Controles.... welke controles???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Controles.... welke controles???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 12:17

IK kan me hier zo aan ergeren. Ze hebben overal vervoersverboden opgelegd en er zou een grondige controle zijn van alle verdachte voertuigen, zowel in Belgie als in Nederland. Aangezien ik in Belgie woon en elke dag naar Nederland reis kom ik ook elke dag door het kritieke gebied. Ik heb nog geen enkele dag een controle gezien. Paardenwagens rijden af en aan, steken de grens over en weer terug. Ik snap dat de vervoersregels weer lichtelijk zijn versoepeld maar het lijkt erop alsof iedereen weer zijn gang gaat als het even kan.
Een hengstenhouder die ik ken rijdt al de hele week met de paarden op en neer tussen Nederland en Belgie en is nog geen 1 keer gecontroleerd. Ik snap het niet meer.
Zelf heb ik gebeld met verschillende instanties en zij vertellen allemaal iets anders. Bij een milieudienst zeggen ze dat ik wel met mijn paard de grens over mag zonder problemen maar ik moet dan wel 7 dagen in quarantaine blijven voor ik weer terug mag mits ik in aanraking ben geweest met andere landbouwhuisdieren??? Verward
Aangezien het in de wettekst niet geheel duidelijk is of paarden landbouwhuisdieren zijn of gewoon onder de noemer huisdieren vallen is het dus moeilijk te bepalen of deze stelling opgaat.
Daarbij verteld een andere instantie mij dat ik wel met mijn paard naar Nederland op concours mag mits ik niet in aanraking kom met kippen en andere AI gevoelige dieren. Dan gaat de quarantaine regeling niet op.
Nu ben ik ook zo helder geweest hoe ze dit menen te controleren en het antwoord was; 'geen idee, we weten zelf niet eens waar we op moeten letten'. Elke dag krijgen ze meer dan 10 verschillende persberichten die elkaar allemaal tegenspreken.
Dus de vraag is; wat moet je dan doen? Gewoon gaan en net doen of je gek bent, blijkbaar weet toch niemand hoe het precies zit. Daarbij het risico nemen dat je wel wordt aangehouden door een of andere fanatieke die het wel meent te weten??? Dan is de vraag hoe ze gaan bewijzen of ik ook daadwerkelijk daar geweest ben waar ik zeg en niet gewoon lekker een bosritje heb gemaakt.
Overigens wist een ambtenaar mij te vertellen dat de quarantaine regeling tevens van toepassing is indien je even gaat winkelen in Maastricht, daar een paard en wagen tegenkomt en dus vervolgens 7 dagen niet naar huis mag. Ook als je de weg kwijt bent en je moet even draaien op het erf van iemand waar net iemand met een paard aan het rijden (of whatever) is dan ook moet je quarantaine want jij en je materiaal zijn in aanraking geweest met landbouwhuisdieren. Deze meneer was het gelukkig wel met mij eens dat iets dergelijks onmogelijk te controleren is!
Dus, wat moet je dan??? Thuis blijven zitten en het hele zomerseizoen aan je voorbij laten gaan??
Moeilijk al die onduidelijkheden.
Ach, we blijven natuurlijk wel gewoon lachen. Anders organiseer ik zelf wel een concours bij ons thuis en dan nodig ik een jury uit... WISH Cool Schijnheilig

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:54

Wij zijn vorige week naar Hapert geweest en daar stonden ze echt om de haverklap te controleren.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 13:16

Dat is tenminste duidelijk. Ik zou ook willen dat ze bij ons in de regio wat strenger controleren. Dan de boel maar even een week langer op zijn gat maar dan is het wel duidelijk naar iedereen toe.
Ik neem nu ook het risico niet om op concours te gaan. Officieel mogen er geen paarden uit verschillende compartimenten samenkomen of je doet het op eigen risico. Maar als je dan aangehouden wordt... . Vet probleem denk ik.