In hoeverre mag paard zelf contact zoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

In hoeverre mag paard zelf contact zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 13:21

Het valt mij wel eens op dat paarden van andere zo 'plukkerig' zijn. Je kan niet voor ze langs lopen of ze vragen aandacht, vaak resulteert dat in een kopstoot of ander lomp gedrag.
Ik persoonlijk vind dat hoogst irritant, mijn paarden staan als ik bezig ben met poetsen of opzadelen allemaal stil. Pas zodra ik ze aanhaal mogen ze knuffelen.
De 1 heeft daar geen behoefte aan, de hengst daarentegen bijv. vind het heerlijk om zijn hoofd compleet op je schouder te laten rusten terwijl ik zijn wangen kriebel.
Maar dat mag dus alleen als ìk dat aangeef. Dat heeft in mijn ogen te maken met wat respect.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:28

Dat ligt heel erg aan het paard naar mijn mening.
Bij een bang, schuchtig paardje ben ik blij als ie contact zoekt.
Maar bij andere paarden wil ik dat liever niet. Een beetje mag wel, maar ik heb echt een gruwelijke hekel aan die verwende paarden, die zowat op je af vliegen! Een paard mag best om aandacht 'vragen', maar als ik dat niet geef, dan moet een paard zich daarin ook kunnen berusten en niet door 'zeuren'.
Pfff... moeilijk onderwerp hoor! Zoiets gaat bij mij eigenlijk altijd op intuitie, en daarom nogal moeilijk uit te leggen!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:28

Stilstaan tijdens poetsen etc vind ik belangrijk. Ik heb geen zin om achter het paard aan te moeten rennen om hem schoon te krijgen.
Aandacht vragen doet die van mij heel erg maar niet in de zin van plukken maar zijn neus naar je toe brengen, nek langmaken en verder niet aan je zitten.
Op het moment dat ik aangeef dat hij iets mag doen, komt hij knuffelen of even plukken Haha! .
Het enige irritante dat hij nog heeft is na het rijden je proberen omver te duwen omdat hij wil schuren, maar als je wegloopt gebruikt hij de staldeur en heb je er zelf geen last van.
Hij weet precies wanneer hij wel of niet iets mag, maar het is niet zo dat ik hem helemaal niet het initiatief laat nemen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:51

Ik ben daar op de moment ook strenger in aan het worden, ik werd er een beetje gek van

Vanta is ook zo een super aanhalig beest, als ik bijvoorbeeld de staldeur open wil doen gaat ze een hele tijd aan je handen snuffelen en friemelen. Hoogst irritant want zo krijg je de deur dus niet open. Scheve mond (dit is nou maar 1 van de voorbeelden)

Ik ben nu dus begonnen met wat jij bedoelt (ze is 2 jaar en dan kan ze zulks wel leren) gelukkig neemt ze het vlot op want ze blijft dus mooi met haar hoofd aan de andere kant van de deur zodat je er mooi bij kunt Haha!
Ik heb ze ook altijd al van veulen af aan geleerd om in het deurgat van de stal te wachten totdat IK zeg dat ze naar buiten mag. Als veulen had ze nogal de neiging om naar buiten te vliegen (zodat jij achter de deur plakte) maar nu blijft ze dus staan. Vindt ik ook heel belangrijk.

Zo zijn er nog een hoop dingen, Greg kent die allemaal al (is dan ook een oude rot van 18 jaar) en dat werkt zoveel relaxter dan een friemelaar die je ongecontroleerde kopstoten geeft of constant aan je handen zit.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:56

Aandacht vragen mag, dat vind ik geen probleem. Aandacht eisen is een ander verhaal. Een paard wat echt opdringerig is straf ik wel af (met stem).

