Hoe paard in/uit trailer laden als je alleen bent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:28

Ik loop altijd mee met paard in de trailer. De stang die achter vast gemaakt moet worden staat klaar tegen de voorste stang. Ik blijf dus naast het paard aan de linker kant. De stang pak ik en bevestig hem achter het paard als ik nog naast hem in de trailer sta. Zo voorkom je dat het paard eruit loopt. Wel heb ik een ruime trailer en sta zo niet klem. NOOIT je paard vastzetten voordat de stang achter is bevestigd!!
Bij uitladen eerst voor paard losmaken en halstertouw bevestigen en los laten hangen. Daarna pas de stang losmaken, maar alleen als het paard er NIET tegen aan hangt, dus soms moet je even wachten en geduld hebben. Je staat dan nog naast je paard in de trailer. Zo kan je het paard makkelijk geruststellen. Pas als het paard niet tegen de stang hangt de stang verwijderen en paard rustig op eigen benen de trailer laten verlaten. Halverwege wel ff het halstertouw oppakken.

Rust is het toverwoord en regelmaat. Doe het altijd op dezelfde manier, nooit anders en blijf altijd rustig.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:36

Persoonlijk sta ik niet zo graag tussen paard en trailerwand,
ik gooi altijd een meter voor de trailerklep touw over zijn hals en meneer loopt er zelf in.
Dan kan ik rustig de stang er achter doen en hem vervolgens voor vastmaken, uitladen gaat andersom.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:44

Ik loop voorop, duik (nou ja, buk rustig) onder de stang door en zet haar dan vast (pas als de stang er achter zit!), geen centje pijn (wel met z'n 2en laden dan). Maar zij is gewend om achter me te lopen, ik loop er zelden naast, altijd voor (tenzij ze haast heeft, dan loopt ze ernaast Haha! ), dan volgt ze me en kan ik haar sturen waar ik haar hebben wil (op de klep) door daar zelf ook te lopen, ernaast gaat dat een stuk minder, maar dat is ook maar net wat ze gewend zijn.
Bij paarden die de neiging hebben om net zo hard weer naar achteren te stormen kan ik me voorstellen dat je niet onder de stang doorduikt, maar dat is idd nogal krapjes, in een 1,5 zal het nog wel gaan, maar in een 2 paards met schot word je aardig geplet... Toch een kwestie van opvoeden, gewenning en vlot de stang er achter (maar ook weer niet zo grof dat ding er achter knallen dat je paard een hartverzakking krijgt)
Wat je ook nog wel eens ziet bij een 2 paards is dat het paard langs de ene kant van het schot loopt en de begeleider langs de andere kant, maar als er al een paard staat, dan werkt dat ook niet.

Kun je de voorste stang er niet ook uithalen met laden? Dan heb je dat "duikprobleem" niet zo en heb je iets meer ruimte. (Wel opletten dat ze niet op het idee komen om er door het deurtje weer uit proberen te komen!)

Nulla tenaci invia est via

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 11:00

Als ik alleen ben heb ik altijd 2 longeerlijnen achter de hand voor als het paard niet wil laden. De ene longeerlijn gaat aan het halster vast en via de voorstang naar mijn hand. De andere longeerlijn gaat achter aan de zijkant van de trailer vast en achter het paard langs, naar mijn hand. Belangrijk is dat je de lijn aan het halster niet te strak houdt omdat het paard anders kan gaan hangen en in paniek raken. De achterlijn haal ik aan, de voorlijn houdt het hoofd in de goede richting. Het voordeel van de 2 longeerlijnen is dat je niet met het paard naar binnen hoeft te lopen en direct de achterstang kan bevestigen zodra hij erin staat. Bevalt mij prima, maar het levert wel eens wat vreemde blikken op als ik daar mijn paard naar binnen sta te takelen Haha! .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Isab123, KDonna, YandexBot en 124 bezoekers