Met kalkoenen op de trailer zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linnes

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Langedijk

Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:37

Hi allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie mening en ervaring is met je paard op de trailer zetten met kalkoenen in.
Is dit verstandig om te doen?
Mijn paard is behoorlijk ongeduldig met zijn achterbenen en heeft daar nu ook ijzers. Ik probeer een oplossing te verzinnen voor het indraaien van zijn kalkoenen, om stress op een vreemd terrein te voorkomen zeg maar.

Wat zouden jullie doen?

groetjes Lin

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:39

Kalkoenen op een trailer vind ik een veel te groot risico. Je kunt wel al de kalkoengaatjes schoonmaken en watjes in doen. Dan hoef je ze op concours alleen nog in te draaien.
Verder zal je paard moeten leren stil te staan op een vreemd terrein.

Linnes

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Langedijk

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:40

Op zich moet hij dat natuurlijk wel leren en dat is ook de bedoeling. Maar voor de eerste keer wil ik mezelf wel voorbereiden zeg maar.
Dank je wel!

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:40

nee, zou ik echt niet doen
daarbij lijkt me dat erg ongemakkelijk staan ook in d ebochten en zo

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:41

Nooit doen, je paard heeft zijn vier benen hard nodig om zijn balans op de trailer te houden!

Thuis inderdaad schoonmaken en ik heb mijn paard bijvoorbeeld wel aangeleerd dat ik ze op de trailer kan indraaien. Die vier passen achterwaarts de trailer af hoeft geen punt te zijn als je paard gewend is om beheerst de trailer af te lopen.

opgeheven
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:42

Kalkoenen in de trailer is echt niet verstandig. Inderdaad dewatjes erin doen en met geduld het toch proberen op te lossen op het wedstrijnterrein. Ik snap dat het lastig is maar probeer je paard te lossen waar het rustig is en stap even rustig rond. Beloon hem en blijf zelf ook rustig. Als je angstig bent om ze in te draaien zal hij dat merken. Haal er anders iemand bij die het voor je zou willen doen. Succes!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:43

Ik heb het wel altijd gedaan hoor. Ging met hengsten op concours, nou daar kreeg ik geen stiften in, of in ieder geval, ik wilde het geklooi niet hebben op zo'n concoursterrein.

Mijn merrie staat heel braaf op de trailer en daar deed ik het meestal ook bij. Goede transportbeschermers omdoen, ik heb nog nooit problemen gehad. (Maar resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garanties!)

Edit: bij mijn merrie deed ik ze ook op de trailer wel in. Soms moet je wat als je alleen bent!

Linnes

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Langedijk

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 09:43

Bedankt voor jullie reacties.
Zijn voorijzers moet geen probleem zijn. Dat wordt nog even flink oefenen met laden en stilstaan bij de trailer.
Het is ook eigenlijk wel logisch dat het niet verstandig is om te doen Clown
Dus nooit met kalkoenen op de trailer zetten dus! Het is niet echt de angst die ik heb, het is meer de stress die ik veroorzaken kan voor hem, als we aan het vechten zijn met het indraaien zeg maar.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:45

Je hebt kans dat het paard zichzelf bezeert met de kalkoenen op de trailer. Hier kun je echt nare wonden aan overhouden. Ik zou dus nooit een paard met kalkoenen op de trailer zetten...

Anoniem

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:46

Kom ik weer Knipoog Ik vind oefenen en oefenen de oplossing. Als je paard nog zo jong is, laat hem veel zien en neem de tijd, ga gewoon een uur eerder en laat hem op zijn gemak de omgeving observeren, ga met hem wat wandelen. Thuis veel achterbenen laten geven en even een kalkoen indraaien zodat hij leert te wachten met zijn achterbeen.

Ik zou het niet doen, paard staat niet echt fijn op die stiften.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:47

Ben ik dan echt de enige die dat wel deed? Bloos

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:48

WowAmigo schreef:
Ben ik dan echt de enige die dat wel deed? Bloos

Nee hoor, heb wel vaker gezien dan iemand de paarden met kalkoenen van de trailer haalde, maar heb ook een keer gezien dat een paard zichzelf bezeert had en dat was een hele nare wond....

opgeheven
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:39

je ziet het inderdaad wel vaker maar het is gewoon slecht voor de kroonrand.....het risico is te groot dat je paard zichzelf kan bezeren.