Lomp gedrag waardeer ik al helemaal niet. Ik ben voorzichtig met hun, zij mogen ook wel voorzichtig met mij zijn. Knuffelen gaat op mijn manier en niet op de paardenmanier want daar kan mijn menselijk lichaam niet zo goed tegen Knipoog

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:01

Ik ben het helemaal met je eens, volgens mij moeten ze dat in de natuur ook niet flikken bij de leider....
bij goldie ben ik stiekem wel blij dat het eindelijk een contact ook een beetje van haar af begint te komen na 8 maanden, maar ik hou evengoed wel de boot af.... als ik het aangeef, dan wordt er getut en anders niet. Vooral het stoppen met knuffelen vind ik erg belangrijk, goldie is 5 minuten lief en dan wil ze nog wel eens plotseling bijten. dus na 3 of 4 keer aaien bepaal ik dat het weer genoeg is en ik ga niet door totdat zij aangeeft dat ze het zat is....

All people smile in the same language....

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:02

Mijn paard is nogal onzeker, dus momenteel geef ik hem weer een tijdje regelmatig wat lekkers om hem wat brutaler en aanhalig te maken. Nu gaat hij dus af en toe je handen en zakken nazoeken op wat lekkers en vragen om aandacht. Op het moment dat ik denk dat hij vervelend gaat worden, stop ik met lekkers geven en dan is het 'gezeur' met twee dagen ook over.

Maar andersom dan ? Als jij behoefte hebt aan geknuffel en je paard dus niet, wat doe je dan ? Dring je hem jouw geknuffel op in het kader van respect of heb je respect voor zijn gevoelens en laat je hem in z'n waarde ?

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 14:11

Zoals ik al zei, niet elk paard heeft er behoefte aan, bij Ozep bijvoorbeeld hoef ik er 9 van de 10 keer niet mee aan te komen.
Zowiezo ben ik ook niet zo knuffelig, eerder even snel een klopje of aai.
Ik zal ook zelden een paard van een ander aaien ik vind het ook niet prettig als jan en alleman aan mijn paarden zitten te voelen.
Overigens heb ik ook zo'n onzeker wuppietje op stal, maar ook die heeft zich aan te passen. volgens mij voelt hij zich juist daardoor beter op zijn plaats, hij weet waar hij aan toe is.
Ik geef trouwens ook zelden wat lekkers...
Ik heb toen ik Ozep kocht (2 jaar terug) een emmertje met van die Bronchicaps gekregen en daar doe ik nu nog steeds mee Haha!
Eten krijgen ze in de voerbak op stal en dan allemaal tegelijk.
Daardoor kan ik rustig door mijn stallen lopen zonder dat ze beginnen te 'kloppen' of onrustig worden.
Mijn vader was nog wel eens zo dat hij wortels uitdeelde als hij op stal kwam, maar dat hebben we al snel afgeschaft.
Als ik met een paard bezig was zou hij me zowat omver lopen als ze hij mijn vader zag...

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:13

ik geef haar gewoon een aai als beloning en dan merk ik vanzelf of ze blijft staan of een beetje bijdraait... en de ene keer kroel ik haar dan wel even en de andere keer niet.

All people smile in the same language....

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:17

ik vind aandacht vragen in de zin van plukken niet zo erg. Als ik van sjaak kom ben ik een kaalgeplukte kip. Haha!
Bijten of trappen tegen de deuren vind ik hoogst irritant en zal bij mij altijd afgestrafd worden.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:22

Duncan is nooit vervelend verder als er eten wordt gegeven, er komt alleen maar een heel erg zacht hinnikje uit Lachen . Ik hoef ook niet te proberen om de twee Shires wat lekkers te geven, want die worden er wel erg schooierig van.

Duncan heeft twee jaar lang bij de importeur met z'n koppie in de hoek gestaan uit angst/onzekerheid (fijne ervaringen gehad in Schotland waarschijnlijk) en ik heb toch liever dat hij fris en vrolijk met z'n kop over de staldeur heenstaat. Ik hoef er niet bang voor te zijn dat hij over me heen loopt of vervelend wordt, als ik een keer (te) streng 'nee' zeg, schiet hij al weg. Niet prettig hoor, een paard met een ellendig verleden en een erg zacht karakter.

