Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:11

Zammie schreef:
Hoe weet je dat het te zuur is? Vind dit wel heel interessant. Zou zomaar iets voor ons kunnen zijn.

Sorry, helemaal overheen gelezen :+

Ik test met radijs. Groeit het vanuit zaad? Dan is de grond goed. Komt er een zaailing maar gaat hij weer dood? Dan is de grond te zuur. Deze tip heb ik ooit van mijn opa geleerd en sindsdien gebruikt :D


MarliesR

Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:12

Ontzettend leuk zo met die compostbakken! Maar echt 'vloeistofdicht' is het dan dus ook niet aan de onderkant?

Ik heb toevallig ook vandaag een beetje zitten kijken hoe ik het met de mest wil gaan doen. Hoe ik het ken vanuit mijn omgeving houdt vrijwel iemand zich er aan (gewoon vaak de mestbult op het land/grond), maar officieel moet je dus een vloeistofdichte bodem hebben en een opstaande rand zodat er geen vocht de grond in lekt. Ik zou eigenlijk wel willen gaan proberen om mestbriketten te gaan maken ook. Maar dan zit je tussentijds nog steeds met de opslag natuurlijk. En adresjes heb ik ook echt helemaal niet in mijn nieuwe omgeving natuurlijk. Heb al even een offerte opgevraagd voor een huur mestcontainer (maar is volgens mij best prijzig) en kan natuurlijk nog kijken naar iets van een tweedehands aanhanger. Maar dan moet het ook nog ergens heen vervolgens.

(Mochten er mensen rond Hoogeveen/Nieuw Balinge/Drijber zijn met tips, ik houd me van harte aanbevolen :) )

rover_
Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:00

Leuk zo met die bakken Djoena!

Gefeliciteerd Marlies. Interessant als je briketten gaat maken van mest; ben benieuwd of dat duur is en veel tijd kost....Heb jij daar al een idee van?

MarliesR

Berichten: 3277
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:12

rover_ schreef:
Leuk zo met die bakken Djoena!

Gefeliciteerd Marlies. Interessant als je briketten gaat maken van mest; ben benieuwd of dat duur is en veel tijd kost....Heb jij daar al een idee van?



Dankje!
Duur zal het niet zijn (basis is alleen mest + water en een eenvoudige handpers kost niet meer dan een paar tientjes), maar wel heel arbeidsintensief en daarna moeten de briketten een goede tijd drogen. Wil het eerst eens kleinschalig proberen (mest in een speciekuip mengen en een handpers). Maar als het goed bevalt ga ik wellicht eens investeren in een betonmolen voor het mixen en iets van een eenvoudige hydraulische pers.

Er is ook een heel topic over op Bokt;
[LZP] Briketten van paardenmest

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:19

:brr:
Werd vanmorgen wakker om half 6 en rond een vrij sterke brandlucht, meteen in paniek mijn vriend wakker gemaakt. Die is uit bed gegaan en er was niets aan de hand. Geur was vooral afwezig maar toen rook ik het nog eens. Ben daarna maar op de bank verder gaan slapen dus niet zon beste nachtrust gehad. Slaap normaal ideaal gezien 10 uur..
Ruik voel en zie wel vaker dingen die er niet zijn maar deze was echt even niet grappig :x

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:50

Azmay schreef:
:brr:
Werd vanmorgen wakker om half 6 en rond een vrij sterke brandlucht, meteen in paniek mijn vriend wakker gemaakt. Die is uit bed gegaan en er was niets aan de hand. Geur was vooral afwezig maar toen rook ik het nog eens. Ben daarna maar op de bank verder gaan slapen dus niet zon beste nachtrust gehad. Slaap normaal ideaal gezien 10 uur..
Ruik voel en zie wel vaker dingen die er niet zijn maar deze was echt even niet grappig :x

Oh wat een paniek! Ik kan mij goed voorstellen dat het verschrikkelijk is zo wakker te worden.

Ik was vergeten de verwarming uit te zetten en mijn hoofdkussen ligt precies tegen de verwarming aan. Als ik te warm slaap heb ik de meest bizarre dromen, voor mij was het dus ook een onrustig nachtje. :+

Marlies, ik ken het concept, maar voor ons was het niet rendabel, inderdaad ook omdat er echt veel tijd in gaat zitten. Het zou wel ontzettend gaaf zijn als je het op een leuke en snelle manier voor elkaar krijgt! :))

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:36

Karin_deB schreef:
Een trap van tractorbanden? Hoe moet ik die voor me zien? :D


Afbeelding
Dit is het idee.

