Waar ga jij keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Waar ga jij keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 18:21

In navolging van het topic: "Waar laat jij een paard op staan"...

We gaan er even vanuit dat je hem dus niet hebt laten staan Haha! Kortom, je bent een paard rijker,
Jeeeeey! Party!!
Dat wil zeggen...
Hij moet natuurlijk eerst nog gekeurd worden Scheve mond

Waar ga jij naar toe? En is het ook afhankelijk waar jij je paard vandaan haalt? Of maakt het jou niet uit, al staat het paard in Zeeland, hij moet en zal in Emmeloord gekeurd worden?

Liefst reacties die een klein beetje onderbouwd zijn met evt. ervaringen.

[edit]
En hoe laat je keuren? Zowel klinisch als rontgenologisch?
[/edit]

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 19:44

Ten eerste: Magic hebben we toen die tijd alleen klinisch gekeurd. Door een 'gewone' DA.
Toen die tijd hadden we eigenlijk niet eens serieus over rontgenologisch nagedacht.

Maar het eerstvolgende paard dat ik (of sponsor-mama Haha! ) koop zal ik zeker weten ook rontgenologisch laten keuren.
Niet dat alle beengebreken dan ook naar boven komen, kijk naar Magic. Maar je hebt toch meer zekerheid.

Verder denk ik dat ik het paard dan bij Bosch en Duin laat keuren. We hebben er goede ervaringen mee, alleen zijn ze daar niet het meest klantvriendelijk (mijn mening).

Emmeloord is ook een idee, daar heb ik veel goede verhalen over gehoord. Utrecht en Bodegraven trekken mij niet zo (gevoelsmatig en beetje uit ervaringen).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:31

Eldina zat in een zodanige prijsklasse dat ik haar alleen klinisch heb laten keuren. Daar komt nog bij dat ik haar achtegrond goed kende.
Zou ik er een 2e sportpaard bij kopen dan zou ik hem denk ik laten keuren bij de Watermolen, hoewel ze het hier in Den Ham ook niet slecht doen. Albergen zou ik qua keuren wel doen, maar daar ga ik als mn paard iets heeft weer niet naartoe... Beetje vaag, I know.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:32

Gewoon bij mijn eigen DA waar ik al 10 jaar kom, zowel met de kleine dieren als de grote dieren.
Ervan uitgaande dat ik op dat moment kies voor alleen een klinische keuring.
Met foto's erbij zou ik het zo gauw niet weten, mijn DA was bezig met een eigen rontgen apparaat.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:35

Ik zou hem zeker in Bodegraven laten keuren al komt het paard uit Maastricht of Groningen. Ik heb hele goede ervaringen met hen rondom beenproblemen en vind ze zeer alert op het lopen van het paard in het algemeen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 20:55

iig door een DA die ik ken, niet door een onbekende daar uit de buurt omdat dat toevallig makkelijker is.
Zeer goede ervaringen met Emmeloord (mij iets teveel ervaring ermee ook eigenlijk... Scheve mond ) dus bij voorkeur daar, zeker als er foto's gemaakt moeten worden. Alleen klinisch kan ook door eigen DA, dan hangt het ook een beetje af van wat makkelijk is. (soort keuring afhankelijk van prijsklasse, gebruiksdoel en leeftijd)

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:05

Mocht ik een paard Haha! gaan kopen dan moet hij klinisch en rontgenlogisch gekeurd worden. Zeer waarschijnlijk bij Bodegraven. Vanwege de goede ervaringen van Katja. Zelf heb ik geen voorkeur en geen ervaring.
Alleen bij een goed rapport koop ik het paard.

Met de pony's is anders. Deze laat ik niet keuren. De prijsklasse waarover je praat is dusdanig dat als ik ze door een handelaar zou laten ophalen niet veel verlies op het aankoop bedrag heb.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:12

Ik heb sonja alleen klinisch laten keuren omdat ze eigenlijk in een zodane prijsklasse zat. Maar goed heb het laten doen door mijn eigen dierenarts en een dierenarts van daar. Die heeft het eerst gedaan voor ik haar zeker weten gekocht had en opgehaald (ivm 2 weken proef) toen ze bijhem gekeurd was heb ik haar op gehaald en haar door mijn eoigen dierenarts laten keuren. Ben niet naar een kliniek gegaan, omdat hij een dierenarts is die hoofdzakelijk paarden doet en ik hem daar dus wel in vertrouw.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:38

Dat zou ik bij dierenkliniek de Raaphorst in Wassenaar laten doen, daar ben ik al jaren vaste klant (gelukkig hoef ik er niet vaak naar toe Haha!), en dan weet ik zeker dat er echt goed gekeurd wordt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:06

Mijn eigen DA (maar nu na verhuizing veeartsenpraktijk de veluwe in heerde)en alleen klinisch.Over het algemeen zitten de paarden die ik koop niet in zo'n prijsklasse dat ik ze zou rontgenen.

Daarnaast zijn er nog zoveel verschillende meningen over een paard met 3tjes dat nooit kreupel is en een paard met 1tjes die alsmaar kreupel is etcetc

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:13

Ik zou hem op proef vragen om klinisch te keuren, en niet goed, terug brengen.
Als hij niet op proef mag moet mijn Da maar wat verder tuffen Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:25

In principe bij mijn eigen DA, maar als het zo uitkomt durf ik het ook wel ergens anders te laten doen
Ontario is bijvoorbeeld bij Daniëlle gekeurd en toen hebben we hem op de terugweg van het NK opgehaald. Het was een behoorlijk eind rijden van kesteren naar Den Helder en als je dan weer terug moet is niets...

Meestal laat ik ze alleen klinisch keuren, omdat ze simpelweg in mijn ogen niet duur genoeg zijn om helemaal op de foto te zetten...

De pony's die ik verkocht heb zijn alletwee bij mijn veearts naar de verkoopkeuring geweest zonder dat de kopers erbij waren. één klinisch en röntgenologisch en de andere alleen klinisch.
Dat is ook allemaal goedgegaan en was het makkelijkste (Jamir is naar Oldenzaal gegaan en dat is toch wel drieënhalf uur rijden met de trailer, vandaar dat hij hier gekeurd is. Ze hebben hem proefgereden op kamp in ermelo en na de keuring op de levade in ermelo gehaald Knipoog )

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:09

Als ik een eventuele nieuwe aankoop zou laten keuren zou het bij Bosch en Duin zijn. Kom daar nu ook altijd met mijn paard en heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. En Antoinette, ik heb inmiddels ervaren dat het zelfs klantvriendelijk kan als je even laat merken dat je ze niet altijd even aardig vindt...Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:19

daan schreef:
Als ik een eventuele nieuwe aankoop zou laten keuren zou het bij Bosch en Duin zijn. Kom daar nu ook altijd met mijn paard en heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen. En Antoinette, ik heb inmiddels ervaren dat het zelfs klantvriendelijk kan als je even laat merken dat je ze niet altijd even aardig vindt...Lachen


Haha, ach dat ze niet altijd even klantvriendelijk zijn geeft opzich niet. Als ze maar weten waar ze mee bezig zijn en de paarden kunnen helpen. Dat is altijd nog het belangrijkste.
Maar ik moet ook altijd advies enz uit hun trekken Haha! Maar goede artsen blijven het naar mijn mening en dat is heel belangrijk.

Sorry voor de off-topic

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:20

Bij mijn eigen dierenarts als dat enigszins kan...
Anders dan dat heb ik nog nooit een paard laten keuren...maar mocht het ooit nog voorkomen, dan kan ik altijd snel Bokt raadplegen...dan heb je zo een betrouwbare dierenarts in den vreemde gevonden...

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:35

[quote="Antoinette
Maar ik moet ook altijd advies enz uit hun trekken Haha! Maar goede artsen blijven het naar mijn mening en dat is heel belangrijk.

Dat had ik dus ook altijd, daarbij ook nog dat ze altijd tegen mijn baas praatten, ook als ik met mijn eigen paard kwam en dan bij voorkeur lekker snel in vaktaal opsommen wat er mis is/was...Maar de laatste keer werd er echt uitgebreid de tijd genomen, tot na zevenen en jaja, zelfs mij werd aan de hand van plaatjes en modelbenen uitgelegd wat er aan de hand was en wat te doen..

Ook van mij sorry voor de off-topic[/quote]

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:55

Bij onze dierenarts hele lieve vrouw!!

en goed gekeurt gelukkig!!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 00:01

Door de dichstbijzijnde dierenarts en alleen klinish.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 00:55

Altijd door Van Muiswinkel uit Emmerloord. We komen er al jaren en ben nog steeds heel tevreden. Ik heb veel vertrouwen in Van Muiswinkel als hij zegt dat het goed is dan vertouw ik daar ook echt op en veder vind ik het een fijne man in de omgang. En wat ik ook belangrijk vind is dat, als het paard voor de handel is, er dan al een rapport bij zit van een goed bekend staande (en bekende) kliniek.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 03:53

UniferB schreef:
Altijd door Van Muiswinkel uit Emmerloord. We komen er al jaren en ben nog steeds heel tevreden. Ik heb veel vertrouwen in Van Muiswinkel als hij zegt dat het goed is dan vertouw ik daar ook echt op en veder vind ik het een fijne man in de omgang. En wat ik ook belangrijk vind is dat, als het paard voor de handel is, er dan al een rapport bij zit van een goed bekend staande (en bekende) kliniek.


Ja, emmeloord is voor mij ook de plek, en ter braake mag het ook doen wat mij betreft. Helaas ben ik daar heel wat keren geweest in de afgelopen 2 jaar dus heb ook veel kunnen zien. Er is ontzettend veel kennis daar. Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 03:54

Ik zou het paard klinisch laten keuren en bij voorkeur door mijn eigen dierenarts. Evt. door een andere dierenarts, maar dan wil ik wel bij die keuring aanwezig zijn.
Toen ik Yorghos kocht ben ik niet bij de keuring geweest, en hoewel hij werd goedgekeurd vond ik dat achteraf toch vervelend.
Met mijn budget is het niet realistisch om een paard ook rontgonologisch te laten keuren.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:05

Ik heb goede ervaringen met Bosch en Duin en Bodegraven.
Ik denk dus dat ik naar 1 van die klinieken zou gaan, ook al staat het paard in Zuid-Limburg.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 12:12

Hellendoorn vind ik persoonlijk ook heel fijn,
niemand verder ervaringen mee?
En is iemand al eens bij Van Wessum/Swaab geweest in Nederhorst den Berg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:19

Ik zou naar Someren gaan omdat dat het dichts in de buurt is.
En omdat ze daar dus meteen foto's kunnen maken, want dat zou ik zeker altijd doen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:01

Het was bij mij een voorwaarde dat Mabel gekerud werd. Als ze goed gekerud werd zou ik de kosten betalen en anders de eigenaar. Ze hebben haar naar mijn eigen dierenarts gebracht en ze is klinisch en rontgerologisch goed (allemaal 1tjes en 2tjes) ook al viel Mabel in de lagere prijsklasse ik vind het elke euro waard je weet dan als ze een week later kreupel is dat je haar niet kreupel gekocht hebt en maak je jezelf geen verwijten.