Van mij mag hij een stuk brutaler worden !

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:25

Ik kan daar dus ook absoluut niet tegen. Mijn paard is echt een soort teddybeer en vindt aandacht dus echt absoluut het einde. Als ik bvb met iemand sta te praten komt hij er gewoon lekker bij staan, zonder irritant te worden en als je hem roept gaan zijn oortjes naar voren, en kriebelen vindt hij toch ook wel echt heel erg fijn. Hij eist het echter (meestal) niet op, maar gaat gewoon zijn gangetje als ik met hem bezig ben. Nou heeft hij meestal ook gewoon wat hooi om op te knabbelen, dan wordt de omgang gewoon ook wat makkelijker. Hij blijft dus ook gewoon meestal stil staan en vindt dat de normaalste zaak van de wereld. Tegenwoordig met opzadelen wil hij wel eens naar de uitloop vertrekken, dus zet ik hem nu maar gewoon vast.

Beloning is bij mij meestal ook gewoon een klopje of een kriebeltje... Ik vind snoepjes een beetje overbodige luxe. Van de week liep ik met hem naar stal en was er iemand met voer bezig... hij ging dus pontificiaal stil staan... en wat doet die doos? Geeft ze hem wat brokjes... Grom! Dat vind ik dus echt zwaar irritant, als mensen ongevraagd je paard snoepjes oid bijvoeren. Doe je zo je best om niet zo een vervelende bedelaar te kweken, krijg je dat...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:27

muckypup schreef:
Van de week liep ik met hem naar stal en was er iemand met voer bezig... hij ging dus pontificiaal stil staan... en wat doet die doos? Geeft ze hem wat brokjes... Grom! Dat vind ik dus echt zwaar irritant, als mensen ongevraagd je paard snoepjes oid bijvoeren. Doe je zo je best om niet zo een vervelende bedelaar te kweken, krijg je dat...


Idd als iedereen maar ongevraagd paarden gaat voeren krijg je vanzelf van die zeiksnorren

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:36

Ik heb zelf een pony die liever niet geknuffeld wil worden, maar zodra mijn aandacht naar een ander paard of mens gaat wil ze opeens wel graag dat ik haar aanhaal. Ze zal nooit echt om aandacht vragen dmv irritant zijn door te schrapen/duwen oid. Dat doet ze echter weleens als ik met eten aankom en dat mag ze dus niet, zodra ik UH zeg op harde toon stopt ze daar ook mee.

Ik heb er wel een hekel aan als paarden lomp gedrag gaan vertonen omdat ze aandacht willen. Het duwen met het hoofd en herrie maken Dat hoeft Flair dus niet te doen, net als schuren... grrr

28-09-2007
Nothing compares too you...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:52

Craignethan, ik heb ook zo een merrie gehad, en inderdaad daar moedigde ik zo een gedrag ook aan. (is echter nooit helemaal goed gekomen maar ik had er wel een fijne rijpony aan Lachen )

Bij Vanta (het dominante kreng van de hoop }> ) "kaats" ik zulk gedrag echter af. Ze is ontzettend brutaal van zichzelf en heeft een hele hoop regels nodig die ook altijd moeten worden nageleeft. Zij is van het principe "je geeft me een hand maar ik neem je arm" als ik 1 kleine onschuldig-uitziende keer eens toegeef loopt ze het eerstvolgende moment zo over me heen en volgt ze geeneen regel meer zonder eerst in "hevig" verzet te gaan. Om ze dus goed onder de duim te houden moet je "selectief" knuffelen. (bijvoorbeeld niet terwijl ik de deur opendoe enzo, dan moet ze van me af blijven en dat weet ze ook. Als ik dat 1 keer toelaat dat ze dan aan m'n handen mag friemelen dan heeft ze een regel doorbroken en zet ze een volgende stap)
Het is een heel vermoeiende dame die niet zomaar van zich afbijt. Uiteindelijk wordt dus alles door mij bepaalt en ik geloof dat het ook zo hoort bij zulke gevallen. Ze maakt snel misbruik om hogerop te raken in de rangorde en dat wil je toch wel ten allen tijde vermijden.
Ik geloof dat de baas van een kudde ook niet iedere keer klaar staat als de ander zin heeft? Zo is het bij mij ook, in sommige situaties is dit gewoon uit den boze (en dan krijg je dus geen opdringerige en opstandige knollebollen) Mits je van het principe "nee is nee en blijft ook nee!" bent.

