vraagje over poetsen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

vraagje over poetsen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 15:29

Hallo BOKKERS!!!!

IK rijd (en longeer, verzorg, poets enz.) een heel lief paardje, een merrie van ik denk een jaar of 13. Het is een bruin paard van een meter of 1.63 (denk ik). Ik begin bij het poetsen:

-Als ik haar poets op haar buik, dan gaat ze vaak bijten, dan moet ik haar strak vast zetten om aan een hap uit mijn arm te ontkomen, ze bijt naar mij en ook wel naar haar buik, alleen al als ik er met een borstel naar wijs!!!!! Ze is verder niet echt dik ofzo, wat zou het kunnen zijn???

-Met rijden rijd ik met slofteugel, ik heb die de laatste vrij lang, omdat ze anders begint te bokken. Nu doet ze dat ook als ik hem lang heb, ik heb hem onder de benen door. Kan het helpen als ik hem aan de zijkant doe? en een martingaal zal dat helpen, ze is nl. vrij sterk en zonder iets kan ik haar amper houden, het gaat wel, maar mocht ze weer raar doen is het een extra hulpmiddel (maar op wedstrijden moet het wel zonder!!!)

Kunnen jullie mij helpen? Graag geen antwoorden van :"NEE" daar heb ik weinig aan.... Verward

BVD
Groetjes,
Corinne

[edit nimber scheeuw titel veranderd [/edit]

Fabje, you're always on my mind... Lachen
let vooral niet op mijn mooie naam...
1 jaartje op Bokt! (hieperdepiep)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:33

Fabjuhlover schreef:
-Als ik haar poets op haar buik, dan gaat ze vaak bijten, dan moet ik haar strak vast zetten om aan een hap uit mijn arm te ontkomen, ze bijt naar mij en ook wel naar haar buik, alleen al als ik er met een borstel naar wijs!!!!! Ze is verder niet echt dik ofzo, wat zou het kunnen zijn???

** Het kan zijn dat je paard gewoon gevoelig onder haar buik is, en het dus niet prettig vind om daar gepoetst te worden. Of misschien doe je het te hard. Kan zelfs zijn dat je te hard aansingelt, waardoor ze met poetsen al weet wat er zometeen komen gaat en alvast begint te chagarijnen.
Negeren werkt het beste.

-Met rijden rijd ik met slofteugel, ik heb die de laatste vrij lang, omdat ze anders begint te bokken.

** Heel slechte zaak als je met slof moet rijden omdat je paard anders gaat bokken. Dan gebruik je je slofteugel als dwangmiddel en dat is nooit goed.

Nu doet ze dat ook als ik hem lang heb, ik heb hem onder de benen door. Kan het helpen als ik hem aan de zijkant doe?

** Als symptoombestrijding kan het helpen, maar het is absoluut niet de juiste manier. Waarom bokt je paard? Neem de oorzaak weg, niet het symptoom!

en een martingaal zal dat helpen, ze is nl. vrij sterk en zonder iets kan ik haar amper houden, het gaat wel, maar mocht ze weer raar doen is het een extra hulpmiddel (maar op wedstrijden moet het wel zonder!!!)

** Ik geloof uitsluitend in rijtechnisch oplossen, niet in foefjes of hulpteugels.

Kunnen jullie mij helpen? Graag geen antwoorden van :"NEE" daar heb ik weinig aan.... Verward

** Sorry, maar wbt de slofteugel kan ik je echt niks positievers melden...
Het belangrijkste in dit verhaal dat ik mis, is het onderdeel instructie. Hoe zit het daarmee? Wat zegt je instructeur?


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:42

Als ik haar poets op haar buik, dan gaat ze vaak bijten, dan moet ik haar strak vast zetten om aan een hap uit mijn arm te ontkomen, ze bijt naar mij en ook wel naar haar buik, alleen al als ik er met een borstel naar wijs!!!!! Ze is verder niet echt dik ofzo, wat zou het kunnen zijn???

ten eerste : heeft ze dit met alle borstels?
of alleen met de harde?
het zou kunnen zijn dat je te hard poetst, of ze vind het niet prettig dat je haar daar poetst.Ook kan het zijn dat ze daar pijn heeft.
Dus het beste kan je eerst nagaan of ze pijn heeft.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 16:44

Ten eerste vind ik jou veel te jong en zeer waarschijnlijk te onervaren om met slof te rijden. Zeker een slof tussen de voorbenen door werkt nog harder in dan wanneer je hem aan de zijkanten bevestigd. Probeer het eens met een gewone martingaal en kijk of je van iemand wat les kan krijgen zodt je door dit punt heen komt. Anders gaat het van kwaad tot erger.

Het slaan onder buik kan zijn omdat ze gevoelig is maar je moet haar wel straffen als ze je bijt want dat mag gewoonweg niet. Probeer eens wat verschillende borstels, poets heel zachtjes en kijk of er een bepaald plekje is waar ze heftiger op reageert.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:33

Een paard bij ons bijt omdat hij altijd met slof gereden is. Hij had zo'n hekel aan dat ding! Als je nu onder zijn buik poetst of als je de singel vastmaakt bijt hij ook. Misschien is er een verband.

Ook bekend als Kim20!

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 22:24

ik ga inderdaad proberen om nu op te letten bij andere borstels, hoe dat gaat. Verder slaat ze niet, maar ze bijt alleen. Bij ons op stal rijden kinderen van een jaar of 7 heel soms met slof. Ik heb ervaren instructie om toezicht te houden, en zij hebben mij gevraagd het paard met slof te rijden (het is HUN paard.) Ik ga inderdaad morgen of donderdag even meer vragen, want ik wil wel weten wat er aan de hand is, ik wil niet dat zij pijn heeft. Verder vind ik het heel erg top van jullie dat jullie mij advies geven maar ik wil 1 dingetje aanmerken:

-je zegt dat ik te weinig ervaring heb om met slofteugel te rijden, hier wil ik even op reageren: hoe weet jij dat ik zo weinig ervaring heb?

Maar verder echt TOPPIE!!! BEDANKT enne kom vooral met tips en oplossingen

Groetjes,
Corinne

Fabje, you're always on my mind... Lachen
let vooral niet op mijn mooie naam...
1 jaartje op Bokt! (hieperdepiep)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers