Artikel BIT: Zwaar op de rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 11:16

In dit artikel staat een tabel wat aangeeft wat welk paard zou kunnen dragen.
Tuurlijk is een tabel een richtlijn, maar, voor shetlanders staat een gewicht van 50, ik weeg dus 58, hmm, vind ik nog kunnen.
Echter, voor Andalusier, fries, kleine KWPN en Quarter staat een gewicht van 75kilo.
Quarters worden in de westernsport vaak door mannen gereden. Wat weegt de gemiddelde man? Ik denk toch wel zo'n 80/85 kilo.
Als je dan het gewicht van een normaal westernzadel (denk toch wel een kilo of 10) daarbij opteld, kom je uit op 95 kilo, dat is dus 20 kilo zwaarder dan de tabel.
Ik vind de tabel dus een beetje vreemd.
Ook voor de ijslander staat 67 kilo. Op ijsland zelf rijden volwassen kerels op ijslanders, die echt wel een poepie zwaarder zijn dan 67 kilo.
Kortom, ik vind de tabel een beetje vaag, wat vinden jullie?

Voor de mensen die bit niet hebben, hier de tabel:
Shetland, welsh B: 50 kilo
New forrest, grote arabier: 60 kilo
ijslander, draver, volbloed: 67 kilo
Andalusier, fries, kleine kwpn, quarter: 75 kilo
Haflinger, fjord, grote kwpn, tinker: 90 kilo
Belg, shire: 115 kilo


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:18

Volgens mij klopt er iets nie in die tabel, ze hebben het wel errug laag aangehouden met die gewichten vind ik Haha!

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:20

ik ben wel blij met de tabel, dat betekent dat ik op alle pony's nog kan rijden *LOL* (ik kom niet over de 50 heen vreemdgenoeg Scheve mond\)

en waar ik heel blij mee ben is dat ik later een nf kan kopen haha

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:22

beter te laag dan te hoog.
maar ik denk dat het er ook erg aanlicht wat je met je paard doet en hoevaak. train jij erg veel enen ook nog behoorlijk zwaaris dat meer belastend dan wanneer je afentoe een rustig ritje maakt. je kan niet overal rekening mee houden. en ieder paard is anders (pfffff mag nog meer dan 30 kilo aankomen voordat ailtje me niet meer kan dragen fijn idee)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:36

Ik vind het ook raar dat er zo'n verschil zit tussen de groep van friezen en die van haflingers Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 11:56

Die tabel heb ik ook gezien en ze vertellen wel dat het allemaal afhangt van de omstandigheden (wat je met je paard doet, individuele kenmerken van je paard enz.) maar toch vind ik het erg algemeen en ruim genomen. Zelfs op shetlanders wordt op de shetlandeilanden door volwassenen gereden. Bovendien is een westernzadel bijvoorbeeld wel zwaarder dan andere zadels maar verdeelt het het gewicht van zichzelf en de ruiter over een veel groter deel van de paardenrug zodat de ruiter relatief lichter is: dus een persoon van 60 kilo op een dressuurzadel van 5 kilo is belastender dan een persoon van 50 kilo op een westernzadel van 15 kilo. De laatste verdeelt het gewicht namelijk een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:21

Stef, jij stelt dat de tabel nogal vreemd is omdat de gewichten zo laag zijn, maar je kunt het ook anders bekijken.

Dat er mannen zijn van 85 kilo die op Quartes rijden en volwassenen die op Ijsjes rijden, wil nog niet zeggen dat dit ook bevorderlijk is voor het gestel van de paarden. Dat een Quarter een gewicht van 90 kilo kan dragen wil nog niet zeggen dat hij zich daarmee even gemakkelijk voortbeweegt als met een gewicht van 70 kilo op zijn rug.

Deze dierfysiotherapeute gaat er vanuit dat een paard zich nog gemakkelijk moet kunnen bewegen onder het gewicht van de ruiter. Het paard moet zijn onderlijn zonder problemen kunnen aanspannen. Naarmate de belasting op de rug toeneemt, wordt de aanspanning in de onderlijn moeilijker. Dat lijkt me een heel logisch verhaal.

Door onderzoek zijn de maximale gewichten vastgesteld en die zijn ook lager dan dat ik verwacht had, maar ik ga er vanuit dat het hier om een betrouwbaar en gedegen onderzoek gaat. En het blijven natuurlijk altijd richtlijnen.

Watme wel heel erg opviel is de enorme kracht van Hafjes, Fjorden en Tinkers!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:23

Hmm.. mag ik dus 67 wegen om op Navy te rijden.. Ik weeg nu 54, dus kan ik nog 13 kilootjes aankomen.. Navy heeft wel hoefkatrol en is een erg kleine draver (1.55) dus.. Vin m ook erg raar..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 12:42

het is ook maar goed dat hafjes etc. zo sterk zijn.... Haha!
maar dat viel mij inderdaad ook op, ik vind dat er namelijk nogal wat verschil inzit. Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:01

Ik weeg rond de 65 en ik rijd ook op een Anglo Arabier. M'n benen komen er wel een stukje onderuit, maar hij loopt prima. Het ligt er natuurlijk wel heel erg aan hoe het paard gebouwd is, maar dat stond geloof ik ook in het artikel.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 13:43

Hmmm, dat wordt dus lijnen zo te lezen! Ik heb een grote arabier! Ik weeg 64 kilo, oké weightwatchers, here I come *LOL* Gelukkig train ik niet zo hard, dus kan die me wel dragen neem ik aan.

