar lang wat rondgehobbeld op manege- en privépaarden.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:55

Na mijn tien ritten-kaart op de manege Haha!

Dat zal zo'n 10 weken geweest zijn gok ik zo.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:04

Ik ben op m'n 6e begonnen met af en toe recreatief hobbelen en vanaf m'n 8e ofzo heb ik 2 jaar ponylessen gevolgd. Toen ben ik er een paar jaar tussenuit geweest (op af en toe nog hobbelen na Haha!) Toen ben ik op m'n 16e weer gaan lessen en heb dit een jaartje volgehouden, toen kreeg ik het erg druk en had de centen er niet meer voor. Toen ik 20 werd ben ik weer gaan lessen na een paar keer op iemand z'n paard te hebben gereden en kort daarna (ongeveer een half jaartje) ben ik samen met een meisje een paardje gaan huren, dat heb ik bijna een jaar gedaan. En nu heb ik sinds maart 2002 Kasmier Haha!

Dus ik kan je geen aantallen geven, maar eerder een hoop bij elkaar geraapt gehobbel *LOL*

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:08

Ik was bijna 13 toen ik begon en 15 toen ik Speedy kocht, ze zeiden op de manege dat ik tslent had ofzo het zal allemaal wel.

Gezocht, verzorgpaardje omg. Eindhoven

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:17

Heb ong 7 jaar manege lessen enzo gehad, een paar verzorg en bijrijd ponys en paarden en op mijn 14de kreeg ik mijn paard.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:39

Ik was 11 toen ik begon met rijden. Ik heb met mijn 25ste mijn eerste eigen pony gekocht. Ik heb vanaf mijn 14de tot mijn 18ste wedstrijden (toen KNF) gereden met een manegepony. Vanaf mijn 16de heb ik diverse pony's ingereden en na mijn 18de heb ik een pony van een meisje doorgereden die hem niet helemaal goed aan kon.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 00:38

Na ong 7 jaar rijervaring op manegeponys en eigen ponys(of paarden)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 01:19

Ik ook na ongeveer 7 jaar manegeruiter (14 jaar) m'n eigen paard gekregen, omdat m'n verzorgpaard toen hoogdrachtig was en ik er niet meer mee kon rijden. En ik toen toch wel bewezen had dat ik wel fanatiek bleef Haha! en we hebben toen een boerderij gekocht, i.p.v. ons 2-onder-1-kappertje.

Maar, ik vind inderdaad dat je het niet van het aantal jaren kan zeggen. Het is inderdaad al: wat heb je geleerd in de jaren dat je hebt gereden. Kwam je altijd snel een uurtje rijden of bleef je hele dagen op de manege rondhangen.
En komt je eerste eigen paard thuis te staan (dus b.v. zonder kundige mensen om je heen) of op b.v. een pensionstal.

En het laatste, zeer belangrijke punt:
Zitten er paardenmensen in je familie. Als je ouders veel van paarden weten, is al makkelijker dan dat je zelf als 14 jarig opdondertje alles met je zusje thuis moet uitzoeken (in ons geval dus, onder paarden heetten ook onze "oeps-paarden" Knipoog )

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:36

Ik was 10 jaar dat ik voor het eerst ging paardrijden.
Ik ben nu 22 en heb sinds 4,5 maand een eigen paard.
Ik heb in die 12 jaar geen ervaring met veulens opgedaan maar het leek me wel erg leuk.
Yetro is nu 14 maanden.
3 maanden later kocht ik Tiziano.
Hij is nu 4,5 maand oud.

Ik ben er achter gekomen dat al je ervaring die je heb opgedaan als manege meisje te weinig is als je een eigen paard hebt.
Je loopt toch tegen dingen aan waar je als manege meisje niets mee te maken hebt.
Gelukkig zijn er allemaal boeken te koop.
En mensen praten graag over hun ervaringen.
Dus je kan altijd van andere mensen leren.