Linnes

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Langedijk

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:26

Montignac schreef:
je ziet het inderdaad wel vaker maar het is gewoon slecht voor de kroonrand.....het risico is te groot dat je paard zichzelf kan bezeren.


Misschien stomme vraag, maar waarom perse voor de kroonrand?
Dat is wel de laatste plek waar ik aan dacht dat het slecht voor was!

opgeheven
Berichten: 1162
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:29

Helemaal geen stomme vraag hoor Knipoog Hij kan met zijn ene hoef over zijn andere hoef gaan (of er langs) en dan kunnen de stiften daar beschadegingen veroorzaken. verder is het slecht voor zijn gewichtsverdeling. Het oppervlakte van de hoef word kleiner en daardoor komt er meer druk op de peezen te staan.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:49

Bij dat paard waar ik het over had, die had inderdaad precies boven de kroonrand de wond. De stift was zo door de huid heen in het been gegaan. Geen idee hoe dat is afgelopen, maar zag er erg naar uit...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:51

ik zou het niet doen, waarom niet kan ik niet zeggen, dat is gewoon een gevoel wat ik heb Lachen

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:55

ik doe het dus al jaaaren!! gewoon goeie beenbeschermers om en zo laag mogelijk, dus een stukje over de hoef en klaar. mijn merrie was best wel onrustig op de trailer maar het is altijd goed gegaan. ideaal, geen gestres op de wedstrijd met proppen indraaien!! maar ieder zijn eigen mening hoor, ik zou zeggen gewoon doen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:57

Niet doen, risico's bij verstappen zijn te groot en dan heb je echt nare wonden.

Zorgen dat je de schroefgaten goed schoonmaakt, of zelftappende schroeven gebruiken, dat je ook snel klaar bent.

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:06

En wat doen jullie als je je paard tussendoor op wedstrijd weer op de trailer moet zetten? Mijn pony is vrij lastig met stiften draaien, dus ik zit er niet op te wachten om het 2x te doen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:08

ik haal ze er eigenlijk altijd uit tenzij het echt maar kort is. Ze staan toch anders, en het is ook beter voor je trailer.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:38

Zeker niet doen!!!. Kan zich zeer ernstig verwonden daar mee.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:40

Niet doen paard bij ons had zijn slagader al opengehaalt zonder (stond aan de verkeerde kant geladen, en kon hierdoor zijn evenwicht niet houden.)

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:43

ik heb ook een keer een ongeluk zien gebeuren met een paard dat kalkoeken in had op de trailer, had heel zijn been open liggen, bloed stroomde eruit...
dus nee ik zou het zelf niet zo snel doen, dan maar wat meer tijd nemen op concours, ik ga geen onnodige risico's lopen met die dingen op de trailer

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Re: Met kalkoenen op de trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:44

Risico's van kalkoenen op de trailer:

paard verliest zijn balans en staat onprettig op de trailer. Gevolg kan zijn dat hij niet meer graag de trailer op wil.

Paard kan zichzelf verwonden (ook met beschermers om...kan de beschermers namelijk ook makkelijker kapot scheuren)

Indien je een gietvloer of rubbermat in je trailer hebt...kan deze beschadigd raken bij schrapen ed...

Kortom...deze nadelen wegen niet op tegen het voordeel dat je hebt.

Ik heb ook een stresskip (Jazzmerrie)...en ik trek er gewoon meer tijd voor uit op concours. Maak thuis de gaten idd al schoon en doe er een watje in met vet.
En voor het indraaien neem ik ruim de tijd en maak ik me er vooral niet druk om...want dat zou stress opwekken voor het paard. Dus op mijn dooie akkertje draai ik er kalkoentje voor kalkoentje in....
En uiteraard oefen ik thuis dagelijks met lang de voeten optillen, zodat het paard geduldiger wordt.