Ik hoop toch dat ik het zo goed doe. (en ik hoop dat ik het wat juist heb uitgelegd)

Dit is trouwens niet een "methode" die ik bij al mijn pony's toepas. Enkel bij de dominantie zelve die een leidersdrang heeft. waar overigens niets mis mee is, zolang je erboven staat.
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 03-03-03 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:53

Aan geven dat ze een lekkere knuffel willen of ff een aai dat mag. Maar dat gemep tegen staldeuren enzo omdat er geaait MOET worden is zo verschrikkelijk iritant.
Er om vragen mag dus bij mij. Maar door drammen of het eisen niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:15

fanny is best wel leuk in de omgang. ze kijkt altijd als ik aankom en ze volgt met met haar hoofd, maar ze waagt het in eerste instantie niet aan me te komen, tot ik haar aanhaal. ze wordt door velen bereden maar mij herkent ze en zal ze niet gauw stoten. het hangt idd helemaal van het paard af. ik ken ook wel verschillende paarden die ontzettend graag slaan tegen hun deur om aandacht, al is het dan negatieve aandacht. vanaf de pesroon in kwestie zijn betoog stopt en zich omdraait gaan ze weer tegen de deur kloppen. dan is niet straffen maar negeren het beste, denk ik?

Enya - Daya :-)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:30

Bij Tiko is het af en toe ook wel een beetje te erg, hij blijft tegen de deur trappen om aandacht te vragen. Dit gedrag straf ik zeker wel af.
Bij regina, daarentegen ben ik blij als ze een keer om aandacht vraagt, die was toen ik met haar begon heel nerveus en onzeker, die begint nu wat brutaler teworden en af en toe om aandacht te vragen. Maar niet door irritant gedrag, maar ze duwt hooguit even haar neus zachtjes tegen je aan. Bij haar ben ik hier heel blij mee...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:53

Wij hebben ook zo'n aandachtstrekker, die gaat staan piafferen in de stal als hij eruit wil. We negeren dat maar, heb nog geen betere oplossing gevonden.
Verder mogen ze dus nooit en te nummer schuren met hoofdstel aan. Een keer langs een scherpe hoek en zeg maar dag met je handje tegen je leuke hoofdstel. Pas als ik ga krabben mogen zij ook.
Met poetsen krijgen ze wel wat vrijheid. De ruin staat vaak mee te kijken, en mijn merrie draait zo dat ik precies bij de kriebelige plekjes kan. Da's best zolang het binnen (bepaalde Haha! ) perken blijft.
Snoepjes krijgen ze soms als ze netjes blijven staan met opzadelen ofzo. Maar verder ook niet, want mijn merrie is van het soort dat het wel komt halen .
Sommigen vinden ons idd een beetje te los met de paarden. Maar ik ben wel zo duidelijk dat er geen ongelukken komen. Safety first!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:04

Magic is een hele erge aandacht trekker. Dit heeft ook met voedernijd te maken. Ze is vroeger met voeren wel een EXPRES overgeslagen. Daarom laat ze nu altijd weten dat ze aanwezig is en nog geen eten heeft gehad.

Als er mensen langs haar stal lopen slaat ze ook met haar hoofd. Heel irritant daar ben ik het mee eens. Maar ik heb al meerdere keren gezien dat ze dan een knal tegen dr kop (hoofdje) krijgt. En nee daar word het niet minder van.