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:29

Yes dat betekend dus dat ik nog op alles kan rijden!! ik weeg nu weer 48 kilo... Party!!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 16:50

Ik denk dat een zwaar persoon die goed onafhankelijk kan zitten en zijn paard dus niet "in de weg zit" (letterlijk Haha!) voor het paard minder problemen geeft dan een lichter typje dat aan geen kant kan zitten. Ik vind dit soort tabellen altijd een beetje vaag.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 17:19

ja vraag me af waarbij de groningers horen? zal wel bij de tinker/haf etc. horen?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 18:24

Ik weeg 69 kg dus al te zwaar voor een Ijslander??
Ik vond het ook een erg vaag tabelletje, ik moest ook gelijk aan Stef denken die er en paar weken geleden ook over begon(of in iedergeval er was een onderwerp daarover).
Tuurlijk is het een richtlijn, maar als je er 10kg bij optelt moeten de meeste mannen toch de Quarter laten staan denk ik. *LOL*
Een grote arabier 60kg? okay neem mijn voorbeeld tel er 10 bij op = 70KG.
Nu zijn er Endurance ruiters die 160KM afleggen. Wie zijn die Endurance ruiters> best wel veel mannen en ik denk dat die toch wel ff zwaarder zijn dan 70KG.
Ik denk toch dat ze dit tabelletje anders hadden moeten maken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 20:21

ik zag het ook staan echt bull oliebol!!
tuurlijk is het beter te licht dan te zweer maar een ijsje kan echt wel meer aan hoor!!!
op ijsland rijden er al eeuwen volwassen mensen op en die beesten hebben nooiot wat!
ook aan de leeftijd van de paard niets aan te merken 25/30 jaar nou ze houden het wel lang uit al die jaren een te zwaar iemand te hebben gedragen.

sorry dat artiekel is echt lach wekkend Lips are sealed

tja....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 20:56

Ah dat is fijn!
Ik mag er nog bijna 30 kilo bij eten als ik Aldira blijf rijden Vork Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:32

Ik vind het maar een vaag tabelletje. Iedereen kan toch zelf wel zien wanneer de last voor het paard echt te zwaar wordt?

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 09:37

ik dacht wel dat paarden meer konden dragen, maargoed Scheve mond\
dus nora, waar ik net over de rug heen kan kijken, kan maar 50 kilo dragen? ja doei!
verbaasd me wel dat het na de fries opeens zo omhoog schiet

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:09

jaaa wat een onzin he?? vooral dat van die ijslanders, slaat nergens op!

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 12:44

kijk, ik ben het er wel 100% mee eens dat de bouw een grote rol speelt.
Honey is 99cm, daar rij ik op.
Tinkerbell van sanderij is iets van 117 ofzo, dus groter, maar daar zou ik (ook al zou het mogen) echt nooit op stappen, zou gewoon bang zijn dat ik er doorheen zou krakken.
Dan Early, shet x welsh, staat bij nimber op stal. DIe is (gok ik) 120 ofzo, heb ik dus ook gereden, is gewoon een lekkere volle pony.
Maar verder... gewicht van ijsjes enzo, terwijl ijsjes er juist om bekend staan dat ze naast shetlanders zo verschrikkelijk sterk zijn

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:02

Jippie, ik ben het niet met je eens.
Kijk maar 'ns naar vroeger naar de paarden in Amerika, alleen maar mannen en scheuren dat die knollen deden!!! En in de oorlogen, en in Mongolie; Nee, ik geloof nu niet dat ze daar echt last van hebben hoor

Of moet ik nu m'n arabier maar gaan verkopen?!
nee hoor, ik geloof niet dat als je niet extreem zwaar bent, dat ze daar last van hebben.
Als ze er al last van hebben, is het door de dingen die we van ze vragen...............

groetjes, ingrid Party!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 14:03

en een kleine kwpn'er opeens wel 75 kilo kunnen hebben???????
zal wel, maarre...... Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 17:31

Citaat:
Op 2001-07-30 15:02, schreef MirageGidran:
Jippie, ik ben het niet met je eens.


Je hoeft het ook niet met me eens of oneens te zijn. Ik heb alleen maar herhaald wat er uit onderzoek is gebleken, dat door een dier fysiotherapeut is vastgesteld. Ik heb nergens mijn eigen mening gegeven.
Het enige wat ik niet doe, is dat ik de uitkomst van het onderzoek in twijfel trek, zoals de meeste mensen hier dus wel doen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 19:04

He, dit bericht wilde ik ook al hier neerzetten. Odf in ieder geval iets dat erop nee kwam, ik heb het ook gelezen, en vind het errug wazig. Volgens dat tabelletje ben ik al zowat te zwaar, maar mijn ex verzorgshetten konden mij nog geweldig goed dragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers