Waarom ene been licht rijden fijner dan andere bee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Waarom ene been licht rijden fijner dan andere bee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 19:32

Binnen in de bak merk ik er niets van. Maar zodra ik buiten ga rijden vind ik het veel fijner op het rechterbeen dan op het linkerbeen. Buiten rijd ik hem wel helemaal met lange teugel en alhoewel hij met zijn hals lekker wil strekken, loopt hij natuurlijk wel uit elkaar. Binnen probeer ik hem iets meer bij elkaar te rijden.

Misschien is jullie antwoord wel een 'oh ja!!' antwoord, maar ik kan er nu gewoon even niet opkomen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:10

omdat paarden net als mensen links of recht handig zijn Haha! .
de ene hand is gewoon wat soepeler als de andere (meestal de rechter) en daarom rijd die dan ook fijner als je gaat lichtrijden, alleen merk ik het ook altijd gewoon als ik in de bak aan het rijden ben, vooral als ik net aan het warmrijden ben
is dit je 'oh ja' antwoord? Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:37

Ik ga helemaal met IcePrincess mee, ik denk dat het ook komt door het rechtshandig zijn.
Zelf heb ik ook een voorkeur voor lichtrijden "op rechts".

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:37

Hee grappig, dit heb ik ook, dacht dat ik daar uniek in was Lachen
In de bak is er niks aan de hand, maar zodra ik het bos in ga, rijd ik ook lekkerder op rechts. Heel vreemd, en ik erger me eraan, omdat ik daardoor meer op rechts rijd, en daardoor rechts dus meer belast. Ze is wel een beetje scheef (wordt dus hard aangewerkt), misschien dat dat het is?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:03

Je hebt wel meer paarden die niet helemaal recht zijn. Daar is het nog sterker dat de ene hand fijner gaat dan de andere.
Als een paard links vastzit kan je dat buiten merken, ook met het lichtrijden.

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:09

Lol volgens mij zijn mijn paard en ik allebei links

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:22

NaVy! schreef:
Hee grappig, dit heb ik ook, dacht dat ik daar uniek in was Lachen
In de bak is er niks aan de hand, maar zodra ik het bos in ga, rijd ik ook lekkerder op rechts. Heel vreemd, en ik erger me eraan, omdat ik daardoor meer op rechts rijd, en daardoor rechts dus meer belast. Ze is wel een beetje scheef (wordt dus hard aangewerkt), misschien dat dat het is?


Ik heb het precies hetzelfde!!! Ik rij ook het liefst op het rechtervoorbeen licht tijdens buitenrijden.
En Jeddah is ook scheef, alleen is juist andersom scheef, in de bak heeft ze linksom dus meer problemen.

Ik probeer trouwens met buitenrijden regelmatig van been te wisselen, maar dan merk ik ook dat Jeddah minder lekker loopt, doordat ik minder lekker zit waarschijnlijk, maar ze krijgt het dan voor elkaar om mij weer op het rechterbeen te "gooien".
Dan vraag ik me altijd af (als beginnede endurance ruiter) of ik haar wel of niet een plezier doe met het wisselen Verward

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:51

Misschien komt daar ook nog wel bij dat een ruiter van nature ook altijd iets scheef zit, en zelf ook links of rechts"handig" is, net als bij schrijven bijvoorbeeld?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:44

Misschien komt het doordat je paard jou liever op de ene diagonaal draagt dan op de andere Verward.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:47

Ondanks het feit dat je paard lekkerder lichtrijdt op één hand (buiten) moet je wel blijven wisselen. Probeer wel regelmatig beide handen mee te nemen, vooral buiten. Met draf maar ook met galop...zo vermijd je dat ze te eenzijdig belast worden. Dus draaf op beide benen licht en galoppeer op beide handen...

