Uitbreker, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Uitbreker, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 11:11

Ik heb nu ongeveer een jaar mijn appaloosamerrie, ze wordt in juni 2 jaar oud. In het begin toen ze in het land stond wou ze heel soms wel eens uitbreken, vaak naar de andere landjes ernaast die ook naast het weiland stonden. Een tijdje heeft ze dit niet gedaan, maar sinds een paar maanden begint het "gedonder" weer. De eigenaar is het nu helemaal zat, elke week is het draad weer stuk en gister was ze weer losgebroken. Over het draad heen gesprongen, onder een ander draad door en ze liep helemaal achterin het land te rennen. Weer onder een draad door gegaan, ook weer kapot. Toen liep ze bij de merries en veulens in, die begonnen achter elkaar haar aan te jagen, dus rende ze weer door een draad heen. Gevolg mijn andere appaloosa en een bonte kwpn konden ook bij de merries en veulens komen en de hele kudde was gek in de kop.
Alles uiteindelijk weer op de juiste plek, was de stalhouder verschrikkelijk kwaad op mij en mijn pony. Nu wil hij mijn 2-jarige bij zijn buurman zetten, waar ik dus niet mee in stem. Het is daar echt een opfokadres, duurder dan waar ik nu sta, veels te veel gras en verweiding gebeurt te slecht. Ik kan dan misschien maar 1 keer in de week naar haar toe, maar mijn paardje heeft gewoon heel erg behoefte aan aandacht, wandelen, poetsen en wassen. Dat kan daar dus niet, want dat willen ze niet hebben en mijn spullen liggen allemaal op deze stal, de buurman is ook nog een stukje lopen. Daar komt nog bij dat die van mij heel snel te dik wordt, ze is nu lekker op een heel rustig tempo wat aan het afvallen en ik wil dit graag zo houden. Daar komt ook nog bij dat ze heel erg gevoelig is voor de zon en de vliegen, snel een verbrande neus en ontstoken oogje door de vliegen en de zon. Ik moet haar iedere dag 2 keer insmeren met zonnebrandcrème en ik heb net een fly-off mask voor haar gehaald, die ik 's ochtends om moet doen en 's avonds weer af moet doen.

Ze staat nu in een kudde met een 10-jarige Friese merrie, 2 3-jarige Friese merries, een 6-jarige Haflinger en een 5-jarige IJslandse merrie.
Ze is daarbij laagste in rang, en dikke vriendjes met de kleine IJslandse merrie. Wij gingen gister dus weg met de Haflinger en de IJslander en toen is ze ontsnapt, ze voelt zich dan niet veilig zonder haar vriendjes.
Met de anderen kan ze niet opschieten, ze zit nu al onder de bijt en trapplekken, sinds de Friezen bij haar in staan.

Om mijn andere merrie erbij in te zetten kan niet zegt de stalhouder, dan staat de bonte alleen en dan heeft die het weer te verduren. Laatst al lens getrapt dus dat mocht niet meer.

Om de 2-jarige bij de bonte en mijn andere merrie te zetten is ook geen oplossing, deze 2 krijgen flink bijgevoerd en dat ik voor haar nu net iets teveel. Daarbij is de inloopstal ook veels te klein voor 3 paarden.

De enige oplossing die ik zie is, of de 2-jarige ergens anders stallen bij andere mensen waar ik wel gewoon kan komen, of beide paarden ergens anders neerzetten waar ik voor beide aan de behoeften kan voldoen. Het is heel moeilijk om hier weidegang te vinden helaas.

Ik kan een 3-jarige appaloosamerrie kopen van 1.20m, misschien om die als gezelschap te kopen, zodat ze in de wei blijft.

Mogelijkheid om omheining aan te passen is er niet, de eigenaar ziet maar 1 mogelijkheid en dat is om haar in de kudde bij de buurman te zetten.

Wat kan ik nou het beste doen? Verdrietig

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:18

Breekt ze alleen uit als die andere 2 paarden weg zijn, of ook gewoon als die nog bij haar in de wei staan..? Anders zou je als die 2 weg gaan, haar op stal kunnen zetten en zodra die weer terug zijn weer met z'n 3en terug in de wei..?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-03 14:28

Ze breekt alleen uit als die 2 weggaan. De haflinger wordt binnenkort verkocht, en de IJslander gaat best vaak uit rijden. En als ik er dan niet ben kan ik haar ook niet binnen zetten. Er zijn trouwens ook geen boxen meer vrij.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 16:52

Een niet erg paard-vriendelijk maar wel effectieve oplossing is om een tijdje een paar dunne koperdraadjes in de manen en staart te vlechten. Die geleiden de stroom heel goed, dus dan past ze wel op om de draad door te kruipen of er doorheen te lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 34 bezoekers