Selka, ja die stal was echt drama. Zo zonde, zo'n mooie locatie, zoveel grond en dan zo'n slecht beleid.
Helaas daarna nog wel wat drama stallen meegemaakt, volgens mij ligt het aan de regio daar.
Ze staan nu op een PP samen met 2 merries van de beheerder. Wij hebben gelukkig dezelfde opvattingen over hoe paarden gehouden moeten worden :)
Het is een terrein van 1,2 hectare met groot hekwerk er om heen en daar was ik vanochtend wel erg blij mee, toen er draden overal lagen, 3 palen uit de grond, tig geleiders kapot.. Er is er 1 door de dubbele draad gevlogen, de bovenste is niet geknapt dus hoop schade maar alle 4 de paarden lijken ongedeerd. Toch het belangrijkste ;)

Van de zomer 3 moestuinbakken gemaakt van transportkisten en alleen gevuld met potgrond..
Maar lees hier goede tips voor volgend jaar.
Afbeelding
Hier stonden er pas 2.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 11:16

MarliesR, composthopen mag maar er zijn maximale afmetingen. Of althans dat is bij ons zo, ook Gelderland.

Azmay oef dat is eng. Gelukkig was er niks!

Ethelate, ja praat mij er niet van. Zo'n mooie omgeving maar weinig fatsoenlijke stallen. Fijn dat jullie nu wel prettig staan. Losgebroken paarden is niet grappig..

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:50

Azmay schreef:
:brr:
Werd vanmorgen wakker om half 6 en rond een vrij sterke brandlucht, meteen in paniek mijn vriend wakker gemaakt. Die is uit bed gegaan en er was niets aan de hand. Geur was vooral afwezig maar toen rook ik het nog eens. Ben daarna maar op de bank verder gaan slapen dus niet zon beste nachtrust gehad. Slaap normaal ideaal gezien 10 uur..
Ruik voel en zie wel vaker dingen die er niet zijn maar deze was echt even niet grappig :x


Dat is schrikken en naar!

Wij hebben zo"n blauwe vliegenlamp en soms komt daar ook zo'n sterk verschroeide lucht uit als er een vlieg ingevlogen is dat ik ook wel eens in paniek mn dochter buitengezet heb om zelf te gaan zoeken naar de brand :=

I love you to the moon and back

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:26

Terwijl ik me aan het ergeren was aan de mensen die de steigers op aan het bouwen waren in de achtertuin werd ik er op gewezen dat ik morgen misschien niet eens meer mijn achtertuin in mag als ze met het asbest beginnen.
Daar had ik dus weer echt niet op gerekend he >;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:44

Dus dan moet je via de voordeur naar buiten, omlopen en dan naar de paarden? Lekker dan.

Wij zitten binnenkort ergens tussen 8 en 15 ofzo zonder stroom. Netbeheerder vond dat een leuk tijdstip om te klussen. Op zich groot gelijk, meeste mensen zijn dan toch niet thuis. Maar toch. Je zal stadsverwarming hebben :brr:

Oy with the poodles, already

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:39

Hilary schreef:
Dus dan moet je via de voordeur naar buiten, omlopen en dan naar de paarden? Lekker dan.

Wij zitten binnenkort ergens tussen 8 en 15 ofzo zonder stroom. Netbeheerder vond dat een leuk tijdstip om te klussen. Op zich groot gelijk, meeste mensen zijn dan toch niet thuis. Maar toch. Je zal stadsverwarming hebben :brr:


Dat zou niet zo erg zijn als ik dan niet 500+ meter om moest elke keer :')
Ben benieuwd hoe moeilijk ze gaan doen als ik toch echt mijn honden in de tuin wil laten en naar mijn paard wil. Mij is niets verteld officieel :Y)

O bah, dat is ook ellendig. Het is ook gewoon serieus koud nu :brr:

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 18:33

Handig Azmay... tja het zal wel voor je eigen veiligheid zijn maar toch.

Hier is het mysterie van de missende staart weer actueel. Ik heb hele bossen gevonden. Maar het gekke is. 1 kant heeft een soort weerhaakjes. Wie weet hoe dat kan? Het lijkt een beetje gesmolten zoals je bijv veters stopt met rafelen.

Geknipt door mij:
Afbeelding

Stuk waarvan lengte mist
Afbeelding

Gevonden stuk met weerhaakjes:
Afbeelding


Snap er echt niks van.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:48

Volgens mij is dat de wortel die dus in de huid vast zit. Is er dus uitgetrokken.

Geen leven zonder horsies!

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:50

Wellicht erop gaan staan bij opstaan door hemzelf of een ander paard.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:53

Diva doet dat sinds een jaar heel veel, op haar eigen staart staan. Is ook echt de helft kwijt geraakt inmiddels ookal houd ik hem kort -O-
Nou was hij veel te zwaar hoor, maar dan nog..