Verder is het een paard dat er van een knuffel houd. Als ik haar poets heeft ze gewoon stil te staan. Doet ze ook wel.
Verder wil ze vaak 'terug knuffelen' als ik haar poets, dat mag weer wel. Dan schuurt ze met haar lipje tegen mijn rug. Dat vind ik gewoon lief Clown

Wat ze ook nog wel eens doet is haar hoofd op je schouder leggen. Natuurlijk ook lief, maar de laatste tijd doet ze het ook veel als ik met het hoofdstel aan kom. Gewoon onder het werk uitkomen (uitstellen want eronder uit komt ze niet) }>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:30

Sjuimpje schreef:
Het valt mij wel eens op dat paarden van andere zo 'plukkerig' zijn. Je kan niet voor ze langs lopen of ze vragen aandacht, vaak resulteert dat in een kopstoot of ander lomp gedrag.
Ik persoonlijk vind dat hoogst irritant, mijn paarden staan als ik bezig ben met poetsen of opzadelen allemaal stil. Pas zodra ik ze aanhaal mogen ze knuffelen.
De 1 heeft daar geen behoefte aan, de hengst daarentegen bijv. vind het heerlijk om zijn hoofd compleet op je schouder te laten rusten terwijl ik zijn wangen kriebel.
Maar dat mag dus alleen als ìk dat aangeef. Dat heeft in mijn ogen te maken met wat respect.


Ik ben het helemaal met je eens.
Echter om dit in realiteit te brengen is soms heel moeilijk.

Het paard van onze stalhoudster staat echt goed stil tijdens poetsen en doet niet zo gauw moeilijk. Zal geen kopstoot geven, niet zo gauw schuren terwijl je met hoofdstel net bezig bent of zo.
Die heeft gewoon geleerd stil te staan.

Echter als ik met Cerise bezig ben haar OOK zo'n 'opvoeding' te geven...
Cerise is vrij dominant, en probeert nog wel eens met haar achterhand mij omver te lopen of zoekt contact om ergens anders onderuit te komen }>
Zij staat dan vol verbazing te kijken en zegt dat ze mijn methode respecteert, maar dat zijzelf nooit zo streng zou zijn, en het meer met 'geduld, vragen en belonen' zou proberen om Cerise beter op te voeden.

Maar geloof me, ik heb het op de 'lieve zachte manier' geprobeerd en Cerise walste compleet over me heen! Dat was geen doen!
Dus als ik zie dat Cerise ook maar even een kopstoot zou proberen hou ik meteen mijn elleboog omhoog zodat het eerste wat haar kaak raakt is... juist een harde elleboog die omhoog schiet. Sigaar

Wel doe ik dat heel nonchalant alsof ik gewoon die elleboog omhoog wilde doen, en totaal niet in de gaten had dat haar kop eraan kwam...botsing! Extreme duivel
Zo heb ik mijn verzorgpaard destijds ook duidelijk gemaakt dat hij niet naar mijn arm mocht uithalen/bijten toen ik op een vervelend plekje aan 't poetsen was. Tong uitsteken
Hij heeft het daarna nooit meer gedaan, als hij het wel had gedaan had hij een gewone goeie mep gekregen.

Verder moet mijzelf nog veel consequenter behandelen.
Er zou eigenlijk iemand naast me moeten staan continue die zegt:
"Dorine let op: dit mag ze wel, maar blijf opletten en kijken, denk erom, dit mag ze niet, nee afstraffen en niet 'voor een keertje toestaan', ja nu is ze braaf en dat ook belonen, oke, negeren nu, nee dit kan niet door de beugel hup straf die bitch! Boos! "

Zo'n persoon die het even allemaal in de gaten houdt en nog precies weet waar de grenzen ook alweer lagen... zo'n persoon is er echter niet.
Daarbij word ik door de chemo's nog snel moe en kan soms niet straffen.