Je suis Charlie.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:23

In de bak heb ik er geen last van,want dan verander ik heel vaak weer van hand en dan dus ook van been.Maar buiten is het idd de rechterhand.Dat rijd het makkelijkst en dat vind Rinkja ook.Ik denk er goed om dat ik afwissel,maar Rinkja is er een ster in om heel stiekem weer op het andere been te gaan.Ik weet niet precies hoe ze het doet,want ik merk het niet.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:21

Lindy schreef:
In de bak heb ik er geen last van,want dan verander ik heel vaak weer van hand en dan dus ook van been.Maar buiten is het idd de rechterhand.Dat rijd het makkelijkst en dat vind Rinkja ook.Ik denk er goed om dat ik afwissel,maar Rinkja is er een ster in om heel stiekem weer op het andere been te gaan.Ik weet niet precies hoe ze het doet,want ik merk het niet.


Bij mij is het net zo, ik let er goed op, ook wat betreft de galop trouwens, maar Jeddah zet mij gewoon weer terug! Dan vraag ik me dus af, in hoeverre heeft het zin, aangezien zij ook ongemakkelijk is op het linkerbeen.

Ik heb ook geprobeerd om buiten rechterstelling te vragen, in de hoop dat het dan beter zou gaan (alsof ik dus echt op de rechterhand rij), maar het blijft rot zitten. Dat terwijl ik ook met dressuur in de bak geen problemen heb, en heel veel afwissel.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:35

Niet pikken als je paard je weer terugzet hoor...als je het vaak genoeg van haar eist gaat ze het steeds makkelijker vinden....

Net als bijvoorbeeld voor een rechtshandig persoon het muizen met links. In het begin is het onwennig, later weet je niet beter...

Je suis Charlie.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:39

Maar het kan toch niet onwennig zijn, als ik in de bak wel op beide benen rij??

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:58

Hoeft niet alleen met het paard te maken te hebben.
Jeddah, om jouw vraag te beantwoorden: in de bak laat je je paard waarschijnlijk meer verzameld lopen dan buiten. Daardoor hou je zijn spieren meer onder controle. Buiten loopt hij meer uit elkaar, en draagt het paard jou het liefste op zijn eigen sterkste diagonaal.

Het kan ook in de ruiter zitten, dat is bij mij bv het geval. Mijn heup aan de rechterkant zit iets meer vast als links, doordat ik mijn lichaam ongelijk belast door het ontbreken van de linkerarm. Daardoor is de beweging van het naar voren "stoten" van het bekken tijdens het lichtrijden niet helemaal zuiver, waardoor ik liever op het rechterachterbeen lichtrijdt omdat dat makkelijker is. (Doe ik dus niet altijd, want dan kom ik alleen maar vaster te zitten. Ik doe ook Mensendieckoefeningen)

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:23

Ik heb dat ook heel lang gehad en op een gegeven moment ging dat ook niet meer en kon ik alleen nog maar op rechts lichtrijden.

Toen werd paard kreupel aan zijn linkervoet.
ben toen bij AdB terecht gekomen en heb toen geleerd wat rechtrichten was. Daar ben ik zowel buiten als in de rijbak mee aan de slag gegaan.

En ineens ging dat poortje open , ik voelde niet meer op welk been ik licht reed, ik moest echt naar bendene kijken Haha!

Ik heb er nu ook geen moeite meer mee, en als ik het wel weer begin te voelen dan weet ik waar ik aan moet werken.

Dus rechtrichten die paarden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-03 12:22

Het enige oh ja gevoel kreeg ik bij de scheve ruiter en de sterkste diagonaal van het paard hihi! Het heeft ook echt met het uit elkaar lopen te maken hoor, want binnen merk ik het niet.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:26

kan ook komen doordat je meer op het ene been lichtrijd
je paard bv met linksachter sterker word
waardoor links achter steeds beter (lekkerder) gaat zitten
en rechts minder
dus veel blijven wisselen zodat de spieren in beide achterbenen even ver ontwikkeld blijven


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Yaffie en 125 bezoekers