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 19:17

Aha! Nou maar goed dat ik m kort heb geknipt. Mysterie opgelost :)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Karin_deB

Berichten: 8221
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:31

@Azmay, toen ze bij ons de asbestplaten van het dak gingen verwijderen mocht er gedurende het proces niemand op het erf of in huis zijn.
Is voor je eigen veiligheid inderdaad, alles werd ook afgezet.
Wel gek dat ze je niet ingelicht hebben..

Auu dat klinkt pijnlijk, op je eigen staart staan en deze eruit trekken.

I love you to the moon and back

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:41

Azmay, die mensen lopen in maanpakken rond, denk niet dat ij dan zo onbeschermd daartussenin mag

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:44

Lynn_Nikita schreef:
Azmay, die mensen lopen in maanpakken rond, denk niet dat ij dan zo onbeschermd daartussenin mag


Ja heel banketstaaf maar dan regelen ze het maar mooi vanaf de andere kant. Lijkt me dat ik daar over ingelicht zou moeten worden. Paard staat zo ongeveer letterlijk onder de steiger.

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:46

Die mensen hebben wel pakken aan maar lopen er dan ook elke dag in.
Ik zou er gewoon doorlopen als het voor een keer is en je anders zover om moet.
De deur uit stappen en meteen een paar passen doorlopen, als ze er dan wat van zeggen kun je altijd zeggen dat je nu maar beter door kan lopen O:)
Maar hey, ik kan ook niet zo goed tegen al die betutteling dus weet niet of ik de beste raadgever ben.
Hoe lang zijn ze bezig Azmay?

Wij hebben afgelopen week meerdere offertes laten maken voor zonnepanelen op de paardenstal. Wat een verschil in prijs maar ook in opbrengst zeg.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:49

MizzMontana schreef:
Die mensen hebben wel pakken aan maar lopen er dan ook elke dag in.
Ik zou er gewoon doorlopen als het voor een keer is en je anders zover om moet.
De deur uit stappen en meteen een paar passen doorlopen, als ze er dan wat van zeggen kun je altijd zeggen dat je nu maar beter door kan lopen O:)
Maar hey, ik kan ook niet zo goed tegen al die betutteling dus weet niet of ik de beste raadgever ben.
Hoe lang zijn ze bezig Azmay?

Wij hebben afgelopen week meerdere offertes laten maken voor zonnepanelen op de paardenstal. Wat een verschil in prijs maar ook in opbrengst zeg.


Zolang ze de platen heel houden is er ook amper risico. Je mag 35 vierkante meter zelf doen, liep er van de lente nog mee te sjouwen :')
Ze zijn morgen met wat pech van 7 tot laat bezig, paard zal moeten eten vrees ik toch :=

Zonnepanelen kom er op als dit dak eraf is, ben benieuwd. Hoorde verhalen dat ze niet zo voordelig waren als het leek in ieder geval..

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:13

Ben bang dat het je niet gaat lukken om daar langs te komen..... De beste mensen zijn ook aan regels gebonden en kunnen ten alle tijde onverwacht controle krijgen. Als jij dan net daar loopt, kunnen zij letterlijk inpakken. Je hebt zelfs kans dat je morgen wordt gevraagd om je paard te verplaatsen. Onze koeien moesten ook uit de stal, auto's van het erf, honden binnen houden. Melken was zelfs een dingetje, omdat de melkstal nog niet was vrijgegeven.

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:19

Maar kun je via de buren niet evt achterom komen? Buiten t feit dat t asbest is zou ik mijn paard niet bij een steiger / bouwwerkzaamheden laten staan. Lekker op tijd op staan voor ze beginnen, stukje van de wei afzetten en flink voeren zodat je tot in de avond genoeg hebt

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:23

suffie schreef:
Ben bang dat het je niet gaat lukken om daar langs te komen..... De beste mensen zijn ook aan regels gebonden en kunnen ten alle tijde onverwacht controle krijgen. Als jij dan net daar loopt, kunnen zij letterlijk inpakken. Je hebt zelfs kans dat je morgen wordt gevraagd om je paard te verplaatsen. Onze koeien moesten ook uit de stal, auto's van het erf, honden binnen houden. Melken was zelfs een dingetje, omdat de melkstal nog niet was vrijgegeven.


Paard moet zeker verplaatst, is me alleen niet gevraagd. Beest kan nu onder de steiger schuilen :Y)

Vind het nogal dom dat ze alleen melden dat er steigers komen en verder niets. Heb echt geen idee wat de bedoeling is, net nog maar gevraagd hoe laat mijn erf eigenlijk vol vreemden staat..

Even achterom kan technisch gezien maar is 500 meter van voordeur tot hek en dan kan ik niet bij het water want dat is 4 meter van de steiger. Moet mijn scooter ook nog hebben bedenk ik me nu. 8)7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, N_B_N en 36 bezoekers