Hoeveel stalgeld vragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 11:55

Dag iedereen,

In de zomer staat het paard van een vriendin bij mijn paarden op de weide. Afgelopen zomer heb ik 25 euro per maand gevraagd, maar zou ik hier meer voor kunnen vragen? Ik heb het idee dat ze me meer kost dan ze opbrengt. De weides worden echt helemaal kaalgegeten sinds ze erbij is (ik heb zelf een kleine pony en 1 rijpony) waardoor ik toch wel meer moet steken in weidebeheer. Mijn paarden krijgen de wei niet afgegeten waardoor ik gemakkelijk tot het einde van het jaar met gras zat. Nu moet ik al vanaf begin november hooi bijvoeren.

- Een stal is beschikbaar, maar deze wordt eerder als inloopstal gebruikt.
- eten, hooi en vlas betaalt ze zelf, maar hooi en vlas is eigenlijk niet nodig omdat ze continu op gras staan.
- ik ga zelf dagelijks naar de paarden en ververs het water dagelijks. Hierbij check ik uiteraard ook altijd de paarden. Zelf gaat ze mss 1 keer per week naar de paarden. Als ik zelf op vakantie ben, gaat zij dagelijks naar de paarden, maar dat is maar 1 keer een week.
- Ik heb zelf geen piste, maar we mogen de piste gebruiken van iemand 200m verder zoveel we willen.
- Elektriciteit, verlichting, een waterpomp is aanwezig. Spullen kunnen veilig gestockeerd worden in een aparte ruimte.
- Vanuit de wei kan je de velden in om daar te gaan rijden (je moet wel even een steenweg over)

Langs de andere kant ben ik blij met haar gezelschap en is het fijn om wekelijks af te spreken om te gaan rijden.

Wat denken jullie?

Grtjs

Anoniem

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:59

Toen ik gewoon weidegang verhuurde vroeg ik €75 en dat was nog goedkoop. Ik zou zeker meer vragen. Zoals je zegt: Onderhoud weide, meer werk voor jou, je moet sneller bijvoeren. Je voert nu gemiddeld 2 maand vroeger bij. 9 weken dus. Ik reken een bot hooi per paard per dag (ik reken even ruim) aan €2.5. Dat is €5 per dag. 5 * 63 = 315. Dus je verliest er gewoon dik op. Zelfs al staat er ze een heel jaar aan €25 per maand zonder dat je moet bij voeren verlies je er nog €15. Dus snel met die prijs omhoog hoor.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:00

Wat ontzettend goedkoop!
Heb je al eens een berekening gemaakt wat je extra kwijt bent aan onderhoud en het eerder voeren van hooi?
Ik zou een berekening maken en als hier een beduidend hoger bedrag uit komt dan die 25 euro ruim voor de zomer met haar het gesprek aangaan met de argumenten die je hier ook noemt en laten weten dat je het bedrag met X euro wil verhogen.
Persoonlijk zou ik voor alleen weidegang al 75 euro vragen.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:00

Ik zou starten met uitrekenen wat het je kost en dit met haar overleggen. Ik heb ooit 1,- per dag moeten betalen voor een wei, dus 30,- per maand. Is dus al meer als wat jij vraagt. Weet idd niet of deze man uit de kosten kwam verder.

Overigens zou ik 50,- ook nog een nette prijs vinden maar kan me voorstellen dat dit voor je vriendin een shock is omdat dit een verdubbeling is tov vorig jaar! Daarnaast zorgt ze ook voor vakantie opvang wat ook wel wat waard is en gezelligheid.

Ms een ander idee, je vriendin hetzelfde bedrag laten betalen plus een x aantal balen hooi verzorgen? Als ze op gaan zijn ze op, maar zijn ze niet op blijven ze staan voor jou?

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:08

boeflover schreef:
Ik zou starten met uitrekenen wat het je kost en dit met haar overleggen. Ik heb ooit 1,- per dag moeten betalen voor een wei, dus 30,- per maand. Is dus al meer als wat jij vraagt. Weet idd niet of deze man uit de kosten kwam verder.

Overigens zou ik 50,- ook nog een nette prijs vinden maar kan me voorstellen dat dit voor je vriendin een shock is omdat dit een verdubbeling is tov vorig jaar! Daarnaast zorgt ze ook voor vakantie opvang wat ook wel wat waard is en gezelligheid.

