HOE koop je een tinker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

HOE koop je een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 15:37

Een beetje een rare vraag misschien, op het eerste gezicht.

We zijn opzoek naar een paardje. Het zou er een moeten zijn dat goed aangespannen kan lopen en ook onder het zadel genoeg pit heeft en liefst een beetje aanleg voor dressuur. En eigenlijk vallen we op Tinkers. De meeste zijn niet heel groot, ze zijn speciaal en ideaal om aangespannen te laten lopen.

In België zijn veel minder Tinkers dan in Nederland, vermoeden we. Maar er is een importeur in België (Stekene, niet zo ver van de Nederlandse grens) waar we onlangs naar zijn gaan kijken. Hij voert Tinkers in vanuit Engeland en Ierland. Er waren juist 'verse paarden' Knipoog toegekomen. De meeste zijn 3 of 4 jaar, maar er zijn er ook die ouder zijn.
Wij waren eigenlijk opzoek naar een ouder paard, met veel ervaring. Maar eigenlijk ken je het verleden van deze paarden niet en nu beginnen we toch te twijfelen of we niet beter een jonger paard nemen, zodat we het zelf kunnen laten opleren en zeker zijn dat het goed gebeurt.

De paarden zagen er goed uit (ahum, buiten de manen, die waren wel verschrikkelijk in de knoop) en ze waren eigenlijk helemaal niet bang van ons. (om nu uit een halve wildernis te komen en pas in België te zijn) Ze kwamen zo op je af om kennis te maken.

Het zag er dus allemaal wel goed uit, toch op de wei. We hebben nog geen paarden gereden. Maar deze manier van kopen kennen we helemaal niet. We zijn gewoon om onze paarden te kopen van mensen die we (via via) kennen. Van deze paarden ken het het verleden eigenlijk niet.

Maar omdat er maar weinig tinkers zijn, hier, lijkt het ons bijna de enige manier om een tinker te kopen. Ik heb ook al op bokt gelezen dat tinker-houdens hun paarden 'zo van de vrachtwagen' kopen.

Mijn vele vragen:
hoe hebben jullie je tinker gekocht en wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er fokkers van tinkers in België en Nederland, en waar dan wel? Koop ik beter een jong paard of een dat in zekere zin 'opgeleerd' is? Zijn er mensen die dressuur rijden met een tinker, en hoe bevalt dat? Is het best om een Tinker die in aanmerking komt te laten keuren door de dierenarts? Waar moet ik mijn beslissing nog van laten afhangen?

Dat was het zo ongeveer. Ik hop dat jullie mij een antwoord kunnen geven. We gaan zeker en vast nog eens teruggaan.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:48

www.tinkerhorse.nl
Staat veel info over tinkers en aanbod.
Verder zou ik altijd laten keuren!!Maar de tinkers op die site zijn volgens mij gekeurd en geent

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik

Alja

Berichten: 25575
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 16:04

HOE koop je een tinker??
hihi het eerste wat in me op kwam was met geld!!!

ONDERSCHRIFTLOOS

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:14

Ik zou eerst gaan kijken of je niet een Tinker van een particulier kan kopen. Dan weet je iig meer over het paardje zelf. Die van mij heb ik ook onbeleerd van een particulier gekocht, hij was toen een kleine anderhalf jaar in Nederland (Hij is wel uit Engeland geïmporteerd)
Fokkers vind je in heel Nederland wel. En als je een braaf paard zoekt om zo mee weg te rijden, koop je toch beter een iets oudere, goed beleerde Tinker.

Dressuur rijden met een Tinker kan, ik doe het ook, niet op wedstrijden oid, maar gewoon voor mezelf in de bak. Zijn genoeg mensen die ook dressuur rijden, kijk ook maar eens rond op [PP] Tinkerpraat .

Het is wel verstandig om hem/haar te laten keuren, er zitten nog al eens verborgen gebreken. Losse knieën komen vaak voor bij Tinkers.
En je beslissing moet je ook voor een groot deel af laten hangen van je eigen gevoel, klikt het wel?

Iig veel succes alvast met het zoeken!

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:37

Kijk eens wat rond op internet site's!
Hopelijk vind je veel info en succes met je [misschien] toekomstige paard!

