Hoeveel stro en hooi als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Hoeveel stro en hooi als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 21:37

Hallo,
Ik ga binnekort een pony huren en ga die naar een andere plek brengen/stallen, dichter bij mij.
Alleen daar moet ik wel zelf hooi en stro bestellen dus heb ff een paar vragen, misschien dat jullie daar dan antwoord op hebben?

Hooi:
Hoeveel hooi moet ik de pony geven, het is een e-pony, als hij van 's ochtends tot 's middags/'s avond op de wei staat met voldoende gras, als het weer het toelaat, maar zo ongeveer van 7.30 tot 17.00/18.00 op de weide dan. (geld voor de wintermaanden)

Het word een normale baal hooi, hoeveel hooibalen dan waarschijnlijk nodig per week?

Stro:
Hoeveel stro moet ik gebruiken als de pony dus de hele dag zowat op het land staat, van dus 7.30 tot 17.00/18.00 (geld voor de wintermaanden).
Ik dacht dan aan, moet nog ff kijken of het een pony is die erg veel mest etc, maar zeg maar als hij normaal zou mestene etc, en dan 6 dagen per week goed de natte plekken en de drollen eruit te halen en dan 1 dag alles eruit halen.
Maar dus alleen voor de nacht die stal gebruikt he, dus zal er weinig zijn behoeftes doen..

Ook hiervoor normale balen.
Hoeveel balen per week dan ongeveer?

Dit vraag ik ook omdat ik het moet bestellen per maand, en als ik te weinig kom dan met een probleempje zit Knipoog

Ik hoor het wel!!

xxxSanne


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:48

Wintermaanden: Reken op 10 pakken hooi in de maand, en een pak of 6 aan stro per maand (stro: een smerig paard heeft meer nodig, een nette misschien minder).

Zomermaanden: savonds bijvoeren met hooi, reken op een pak of 2, 3 in de maand.
Er zitten ongeveer 12 tot 15 plakjes in een pakje hooi van een euro of 2,75.
Ga er niet vanuit dat het gras winterdags aan zijn voedingsbehoefte voldoet, je meot in de winter 100 % bijvoeren. (ook brok dus!, begin eens met 2 kg)
Zomerdags kan een paard ook daags een kilo brokjes gebruiken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:37

Toen Andrew bij zijn vorige eigenaar stond, had hij niet zo'n grote stal, waar hij van 17.00 tot 's ochtends 8.00 in stond. Ik gebruikte toen zo'n 2,5 a 3 pakjes stro per week. Ik zou dus eerder voor minimaal 12 pak stro in de eerste maand gaan, dan kun je altijd in de tweede maand minder bestellen als je over houd.
Hij stond in een paddock, kreeg dus alleen hooi (geen gras) hij at ongeveer 4 plakken op een dag, en zo'n 3 a 4 pakken per week geloof ik. Als je paard/pony alleen 's nachts op stal staat en je hoeft hem op het land niet bij te voeren heb je waarschijnlijk aan 2 plakken per dag, zo'n 2 pakken hooi per week (dus 9 a 10 per maand) wel voldoende.

Andrew had 's zomers dag en nacht geen bijvoer nodig. Hij glansde prachtig, had voldoende vlees en er was genoeg mooi gras. Als ik reed voerde ik hem wel wat brok bij. Maar meer dan een halve schep (als ik steeds veel reed en trainde) kreeg hij eigenlijk niet.

De kunst van het voeren is het kijken naar je paard... Glanst hij?, kijkt hij helder uit zijn ogen? Is hij niet te dik? Of juist te dun? Heeft hij voldoende energie voor wat je van hem vraagt? Of juist teveel?

Als je goed kijkt en voelt, dan leer je snel genoeg wat je paard nodig heeft. Gras, en kuil maakt dik, hooi iets minder. (sport)Brok geeft extra energie en vitaminen en mineralen. In goed gras zit ook veel, Andrew doet het beter op gras dan op kuil, maar het is moeilijker doseren Knipoog

Maar mijn tip: De eerste keer ruim voldoende bestellen, dan wet je wat je per maand gebruikt, en dan kun je precieser bestellen. Ik zou altijd iets in reserve houden, want als het een keer tegen zit, en je verbruikt meer hooi of stro, dan heb je niet gelijk een probleem!

SanneVD

Berichten: 1607
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 11:37

Ten eerste ff over gras in de wintermaanden, ik weet het dat er danminder voedingsstoffen erin zitten, maar zette het er maar ff bij, misschien handig om te weten.

Kosten heb ik al, heb al een leverancier, maar ging dus alleen om het aantal, maar toch bedankt.

Ok dan had ik het zo ong. goed uitgerekend voor de winter, zomer zag ik dan wel, want dan zat het er een beetje in, het regelmaat van bestellen Knipoog hihihi
hooi 2-3 per week en stro 1-2 per week.

en zomers dan:
hooi 1-2 per week en stro minder omdat die dan misschien dag en nacht buiten blijft, maar dat is dan te zien.

en natuurlijk voer ik brok bij Knipoog, maar dat is aan de pony, hoeveel die nu krijgt in de winter en zomer.

Het ging dus voornamelijk om de eerste tijd.

Toch bedankt hoor voor de andere uitleg etc Knipoog

xxxSanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers