boterbloemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 14:18

Ons weiland is door de eigenaar behoorlijk verwaarloosd. De grond is behoorlijk nat, en zuur......er staan dus meer boterbloemen dan gras.

Hoe verbeter ik dat?

Doodspuiten en omploegen en vervolgens opnieuw inzaaien lijkt me erg drastisch.

Ik had het volgende in gedachte
-ik heb nu zeer oude stalmest (compost) verspreid
-weiland opentrekken
-bijzaaien
-slepen
-kalk
-kunstmest.

Maar wat en wanneer, in welke volgorde? Of ontkom ik niet aan enig spuitwerk?
Wie kan me helpen????????


ulleke

Berichten: 561
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:22

ik zou zorgen dat je eerst spuit en dan mest..; dat lijkt me het beste als het zo verwaarloosd is.

Vergis je niet tussen mijn houding en mijn persoonlijkheid:
mijn persoonlijkheid is wie ik ben en mijnhouding hangt af van wie jij bent.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:34

Het beste kan je de planten indivitueel behandelen met een product die MCPA bevat, het is het enige afdoend middel op kruipende boterbloem kwijt te raken. De paardjes mogen even niet op de wei dan, en het beste ga je een tweetal weken na het verdelgen "mesten" met kalk om de zuurtegraad en de doordrengbaarheid van je land te verbeteren, eventueel half half mengsel met scherp zand. Dit heeft "wei" die een boterbloemenveld was terug grasland gemaakt.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 14:39

Waar haal ik spul waar MCPA in zit? Weet je toevallig ook merknamen?
En kun je kalk gewoon uitstrooien, of moet dat ook voor of na regen?
Ben een beginnende boerin.........

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 14:41

bij ons hielpen een stel schapen heel erg goed

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 14:42

eten die dan wel boterbloemen????

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:10

even heel wat anders, maar zijn boterbloemen nou slecht voor paarden als ze ze opeten? k hoorde eerst van wel, maar met grazen langs de weg eet mn pony ze wel gewoon terwijl ik dacht dat paarden zelf wel wisten welke planten giftig zijn.. Verward

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:23

In grote hoeveelheden zijn ze giftig, een enkeling kan geen kwaad.

Betreft waar je het moet halen en onder welke merknaam. Er zijn er diverse, wij hebben met een fles met liquidespul gewerkt dat me moesten aanlengen, het heeft iets van "bio" in de naam (als je via GOOGLE.COM gaat zoeken naar MCPA krijg je resultaten), ik zal het anders vanavond even aan mijne man vragen. Die weet het vast nog. In de betere handelszaak zal men je echter wel kunnen adviseren. Voor grote oppervlakten is het zelfs in pure vorm te krijgen. Als ik het juist heb moest in ons geval het verstoven worden kort na een regenbui en als er niet meteen regen verwacht werd gezien het via de poriën van de plant binnengaat. Het is niet giftig voor het gras zelf, en wij hebben zo'n rugsproeier gebruikt. Schapen zijn idd. ook een oplossing, of koeien, maar die eten ook het kostbare gras weg, als je niet "te kort" hebt is het geen probleem (als je ze kan lenen), maar na het afgrazen komen ze gewoon terug en nog sterker dan voordien ........ dus, tenzij je vast enkele schapen "in dienst neemt" zit je straks met nog een grotere colonie van die gele bloemen.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:48

Volgens mij is MCPA in Nederland niet helemaal vrij verkrijgbaar. De boerenbond verkoopt het wel maar dan moet je je naam geven. Op zich ook niet zo'n probleem alleen weet ik zo uit mijn hoofd niet of je het als particulier meekrijgt.
Ik haal het bij mijn hooi en stro leverancier. Het beste kan je een loonbedrijf inschakelen, dan betaal je een bedrag in een voor het spul en het verspreiden. Je moet het namelijk over je hele weiland uitspreiden.
Als je daarna door hetzelfde loonbedrijf gras laat inzaaien maak je een goede start.

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:56

Maitu schreef:
eten die dan wel boterbloemen????


bij ons wel ja

dit was het eerst
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/6)%202001%20zomer%20elberse%205.JPG[/img]

zo een zomer erna
Afbeelding

dit is dus wel het zelfde land

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 20:34

en kalk, hoe en wanneer, doe je dat?

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:02

Begin lente.
Maar als je er helemaal nieuw gras in doet, moet je je pony's er niet opzetten.
Het is niet goed maar dat wist je mischien al.
Dus dat eerst er af maaien Knipoog
Doei,
[naam]

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:26

Inderdaad, laat winter begin lente, dus als de vorstkans vrijwel weg is, en een twee tot vier weken voor je gaat mesten.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:52

En vlak voor een regenbui, in elk geval niet in de zon want dan krijg je brandplekken in je gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:10

Boterbloemen is een aanwijzing dat er iets mis is met je land, ik kan er nu even niet opkomen. Maar, wat was het nou, overbeweiding? Teveel mest, ik weet het echt niet meer.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:55

Vraag eens om een vrijblijvend advies van een loonwerker bij jouw in de buurt. Die kan je vast verder helpen en je ook een kostenindicatie geven. Je kunt het beter in 1 keer goed aanpakken als blijven aanmodderen met allerlei halve maatregels en uiteindelijk ben je dan vaak nog goedkoper uit ook.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 46 bezoekers