paard langs de fiets, kan dat wel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinka23
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Ergens in Nederland

paard langs de fiets, kan dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 20:23

Mijn vriendin rijd weleens met haar paard langs haar fiets, ze laat hem dan veel draven enzo. Maar is dat dan niet gevaarlijk? Als hij schrikt ofzo?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:25

Ik vind het zelf doodeng en zou het ook nooit doen. Ik woon dan ook in de randstad en ik zou heel veel verkeer tegenkomen. Woon je rustig dan kan het mits het paard handelbaar is best. Het word veel met hengsten gedaan die naar de keuring gaan........Ik doe het iig niet, maar ik weet dat het gebruikelijk is.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:31

Zelf vind ik het gevaarlijk

Ik deed het eerst ook weleens, ik had het al jaren niet meer gedaan en een tijdje geleden ging ik het weer eens doen
Nou ik kwam er snel achter waarom ik het niet meer deed.
Sharir die ging zo hard draven dat hij mij trok. Ik remmen maarja dan gaan m'n wielen blokkeren en ligt m'n fiets zo onderuit.
Nouja het ging allemaal wel goed zonder dat er wat gebeurde, alleen ik had heel wat momenten waarop ik dacht oneeee oneeeee straks lig ik op de grond!!

M'n zus is al weleens onderuit getrokken op de fiets.
Als hij opeens schrikt en een ruk geeft, kan je wel tegen werken, alleen dan ga je je evenwicht zo verplaatsen op je fiets dat je fiets uit evenwicht raakt (bij mij dan).

Nee voor me zelf heb ik het wel voor gezien dat fietsen met een paard.
Maarja met een ander paard kan het misschien wel ( Verward ), zelf ben ik er alleen niet zo'n voorstander van.

Hoorde pas weer een verhaal van een meisje die van haar scooter werd getrokken door een shet die ging rennen Frusty

Nu is het ook nog eens zo, dat toen sharir 3 was en een vriendin van me naast hem fietste terwijl ik erop reed (ze had hem niet vast, maar fietste gewoon mee voor de gezellie), en hij schrok, hij bovenop haar fiets sprong en dat niet echt leuke gevolgen had........ (nu, bijna 6 jaar en 3 operaties verder, heeft ze niet meer zo veel pijn aan haar knie...)

Het is bij je vriendin misschien best veilig met haar pony daar kan ik niets over zeggen, alleen zelf zou ik het niemand aanraden

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:33

Ik heb het bij ons nog nooit gezien. Misschien is het iets typisch voor Nederlanders Knipoog . Bij ons zijn er te veel steile heuvels om met fiets en paard aan de hand veilig op te geraken.

Ik zou het zelf toch niet doen, denk ik. Moest je paard even een stapje opzij springen, dan lig je toch gelijk omver?

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:42

als onze stal eigenaar de paarden van en naar het land brengt doet ie dat altijd langs de fiets, dravend, en het gaat geloof ik al 30 jaar goed
als de paarden het eenmaal door hebben doet ie er 2 Party!! tegelijk
zelf durf ik het ook niet terwijl die van mij volgens de staleigenaar het gemakkelijkst is Haha!
ik denk dat het wel scheeld dat de man veel overwicht op paarden heeft en het al zijn heleleven doet hij is bijna 70 ofzo

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:53

Op een scooter is het trouwens verboden om een hond of paard mee te nemen.
Ok beetje dubbele zin Haha!
Maar jullie begrijpen wat ik bedoel tog?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:55

Ik fiets zo vaak!
Maar ja dat is met timon (= mini shetlander hengstJE)
Dus ja dat is weer een ander verhaal, zoals met grotere pony's vind ik het ook levens gevaarlijk

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:56

ik zou het ook nooit doen.bij de gedachte alleen al dat het paard zou schrikken.
off-topic, heb je wel eens een coker spaniel op een scooter gezien? hebben wij wel eens gedaan, toen ging hij met de kop naar de zijkant hangen om te kijken Haha! , echt prachtig vond hij dat

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:00

Mijn kennis doet het ook. Is lopend wel erg ver. Ze gaan dan het weiland in. Gaat eigenlijk altijd goed.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:01

nou precies, ik zou het nooit doen maar ik ken wel genoeg mensen die het wel doen en eigenlijk gaat er net zoveel fout als bij mensen die onder de man naar buiten gaan of anderzinds het terrein van de stal verlaten.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:04

met sharir heb ik het nog nooit gedaan.. en zoals ie nu is zal ik dat ook niet proberen.. maar met junta gaat het super.. die schrikt ook bijna nergens van... en daarbij heeft mevrouw ook vroeger voor de kar gelopen.. dat helpt ook wel

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:16

De boer doet het ook wel eens met onze 2 jarige. Ging ie de weg op!! Ging goed, maar ik vond het dood eng. Is nog nooit van erf af geweest, laat staan verkeer gezien. Maar ging goed, maar toch echt gevaarlijk! Gewoon op erf no problemo.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:20

ik heb het ook wel eens gedaan, maar doe je toch als het even kan liever niet hoor.... zeker niet met een schrikkerig paard, doodeng! Dan ga ik er liever bij lopen..

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:37

ik deed het ook wel eens tot ik op de weg belandde met fiets en al.
wat ik nu af en toe nog wel eens doe is bij een vriendin schterop en dan de onys in de hand dan kan ik eraf springen waneer ik wil

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:47

Ik doe het heel regelmaig met Dennis(94 cm). Maar ook wel eens met Dien(166cm). Zelfs een paar keer met 3 pony's te gelijk(Dennis, Tammy en Floor).
Ik heb nog nooit een probleem gehad. Ik vind het zelfs een prettige manier om Dennis onbelast toch te trainen, hij gaat er ruimer van draven.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:51

Op de fiets heb je echt zó weinig te vertellen over je paard!
Normaal doe ik bijna alles wel, ik laat hem loslopen enzo maar op de fiets vind ik echt veel te gevaarlijk.
Wat als hij opzij springt? Of je ligt eronder of het paard trekt je van de fiets af.

Ik voel me net zo'n zeikerd maar het is echt zo onverstandig!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:24

Ik doe het ook, tja stel dat mijn pony me dan een keer van de fiets zou trekken, stopt hij nog om te grazen (als ik hem los zou laten). En al zou hij een keer zo erg schrikken dat hij dat zelfs niet doet, dan had ik hem ook niet gehouden als hij aan de hand liep.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:44

sharir schreef:
met sharir heb ik het nog nooit gedaan.. en zoals ie nu is zal ik dat ook niet proberen.. maar met junta gaat het super.. die schrikt ook bijna nergens van... en daarbij heeft mevrouw ook vroeger voor de kar gelopen.. dat helpt ook wel


nee hij zou die sprongen van vanmiddag met rijden maar naast je fiets maken Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:05

Ik neem Bill ook naast de fiets als ik hem naar de wei breng of ophaal.
Dat gaat prima, hij weet het precies. Ik moet er wel bijzeggen dat het een weggetje is waar haast niemand komt, en ik geen drukke wegen of zo over hoef te steken. Maar Bill loopt super naast de fiets en vindt het geweldig Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:07

ik deed het wel is met die kleine! maar dan fietst zij met mij ipv andersom! jemig, beest sleurt me overal naar toe! remmen slijten door haha
dan lig ik weer op me plaat! met tobias zou ik het niet doen, maar dat omdat hij nogal schrikkerig kan zijn!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:00

Ik doe het ook met mijn haf van 1.42m. niks aan de hand. Ik vind dat iedereen zelf wel kan bepalen of het kan met je paard of niet. Als er iets gebeurd, had je het dus mis en kon het niet. Dat is het risico dat je neemt. Of het gevaarlijk is ligt dus aan het paard.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:13

Met mijn vroegere pony deed ik dat zo vaak, die was superbraaf naast de fiets, kon ook een mooi tempo aanhouden. Met Ret heb ik het nooit geprobeerd, heb ook geen idee hoe hij dat zou vinden. Hij wil alleen nogal hard, zie mezelf al voorbijvliegen op mijn fietsje achter een rennend paard! *LOL*

Ik denk dat het best te doen is in een rustige omgeving. Langs een drukke weg zou ik het niet zo snel doen. Als er dan iets gebeurt, zit je vaak eerst met je fiets in de knoop voordat je actie kunt ondernemen en dan is het kwaad vaak al geschied. Als je er op zit of er naast loopt, heb je net iets meer te vertellen. Maar het kan ook een goede manier van trainen zijn, als ik het me goed herinner trainde Merel Blom haar SGW-pony's regelmatig naast de fiets.

Karinnn

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:24

ik ga met m,n haflingertje van ongeveer 1,40 zeker gemiddeld 1 keer per week fietsen, gaat echt super goed, en ze vind het echt super leuk, gaat heel mooi ruim lopen en het is nog goed voor d,r conditie ook, ze is naast de fiets buiten braver dan onder het zadel..!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:26

Ik zie het ook regelmatig op stal, paarden van en naar de wei op de fiets.
Geen idee hoe oud die man is, maar toch zeker wel in de 70, kan me zo voorstellen dat zo'n eind een aantal keren heen en weer lopen dan niet zo heel makkelijk meer gaat.
Gaat het mis op de heenweg: paard is eerder bij de wei dan hij, gaat het mis op de terugweg: paard is eerder bij stal dan hij. Tja, als dat nou alles is...

Langs de openbare weg met druk verkeer is het weer een ander verhaal, op eigen terrein op een route die het paard dagelijks aflegt lijkt het me geen probleem.