Bij mij is het toch zo dat ik het beste leer als ik iets mee maakt en niet gewoon uit een boekje.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:13

Ik heb eerst een jaar of 5 à 6 op een manege gereden. Dit was overigens een goede manege met constant nieuwe paarden voor elk niveau. Daarna ben ik een jaar bij een fokkerij gaan rijden. Vervolgens heb ik verschillende paarden ingereden en uitgebracht op wedstrijden. Wegens gebrek aan stalruimte werden deze helaas snel weer verkocht. Omdat mijn studie voorgaat en ik niet de tijd heb om meerdere paarden te rijden hebben we nu nog maar 1 paard.

Vooral dat jaar dat ik bij die fokkerij heb gereden was heel leerzaam. Ik zou iedereen kunnen aanraden ervaring op te doen met een verzorgpaard voor een eigen paard te kopen. Je ziet te vaak dat pap en mam maar een paard voor hun dochter kopen.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:50

Bij mij thuis hebben we altijd al pony's gehad, maar ik was pas 11 toen ik begon met lessen.
Ik zat er wel eens op maar het intesseerde me eerst niet zo Lips are sealed
Na een jaartje lessen ben ik op de pony van mijn moeder begonnen.
En zo is het allemaal gegroeid.

Maar bij mijn vriend ging het heel anders.
Zo ondertussen loopt hij al 7 jaar naast me maar moest nooit wat van paarden weten.
Tot afgelopen februari, hij bedacht zich dat hij ook weleens wou gaan lessen.
In maart is hij begonnen en na 3 lessen eens wat rond kijken kocht hij zijn eigen paard, een beetje snel Clown
In al die jaren heeft hij natuurlijk al wel een hoop gezien dus dat scheelde wel,maar ik zal niemand aanraden om na 3 lessen al een paard te kopen Cool

De kans dat je er vanaf valt en het ineens niet meer leuk vind...........
Dat kan natuurlijk altijd.
Maar als beginner lijkt me die kans groter dan wanneer je al wat gewend bent.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:36

op mijn 8/9e begonnen en ik kreeg mijn pony toen ik 14 was!

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:43

Heb van m´n 13de tot m´n 18de op een manege gereden en ben toen gestopt.
Op m´n 32ste ben ik weer begonnen met rijden en had toen na de derde les m´n eigen paard Haha! ! Niet geplaned, maar ben na bijna 7 jaar nog steeds diep gelukkig met hem Lovers !!
Inmiddels heb ik er nog een Haffi bij gehad, die ik helaas in Januari heb moeten laten inslapen Verdrietig en ben sinds Mei de trotse eigenaresse van een Friese merrie; sinds 21 Juli is haar veulentje daar nog eens bijgekomen Party!! !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:52

Ik was 8 of bijna 9 toen ik op een manege begon te rijden en na een jaar kreeg ik een kleine pony. Maar ik had wel elke dag privéles en kreeg goede begeleiding. Daar heb ik heel veel van geleerd. Maar na een half jaar was ik al te groot voor der en moest ze weg. Daarna heb ik nog 3 pony's gehad en toen een tijdje niks en nu al bijna een jaar Okkie en die gaat nooit meer weg als het goed is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:59

Ik ben op mijn 11e begonnen met rijden en op mijn 17e heb ik eindelijk mijn eigen paardje gekregen!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:00

Bij mij heeft het 18 jaar geduurd. Toch een van de langere periodes hier, geloof ik zo... Lachen

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:05

Ik had een paard en daarna begon ik met rijden.
Maar ik vind dat je sowiezo voor het dier moet kunnen zorgen.

Brabantse Fries ;)

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:09

ReBaTi schreef:
Ik had een paard en daarna begon ik met rijden.
Maar ik vind dat je sowiezo voor het dier moet kunnen zorgen.


Precies. Een vriendin van mij heeft maar een paar lessen gehad en toen kocht ze een supergave fries. Hoewel ik in het begin m'n bedenkingen heb gehad, blijkt nu dat ik totaal onterecht ongerust ben geweest. Ze weet goed waar ze mee bezig is, en zowel zij als het paard gaan goed vooruit (rijtechnisch).
hihi, af en toe heeft ze zelfs meer kennis in huis dan ik! De doorgewinterde paardenliefhebber... nou jaa....... Haha!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:15

14 jaar rijervaring op de Manege, en nu een eigen (jong) paard.

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 73 bezoekers