paardenzuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-01 18:47

Mmmmm... het is niet omdat er 'paard' in de naam zit, dat het ook nog lekker is. Het is zelfs slecht voor paarden, maar paardenzuring (smeerwortel) komt erg veel in onze wei voor. Het zijn die grote, groene bladeren waar een soort harde stengel uit groeit die in zaad komt. Meestal komen ze op 'onderkomen' weides voor (waar de paarden het gras kapot getrapt hebben), maar... hoe geraak je er van af? Verward

[img]../upload/313/joachim_015.jpg[/img]
hier zie je ze staan (let niet op het koppige paardje dat de bocht af snijdt Knipoog )


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 19:12

ja die hebben wij ook in het weiland en je komt er niet meer van af.
kapotspuiten, afmaaien, altijd komt het terug.
Of je moet ze met wortel en al eruit rukken, maar die zaadjes he, dan komen er toch weer nieuwe Boos! (en ik baal dr vreselijk van!) Boos! Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 22:05

Wij hebben ook een weitje met zuring. En duizend soorten ander onkruid maar dat komt omdat het een jaar geleden nog prachtig braak lag. We onderhouden het weitje gewoon goed door te maaien als het gras hoog staat (je hebt de keus tussen weinig hoog gras of veel kort gras op ons grondje). Bovendien strimmen we nu elke paar weken al het onkruid weg. Die zuring is niet weg te strimmen maar die trek ik eruit voor er zaad aan zit. Anders is het al te laat! Dus eruit trekken als de eerste bladeren verschijnen, dan wordt het al redelijk snel minder.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 11:48

Die lastige wordtel blijven altijd zitten, grrrrr!!! Enb dan komen ze lekker terug! Echt venijnige plantjes! Wij behandelen de wei af en toe met een (zogenaams) milieuvriendelijk midden 'agroxil' (dacht ik dat het heette). Kennen jullie dat? Het is een selectieve verdelger.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:10

En wat dacht je van Paardestaarten. ook van dat hardnekkig onkruid Boos!

Niets zo charmant als een paard in her land.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 12:31

oef, dat hebben we niet? Ik vind het mooie plantjes (omdat ik er geen heb natuurlijk) maar ze zijn helaas zeer giftig? willen we een beetje ruilen? Ik een paar paardenstaarten en jij een beetje paardenzuring!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:15

je kunt m'n hele voortuin leeg komen halen Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 17:12

Ja, inderdaad heel irritant onkruid!

Bij ons in de wei staat het vol! Boos! Boos!

Hoorde net vandaag toevallig van de boerin dat het zaad van die zuring wel 7!!!! jaar goed blijft!!!!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers