Kun je zien of een schimmel wit wordt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Kun je zien of een schimmel wit wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 18:15

Ik ben dus opzoek naar een welshje, het liefst een schimmel.
Opzich maakt het me niet zoveel uit of het een donkere schimmel is of een bijna witte maar ik ben wel erg benieuwd of je vantevoren kunt bepalen of de pony naar het wit gaat neigen of iig lichter wordt op latere leeftijd. De pony in kwestie is 2.5.

Is dit ergens aan te zien (aftekenigen ofzo, denk aan een 'brilletje' waarmee het 'schimmel worden' begint)
Ik heb dr echt geen verstand van Tong uitsteken

Alvast bedankt Lachen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 18:17

tja kun je uit de bloedlijnen opmaken of er schimmel in de familie zit?
in principe moet een schimmel elk jaar lichter grijs worden ,maar ik weet eigenlijk niet of je het ook aan iets anders nog kunt zien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:00

Wij hebben nu een bruin veulen dat schimmel gaat worden.
Het is bij haar te zien aan randjes om haar ogen, de puntjes van haar oren worden al wittig, in de staart zitten al witte haren en ook de knieƫn zijn al wittig.
Ook als je tegen haar haren in strijkt zie je al witte haren.
Zie je haar van een afstandje lijkt het gewoon een bruine.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:14

bij ons staat een 3 jarige hengst. In zijn staart heeft ie een grijze pluk zitten, en zijn hoofd wordt stekelharig nu. Verder is ie pikzwart.
Kawa begon ook pas heel laat te schimmelen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:15

Je hebt 2 soorten schimmels, nl
Onveranderlijke schimmel: de meeste dekharen zijn wit, hoofd,onderbenen, manen en staart zijn donker of bevatten weinig witte haren. De staartpunt is altijd donker. Zoals de aanduiding, onveranderlijke schimmel, al aangeeft blijft de kleur van een dergelijk paard bij het ouder worden hetzelfde, hoewel de kleur iets lichter kan worden bij oude paarden. Op basis van de grondkleur onderscheid men o.a. bruinschimmels en roodschimmels.

Veranderlijke schimmel: de meeste dekharen zijn wit, ook hoofd,manen staart en onderbenen. Gedurende het leven van een veranderlijke schimmel verandert de kleur van donker bij de geboorte, via het stadium van de appelschimmel naar het geheel witte paard. De huid en de hoeven zijn donker gekleurd. De verandering van donker veulen tot wit paard is een proces dat in tijdsduur varieert van enkele jaren tot meer dan tien jaren. Nadere omschrijvingen zoals muskaatschimmel, vliegenschimmel en blauwschimmel zijn alleen voor gebruik binnen een korte periode zinvol.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-03 19:26

Greetje, je bent geweldig, Thanx

Sanderijn: Moeder is donkere schimmel vader is lichte schimmel (Nachtegaals Captain)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 19:30

Wat Stef zegt klopt over Kawa
Kawa was ook heel laat pas lichter
(zie profiel)
Als 3,5 jarige moest je ongeveer met een vergrootglas witte haren zoeken en dan vond je er 10 Lachen

Ik weet dus niet hoe hij er een jaar eerder uitzag, maar denk dat er toen niet eens witte haren zaten.

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 23:01

grappig om te horen van die kleuren...
mijn paardje kocht ik toen hij 4 was en toen was hij helemaal donkerbruin met wel witte haardjes maar ik dacht dat hij bruin stekelharig was. Hij had wel al een hele witte/lichte staart. maar nu 2 1/2 jaar later wordt hij toch echt (rood)schimmel!!! Haha! Hij kreeg steeds meer een wit hoofdje en de witte haardjes worden er ook steeds meer!! HEt zijn ook een soort vlekjes die hij krijgt. (In mijn profiel heb ik foto's)
Vind het wel heel erg leuk hoor daar gaat het niet om.... maar ik had nog wel gezegd... ik koop nooit een schimmel!!! ahum

Groetjes!!!