'ranules trekken' ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 13:18

Even een hoevenvraagje: als je bij volgende link gaat kijken, zie je wat er met mijn paardje aan de hand is: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 23&forum=3

Kijk vooral naar de reactie van Meneer Offereins. Wat is 'ranules trekken' ? Morgen komt de hoefsmid, maar ik zou het al leuk vinden als ik zelf een beetje weet wat het is (misschien gebruikt mijn hoefsmid wel een andere terminologie Verward )

Alvast bedankt als je iets weet te vertellen,
Femke.

p.s.: We weten al dat de aandoening niet zo ernstig is als voorgesteld (oef). De hoefsmid had al gezien dat het hoefje een klein beetje scheef staat, maat vindt de aandoening absoluut niet gevaarlijk.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:51

Ik had dat berichtje toen van je gemist, maar ik kan je vertellen dat mijn paard Toon ook hoefkraakbeenverbening heeft. In allebei zijn voorvoeten.

Hij heeft beslag met zooltjes, met in het begin (vorig jaar) nog siliconen ertussen. Dit was om de schokdempende werking van het verbeende kraakbeen (hoefkraakbeen is soort schokdemper) te vervangen.

De siliconen verloor Toon steeds, dus die doen we er nu maar niet meer tussen en hij loopt nog steeds heel goed.

Die rainures waar je vraag over gaat, zijn groefjes die de smid in het achterste deel van de hoeven kan frezen, zodat de wand iets dunner en dus veerkrachtiger wordt. Bij mijn paard is dit (Nog) niet nodig.

Belangrijk bij deze aandoening is elke dag dezelfde hoeveelheid beweging. Dus het liefst zomer en winter weidegang (niet te diep in de nattigheid, das slecht voor gewrichten!), en zo regelmatig mogelijk laten werken. Ik heb wel eens van een DA gehoord dat zelfs als mijn paard licht kreupel zou zijn ik hem moet laten werken. Dit zou het beste zijn om de doorbloeding goed te laten functioneren en verergering te voorkomen.

Verder is het heel belangrijk om minstens een kwartier los te stappen (als je paard van stal komt) en ook na het werk weer minstens zo lang uit te stappen (vooral als je paard naar stal gaat).
De doorbloeding van de voeten (door beweging) dient zo geleidelijk mogelijk te starten en weer te eindigen. Geldt natuurlijk voor ieder paard, maar bij aandoeningen als hoefkatrol en hoefkraakbeenverbening is dit nog 100 x belangrijker. Dus de opwarmfase en afkoelfase niet afraffelen, nooit!!

Ook is het niet goed om op harde bodem te werken, je kunt best 10 minuten op de weg stappen (ook goed voor de pezen natuurlijk), maar liever niet langer en draven al helemaal niet. De bodem moet liefst vlak en veerkrachtig zijn.

Mijn paard Toon werkt nu heel normaal, kan nog flinke ritten maken en raakt niet kreupel maar wel iets stijver na een of meer rustdagen. Die rustdagen heeft hij helaas nodig voor zijn geestelijk welzijn... voor zijn voeten is het niet zo best.

Springen schijnt te mogen als je aangepast beslag hebt, maar ik doe het absoluut niet. Er komt zoveel kracht op die voorvoeten terecht, dat vind ik niet kunnen.

Toon heb ik in het begin Devil's Relief en Equiflexion van de Paardendrogist gegeven, maar nu krijgt hij al bijna een jaar niks bijzonders meer en hij loopt goed.

Succes, en als je nog vragen hebt, stel ze maar! (ik ben alleen niet in het weekend online...)

Groetjes Mieke