Een paar wasvragen mbt luis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Een paar wasvragen mbt luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 09:52

Mijn pony's hebben luis. Nu ga ik vandaag of morgen shampoo halen bij de da dus ik kan het dan vast navragen, maar ik wil vast goed voorbereid zijn. Ik moet mijn pony's dus gaan wassen, maar moet ik hun hoofd ook meenemen? Ze vinden het niet prettig als ik daar met een waterslang in de buurt kom en het lijkt me eng als ze de zeep in hun ogen krijgen.

En is het nu niet te koud om ze 's middags te wassen? Ik laat ze daarna in het zand rollen, ze staan 24/7 buiten met een schuilstal.

Edit: Iemand nog handige tips hoe ik de schuilstal het beste kan behandelen?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 31-03-09 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Een paar wasvragen mbt luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:53

Waarom koop je geen spuitbus Veerust? Dan hoef je niet te wassen, of is je paard bang voor spuitbussen?

Come over to the dark side, we have cookies!

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 09:55

Nee alleen mijn jongste shet vind spuitbussen eng. Maar ik ben met een spuitbus bang dat ik niet alle plekken goed raak en dat er nog luizen blijven zitten.

Trouwens ik heb de mogelijkheid om ze binnen te wassen, zodat ze uit de wind staan. Zou daarna eventueel ook een zweetdeken op kunnen doen.

Marigold

Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Een paar wasvragen mbt luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:18

ik had het hoofd ook gewassen toen onze pony luis had,
met een hand over de ogen zorg je ervoor dat het water niet in de ogen komt, en het hoofd kan je dan inzepen met de spons.
afspoelen hoeft niet, als je sebacil hebt, of heb je een ander middel?
met de middagtemperaturen van deze week moet wassen volgens mij wel weer kunnen, en daarna naar buiten,
ik moest het in de winter doen, dat is ook goed gegaan. (even op stal, later zweetdeken en toen het land weer op).

Paarden ❤️

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Een paar wasvragen mbt luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 10:19

Middel weet ik nog niet, de dierenarts moest het nog afgooien bij de hoofdpraktijk, dus dat zie ik pas als ik het ophaal :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:23

ga je ze met koud water wassen?....ik moet mijn fries wassen voor een vermoedelijke schimmel,maar dat doe ik met warm water(lekker makkelijk als je paarden bij huis staan natuurlijk...)
Maar ja...zoals mijn vriend gisteren zei...ze staan toch ook in de regen?

Je moet wel de voorlok goed doen,daar zitten ze ook in meestal.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:25

Vaak zijn de middelen die de DA voorschrijft niet gevaarlijk voor de ogen. Let op dat je de pony's volledig wast; met alleen het hoofd of i.d. schiet je niks op. Vergeet ook de plekjes niet waar ze graag eitjes leggen, zoals in de maantop en de staart. Als je je pony's hebt gewassen, moet je de wasbeurt na 14 dagen nogmaals herhalen. Want als je nu wast, blijven er eitjes zitten en die zijn immuun voor de shampoo. Dus om te zorgen dat je niet over 14 dagen met een nieuwe luizenuitbraak zit, gewoon nog een keer wassen.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:25

hele lichaam dus ook hoofd goed wassen, je kunt met deze temperaturen beter vee luis poeder(dus GEEN veerust)gebruiken, dit werkt net zo goed als wassen maar is een stuk makkelijker in gebruik en niet zo duur.
Vraag je DA maar ;)

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 10:26

Goede tips! Als ik ze binnen was, kan ik ze wel met lauw water wassen.

Ik was niet van plan alleen het hoofd te wassen, maar dat is de probleemzone. Dat van de herhaling had ik idd al gelezen in andere topics over luis, dat ga ik zeker doen :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 bezoekers