1000 liter vat en de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

1000 liter vat en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 19:46

Hallo,
Ik heb een 1000 liter vat aangeschaft omdat wij vorig jaar zo'n gedoe hadden met het geven van water. Jerrycans en een stuk lopen in de kou was niet helemaal ons ding.
Nu hebben we het vat van de grond af en in een stal gezet.
Ik heb stroom bij stal en ik zoek naar manieren om het vat niet te laten bevriezen.

Wat ik al gehoord heb:
- elektrisch deken er over als we er zijn
- föhn bij stal voor het kraantje.. echter werkt een slang aan de bovenkant ook dus dat is niet een heel groot punt

Ik zou graag tips willen om ervoor te zorgen dat het niet bevriest
Wellicht hebben jullie DE tip voor ons.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: 1000 liter vat en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:52

Bruisbal/ ouderwets inpakken

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 19:57

Een bruisbal als in bad maar dan kunnen ze het water toch niet meer drinken. Of heb je het over iets anders?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 1000 liter vat en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:10

Vijverpompen zijn dat, beluchtingspompen/bruisballen houden het water in beweging. Moet je enkel nog opletten dat de kraan zelf en stukje buis er naar toe niet dichtvriest.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 20:24

Super dank je voor de tip. Ik ga eens uitzoeken hoe dat werkt. Klinkt ideaal!
Wij dachten het kraantje even te föhnen voor gebruik, of het water via de bovenkant eruit te halen middels een slang

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:23

Ik heb dit dus. ( had je ook al gelezen in een ander topic maar dacht doe hier ook alles even samen. Voor eventueel andere mensen.

http://www.youtube.com/watch?v=Zx6XvqKLaWc

Ja deze heb je nodig maar ook een luchtpomp die ik eerder in een link zette. Als goed is die compleet dacht ik.
Je hebt dus een luchtpomp die lucht door een slang perst door die bollen heen. (Ik heb die ronde van 5 cm). Kunt ook een schijf op de bodem leggen.
Hier op de foto zie je wat je allemaal nodig hebt

Afbeelding

Dat witte verdeel staafje waar alle slangen op aan gaan heb ik 1 met kraantjes eraan. Zodat ik wat dicht kan zetten of zachter kan zetten omdat ik niet altijd alles gebruik maar 3 of 4 slangen.
Zoals deze

Afbeelding

De bovenkant van mijn bak is open dus als het hard vriest en mijn kraan doet het niet meer dan schep ik met een emmer het van de bovenkant eruit. Uit de wak die open blijft.
Ik heb hem in weer en wind staan dus bevriest iets meer dan van jou denk ik omdat die binnen staat.

Wat ook handig is voor je is die vlotter erop ipv zef met slang vullen. Wordt mijn eerste jaar dat ik hem ga gebruiken maar betekend dat ie zelf aldoor vult tot ie vol is en gaat automatisch dicht. Zelfde idee als de waterbakken voor in stal die zelf vol lopen. Alleen dan in grote bak.

Afbeelding

Afbeelding

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: 1000 liter vat en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:32

Let er vooral ook op, dat als het water in je kraantje bevriest dat het kraantje kapot kan vriezen/kan gaan lekken!

Bij ons gaat het meestal om de toplaag en het kraantje wat bevriest. Wellicht kan je het vat isoleren met welk materiaal dan ook? Hoe koud kan het worden in de stal?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: 1000 liter vat en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:50


Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 13:52

Ik heb inderdaad wollen dekens en ben aan het kijken voor isolatie materiaal. Het water wordt afgesloten als het gaat vriezen en de paarden staan buiten. Zij hebben daar een automatische drinkbak maar tijdens vorst moeten we het ouderwets met een speciebak doen.

Super bedankt voor de uitleg en tips!

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: 1000 liter vat en de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:23

En iets van piepschuim er omheen. Weet niet of dat heel prijzig is. Maar dacht dat het nog wel mee viel.