Vanaf welke leeftijd zet jij je kind op een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:34

Een vriendin van me is (geloof het of niet) met 3 jaar!!! begonnen met rijden. Met 6 was ze Nederlands Kampioen de eerste keer. Dus het ligt er maar aan. Persoonlijk zou ik wachten tot een jaar of 6.


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:37

Die van mij heb ik vanaf de babytijd af en toe op een paard gezet. Wel heel kort natuurlijk en zeker niet elke dag.
Vanaf hun vierde zijn ze allebei wat fanatieker geworden, de jongste zelfs vanaf haar derde maar ook vrij kort achter elkaar en niet dagelijks.
Ze leerden ook heel veel van de omgang.

Vergroeien kan maar dan moet je er wel heel lang op zitten. Van een paar keer per week een half uur is dat niet mogelijk.

Ik heb het plezier altijd belangrijker gevonden dan het echte rijden, nu nog steeds. Ze moeten het zelf leuk vinden dan komt dat nette rijden vanzelf wel een keer.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 11:31

Tja, ik denk dat vanaf een jaar of 4/5 ze onder begeleiding best eens wat rondjes kunnen hobbelen, dat kan denk ik geen kwaad! Ik ben zelf voor t eerst op een shetlander gezet toen ik net 3 was. Eerst werd ik gewoon vast gehouden enzo, en daarna ging ik "los" inde bak. Redelijk onverandendwoord achteraf, maar het was een soort manege waar je paarden kan huren voor een dag, dus niet echt goede begeleiding.. Toen ik net 4 was ging ik mee op buitenrit, los dus.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 12:22

Mijn petekindje van 1 jaar die zit ook wel eens op Camilla. Maarja, ze ZIT, verder niets. Beetje stappen enzo, vind ze helemaal geweldig. En dat is denk ik ook niet gevaarlijk ofzo om t zo maar te zeggen. Maar écht gaan rijden denk ik pas vanaf 5/6 jaar. Daarvoor gewoon een beetje rondhobbelen kan echt geen kwaad denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 13:50

Ik ben nu zwanger , mijn kind word in het zadel geboren haha Haha!

dat word zoeen heerlijk pennykindje.... "ik rijd al vanaf mijn nulde" Haha! haha... op de meeste maneges word 4 jaar aangehouden geloof ik.. mijn zusje zat er al op met 4 jaar.. vind ik een mooie leeftijd om "te beginnen"

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-03 14:49

Ik denk dat ik er gewoon een voltigesingel om doe zodat ze zich HEEEL goed vast kan houden. En dan af en toe eens hobbelen.

In het land der blinden is eenoog koning!

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:21

Gewoon af en toe een stukje stappen aan de hand , of voorop als je er zelf opzit zou ik geen probleem vinden , mits je een rustig en fijn betrouwbaar paard hebt , en het kindje geen rare dingen uithaalt zoals het ineens op een schreeuwen zetten of doodsbang worden als het paard zich eens uitschut of wat dan ook Haha!

Ik heb een paar jaar geleden eens een of ander medisch programma op TV langs zien komen wat ging over (jonge) kinderen en paardrijden , waarin verschillende artsen duidelijk onderbouwden dat kinderen pas vanaf 8 jaar sterk genoeg in hun rug waren om de bewegingen van een paard goed aan te kunnen. Dus om echt zelf wat te gaan hobbelen zeg maar.

Maar gewoon lekke relaxed stappen enzo met misschien heel soms een stukje draf als dat goed en beheerst gaat , waarom niet ? Lachen

Alleen zo'n groot paard zou ik zelf niet zo zien zitten , maarja dat komt ook omdat ik een echt pony-mens ben

Een weekend leen en poets-Shet zou idd ideaal zijn , kan ook fijn zijn voor iemand die zo'n beestje voor de sier als grasmaaier / gezelschap heeft , dan krijgt dat diertje ook nog eens aandacht.

Is het overwegen waard om er eens naar uit te kijken imo , als het meidje dat wel leuk zou vinden Lachen

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 18:20

Leren rijden met 3 of 4 jaar oud is erg moeilijk maar rustig aan kun je ze de basis wel leren.
Zolang je er lekker bij blijft of een rustig paard hebt wat wel te vertrouwen is kun je ze er makkelijk met wat jongere leeftijd op zetten.

