kan een paard van 18 ineens zonder hoefijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

kan een paard van 18 ineens zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 22:23

heb ff een vraagje!

we hebben sinds 2 jaar een braaf ouder paard voor mn moeder, toen we hem kochten stond ie op ijzers, dat had ie al vanaf ie net onder t zadel was, nu dus 14 jaar geleden

nu ineens bedacht mn moeder dat ze niet zo veel rijdt(als ze rijdt, wel over t hard buiten) en de hoefijzers wel heel duur vond.

dus vandaag is de smid langsgeweest, voor Quentin, maar ik was er zelf nietr bij ik moest werken, nu kom ik thuis en staat haar paard dus ineens zonder ijzers!
ik haalde haar uit de wei en op de stenen liep ze niet zo lekker als normaal

wat zouden jullie zelf doen? ijzers eronder laten zitten ook al is het 'zonde' omdat je weinig rijdt, of de ijzers er af laten.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:25

Wij hebben Gamble een half jaar geleden ook achter van zijn ijzers afgehaald en er geen problemen mee gehad.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:26

Ik zou kijken hoe het paard reageert zonder ijzers. Als het dier slecht blijft lopen of geen hoeven meer over houdt, dan zou ik ze er weer onder slaan, anders kan het best zonder.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:27

wat zei de hoefsmid ervan? waarschijnlijk heeft hij gezegd dat het paard er wel zonder kon. Als een paard 14 jaar op ijzers heeft gestaan dan zou het wel heel raar voor hem zijn om zonder te lopen. Als hij niet lekker blijft lopen dn zou ik er maar weer ijzers opzetten. Of als zijn hoeven slijten. Als ze wel rijd en dan over het hard buiten zou ik er zeker wel ijzers opzetten want die vorige eigenaar heeft het waarschijnlijk niet voor niks gedaan en als ze dan over het hard rijd dan zou ik er echt ijzers opzetten.
Maja dit was mijn mening

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:30

het zou wel kunnen,maar in het begin wel even erg wennen zijn.
mischien had ze beter eerst alleen achter eraf kunnen laten halen en naderhand voren.
hij kan wel nou wat kreupel gaan lopen op steentjes enzo.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 22:33

ze is op haar 4e voor t eerst beslagen, en had alleen voor ijzers

opzich heeft ze wel sterke hoeven(achter slijten ze niet echt erg van t buitenrijden)
maar t lijkt me raar voor t paard, omdat ze toch anders op dr benen staat dan ze ongeveer heel haar leven is gewend!
verder loopt ze n beetje apart, meer als tuiger(vader is prins oregon, tuiger dus) en weet niet of de hoeven daar erger van slijten?omdat ze minder 'sierlijk/lichtvoetig' loopt dan andere paarden die ik ken

maar toen we haar kochten zei t meisje dat ze op ijzers moest blijven staan dat had de fokker haar ook gezegd(ze had haar van de fokker als 8 jarige gekocht) en mn moeder zei tegen de smid dat er was gezegd dat ze wel zonder ijzers zou kunnen, want ze rijd toch weinig, maar al ze rijd, dan is het wel buiten over het hard!

de hoeven zijn nu vrij lang gelaten, zodat de smid er ijzers onder kon doen als het nodig was.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:46

Eerst even aankijken zo zonder ijzers, logisch dat hij er aan moet wennen, zal na een paar dagen wel over zijn.

Als het dus goed gaat en je merkt toch dat de hoeven wat te kort worden, kan je altijd nog de smid erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:49

Margreet schreef:
Ik zou kijken hoe het paard reageert zonder ijzers. Als het dier slecht blijft lopen of geen hoeven meer over houdt, dan zou ik ze er weer onder slaan, anders kan het best zonder.

Helemaal mee eens
Gewoon kijken of het alleen ff wennen is of niet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 23:36

oke dan wacht ik ff af!
maar vond het zo sneu om haar te zien lopen, alsof ze op eieren loopt zegmaar!heel ongemakkelijk&gevoelig

mn moeder had de paarden weer terug in de wei gezet, en nu haalde ik ze naar binnen omdat ik ze 's nachts niet buiten wil laten, en ze liep nogsteeds zo, terwijl ze vamiddag bekapt is.
de smid zei dat t eind vd dag wel stukken beter moest gaan, maar ik kijk t ff een paar dagen aan, en anders laat ik de smid even kijken(woont hier vlakbij)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 23:53

Een paard wat zo lang op ijzers heeft gestaan heeft een verminderde hoefdoorbloeding. Doordat de ijzers nu niet meer het hoefmechanisme tegenhouden komt die doorbloeding weer op gang. Je kunt dit vergelijken met als je met vriezend weer koude handen hebt en dan ineens in een warme kamer komt. Dat tintelende gevoel kan zeer pijnlijk zijn, maar gaat wel weer over. Bij het ene paard zal het wat langer duren als bij het andere.

Mocht het paard te lang naar je zin gevoelig lopen op het harde dan kun je overwegen om hem 'schoenen' aan te doen. Zoek eens op 'Old Mac's', dat is het merk wat ik gebruik. Er zijn ondertussen al aardig wat items over geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:03

Maar dat verhaal geloof ik echt niet hoor Sugarmis
Zoal jij het beschrijft zouden paarden met hoefijzers bijna afgestorven hoeven hebben. Lachen

Kawa heb ik ook eens zonder ijzers gezet, en die stond er pas een paar jaar op, en die liep ook op eieren.
Op het zand viel het wel mee, maar op het land al meer en op het harde wist hij niet hoe hij moest gaan staan.
Bij hem was het toch gewoon de bescherming die weg viel, het meteen in aanraking komen met de grond.
Hij heeft een week zonder gestaan en toen heb ik ze er weer onder laten leggen, want hij liep nog steeds voorzichtig en er kwam een wedstrijd aan die ik graag wilde rijden.
Ijzer eronder en Kawa liep weer goed.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:49

runningkawa schreef:
Maar dat verhaal geloof ik echt niet hoor Sugarmis
Zoal jij het beschrijft zouden paarden met hoefijzers bijna afgestorven hoeven hebben. Lachen .

Nou dat is wat overdreven hoor Haha! , maar een hoef zonder ijzer is gezonder dan één mét. Dit is wetenschappelijk bewezen door warmtefoto's te maken van hoeven met en zonder ijzers. Die met ijzers vertoont veel meer blauw/roze kleuren en die zonder ijzers vertoonden egale roze/roodverkleuring (meer warmte = rood is betere doorbloeding).
En een hoef met betere doorbloeding is beter bestand tegen invloeden van buitenaf (bacterien in witte lijn), afvoer van gifstoffen (hoefbevangenheid) etc.

Als je je paard maar een week de tijd geeft om te wennen aan 'blote voeten' kun je niet verwachten dat hij meteen goed loopt. Dat duurt echt wel wat langer. Ten eerste is een hoef waar net een ijzer onder vandaan komt te kort bekapt, dit heeft tijd nodig om aan te groeien. Ook zijn paarden niet gewend om met de straal enigzins op de grond te staan, dus voelt voor het paard het lopen 'anders' aan. Ook dit moet wennen.
Voor deze 'tussentijd' zijn schoenen een goede oplossing. Of -zoals ik ze gebruik- bij een hoefbevangen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 09:56

Dat een hoef zonder ijzer beter is, dat snap ik,(maar of het nu erg slecht is betwijfel ik) maar een paard dat na een week nog ongelukkig kijkt bij elke pas vind ik ook sneu.
Tekort waren de hoeven niet, omdat ik wist dat ik de ijzers er onderuit wilden laten halen ben ik later naar de smid geweest dan normaal en deze heeft de hoeven ook langer gelaten dan hij normaal bij bekappen doet.
Hij kon ze ook lang laten, omdat ik wat langer gewacht had.
Dit om te laten wennen

Maar wat ik mer verder wel afvraag is waarom bv grandprix dresuurpaarden op ijzers staan, hun rijden altijd in een zandbaan, dus scherp zetten is voor hun ook geen must.
Als het zo slecht was met ijzers, waren dat wel de eerste zonder Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:26

runningkawa schreef:
Maar wat ik mer verder wel afvraag is waarom bv grandprix dresuurpaarden op ijzers staan, hun rijden altijd in een zandbaan, dus scherp zetten is voor hun ook geen must.
Als het zo slecht was met ijzers, waren dat wel de eerste zonder Lachen

Wat de boer niet kent.... Haha!
Het hele schoengebeuren is vrij nieuw, terwijl ijzers al honderden jaren oud zijn.
Iemand die voor zijn brood afhankelijk is van goede prestaties van zijn paarden zal niet even snel iets uitproberen.
Aan de andere kant is een beslagen hoef minder gevoelig, want natuurlijk ook gunstig kan zijn. Of dit in het belang van het paard is is een tweede Lips are sealed
Er zijn wel degelijk ruiters op niveau wiens paarden blootsvoets gaan. Hieronder zijn zowel springruiters, als dressur en endurance, ze horen alleen nog bij de minderheid.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 10:40

Genderose staat sinds kort ook zonder ijzers. NOrmaal had ze altijd het dikste van het dikste ijzer omdat ze veel over de weg reed. Toen haar ijzers er onder vandaag gehaald werden, heeft ze totaal geen problemen mee gehad. Wel hadden ze haar hoeven wat te kort naar mjn mening gehdaan.
Als je paardje er niet lekker op blijft lopen, zou ik haar weer ijzertjes onder doen. Maar ik denk da het gewoon een kwestie van wennen is.

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:36


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 11:42

Mijn merrie is nu 9 jaar en heeft vorig jaar een veulen gehad. Vlak voor de bevalling gingen de ijzers er onderuit, en ze liep vooral op de stenen de eerste weken (jaja, weken) bijzonder gevoelig. Op het land geen probleem.
Dat we haar na een zomer op het land weer binnenhaalden had ze helemaal geen problemen meer.

Het zal even moeten wennen, de hoef zal zich moeten aanpassen. En ja dat kan een paar weken duren....

Als jij een winter op schoenen hebt gelopen, en je moet ineens op blote voeten, dan zul je daar ook aan moeten wennen....Lips are sealed

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 12:17

Mijn pony zal wel een uitzondering zijn dan, want mijn pony had een half jaar voor ijzers er onder gehad en toen zijn ze er onder uit gehaald. Hij had er geen enkel probleem mee. Niet gevoelig gelopen op het zand of op de weg.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 13:01

ik kijk het nog ff aan!

maar marlon7, een halfjaar ijzers is niet te vergelijken met 14 jaar op ijzers staan!

verder wil mn moeder nix weten over natuurlijk bekappen enzo, die wil het simpelste van het simpelste, en zelfs mn pony die speciaal beslag heeft ivm kreupelheid kon wel zonder ijzers, ze kwam toch weinig op straat Lips are sealed
dat t beestje dan zelfs op het land met de voorbenen naar voren staan en achterbenen helemaal naar achter om vooral geen druk te voelen op de hoeven, ja dat maakt niet uit....

gelukkig betaal ik zelf de hoefdsmid en heb ik het voor het zeggen, maar ja sommige mensen denken na een jaar manegeles alles van paarden te weten....

de voornaamste reden om desire van ijzers af te halen, weet ik inmiddels!

