paklijst trektocht te paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

paklijst trektocht te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 21:20

heeft iemand of weet iemand misshien waar ik een paklijst te pakken kan krijgen voor een trektocht te paard?
want hoewel je het zelf wel kunt schrijven wil ik toch liever niets vergeten....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:55

Hoi
Wat ik je aan kan raden is het boekje Met uw paard op stap.
Is van Tirion natuur ISBN 905210348-8 .
groetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:03

Even wat tekst uit mijn boekje "Men- en ruiterroutes in Drenthe":

* Zorg dat je paard in een goede conditie is voor de rit.
Het paard moet gedurende minimaal 6 weken getraind worden. Het paard moet wennen aan het rijden met eventuele bagage en moet leren tempo te rijden. Tempo rijden wil zeggen dat er een regelmatige en voortdurende afwisseling van stap en draf is.
Ook trainen op verkeersmakheid. Oefenen met bruggen, viaducten, tunnels, spoorwegovergangen, enz.

* Een paard dat hard moet werken zal veel voedsel eten. Pas daarom het voer van het paard aan, aan de gewerkte hoeveelheid uren. Laat het paard indien mogelijke elke dag wat grazen. Sommige paarden moeten wennen aan een nieuwe omgeving, dit kan gevolgen hebben op het eetgedrag van het paard. Een oplossing kan zijn eigen voer mee te nemen.

* Hoefbeslag.
Het kan noodzakelijk zijn het paard voor de trektocht te beslaan. Dit kan het beste een week voor de rit worden gedaan.

* Het tuig
Het is belangrijk om goed passend en schoon tuig mee te nemen. Denk ook om voldoende reservetuig, bijvoorbeeld een extra halster en diverse soorten touw.
Zorg voor een goed passend zadel. Om schuurplekken te voorkomen kan men het beste een deken onder de bagage leggen.

* EHBO-setje
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom is het raadzaam een aantal dingen voor u en uw paard mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan pleisters, snelverband, wondzalf, wondspray, bandages en eventueel pijnstillers. In bosrijke gebieden is het raadzaam om een goed middel tegen muggen en wespen mee te nemen.

* Verzorging
De verzorging van het paard is heel belangrijk. Elke dag moet het paard worden gepoetst. Neem dus voldoende verzorgingsartikelen mee.

* Papieren
Bij veel stallen is het verplicht dat het paard is ingeënt. Het is dus raadzaam om het vaccinatieboekje mee te nemen.

Veel plezier!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:11

ik heb dat boekje , ik zal even kijken waar ik gelaten heb

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:43

ik heb gevonden, Haha!
bij het halster en touw geven ze als tip dat een halster wat aanblijft bij het rijden handig is het touw laat er aan hangen en bind je van het halster om de hals, zaak is wel dat je een lang halster rouw hebt zodat je het losjes kunt ombinden en extra lengte is ook handig bij aanbinden en meeleiden van je paard

poetsgerei: spons, hoevekrabber en poetshandschoen nemen weinig plaats in en zijn volkomen toereikend voor de basisverzorging van je paard tijdens een trektocht

zorg dat voor je op stap gaat dat je tuigage goed nagekeken is op alle cruciale punten (naden van singel en singelstoten , stiksels van je hoofdstel en andere punten die het meeste te verduren hebben bij het rijden)

voor noodgevallen een leerreparatieset voor hoofdstel, stijgbeugelriemen, singelstoten te repareren , dus een gatentang, leren riemen en veters kunnen ook van pas komen

hoefgereedschap voor noodgevallen als een ijzer los raakt, een kloprasp en wat hoefnagels zodat je het ijzer kunt verweijderen of terugzetten

ehbo trommel voor de ruiter, per persoon , 1 paar steriele handschoenen, 2 steriele gaasjes, 2 zakjes witte watten, 1 hydrofiele zwachtel, 1 driekante doek, 2 rollen vette watten, 1 cambric zwachtel, 1 rol zelfklevende bandage, handig zijn ook een verbandschaar, leukoplast, pleistersen een pincet

ehbo pakket voor het paard
per paard een zelfklevende bandage en 1 steriele wondbedekking(gaas oid.)en iets van waten als tussenlaag
en 1 pakket bestaand uit 1 thermometer, een sthetoscoop, verbandschaar, twee hydrofiele zwacgtels, 2 paar handschoenen, 1 handleiding verband techniek, 1 tekentang voor de hele groep

medicijnen, paracetamol, cooling gel, desinfecterende spray
azijn (bij (zadel)drukkingen) lippenbalsem, zonnebrand creme

ze geven ook een cheklist
voor iedere ruiter: water en winddichte kleding
halsdoek en hoed(tegen waterinloop in de nek)
voor iedere dag droge sokken +schone onderbroek Haha!
stevige schoenen
zwempak of broek
toilet artikelen
mes en zaklamp
drinkbeker
legitimatiebewijs, pen, papier, telefoon(kaart)
medicatie

voor ieder paard: spons, hoevekrabber, poetshandschoen
halster of halsriem met extra lang touw
leren riempjes of veters
regen, zweet deken
ehbo trommel

algemeen: kaarten van het gebied waar je gaat rondtrekken
kompas
fototoestel
ehbo set
leerreparatieset
hoefgereedschap



kijk ik heb hier nu al een hele hoop neergetypt maar ik raad je aan het boekje met uw paard op stap echt te kopen , want als ik alle nuttige dingen moet gaan typen ben ik bang dat ik nog wel een uurtje bezig ben

geschreven door robert claus en sabine schmitt
isbn nummer is 90 5210 348 8
uitgeverij tirion


er staat zo ontzettend veel info in die echt heel erg nuttig is dat je er waarschijnlijk ontzettend veel aan gaat hebben

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:13

Daar is ie weer www.recreatieruiter.nl wij geven ook een boekje uit met allerlei tips en wetenswaardigheden voor op trektocht. Geschreven door een groep zeer ervaren trektochtruiters. Ik zal morgen op de ALV kijken of er nog exemplaren van zijn, ik regel de stand *LOL* en anders heb ik nog een exemplaar staan voor eigen gebruik, daar kan ik wel uit citeren. PB maar voor specifieke vragen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:20

Vergeet de mobiele telefoon niet!!!!!!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 14:31

als je die nog zou hebben ikke dan graag...
hoor het wel


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 14:40

bruna kent dat boek niet en BOL.com kan hem momenteel niet meer leveren....

grrrrrr


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:55


Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 21:30

heeft hem ook niet.....
verdorie zeker oudere uitgaven?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, Foreverkliek, jazzejam, YandexBot en 135 bezoekers