Osteopaat of Fysiotherapeut?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Osteopaat of Fysiotherapeut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 14:05

Ik ben op zoek naar een juiste behandeling voor mijn paard. In eerste instantie een fysiotherapeut. Maar nu schoot mij ICREO ineens te binnen, heeft ooit met een artikel in het bit gestaan.
Dit is geen fysio maar osteopathie. (de namen erachter zijn Stefan Allen en Frank Dircx)
Heeft iemand ervaringen met osteopathie en met dit specifieke bedrijf?
En kan iemand mij vertellen wat voor verschillen er tussen fysiotherapie en osteopathie zitten?

Alvast bedankt voor alle reacties

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:11

mijn paard is een paar weken terug door d'n Frank behandeld. Heel aardige vent die goed werk doet. Heeft Lois z'n vastzittende rug weer losgemaakt. Wat hij nou precies deed kon ik niet zien maar ook een hoop rek en strek werk waar ik zelf ook al mee bezig was. Kan niet anders zeggen dat het nut heeft gehad. Voor het eerst sinds ik Lois heb rolt hij door met rollen in de bak en met rijden is hij een stuk soepeler. Heb nog niet dressuurmatig in de bak kunnen rijden omdat dat momenteel 1 groot stuifduin is, maar ik heb er alle vertrouwen in. Het verschil tussen fysio en osteo zal hem waarschijnlijk in het kraakaspect liggen maar ik heb geen ervaring met paardenfysio's. Ik kan je Frank zeker wel aanraden.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:44

Wanneer laat je nou zo iemand komen? Gaat dat in overleg met de dierenarts ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:59

Je kan zelf een osteopaat bellen. Dit kan in overleg met je DA, maar hoeft niet. Ik ken genoeg mensen die 1x per maand preventief een fysiotherapeut/osteopaat laten komen voor hun paarden.
Het verschil is dat een osteopaat een bottenkraker is, en een fysiotherapeut een masseur.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:06

Ik heb een paar weken terug een osteopaat laten komen die ook zijn opleidng bij ICREO heeft gedaan, dit is een man uit Diever (Drenthe).

Voorheen had ik al een fysio laten komen en dat heeft ook wel effect gehad.

Tessya: een osteopaat is dus géén bottenkraker, hoe kom je erbij!
In theorie kan een osteopaat meer dan een fysio. Een fysio werkt alleen de spieren los teriwjl de osteopaat ook invloed kan uitoefenen op zenuwbanen bijvoorbeeld.

Kyra (en anderen): als je geïnteresseerd bent in het fenomeen osteopatie, ik heb volgens mij op de mail nog een artikel staan over Jan Schortinghuis dat ooit in de mensport heeft gestaan. Pb me maar even als je interesse hebt.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:23

Hoi Kyra,

ik heb zelf Hans Lenselink uit Wolfheze. Hij heeft een praktijk in Eefde/Gorssel, niet zover van Apeldoorn. Een zeer kundig man die echt de tijd voor jou en je paard neemt en weet waar hij over praat. Dus niet geld vangen en wegwezen! Hij komt ook bij je aan huis. Hij is (waarschijnlijk) niet de goedkoopste maar je krijgt zeker waar voor je geld!!!

Hij heeft ook een website: www.paardenostheopathie.org

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:01

Osteo = bot. Bij mensen is een osteopaat een bottenkraker (ok, hij doet ook iets met zenuwbanen en massage), dus ik wist niet dat dat bij paarden ineens anders heet. Sorry

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:17

Een fysio is echt voor de spieren (voornl. massage), een Osteo rekt en strekt spieren+pezen+bindweefsel. Ben zelf onder behandeling bij een Osteo en die kraakt bij mij in ieder geval geen botten, maar probeerd door middel van rekken en strekken meer ruimte te creeren in bindweefsel waardoor de doorbloeding beter word. (mijn lichaam houd afvalstoffen onderhuids vast)

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:37

Frank is the man Cool

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 08:45

Ik heb vanochtend een email van Stefan Alen binnen gekregen. Ze hebben voorlopig nog geen andere klanten in mijn regio...

En Ratjetoe, bij puur toeval, ik had bij hun ook informatie opgevraagd! Goede keus dus. Ik wacht nog even af en anders bel ik wel.

Wat betreft dat een osteopaat een bottenkraker zou zijn: als je even wat informatie vergaart kom je er heel snel achter dat dat niet zo is, ook niet bij mensen. Ik heb ook op sites gekeken in de humane sector en zoals ik het begrijp is een osteopaat eerder het tegenovergestelde van een bottenkraker.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de antwoorden, ik denk dat ik er zeker een juiste keus aan doe om een osteopaat te laten komen. Het spreekt me in ieder geval heel erg aan.

Bedankt allemaal!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:47

Frank Dirkx is ook bij Barbiano geweest. Heeft hem erg goed geholpen. Aardige vent en fijn met paarden.