Wie van jullie heeft z'n paard niet op stro staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-01 12:38

Maar op iets anders, zoals zaagsel? Ik ben even benieuwd waar jullie je paarden op hebben staan, wat de voor- en nadelen zijn en wat het kost. Jur staat nu op Rapsodie, tot nu toe bevalt dat me wel goed. Het wordt niet smerig en neemt veel op. Het kost 12 gulden per pak geloof ik.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:43

Barbiano stond eerst op zaagsel nu op de manege op stro. Het nadeel vind ik dat de stallen heel snel vies worden en hij ook. Tja schimmeltje zie je alles op. Met stro ziet de stal er een stuk verzorgder uit.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:46

Die van mij staat nu op zaagsel omdat ze pas koliek heeft gehad vanwege het vele stro eten Verward
Het kost me geloof ik 50 piek meer

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:50

v
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 12:59

die van ons staan op zaagsel:
ik hou meer van stro hoor, maar we hebben geen ruimte om stro op te slaan, en bij toeval kwamen we er achter dat het schoonmaken van 6 stallen aanzienelijk sneller gaat wanneer je zaagsel hebt ipv stro. De hoeveelheid mest is ook aanzienelijk minder en gelukkig (!!) hebben we geen last met de afzet van de mest...

We hebben dus zaagsel en het bevalt best goed (paarden staan gemiddeld 12 uur per dag buiten en binnen krijgen ze grote hoeveelheden hooi!), maar mijn voorkeur gaat stiekum toch wel uit naar stro hoor!

De kosten van ons zaagsel zijn:
1e keus: f10,00/pak
2e keus (iets meer stof): f8,50 /pak

meestal hebben wij 2e keus, maar vorige week was dit op en toen hebben we dus 1e keus meegenomen, maar dat bevalt nu eigenlijk toch wel erg goed hoor! (minder stof!)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:16

de mijne staat op Ecolit, hiervoor op Hemparade maar daar zit toch een zeker gevaar aan (koliek als ze het eten). Ecolit bevalt me super, kost wel iets van 30 gulden per baal maar daar doe ik ook twee weken mee (ze staat alleen 's nachts op stal)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:17

mijn merrie staat op zaagsel,vroeger op stro maar kreeg koliek omdat ze alles opat,nu staat ze op grote krullen zaagsel,bevalt prima ik geef wel veel hooi want anders gaan ze zich vervelen en krijgen ze stalgebreken.succes!
ps heb ook een bodembedekker gehad dat zag er uit als biks korrels maar dat vond ik troep word een grote plakzooi! Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:19

hoi
Kawa staat op beuken zaagsel en dat is heel fijn
Zijn stal blijft schoner en dat is bij een schimmel wel heel fijn.
En veel minder werk met schoonmaken.
En het stoft niet
_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-07-26 15:37 ]</font>

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 14:35

hoi,

Anne staat op vlas de stallen blijven er wel erg schoon van maar het stoft heel erg dus als ik er schoon vlas bij in heb gegooid moet er een b-tje water over heen gesproeid worden. Alleen als je pony/paard gevoelig voor koliek is en het graag eet kun je het beter niet gebruiken

-xxx- Daphne

(L)

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 19:17

Fitz staat ook op Rapsodie, alleen betaal ik 17,50 per pak??? Waar kun jij het zo goedkoop halen? Dan rijd ik wel een keer op en neer met de trailer!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 19:25

Ik heb ook zaagsel in de stallen, twee redenen: iets anders is er hier niet te krijgen en ik krijg mijn zaagsel gratis! (van een cedarmeubel fabriek)

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 21:04

die van ons staan op hennep. Ze eten dit overigens niet op. De reden dat we dit gebruiken omdat het optimaal composteerd, er blijft gewoon niets van over na een paar maanden en dat kunnen we erg goed gebruiken op het land. Bovendien stuift het niet zo als je het een beetje natmaakt.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 21:13

mijn buurman verkoopt een ander merk "ecolin" ipv 30 voor 14 per pak als je het zelf ophaalt. perfect spul, bevalt me beter dan rapsodie. wordt toch heel vies als je een viezerikje hebt....

Voorzitster AFM

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:16

queen staat op gehakseld stro het nadeel hiervan is dat het veel stof geeft maar dat is snel weer weg voordeel is echter dat het geloof ik nie zo duur is en het neemt heel goed de urine op

Love the life that you live, live the life that you love

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:36

gehakseld stro is echt troep sorry. daar komen mijn paarden echt niet op

Voorzitster AFM

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-01 22:36

Leuk al die reacties! Het valt mij ontzettend op dat de stal veel schoner blijft met Rapsodie. Zo haal ik er nog geen kwart kruiwagen uit per dag terwijl ik eerst wel 1 tot 2 volle kruiwagens uit de stal kon halen! Het ziet er ook wel metjes uit. Ik vind stro ook wel gezelliger hoor, maar ja helaas moet het. Ik ken ook veel stallen waar alle paarden standaard op zaagsel staan dus er zitten toch ook wel veel voordelen aan.

Fitzroy, ik haal Rapsodie bij Kuypers in Stompetoren, vlakbij de Beemster. Helaas kan ik maar 2 pakken in mijn auto kwijt, maar nu hoorde ik dat hij ook langskomt om het te brengen als je het per zoveel stuks (10 ofzo) besteld. En aangezien wij ook voer daar halen, vond ik dat wel een heel goed plan! Het kostte 12 zoveel per pak.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 23:06

tinkerbell staat op equilin plus(=vlasstro stofvrij mét etherische olieen voor de luchtwegen)

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 23:36

dat kan dus goedkoper sanderijn zie boven

Voorzitster AFM

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 08:53

ja dat weet ik maar deze balen worden bij mij op stal afgeleverd ik hoef ze niet zelf te halen(want die mogelijkheid heb ik niet eens)en ik heb al eens ander spul gepreobeerd maar vind dit gewoon fijn spul!

soms is het beter om te zwijgen

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:36

Zaagsel is rotspul! Bij ons op de manege stonden eerst alle paarden op zaagsel. Ten eerste, ze eten het op en dat lijkt me niet echt gezond. Ten tweede, heel veel paarden kregen er hoefproblemen van, dus nu in de zomerstop gaan de meeste paarden op stro alleen de paarden die er niet tegen kunnen blijven op zaagsel. Het is echt heel slecht voor de hoeven, ik zou iets anders proberen.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:46

Hoe kan zaagsel nou slecht voor de hoeven zijn?

Op de manege staan de paarden ook op zaagsel en ik vind het prima spul.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:54

Het is echt slecht hoor, heel veel paarden hebben hoefproblemen en volgens bijna iedereen, zelfs de hoefsmid en veearts komt het door het zaagsel.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:16

Op de manege hebben de paarden helemaal geen last van hun hoeven.

En hoe zou dat dan kunnen? In welke werking?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:23

Ik heb geen idee, echt niet, maar ik denk dat het er wel van komt. Misschien ligt het ook aan het merk zaagsel(houtsoort dan) ofzo.

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:34

Maar het lijkt me echt sterk dat het van zaagsel kan komen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, maessie, VogeltjeM en 31 bezoekers