tweepaardstrailer trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

tweepaardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 17:47

Deze vraag is vast wel eens eerder gesteld, maar ik kan het antwoord op mijn vraag zou gauw niet vinden. Ik ben dus in het bezit van rijbewijs BE en wil dus een andere auto kopen, die een trailer kan trekken. Nou heb ik een auto op het oog die 1300 kg mag trekken. wat ik wil weten: mag ik met deze auto een tweepaardstrailer trekken met maar 1 paard erin. Hierbij komt het gewicht van de trailer + het paard dus niet boven de 1300 kg. Maar het laadvermogen + het gewicht van de trailer dus wel. Volgens mijn rij-instructeur mag het wel, maar ik wil het toch even zeker weten.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:49

Als ik het goed begreip is trailer+ paard niet zwaarder als 1300 kilo, jou misschien nieuwe auto mag 1300 kilo trekken dan is het dus geen probleem...
De reden waarom er bij de auto een max aan laadgewicht staat is puur voor je eigen veiligheid!
Ik zou dus niet aanraden met een trailer te gaan rijden die zwaarder is dan op de auto staat aangegeven dat je kunt trekken..

Veel plezier verder Lachen en succes met zoeken naar een geschikte auto

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:52

Angelique18 schreef:
Ik zou dus niet aanraden met een trailer te gaan rijden die zwaarder is dan op de auto staat aangegeven dat je kunt trekken..


Veiligheid idd punt 1, maar punt 2 ook niet te vergeten: als er iets gebeurt, rijd je onverzekerd rond...(ook als er niets gebeurt trouwens Knipoog)

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 21:20

Het probleem is niet dat ik ooit 2 paarden in die tweepaardstrailer wil vervoeren met die auto, want dan leen ik wel een andere auto. Het lijkt mij alleen handig om een tweepaardstrailer te kopen, want dan kan ik nog eens het paard van een vriendin meenemen. Met een zwaardere auto ervoor dus. Ik wil alleen graag weten of ik een boete kan krijgen als ik rij met een tweepaardstrailer (gewicht trailer + laadvermogen zal dan ong. 2000 kg zijn), terwijl hij dus maar 1300 kg weegt.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:33


Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 22:15

Bedankt voor de tip, daar staat het inderdaad duidelijk uitgelegd. Dus nu maar op zoek naar een zwaardere auto, of naar een 1 1/2 paards trailer.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:30

Wij hebben ook een 2 paards-trailer en als we met een paard weggaan dan staat de auto van mijn moeder er meestal voor en die mag ook 1300 kilo trekken.
We hebben het aan de politie gevraagd en daar werd gezegd dat het mocht Volgens hen wordt er gekeken naar het gewicht dat er achter hangt en niet naar het gewicht dat er achter zou hangen Verward
Zij kwamen zelf met de vergelijking dat je toch ook geen bekeuring krijgt omdat je auto 220 km per uur kan lopen *LOL*

(is dat stukje van de recreatieruiter niet verouderd Verward )

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:52

Volgensmij hebben die politiemannen nooit goed opgelet tijdens "verkeersles" Knipoog.... want dit regeltje geld nog steeds hoor... Ze kijken als ze tenminste goed geinstrueerd zijn wel naar het laadvermogen naar de trailer, en niet wat erin staat. Maar goed, mocht ik ooit rijden met iets achter mijn auto dat eigenlijk niet mag volgens de regeltjes dan hoop ik dat ik hun ook tegen kom Knipoog En zo niet dan ga jouw argument iniedergeval zeker onthouden en gebruiken!!!!
Citaat:
Zij kwamen zelf met de vergelijking dat je toch ook geen bekeuring krijgt omdat je auto 220 km per uur kan lopen

Zou het toch nog maar een keertje nakijken voor de zekerheid... want als er iets gebeurt en het mocht toch eigenlijk niet, dan is dat wel heel erg vervelend....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:27

We hebben het meerdere keren nagevraagd en iedere keer gehoord dat het mocht *LOL*
Anders zou trouwens bijna geen enkele personenauto een trailer mogen trekken hoor ? Je zit zo aan 2500 kilo! En ik zie er toch altijd heel veel op concours

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:31

Het maximum laadvermogen en het gewicht van de trailer totaal opgeteld is het maximum gewicht: dit is alleen relevant als je alleen een B-rijbewijs hebt.

Dan geldt Maximum gewicht (bij een twee paard bijvoorbeeld 2000 kilo) moet altijd minder zijn dan maximum gewicht van de auto (de auto moet dus 2001 kg zijn en dat gewicht volgens het kenteken mogen trekken). Bovendien mag de totale combinatie auto + maximum gewicht van de trailer niet meer zijn dan 3500 kg. Dus je mag nooit een twee paards trailer trekken met een B-rijbewijs.

Een 1.5 paards zou wel kunnen. Bijvoorbeeld: maximum gewicht trailer 1300 kg (650 trailer gewicht en 650 laadvermogen). De auto moet dan in ieder geval 1301 kg zijn of zwaarder en het totale gewicht niet meer dan 3500 kg.

Bij een e-rijbewijs wordt gekeken naar het gewicht (niet naar het maximum gewicht) dus 750 kg trailer en 1 paard erin (ca 600 kg). Je auto moet dan in staat zijn volgens het kenteken 1350 kg te trekken. Daar kijkt de politie naar. Het maximum totaal gewicht van de aanhangwagen is bij een e-rijbewijs niet relevant.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:35

Thanx Anya.
Ik heb het artikel waar deze regels instaan(van de politie gehad) in de auto liggen voor de zekerheid. Was al van plan om het morgen op te zoeken, want ik wist zeker dat het mocht

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 00:01

Yep, je mag met B-E trekken wat er op de papieren van de auto staat, mits de trekhaak dit ook mag hebben, ongeacht wat het maximun toegestane gewicht is, zelfs al zou de combinatie meer dan 3500kg wegen. Eis desnoods dat de boel op de weegbrug gaat, dat recht heb je, zij moeten namelijk bewijzen dat je fout zit.
Adder onder het gras, let op je kogeldruk. Bij veel auto's is dat 50kg, daar kom je nooit mee weg met een trailer, zorg dus voor een trekhaak met minimaal 75kg toegestane kogeldruk.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 00:05

ikke schreef:
Yep, je mag met B-E trekken wat er op de papieren van de auto staat, mits de trekhaak dit ook mag hebben, ongeacht wat het maximun toegestane gewicht is, zelfs al zou de combinatie meer dan 3500kg wegen. Eis desnoods dat de boel op de weegbrug gaat, dat recht heb je, zij moeten namelijk bewijzen dat je fout zit.
Adder onder het gras, let op je kogeldruk. Bij veel auto's is dat 50kg, daar kom je nooit mee weg met een trailer, zorg dus voor een trekhaak met minimaal 75kg toegestane kogeldruk.


Yes...dat is een mooie aanvulling. Dat van die kogeldruk was ik vergeten. En dat is wel belangrijk. Volgens mij is de vraag zo behoorlijk uitgebreid beantwoord.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 08:56

het mag inderdaad niet nee.... alleen hebben wij een keer met de opel Astra van mijn broer en de 2 paardstrailer van mijn zwager mijn pony verhuisd...... Raar maar waar, leeg kon ie nog harder dan 100 terwijl ie met zijn koplampen in de bomen scheen Haha! Weet je wel niet hoe raar mensen kijken als zij met een bus en caravan rijden en ze worden ingehaald door een opel met een tweepaardstrailer *LOL*

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:04

anya heeft gelijk,
je moet uitgaan van wat je auto mag trekken op je kenteken en daar mag je niet boven zitten(met e).let idd wel op je trekhaak,erg belangrijk!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:02

annechien schreef:
Weet je wel niet hoe raar mensen kijken als zij met een bus en caravan rijden en ze worden ingehaald door een opel met een tweepaardstrailer


Er is helemaal niets mis met een opel voor de trailer hoor Tong uitsteken De omega van mijn vader trekt hem met paard en pony prima en de frontera die we hiervoor hadden draaide zijn motor niet om voor een trailer met twee paarden Knipoog
Een astra wordt een ander verhaal, maar als je de zwaarste uitvoering hebt mag hij nog wel een 1,5-paardstrailer trekken dacht ik Verward

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:07

ja Gomir dat is zo wat betreft die Astra maar ik geloof wel dat dat heel krapjes word
En tja, Frontera is the best he *LOL*

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:32

Die van ons is weg...Verdrietig En die man heeft er al een deuk ingereden ook, dus nu staat hij bij het schadebedrijf voor reparatie...Ons arme, trouwe autootje Huilen Knipoog

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:40

Ach gossie hoe heeft die vent dat nou kunnen doen
Heb je wel een pleister op die deuk gedaan want Fronteraatje
zal wel pijn hebben Scheve mond

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:58

Tuurlijk, hij heeft een halve dag voor de deur gestaan...Heb hem zelfs een kusje gegeven Knipoog

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 07:46

Kan je een 2- paards trailer ook laten terugkeuren op gewicht, zodat het max. laadvermogen van de trailer naar beneden gaat. Of is dat niet mogelijk???

Bij een 1,5 trailer kan dat wel, maar daar kan je natuurlijk ook maar 1 paard in kwijt. Ik ben daar erg benieuwd naar.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:09

Waarom zou je dat willen? Verward
Je koopt toch geen 2 paards trailer om er maar 1 paard in te mogen vervoeren? Dat er in de praktijk misschien maar 1 instaat omdat anders de auto het niet kan/mag trekken ok, maar ik zou toch wel de graag mogelijkheid van een 2e paard erbij open houden voor als er een keer een andere auto voor staat.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:18

Wellicht omdat je nu nog geen twee paarden hebt, of een auto die twee paarden kan trekken, maar dat in de toekomst wel wil... en de trailer er al staat? Of omdat je nog geen E rijbewijs hebt, maar dit wel wil gaan halen?

Maar goed, wat ik eigenlijk wou vragen... weet iemand toevallig nog waar die autosite is waar je op trekgewicht van de auto kan zoeken?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:29

Onze auto weegt 1490kg, maar mag maar maar 1300kg trekken.
B-rijbewijs is dus voldoende. Ik heb al wel eens goedkoop aan een goede 2-paards trailer kunnen komen. Dat kon dus niet met onze auto.
Vandaar dus de vraag of een 2-paards ook teruggekeurd kan worden.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:03

gomir schreef:
Zij kwamen zelf met de vergelijking dat je toch ook geen bekeuring krijgt omdat je auto 220 km per uur
kan
lopen *LOL*



Maar je krijgt wel een bekeuring als je scooter 65km per uur kan lopen Boos!