Ms een ander idee, je vriendin hetzelfde bedrag laten betalen plus een x aantal balen hooi verzorgen? Als ze op gaan zijn ze op, maar zijn ze niet op blijven ze staan voor jou?


Maar ze kan wel aangeven dat ze zich vergist heeft in de kosten dit jaar, berekend heeft hoeveel het daadwerkelijk kost en daarvoor de prijs zo fors gestegen is?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:10

Voor alleen weidegang zou ik ook 75 euro over hebben.
Aangezien het je vriendin is en ze nu 25 euro betaalt. Vind ik het niet netjes om ineens te verhogen naar 75 euro.
Ik zou even uitrekenen wat je extra per maand kwijt bent.
En dan met haaar om de tafel te gaan zitten om uit te leggen wat je extra kwijt bent en je geleidelijk aan de prijs wil verhogen.

Anoniem

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:17

Ik vind dat je zeker meer kan vragen.
Toen mijn pony op de wei stond betaalde ik €30 per week.
Ik hoefde niets te doen, de wei werd gemest, er werd 2x per dag naar hem gekeken en het water werd dagelijks ververst.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:17

Maar met geleidelijk heeft TS nog verlies waarschijnlijk. Als haar vriendin het te duur vind kan ze nog steeds verhuizen met haar paard natuurlijk.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:18

Hoe ben je aan het bedrag van 25 euro gekomen?

Dat de weides kaalgegeten worden en dat je je eigen pony's dus eerder hooi moet bijvoeren is jammer, maar niet de verantwoordelijkheid van je vriendin. Dit wil waarschijnlijk zeggen dat je genoeg grond hebt om 1 grote en 1 kleine pony van voer te voorzien, maar dat je grond niet groot of voedzaam genoeg is om 2 grote en 1 kleine pony te voeden.

Eten, hooi en vlas betaalt ze al zelf, dus daar heb jij geen kost aan. Alleen de afvoer misschien?
Dat je zelf dagelijks de paarden checkt en van water voorziet, is als verhuurder helemaal normaal. Had je dat al in je prijs ingecalculeerd?

Je moet niet het idee hebben dat ze je meer kost dan dat het opbrengt, je moet het zeker weten. Ik zou er namelijk niet van gediend zijn als iemand mij meer geld begint te vragen (voor eender wat) enkel gebaseerd op gevoelens. Leg je rekeningen naast elkaar. Is de elektriciteitsrekening opmerkelijk gestegen voor die maanden? Bedenk ook dat je geen faciliteiten zelf aanbiedt en dat je een gratis vakantiehulpje hebt. Leg al deze dingen naast elkaar en bedenk wat jou dit allemaal waard is. Stel dat je de prijs verhoogt en je vriendin zegt: ok, dan zoek ik een andere plek. Kun je dan zelf zonder problemen verder? Of zit je in je vakanties dan gestropt omdat je op zoek moet naar iemand die de paarden kan doen (die je misschien zelf moet betalen)?

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:20

Tja ik zou ook de prijs omhoog gooien. Iig voor de winter. En dan toch in een keer fors omhoog. Zomer en wintertarief is heel normaal.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:24

Zou het gewoon uitleggen hoe het zit.
Een echte vriendin begrijpt dat heus wel. En weet ook wel dat paarden hebben echt niet goedkoop is.
Je kunt het precies zo vertellen als in de openingspost.
Dan is het aan haar de keuze wat ze ermee gaat doen.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:26

Dat het gras eerder op is is wellicht niet de verantwoordelijkheid van haar vriendin, maar hierdoor zijn er op jaarbasis voor TS wel meer kosten die imo gewoon doorberekend kunnen worden.

Persoonlijk reken ik zelfs electra en water mee. Kosten weideonderhoud, machines, etc, het is voor mij ook allemaal niet gratis. Met één paard op pension ben ik geen groot bedrijf oid, maar je hoeft ook geen dief te worden van je eigen portemonnaie.

Het argument dat de vriendin vorig jaar weinig betaalde en dat je daarom geleidelijk moet verhogen ga ik niet in mee. Ik zie het andersom, vorig jaar heeft ze geluk gehad dat het zo goedkoop was en helaas kan dat voor TS niet uit.