Voorbeeld: madame is gewoon te sterk en rukt haar achterhoef opnieuw uit mijn handen, en ALS ik dan eindelijk normaal kan uitkrabben 'raffel ik het snel af', omdat ik als een oud vrouwtje sta te hijgen...
Dan baal je wel. Frusty

Maar goed, we gaan door, en wie weet: met geduld en liefde nog eens proberen? Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:37

Bud is momenteel is zo'n plukfase Haha! Hij wil constant knuffelen en plukken, maar dat gebeurt alleen wanneer ik dat goed vind. Hij heeft het nog niet helemaal door, maar het begint al te komen Lachen Verder ook constant een neus in mijn nek e.d. Of aan mijn reet zitten als ik hoefjes aan het uitkrabben ben, dat is al helemaal link }> En dat weet hij ook, maargoed, blijven proberen hè...puber Lovers Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:43

Ja al onze paarden zijn nog al aandacht trekkers Haha!
Maar tegen de stal aan drammen heb ik Strondhekel aan.
En niet stil staan stel ik niet echt op prijs
Soms dan hebben paarden wel eens van die dagen dat ze erg aandacht willen, dan geef ik het ze ook wel erg.
Maar duidelijk niet op die momenten als ik met ze bezig ben Knipoog

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:48

Sommige paarden kunnen behoorlijk overdrijven zoals Rydar.. Zodra er maar iemand langs zijn boxje loopt gaat ie zachtjes hinniken en ja hoor zo krijgt hij het constand voor elkaar om wat lekkers te krijgen .. een zelf aangeleerde actie dus.. Ook als ik met hem bezig ben kan hij geen sec zijn hoofd stil houden konstant zit hij te vriemelen en te knagen aan mij..
Maar dan denk ik maar dat ie t nodig heeft ... zou hij aan dacht te kort komen?? lijkt me sterk.. maar afstraffen vind ik ook zo sneu

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:48

Mijn paarden krijgen ten eerste al nooit snoepjes. Er zijn mensen die geven altijd op dezelfde momenten snoepjes en om de haverklap, dat resulteert dan in schooierige en verwende paarden naar mijnmening.
Met poetsen heb ik er 1 die ik niet afgeleerd krijg om te kappen enzo. Ja als ik er naast sta maar zo gauw ik buiten zijn bereik kom begint ie weer lekker. Dat is zijn aandacht trekken. Hoewel ik er niet op in ga als hij het zomaar op stal doet.
Voor de rest staat hij wel stil en loopt niet constant te draaien. Ik knuffel opzich niet met mijn paarden. Wel geef ik ze een aai over hun neus enzo en een klopje. Kom ik zomaar ff op stal ook ff een aai over hun neus.
Het paard dat kapt vind het wel gezellig als je ff je armen om zijn hoofd legt en kroelt maar dat doe ik maar soms. De andere is een likkert. Die vind het gewoon gezellig om je hand af te likken en vind het al leuk als je bezig bent met hem bijv poetsen/praten of wat dan ook. Dus niet kroelen maar gewoon een normale dosis van aandacht.

De hond voorziet ze ook van aandacht die ze nodig hebben, het likken en frotten.

Nee ik ben ook nooit een kind geweest die bijv uren dr paard kon poetsen/vertroetelen enzo. Niet dat ik ze niet lief vind maar ben misschien wat serieus, ik rijd ook voor de sport en niet alleen recreatief denk dat je dan toch een andere persoonlijkheid hebt.
Ik kan wel lekker tegen ze praten als ik een bepaalde bui heb, gewoon het feit dat ze "luisteren" geeft je een bepaalde voldoening, veel meer voor mij dan zo'n schooier.

Als ik bij anderen ben kan ik me super irriteren aan paarden die constant dus snoepjes zoeken of staan te frotten tegen je lijf. Als je ze wegduwt moeten ze ook kappen als ze dat niet doen zou ik zo graag ze een tik verkopen maar ja dat kan je neit maken he *LOL* Of van die drammerige paarden als je ze vasthoudt en ze lopen steeds aan of willen ergens anders naar kijken dan ze kunnen op dat moment. Nee ze moeten aan het touw in de hand gewoon stil blijven staan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers