Beter met of zonder zadel? En wanneer te zwaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Beter met of zonder zadel? En wanneer te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 22:10

Hallo allemaal,

Met mijn shetlander (een flinke shet van minstens 1 meter, iets groter) rijd ik vaak buitenritten.
Ik ben nu 48 kilo, ben ik te zwaar voor Star? (de shet)

En mijn 2e vraag:
Morgen wordt het erg warm weer, maar ik wil toch graag een lange buitenrit met Star maken. Ik wilde de rit zonder zadel maken, want onder het zadel zal Star anders zo gaan zweten, en het lijkt me dat dat zadel dus ook wel gewicht meebrengt. En het lijkt me voor haar ook fijner als dat zadel niet op hoeft, maar dat ik lekker zonder zadel ga en er soms ff naast zal gaan lopen, lekker laten grazen enz.
Maar ik heb ook gehoord dat met een zadel het gewicht juist weer beter wordt verdeeld.

Mijn vraag is dus: kan ik beter zonder of met zadel met Star rijden? Het gaat er dus om wat het prettigste/beste is voor Star.
Als ik zonder zadel op haar zit, dan komen mijn benen trouwens vrij ver, niet op de grond Knipoog maar het lijkt volgens mij toch raar. Met zadel is dat veel minder zo.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:14

hmm,als het zo warm word en de shet maar een meter groot is zou ik ten eerste op zo'n warme dag geen hele lange buitenrit gaan maken.
dat van dat zadel weet ik eigenlijk niet zo Haha!
het zal wel beter voor de rug zijn ja..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:15

je bent niet te zwaar,
en voor 1 keer kan je gewoon zonder zadel hoor, is juist lekker.
een zadel verdeeld alleen de druk als het zadel precies past, en dat is in de meeste gevallen niet zo.
veel plezier in ieder geval

Wonder
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 09:00

beautyfull_mickey schreef:
hmm,als het zo warm word en de shet maar een meter groot is zou ik ten eerste op zo'n warme dag geen hele lange buitenrit gaan maken.
dat van dat zadel weet ik eigenlijk niet zo Haha!
het zal wel beter voor de rug zijn ja..


Lange buitenrit is voor Star en mij 2,5 uur met een half uur laten grazen in totaal Knipoog
Ik zal vandaag maar gewoon zonder zadel gaan, dan kan ik gympen aan en hoef ik geen warme laarzen aan Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:35

Ik denk dat met een zadel rijden, ondanks het gewicht, nog net iets beter is dan zonder. Zo wordt de massa beter verdeeld over de rug en wordt de ruggegraat niet belast.

Het moet natuurlijk wel goed passend zadel zijn.