Geen idee hoe lang ze al paarden heeft maar ieder weldenkend mens kan toch ook bedenken dat 25 euro niet de kostprijs is? Dan wordt je gewoon gematst met een vriendenprijs.

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:29

Ik zou inderdaad gewoon vertellen dat dit jaar is gebleken dat haar stalling bij jou toch meer kosten heeft veroorzaakt dan dat je in de eerste instantie gedacht had. Dat zal ze vast wel begrijpen, zeker als ze (naar wat ik begrijp van de andere reacties) dit jaar niet zo'n hoge prijs heeft hoeven betalen.
Daarin ga ik dus zeker ook mee met MizzMontana

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 12:36

Gini schreef:
Hoe ben je aan het bedrag van 25 euro gekomen?

Dat de weides kaalgegeten worden en dat je je eigen pony's dus eerder hooi moet bijvoeren is jammer, maar niet de verantwoordelijkheid van je vriendin. Dit wil waarschijnlijk zeggen dat je genoeg grond hebt om 1 grote en 1 kleine pony van voer te voorzien, maar dat je grond niet groot of voedzaam genoeg is om 2 grote en 1 kleine pony te voeden.

Eten, hooi en vlas betaalt ze al zelf, dus daar heb jij geen kost aan. Alleen de afvoer misschien?
Dat je zelf dagelijks de paarden checkt en van water voorziet, is als verhuurder helemaal normaal. Had je dat al in je prijs ingecalculeerd?

Je moet niet het idee hebben dat ze je meer kost dan dat het opbrengt, je moet het zeker weten. Ik zou er namelijk niet van gediend zijn als iemand mij meer geld begint te vragen (voor eender wat) enkel gebaseerd op gevoelens. Leg je rekeningen naast elkaar. Is de elektriciteitsrekening opmerkelijk gestegen voor die maanden? Bedenk ook dat je geen faciliteiten zelf aanbiedt en dat je een gratis vakantiehulpje hebt. Leg al deze dingen naast elkaar en bedenk wat jou dit allemaal waard is. Stel dat je de prijs verhoogt en je vriendin zegt: ok, dan zoek ik een andere plek. Kun je dan zelf zonder problemen verder? Of zit je in je vakanties dan gestropt omdat je op zoek moet naar iemand die de paarden kan doen (die je misschien zelf moet betalen)?



Ik heb helemaal geen ervaring met pensionpaarden. De wei heb ik ook nog maar sinds een jaar waar ik moet afgaan op advies van mijn loonwerker. De wei is volgens hem met - goed weidebeheer- groot genoeg voor 7 à 8 paarden te houden. Omdat ik er maar 2 heb, moet ik zien dat ik niet teveel mest. Dat heb ik dan afgelopen jaar ook niet gedaan waardoor ik nu een kale weide heb wat ik ook niet verwacht had. De 25 euro was gebaseerd op het feit dat ze alleen op de wei staan. Ik had geen rekening gehouden met het eerder moeten voeren van mijn paarden of het extra werk dat er bij komt. De mensen van de piste vragen 50 euro per maand, maar dan heb je een piste en worden ze savonds binnen gezet. Er zijn nog wat zaken gebeurd. Haar merrie heeft zo mijn pony een slag verkocht waardoor ik extra dierenartskosten had en ze heeft een schimmelinfectie binnen gebracht (bij haar paard begonnen en overgegaan op de mijn) waardoor ook weer kosten.

Ik vraag gewoon om een mening. Ik zou zelf ook niet tevreden zijn met ineens een verdubbeling of verdriedubbeling van stalgeld, maar ik mag toch naar een mening vragen en ik kom heel goed overeen met mijn vriendin, dus die gaat dat zeker begrijpen als ik meer vraag, maar ik wil natuurlijk ook dat het verantwoord is wat ik kan meer vragen. elektriciteit is pas aangelegd, daarvoor was er enkel elektriciteit op een batterij. Nu dus overal licht, in de stallen, errond en een werkende waterpomp zodat de paarden gewassen en afgespoten kunnen worden en steeds vers water hebben.
Ik kan altijd wel iemand vragen om de paarden te komen verzorgen in die ene week dat ik vakantie heb. Als zij niet kan, is dat geen probleem. Voor mij moet haar paard niet bij mij staan, ik doe haar een plezier omdat ze dan zelf gezelschap heeft en een wei want de hare is niet groot genoeg.
Laatst bijgewerkt door Hafje81 op 01-12-18 12:56, in het totaal 3 keer bewerkt

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:39

Wow
Als ze dan maar een keer per maand komt dan heeft ze het echt bij je getroffen ,doet ze wel mee met de weide uitmesten en dergelijke?
Ik zou toch wel wat meer vragen
Zodat je geen extra kosten hebt

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 12:45

LibertyLucky schreef:
Wow
Als ze dan maar een keer per maand komt dan heeft ze het echt bij je getroffen ,doet ze wel mee met de weide uitmesten en dergelijke?
Ik zou toch wel wat meer vragen
Zodat je geen extra kosten hebt


Weide uitmesten doen we eigenlijk niet. We laten de mest wel regelmatig over het land verspreiden en open voeren. en ze komt toch wekelijks bij haar paard, soms 2 keer als we nog eens buiten gaan rijden ;)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:56

Stal waar ik vroeger stond was in de zomer 125€ per maand voor 24/7 weidegang en in de winter 250€ per maand voor weidegang, bijvoederen, stal/schuilhok, krachtvoer, ...

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:31

Hafje81 schreef:
Gini schreef:
Hoe ben je aan het bedrag van 25 euro gekomen?

Dat de weides kaalgegeten worden en dat je je eigen pony's dus eerder hooi moet bijvoeren is jammer, maar niet de verantwoordelijkheid van je vriendin. Dit wil waarschijnlijk zeggen dat je genoeg grond hebt om 1 grote en 1 kleine pony van voer te voorzien, maar dat je grond niet groot of voedzaam genoeg is om 2 grote en 1 kleine pony te voeden.

Eten, hooi en vlas betaalt ze al zelf, dus daar heb jij geen kost aan. Alleen de afvoer misschien?
Dat je zelf dagelijks de paarden checkt en van water voorziet, is als verhuurder helemaal normaal. Had je dat al in je prijs ingecalculeerd?

Je moet niet het idee hebben dat ze je meer kost dan dat het opbrengt, je moet het zeker weten. Ik zou er namelijk niet van gediend zijn als iemand mij meer geld begint te vragen (voor eender wat) enkel gebaseerd op gevoelens. Leg je rekeningen naast elkaar. Is de elektriciteitsrekening opmerkelijk gestegen voor die maanden? Bedenk ook dat je geen faciliteiten zelf aanbiedt en dat je een gratis vakantiehulpje hebt. Leg al deze dingen naast elkaar en bedenk wat jou dit allemaal waard is. Stel dat je de prijs verhoogt en je vriendin zegt: ok, dan zoek ik een andere plek. Kun je dan zelf zonder problemen verder? Of zit je in je vakanties dan gestropt omdat je op zoek moet naar iemand die de paarden kan doen (die je misschien zelf moet betalen)?



Ik heb helemaal geen ervaring met pensionpaarden. De wei heb ik ook nog maar sinds een jaar waar ik moet afgaan op advies van mijn loonwerker. De wei is volgens hem met - goed weidebeheer- groot genoeg voor 7 à 8 paarden te houden. Omdat ik er maar 2 heb, moet ik zien dat ik niet teveel mest. Dat heb ik dan afgelopen jaar ook niet gedaan waardoor ik nu een kale weide heb wat ik ook niet verwacht had. De 25 euro was gebaseerd op het feit dat ze alleen op de wei staan. Ik had geen rekening gehouden met het eerder moeten voeren van mijn paarden of het extra werk dat er bij komt. De mensen van de piste vragen 50 euro per maand, maar dan heb je een piste en worden ze savonds binnen gezet. Er zijn nog wat zaken gebeurd. Haar merrie heeft zo mijn pony een slag verkocht waardoor ik extra dierenartskosten had en ze heeft een schimmelinfectie binnen gebracht (bij haar paard begonnen en overgegaan op de mijn) waardoor ook weer kosten.