desire gaat heel erg hangen op het moment dat de ijzers worden gepast en er dus rook komt, als je ff streng bent, eventueel praam op, gaat het goed, en t is alleen ff als die rook er komt, nu vertelde mn vader dat desire vorige keer heel de tuin door is gegaan en ons mam was geschrokken en t touw in dr hand had gesneden(normaal ben ik er altijd bij als de smid er is)
en desire vastzetten kan niet meer, omdat die sinds 4 maanden de tic heeft dat ze net zo lang gaat hangen als ze vaststaat, tot ze weer los is(paard opvoeden is ook een kunst he)

dus ze zei dat desire best zonder ijzers kon, dat was makkelijker en goedkoper, maar wat pas echt goedkoop is, dat is die ene keer in de week dat ze rijdt naar een manege gaan ipv een goed paard hier nix laten staan doen

maar ik heb haar vanmorgen in de wei gezet, en ze liep zo supergevoelig, ook in de wei wilde ze niet met de anderen spelen en staat ze met haar voorbenen wat naar voren toe, ipv beentjes normaal onder zich

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:33

Renske20 schreef:
maar ik heb haar vanmorgen in de wei gezet, en ze liep zo supergevoelig, ook in de wei wilde ze niet met de anderen spelen en staat ze met haar voorbenen wat naar voren toe, ipv beentjes normaal onder zich


Wat jij nu beschrijft klinkt eerder naar dat Desire hoefbevangen is, en niet alleen maar gevoelig omdat ze ineens zonder ijzers staat.
Ik zou er als de sodemieter een DA bij halen!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:51

Daar dacht ik ook al aan cassidy... Bij de pony van een vriendin van mij kwam de hoefbevangenheid ook ineens naar voren omdat ze bekapt was, elk uur zag je het verslechteren. Doordat ze nu zonder ijzers loopt kan t goed zijn dat de hoefbevangenheid ineens te voorschijn komt..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 14:10

dat is ook wat ik dacht! omdat ze die benen zo naar voren zet!
want er was door de fokker tegen de vorige eigenaar gezegd dat de ijzers eronder moesten blijven, dus toen wij haar kochten is dit ook tegen ons gezegd!

heb de smid gebeld, die komt vanmiddag kijken(hij woont dichtbij maar is nu ff weg)

ik kan er echt niet tegen dat ons mam zonder nadenken zegt dat de ijzers er onderuit moeten, en niet tegen de smid zei dat ons was gezegd dat ze er onder moesten blijven!
smid schrok ervan toen ik dat zei, hij wist dat dus niet!

ze staat nu gewoon rustig in de wei hooi te eten, maar ze is echt niet zo fit&vrolijk als anders(dan gaat ze destiny steeds bij t hooi wegjagen nu staat ze maar wat te staan, nogsteeds voorbenen beetje vooruit)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:25

Als ze hoefbevangen zou zijn dan is t alleen maar beter dat de ijzers er onderuit zijn gehaald, daardoor is t tevoorschijn gekomen en kan er waarschijnlijk nog op tijd wat aan gedaan worden. Als ze op ijzers was blijven lopen dan was t misschien te laat geweest..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 14:29

maar hoe komt ze dan ineens aan die hoefbevangenheid?(als het idd hoefbevangenheid is)
ze is niet ineens zwaar gereden, heeft geen ander voer, absoluut geen vers gras(dat eten onze herten op)

ik ken wel een pony die hoefbevangen is geweest, en daarom niet zonder ijzers mocht staan! omdat ze hoeven te gevoelig waren.
zit dan eerder daar aan te denken, dat desire lang geleden bevangen is geweest en sindsdien op ijzers staat, en dat ze er daarom niet onderuit mochten, omdat haar hoeven gevoelig zijn daardoor.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:36

ja dat zou ook kunnen, maar dat betekent ook wel dat t niet helemaal over is lijkt mij.. toch? Op http://www.keerhoeve.nl/Hoefbevangenheid.htm staan nog meer oorzaken. T kan er al jaren zitten maar nu ineens te voorschijn komen. Maar de smit zal er wel wat meer over kunnen zeggen hoop ik! Succes!