Kleine kuilgrasbalen ROND of VIERKANT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Kleine kuilgrasbalen ROND of VIERKANT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-03 13:56

Kreeg een vraagje van een loonwerker uit de buurt! Koe
Als we kleine kuilgrasbalen persen willen jullie die dan het liefst rond of vierkant. Graag voors en tegens met uitleg!


Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:11

Wij hebben ronde en vierkante balen
Persoonlijk vinden wij de vierkante balen makkelijker omdat je hier grote plakken hebt en is makkelijker te pakken
Bij de ronde balen zit het gras "opgerold" en daar kun je geen plakken van pakken

Dennis

Berichten: 31461
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 14:13

Ik heb geen ervaring hier mee maar vierkant stapelt ook makkelijker op lijkt mij. Met ronde balen heb je zo veel lege ruimte er steeds tussen. En wat Binar zegt, vierkante balen hebben plakken, ronde niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:04

Wat versta je onder klein? Bij ons levert iemand baaltjes kuil in de grootte van 1 strobaal, dat noem ik klein. Een andere loonwerker vindt pakken van 200 kilo klein, dan zou ik persoonlijk voor vierkant gaan, omdat je daar plakken van kan nemen. Maar dit jaar doe ik bollen, omdat ik ze samen met een vriendin deel. Anders waren het pakken geworden.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:22

die vierkante balen zijn makkelijker met voeren. Geeft minder rotzooi omdat je er plakken af kunt pakken.

Jasmijn

Berichten: 3753
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 16:43

Zelf geen ervaring, maar heb me laten vertellen door een loonwerker (waarvan je dus mag verwachten dat hij er verstand van heeft) je zeker moet gaan voor vierkante pakken, als je als iets ingepakt wilt.
De vierkante pakken worden veel strakker geperst en je kan idd de benodigde hoeveelheid er in plakken afhalen, zodat het gedeelte waar zuurstof bij komt realtief klein is en de kans op schimmel dus ook kleiner. (Je moet evengoed flink doorvoeren hoor, voor 1 of 2 paarden ga je te langzaam en is het niet aan te raden.)
Bovendien krijg je met stapelen een veel mooier afdekbaar geheel, want volgens hem moet er wel een dekzeil overheen omdat anders de vogels er een gat in pikken, of een kat in een landing even zijn nagels erin zet, en dan is schimmel gegarandeerd!!

Ronde balen worden minder strak geperst (omdat ze opgerold worden), dus de kans dat er zuurstof bijkomt is groter. Bovendien moet je een groot gedeelt van het pak openmaken om er wat vanaf te kunnen nemen, gevolg grote oppervlakte waar zuurstof vrij spel heeft en daarmee ook schimmel.
Bovendien zie je niet alle schimmels in 1 oog opslag.
Ik ken een paard wat vreselijk ziek werd, ze dachten aan Rhino, verlamming etc. Toen waren toevallig de pakken voordroogkuil op en ging hij op gewoon hooi, paard kanpte binnen een paar dagen op. Omdat ze ervan uit gingen dat het Rhino was (geweest) niet stil gestaan bij het voer, tot ze weer nieuwe pakken voordroogkuil kregen en het paard meteen dezelfde verschijnselen kreeg. Het lag dus echt aan de ingepakte pakken hooi/ voordroogkuil waar hij niet tegen kon. Je ziet nu eenmaal niet wat erin zit.

Wij zijn er daarom weer toe overgegaan het gras door de Hartog te laten drogen en persen. Altijd goede kwaliteit en optimaal behoud van voedingsstoffen. Maar ja dat is alleen haalbaar als je een beetje in de buurt zit, of iemand in de buurt de Hartog toch al laat komen.

Navragen is beter dan afvragen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:13

Rond vind ik niet zo handig. Het is heel lastig om ze te voeren, omdat je er bijna geen plakken vanaf krijgt. Bij vierkante daarentegen kun je zo de plakken eraf pakken. Ook zijn vierkante veiliger. Ze staan veel stabieler.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 00:47

Vierkante zijn makkelijker met afpakken, ronde zit in verhouding meer in en zijn dus goedkoper.
Wij hebben alleen grote balen, vierkant gehad afgelopen jaar (wilden rond, maar kon toen niet..) in de grote vierkante zit ongeveer 550 kilo kuilgras.. Voor hetzelfde geld heb je ronde balen, die 800 kilo wegen, het duurst is nl het plastic.. en om de grote ronde zit evenveel als om de vierkante..
Ik ga dus voor rond en heb daar de ruimte voor (kan er 1 binnen zetten en dan rondom afhalen) zou ik minder ruimte hebben, dan zou ik weer eerder voor vierkant gaan... Haha!
Bij mij is het dus puur een economische kwestie Haha!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:34

Vierkant

Is alleen voor de loonwerker wel duurder en dus ook voor de klant Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:56

VIerkant,is veel handiger!

gillian

Berichten: 4409
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:25

ik zou gaan voor de vierkante!!
ten eerste zijn ze makkelijker op te slaan
makkelijker in gebruik, ronde balen geeft veel troep!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 17:51

Wij hebben ook altijd vierkanten.
Die vind ik ook beter.
Reden staat ook hierboven, makkelijker te voeren etc etc

22 Januari verwachten we ons kleintje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 59 bezoekers