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:40

Ik zou 't zo laat mogelijk doen, bijv. ivm de groei van het kind dat het geen o-benen of andere groeiafwijkingen krijgt. Ook hoeft er bij 'n heel jong kind maar 1 moment te zijn waarop je aandacht verslapt en 't paard 'n stap opzij doet, waarna het kind van het zadel glijdt.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:11

Tja, wat versta je onder echt rijden? Mijn oudste dochter is nu 2 ( oktober wordt ze 3) Ze zit bijna dagelijks even voor op het paard en vindt het helemaal geweldig. Ze staat naast de bak te springen of ik al bijna uitgereden ben. Met uitstappen zit ze even 5 minuten ofzo erop. Zie hier zelf geen kwaad in. Heb een super braaf paard en ze zit voor me dus ik hou haar aan beide kanten tegen. Ben nu een beetje aan het rondkijken voor een leuke poets/knuffelpony voor haar en als die er eenmaal is zal ik haar ook wel alleen erop zetten. Dat wordt dan voor mij waarschijnlijk kilometers wandelen met dat dier aan het touw maar je moet er wat voor over hebben. "echt"rijden mag ze van mij niet eerder als een jaar of 5 en dan nog niet al te lang. Bouw het eigenlijk steeds een beetje uit. Ze zal er echt nog wel eens af stuiteren. (mijn stelling is: als je nog nooit van je paard gevallen bent kun je ook niet paardrijden.) Maar om nu gelijk een botjesprotector te kopen? Een super betrouwbare pony lijkt me een betere investering.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 07:40

Sanne is vier........Mocht eerst af en toe op Evita.. Het eerste wat ik gedaan heb is stijgbeugels en riemen voor kiddies gehaald (en een cap natuurlijk) Ik vind het heel belangrijk dat ze goed beugels heeft ( niet te groot) en riemen zonder acht slagen erin. Die heeft ze in iedergeval op maat. Welk paard ze ook op gaat zitten haar beugels zitten goed.

Nu heeft Sanne eindelijk een verzorgpony waar ze eens per week naar toe gaat. Gentle moet ze dan zelf uit het land halen (natuurlijk met mij erbij) en poetsen en dan gaan we rijden

[LK] Sanne en Gentle Hoofdstuk 1, Met vallen en opstaan

We zijn allemaal heel gelukkig met deze oplossing.....

Denk alsjeblieft aan goed zittende beugels.... en een cap.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:36

ik sta wat verbaasd, ik heb altijd gehoord dat meisjes pas vanaf hun 10e jaar mogen paardrijden i.v.m. de uitharding van de botten in het bekken, dat ze anders later problemen krijgen met kinderen krijgen.

Jongens mogen vanaf hun 7e/8e op paard.

Die regels werd vroeger (maar ja, ik stam uit de oudheid Haha! ) aangehouden op de maneges waar ik reed.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:18

normaal kun je op een manege beginnen als je 6 bent. maar ik hoor ook wel eens van kinderen die jonger gewoon op een ponytje rondhobbelen, ik vind dat wel kunnen, tenzij de pony natuurlijk wel super betrouwbaar is, zou er persoonlijk ook wel naast blijven lopen..

Mantha
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:52

De dochtertjes van de eigenaresse van mantha rijden al mee vanaf een paar maanden. gewoon voorop en dan vasthouden prachtig vinden ze dat. Het oudste meisje moet nog 4 worden maar die zit er af en toe al zonder zadel alleen op. Mooi gezicht.

Carpe diem!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:11

Ik was zelf 4 toen ik begon met rijden......een paar keer in de week wat rondhobbellen op een shet,vanaf mijn 6 op de manege en steeds fanatieker met mijn 10 zat ik iedere dag op het paard(volgehouden tot ong. 18jaar).Mijn bekken is nu idd fout gegroeid,ik heb er soms last van (ik ben ietwat scheef)en als ik kindjes zou willen moet ik een keizersnede.Ik zou dus wel voorzichtig zijn met te jong fanatiek rijden maar af en toe wat rondhupsen op een pony lijkt me niet verkeerd Lachen

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:17

Bij de manege waar wij staan kunnen kinderen vanaf 7/8 jaar gewoon op rijles en voor die tijd kunnen ze aan voltige doen, 1 keer per week. Dat is toch een beetje spelenderwijs er mee om leren gaan en ze leren in ieder geval om te zitten!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 22:20

Dat was mijn idee ook, beginnen met voltige. KAn ze zich tenminste ook goed vasthouden.

In het land der blinden is eenoog koning!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 08:10

Ach Sanne zit er eens per week 20 minuutjes op beetje stappen beetje draven.........af en toe vallen....geeft toch niks.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:11

Ik hobbelde met 2 jaar al wat rond, het echte "rijden" (uurtje rijles van de verzorgster van Aline) ben ik mee begonnen toen ik 4 was. Puur en alleen omdat de manege geen kids onder de 6 jaar aannam.

Bij Sonja op stal zijn ze van mening dat je kinderen tot 9 jaar niet intensief moet laten rijden. Dwz: spelenderwijs en max. een half uur, vanwege rugproblemen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:31

Ik vind dat rond je 4 de of 6de jaar aan de hand rondhobbelen op je paard best kunnen, om vertrouwd te raken met de dieren of iets dergelijks.

Ik vind de 9 jaar bij sonja best netjes eigenlijk. Maar niet zo zeer vanwege rugproblemen.

Ik denk dat je voor je 9de de dingen nog niet helemaal kunt volgen die gezegd worden. Je zult nog niet alles begrijpen (ik begon op mijn 11de en begreep toen zelfs nog niet alles) Nou hoef je nog niet echt alles te begrijpen, maar op je 9de heb je nou eenmaal je eigen lichaam wat meer onder controle, je snapt te dingen sneller en je hebt de dingen sneller voor elkaar. Ik denk dat als je op 6de begint, en sommige dingen, vanwege het niet onder controle hebben van jelichaam, verkeerd aanleert dat het later veel moeilijk is om die ook weer af te leren!

Eigenlijk vind ik dus ook tot je 9de niet intensief rijden. Pas daarna echt met de les beginnen.

Maar ik denk misschien ook voor het paard, op je 9de zie je nou eenmaal sneller in wat "lomp"is en wat niet, je kunt het kind makkelijker bijbrengen wat pijn doet bij het paard. Bovendien weet ik zeker dat 9 jarige kindjes het lichtrijden sneller onder de knie hebben, en dus niet zo lang op de paardenrug zitten te bonken!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:35

Shiloh schreef:
Ik denk dat als je op 6de begint, en sommige dingen, vanwege het niet onder controle hebben van jelichaam, verkeerd aanleert dat het later veel moeilijk is om die ook weer af te leren!


Amen
Ik met mijn enige rijstijl Haha!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:06

10 jaar!!!
Mocht ik ook pas, en anders krijgen ze echt mega kromme benen!
Zo goed is paardrijden niet, niet voor niet uitgegroeide kinders.
Maar voor 10 jaar gaan ze NIET rijden, uitstappen mag misschien wel Haha!

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

bandiet4life
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:34

Jha 4 jaar is tog nog wel een beetjuh jong..
k denk dat ze minstens begint met paardrijden op der 6de jaar op een shetlander of welsh ofsjow..
Zelf ben k wel pas begonnen toen ik 8 jaar was

Groetjuh Sofia Haha!

BaNdIeT 4 EvA&AlWaYs

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 23:34

Citaat:
Mocht ik ook pas, en anders krijgen ze echt mega kromme benen!

Had al megakromme X-benen. Had 's nachts een spalk om mijn benen (dacht mijn moeder) om ze recht te laten groeien. Ging paardrijden toen ik 9 was. Na een half jaar moest ik terug voor controle naar de benendokter. Kreeg me toch een complimenten dat ik mijn beugel zo goed gedragen had Schijnheilig Benen waren mooi recht geworden van dat vele gehobbel op die pony. Was bloedfanatiek, iedere dag minstens een uur en dan nog moesten ze me eraf trekken. Heb nu gelukkig rechte benen... OK dan!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 10:30

ik vind 4 jaar te jong. Bij onze manege mag je officieel beginnen met 8.
Maar er zijn wel ritjes voor jongere kinderen die al graag willen. dat vind ik wel goed.
ik vind 7 jaar eeen mooie leeftijd om haar te laten beginnen.

.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan, mooney, Vagabondo en 36 bezoekers