Hoeven zelf bijvijlen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 16:09

Hallo, mijn Fjord krijgt steeds meer scheuren in haar hoeven. De smid komt gewoon netjes elke 8 weken hoor, maar ik vroeg me af of ik tussendoor niet een beetje de scheuren bij kon vijlen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Hoe doen jullie dit en waarmee? (een vijl...duhhhh Bloos ik bedoel dus wat voor soort vijl Knipoog )

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:13

Als je het durft, kan je het wel zelf doen.
Je moet dat zo een grote hoefsmedenvijl gebruiken.
Bij ons kan je die in de ruitersportzaak halen. Divoza en Horselover hebben ze ook.

je kunt ndan zelf de hoeven bijwerken, maar voordat je het doet. Zou ik de eerste keer wel even aan de hoefsmid vragen hoe het moet en onder zijn begeleiding even proberen of het lukt.

De meeste hoefsmeden willen het wel uitlegen.

Als het niet lukt, moet je het ook niet doen. De kans dat je de hoeven beschadigd is dan erg groot. en dat zou niet goed zijn.

Succes ermee,

Casy Party!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 17:13

Ik doe het zelf ook. Maar in heel goed overleg met mijn smid. Isolda heeft een grote scheur in haar hoef en daar mag geen druk opkomen. Ik vijl dat er dus af. Ik weet precies hoe en waar en wat ik moet vijlen.
Pas er maar goed mee op, maar het kan wel.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 18:24

ik doe dat ook zelf.ik heb zo'n 'paardenvijl'gewoon gekocht bij de ruitersportzaak.werkt prima,mijn pony heeft altijd mooie hoefjes!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 20:59

gaat makkelijk hoor, maar laat het eerst je smid voordoen.
die van mij kapt veel dus heeft ie een beetje scheve voeten, ik vijl ze dus regelmatig ff recht.
scheuren enzo vijl ik ook altijd zelf.
scheelt me weer in $$ haha.
ik heb gewoon een vijl gekregen van mijn smid, wel handig.
misschien ga ik ook leren kappen en ijzer eronderuit halen en weer eronder slaan, lijkt me heel leuk werk:hoefsmid(wel zwaar voor je rug)
toedeledoki
gillian

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 21:12

Kan best hoor, doen bij ons op stal ook mensen.
Als je weet hoe het moet krijg je er geen problemen door!!!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 13:31

Ik doe het ook zelf. Heb ook een grote vijl gekocht bij de Hippo, had eerst een vijl geleend van mijn vader ma die was zo bot als wat.... Verward Maar ik wist in elk geval dat Des het toelaat. 't Is een heel gedoe hoor. ik doe het meestal als ik alleen ben, en dan geef ik des wat te eten, grote nadeel is dat ze zo over je heen gaat hangenom het eten te pakken Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 21:39

Ik doe het af en toe ook eens, of als er van die rare flippen uitsteken, dan knip ik ze met de nijptang eraf. Kan niet zo heel veel kwaad hoor, als je maar goed oplet dat je niet in het gevoelige gedeelte zit te knippen. Cool

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 21:29

Ik doe mijn paard ook zelf. Heb niet eens 'les' bij de smid gehad. belangrijk is dat de hoeven gelijkmatig gevijld worden, zodat de benen er goed opstaan. Trouwens, stralen bijsnijden doe ik ook zelf en bekappen. Alleen als er eentje ijzers moet haal ik de smid.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 21:55

das wel handy dat je dat allemaal zelf kunt mirte.
zeker als je meer paarden hebt dat scheelt je echt heel veel $$$$$$$$

xxxxxxjes marjolein