And he said:
"If all is grounded you should go make a mountain out of it"

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:41

kijk eens op www.kapaza.be, daar zie ik regelmatig tinkers te koop staan...jammer dat het voor mij zo ver weg is...
en in uden (dat ligt volgens mij in nl. brabant) is een handelaar in tinkers, dat is ook niet zo ver lijkt me

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 19:47

oh ja, van geimporteerde tinkers is het bekend dat ze moeilijk zijn omdat ze veel hebben meegemaakt.
wat dat betreft zou je beter een veulen kunnen kopen, maar er lopen ook genoeg brave hier gefokte tinkers rond....kijk ook eens op www.marktplaats.nl en www.adverteergratis.nl
tinkers zijn geen uitblinkers in sporten zoals dressuur en springen, maar kunnen wel wat leren op lager niveau, maar ook met western-onderdelen en recreatief rijden kunnen ze goed uit de voeten.
als je zeker wilt weten dat een tinker geen medische afwijking heeft, kun je dit laten doen. ikzelf neem het risico meestal, als ze van de buitenkant gezond zijn en lief zijn. verder kun je voorstellen om de tinker 1 maand op proef te nemen, zodat je een beter beeld hebt, maar niet iedereen wil dat, zeker de handelaren niet...kan ik me ook iest bij voorstellen....
je moet van te voren goed weten wat je wilt, vraag eens andere tinkereigenaren of je hun tinkers eens mag rijden, en zo weet je beter waar je naar zoekt (karakter, bouw, kleur, of ie voorwaarts is etc.)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:15

die van tinkerhorse brengen je tinker geloof ik zelfs thuis!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:17

alja schreef:
HOE koop je een tinker??
hihi het eerste wat in me op kwam was met geld!!!


haha hetzelfde hiero... denk dat dat bij de meesten eerst wel opkwam in de gedachtes ... *LOL*

Poosje81
Berichten: 21183
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:27

hoe hebben jullie je tinker gekocht en wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er fokkers van tinkers in België en Nederland, en waar dan wel? Koop ik beter een jong paard of een dat in zekere zin 'opgeleerd' is? Zijn er mensen die dressuur rijden met een tinker, en hoe bevalt dat? Is het best om een Tinker die in aanmerking komt te laten keuren door de dierenarts? Waar moet ik mijn beslissing nog van laten afhangen?


Mijn tinker heb ik als Nederlands gefokte jongen gekocht, met als voordeel da hij erg jong bij me kwam en dus alles door mij geleerd werd, stamboekpapieren heeft en een schoon verleden. Ik zou idd ook eens rondkijken bij particulieren. Weet nog wel een leuke merrie, maar die is ook nog neit zo lang hier.
In Stekene staan ook leuke diertjes, maar laat ze keuren en houdt er rekening mee dat als je een merrie koopt, er een veul in kan zitten!
Succes met je zoektocht, als je wil dat ik mijn ogen open houdt, moet je me even een PB sturen!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:42

Ik zie ook heel vaak websites van Tinkers, en dan staan er vaak ook wel al goed gereden Tinkers te koop. En ik zou marktplaats ook in de gaten houden, .nl / be Lachen want daar zie je ze ook veel staan.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 09:47

Ook al is een paard vriendelijk als je er naast staat, wil dat nog niet zeggen dat hij te hanteren is als je erop zit.
Heel veel van de tinkers die worden geimporteerd hebben een verleden. Ze worden opgekocht voor weinig geld en veel te duur hier weer verkocht. Je kunt beter voor een fokprodukt van het vasteland gaan.

En ik had als titel beter gevonden:

WAAR koop je een tinker...

Je suis Charlie.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:58


sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:14

is ees zit een man met veel tinkers daar hebben ze bij onze manege wat gekocht.
een vriendin van mij heeft ok een tinker en gaat strax beginnen met wedstrijden,deze kan mooi dressuur lopen en voor de kar enkel en dubbelspan

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 12:19

Mocht je wel voor een importeur gaan,
laat een evt. merrie bij de keuring ook even opvoelen.
Hier in het dorp weet ik al van 2 gevallen welke naderhand drachtig waren en waar bij beide een allegaartje uitkwam (zonder vlekken en verre van knap).

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 16:21

Ja, een Tinker in Nederland kopen gaat natuurlijk ook. Maar het 'probleem' is (buiten dat het toch wel ver rijden is) dat Tinkers (en paarden in het algemeen) in Nederland een stuk duurder zijn dan bij ons. Ik zie het dus niet zo goed zitten om er een bij 'jullie' te gaan kopen Knipoog . De importeur waar we geweest zijn zegt trouwens dat er Nederlandse handelaars bij hem paarden komen kopen om ze in Nederland duurder te verkopen (be prepared Extreme duivel ). Er zouden trouwens heel wat Nederlanders die bij hem hun Tinker komen kopen omdat het niet ver van de grens ligt en ze aan 'Belgische' prijzen verkocht worden. (de tinkers gaan bij hem tussen de 2000 en de 2200 euro en dan wil hij ze nog opleren ook)

Een Tinker bij een particulier kopen is ook niet zo eenvoudig. Ik ken niemand in België die een tinker heeft. De enige Tinker in België die ik op het internet gevonden hebben (en die in aanmerking kwam) was een tinker van de voorzitster van de Tinkervereniging. Daar zijn we naar gaan kijken, maar dat viel wat tegen omdat het dier niets kon.

We hebben nogal wat vertrouwen in de importeur. We mogen de Tinker ook op proef nemen.

Stoeterij Gaderijk was mij ook al opgevallen op het internet. Alleen lijkt het wel of alle paarden die er te koop staan 'perfect' zijn. De stoeterij ligt niet zó ver (bij Utrecht, toch?). Wat is jullie ervaring met deze paarden?

Wat de titel van mijn topic betreft: het is natuurlijk een blikvanger.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

marjoleinb
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 16:40

Hoi ! Ik heb zelf ooit een tinker gekocht van een handelaar die ze met vrachtwagens tegelijkertijd uit ierland/engeland liet komen. Het is best een risico om bij zo iemand zomaar een tinker uit te zoeken. Zij kijken bijna nergens naar als ze ze inkopen. Beengebreken, mok, doorgezakte ruggen, alles gaat mee. Er is altijd wel iemand die de paarden koopt. Wat er met de dieren is gebeurd weten ze vaak niet. Wel merk je aan veel tinkers dat ze veel hebben meegemaakt en weing vertrouwen hebben in het begin. Er zitten ook best goede paarden tussen hoor, maar om erachter te komen of de tinker die jij leuk vindt ook gezond is zul je echt een veterinair onderzoek moeten laten doen. Ga voor jezelf na of je deze kosten wilt en kunt maken! Een onderzoek met foto's kost al gauw 300 Euro, afhankelijk van welke gewrichten je allemaal op de foto wilt en van welke kanten. Dat tikt lekker aan als je voor je derde tinker gaat kijken. Probeer deze kosten daarom op de verkoper af te schuiven: hij beweert dat het paard goed is, is dit niet zo dan betaald hij. Is het wel zo en jij koopt het paard dan neem je ook de foto's voor je rekening.

Koop het liefst van een partikulier! Dit brengt ook risico met zich mee maar dat heb je altijd bij het kopen van een paard.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 17:03

kijk ook eens op www.tinkerhoeve.nl zijn een gecertificeerd bedrijf..mensen met verstand van tinkers.

ik weet uit ervaring dat je daar een eerlijk en gedegen advies krijgt.het is maar net wat voor een tinker je zoekt...en voor wat voor doeleinden...

ze denken daar echt met je mee.....en verkopen je niet zomaar een tinker omdat ze willen verkopen...als je begrijpt wat ik bedoel!

op je gevoel afgaan is ook een goede tip.....ik wou het ook niet geloven, maar je "voelt" het als het JOUW tink is *LOL*

laten keuren door een DA is natuurlijk nooit verkeerd, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet gedaan heb....

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 00:24

Je kan ook kijken op http://users.skynet.be/tirnanog/. Dit zijn Nedelandse mensen die pas naar Belgie zijn verhuisd. Zij verkopen volgens mij ook Tinkers en geven er les op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 104 bezoekers