Ik vraag gewoon om een mening. Ik zou zelf ook niet tevreden zijn met ineens een verdubbeling of verdriedubbeling van stalgeld, maar ik mag toch naar een mening vragen en ik kom heel goed overeen met mijn vriendin, dus die gaat dat zeker begrijpen als ik meer vraag, maar ik wil natuurlijk ook dat het verantwoord is wat ik kan meer vragen. elektriciteit is pas aangelegd, daarvoor was er enkel elektriciteit op een batterij. Nu dus overal licht, in de stallen, errond en een werkende waterpomp zodat de paarden gewassen en afgespoten kunnen worden en steeds vers water hebben.
Ik kan altijd wel iemand vragen om de paarden te komen verzorgen in die ene week dat ik vakantie heb. Als zij niet kan, is dat geen probleem. Voor mij moet haar paard niet bij mij staan, ik doe haar een plezier omdat ze dan zelf gezelschap heeft en een wei want de hare is niet groot genoeg.


Mijn mening is een mening, ik zeg niet dat die de waarheid is. Het is jammer dat het gras zo snel op is, voor mij zou dat een overweging zijn om gewoon geen extra paard aan te nemen dan. Als ik als 10de klant op een pensionstal ga staan, wil ik ook niet meer betalen dan de rest omdat nu met mijn paard erbij het gras wel op is en zonder mij niet. Dat wilt dan zeggen dat de grasmat 10 paarden niet aan kan en dat de stalhouder mij niet had moeten aannemen. Schimmelinfectie en paarden die elkaar trappen en daardoor opeens onvoorziene DA kosten, dat gebeurt, ook dat wordt niet in het stalgeld verrekend.

Maar he, ga gewoon het gesprek met je vriendin aan. Reken je kosten uit, bepaal voor jezelf met welk bedrag jij zou kunnen leven en overleg het met je vriendin. Maar denk ook eens na over of je wel een derde paard op je wei wilt? Tot nu toe heb ik alleen maar negatieve dingen gehoord: het gras gaat sneller op, ze komt amper 1 keer in de week, haar pony heeft mijn pony getrapt, haar pony heeft een schimmelinfectie binnengebracht, ik doe haar een plezier niet andersom. Wil je wel echt een derde paard erbij of heb je het aangeboden omdat het een vriendin is? Denk je dat een verhoogde bijdrage dat gevoel gaat verhelpen? Zo ja, zeker doen dan!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:41

Het was natuurlijk ook een hele droge zomer....
als ik bij ene vriendin op stal stond en zij gaf aan dat ze er geld op toe moest leggen, zou ik schrikken! Dat zou ik nóóit willen. Dus een goed gesprek over de kosten lijkt me niet meer dan normaal...

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:16

Ik zou het zeker weten omhoog doen. geen idee over welke omgeving we praten maar hier is 125,- voor 24/7 meer dan normaal excl alles. Puur op gras en water en dan hebben we het nog niet eens over een schuilstal etc.

Gewoon even uitrekenen wat het je allemaal kost en als ik jou was op zijn minst verhogen met 50,- p/m naar 75,-.. 25,- is bizar laag! Reken bv alleen al je eigen extra tijd die je er aan spendeert x je uurloon om te zien wat het je kost. Of hij het nou leeg eet ja of nee, nog steeds kan de prijs omhoog.

Utixo

Berichten: 6568
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:08

Vergeet alleen niet dat het dit jaar wel bizar droog geweest is. Ik zou het zeker bespreekbaar maken, alleen is afgelopen jaar niet heel representatief geweest.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:12

Utixo schreef:
Vergeet alleen niet dat het dit jaar wel bizar droog geweest is. Ik zou het zeker bespreekbaar maken, alleen is afgelopen jaar niet heel representatief geweest.


Vorig jaar was het zeiknat ook niet representatief. Hoe dan ook is €25 echt spot goedkoop en dat zal die vriendin ook echt wel weten.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:17

125 ben je wel kwijt aan hooi en stro voor een paard.
( en afhankelijk van de regio kan het wat meer of minder zijn.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Hoeveel stalgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:26

Wil je dat paard nog wel op he weide, anders moet je er gewoon mee stoppen.

En als je het wel goed vind, dan zou ik naar 75,- gaan.
De risico's heb je ondervonden van een paard erbij - schade en dierenarts kosten. Dan nog de bijvoeren wat nodig is en dan nog het extra werk.

De tijd dat ze 25,- mocht betalen is gewoon mazzel. Ze heeft ook de keuze om te verhuizen met haar paard.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:08

A3a1 schreef:
125 ben je wel kwijt aan hooi en stro voor een paard.
( en afhankelijk van de regio kan het wat meer of minder zijn.


Vlas, hooi en voer werden al door de vriendin zelf aangekocht.