[VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 23:46

superpony schreef:
Gaat het je alleen om de rijbak? Ik zou dan kijken of je die ook ene stukje hoger kan leggen dan naast gelegen grond. Wel met een hoefslagkering.

We wonen op de veluwe en alles is zand, maar als ik kijk waar het blijft staan, is het toch waar het water niet weg kan, omdat het lager ligt of te hard is etc.

Je kan ook bij iemand gaan kijken die granulaat heeft gebruikt. Het is helaas nog niet erg nat nu, want dan zou je een goed beeld kunnen krijgen.

Niet gefrustreerd raken hoor. Er kan nog heel veel als je er woont en vaak veranderen wensen ook nog als je ergens werkelijk woont, werkt en bezig bent, omdat je niet alles van tevoren altijd weet.


Gaat over 2 paddocks en een bak... granulaat heb ik verder hier nog niks over gehoord, wel dat drainage vaak niet nodig was... maar hier in de omgeving is t echt een must wanneer je droge voeten wilt houden....

Super lief! Kunnen indd nog een hoop aanpassen maar als ik nu alles opentrek en zand in laat storten zit ik voorlopig financieel niet in de mogelijk dit weer te doen☹

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:49

Volgens mij heeft Lelymare in Lelystad buiten granulaat bodem liggen en dat is op klei.

Ik snap het heel goed hoor, maar als je twijfelt moet je misschien eerst 1 paddock testen voor je de rest aanlegt? Is inderdaad zonde als je voor niks hebt gewerkt en veel geinvesteerd.

Zie je mensen met paarden in je nieuwe woonplaats? Of stallen? Misschien brutaal zijn en gaan vragen wat zij ervaren??

Ik ervaar dat elke bodem en dan ook weer elke omgeving zo anders is, dat je nooit 100% zeker weet wat voor jou gaat werken.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 09:38

superpony schreef:
Volgens mij heeft Lelymare in Lelystad buiten granulaat bodem liggen en dat is op klei.

Ik snap het heel goed hoor, maar als je twijfelt moet je misschien eerst 1 paddock testen voor je de rest aanlegt? Is inderdaad zonde als je voor niks hebt gewerkt en veel geinvesteerd.

Zie je mensen met paarden in je nieuwe woonplaats? Of stallen? Misschien brutaal zijn en gaan vragen wat zij ervaren??

Ik ervaar dat elke bodem en dan ook weer elke omgeving zo anders is, dat je nooit 100% zeker weet wat voor jou gaat werken.


Hebben we ook gedaan, onze buren hebben drainage... maar dat heeft bij ons geen nut dus heb vooral ervaringen gevraagd aan mensen zonder drainage op klei.

Elke bodem is zeker anders dat maakt t allemaal nog een stukje moeilijker, maar we gaan waarschijnlijke voor afgraven dan granulaat en daarbovenop m3c zand

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:38

Ik krijg eerst 40 kuub drainage zand om de sleuven te vullen waar de drainage buizen inzitten.

Ik ben laatst bij Lelymare geweest ik weet niet wat voor bodem ze hebben, maar het was pokke weer en de bak lag er super mooi bij. ;) Ik moet wel zeggend at er nog restanten van drainage buizen lagen dus ik gok dat zij ook drainage hadden.

Kennissen van mij hebben een bak aan laten leggen waar je ook geen sloot in de buurt hebt, maar die hebben 2 IBC tanks in gegraven en daar de drainage buizen op aangesloten. Als die vol zitten pompen ze hem met de weide pomp weer leeg op een droger moment. Is ook een idee mocht je echt wel drainage nodig hebben.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 18:56

Mer1980 schreef:
Ik krijg eerst 40 kuub drainage zand om de sleuven te vullen waar de drainage buizen inzitten.

Ik ben laatst bij Lelymare geweest ik weet niet wat voor bodem ze hebben, maar het was pokke weer en de bak lag er super mooi bij. ;) Ik moet wel zeggend at er nog restanten van drainage buizen lagen dus ik gok dat zij ook drainage hadden.

Kennissen van mij hebben een bak aan laten leggen waar je ook geen sloot in de buurt hebt, maar die hebben 2 IBC tanks in gegraven en daar de drainage buizen op aangesloten. Als die vol zitten pompen ze hem met de weide pomp weer leeg op een droger moment. Is ook een idee mocht je echt wel drainage nodig hebben.


Dat klinkt zeker als een goede oplossing, maar hebben ze dan een soort gat open liggen zodat ze bij de ibc kunnen?

Wij hebben vandaag een dansje gedaan want we staan onverwachts toch op zandgrond, althans we kunnen de grond omkeren *\o/*

Boven de groepsstal is ja nu een hooizolder, deze heeft wel stalen balken en waarschijnlijk kunnen die niet weg of de gehele hooizolder moet weg, van mij mag die evt weg. Maar heel misschien kunnen ze m verlengen. Er wordt nu lig gekeken naar een oplossing!

Kennen jullie dat gevoel dat je t eigenlijk allemaal nog niet helemaal kan beseffen tot je de foto's ziet?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:10

Dat is echt heel fijn hoor. Hoe diep moet je voor het zand?

Wij hebben wel plekken waar waarschijnlijk ooit zwarte grond is gestort om een wei te maken, maar we hebben een pad rond de wei kapot laten lopen en is 95% zand door alleen het kapot lopen. Echt ideaal, amper nat, nooit blubber.

Weet ook mensen die ex agrarische grond hier hebben omgekeerd voor paddock en is ook super droog. Wel zwaar, maar wordt niet zo best onderhouden en hadden ze best iets aan kunnen doen.

Succes.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 21:28

superpony schreef:
Dat is echt heel fijn hoor. Hoe diep moet je voor het zand?

Wij hebben wel plekken waar waarschijnlijk ooit zwarte grond is gestort om een wei te maken, maar we hebben een pad rond de wei kapot laten lopen en is 95% zand door alleen het kapot lopen. Echt ideaal, amper nat, nooit blubber.

Weet ook mensen die ex agrarische grond hier hebben omgekeerd voor paddock en is ook super droog. Wel zwaar, maar wordt niet zo best onderhouden en hadden ze best iets aan kunnen doen.

Succes.


Jaa zijn er ook mega blij mee!
We hebben hier op ongeveer 30 cm zand. Voor de paddock is het indd wel heel fijn en maakt het niet uit of het iets wat zwaar is.
We gaan eerst nog even op meerdere plekken graven om te kijken of het overal hetzelfde is.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:21

Jeetje wat een onwijze mazzel heb je zeg, zandgrond maakt de boel zoveel makkelijker!

Wat betreft de IBC tank, ze hebben inderdaad een gat (10 cm doorsnede voor de buis) erboven om het ding leeg te pompen via een buis, maar je hebt zand dus dat scheelt :D

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:42

Lelymare heeft een granulaat bodem in de buitenbak.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 16:48

Mer1980 schreef:
Jeetje wat een onwijze mazzel heb je zeg, zandgrond maakt de boel zoveel makkelijker!

Wat betreft de IBC tank, ze hebben inderdaad een gat (10 cm doorsnede voor de buis) erboven om het ding leeg te pompen via een buis, maar je hebt zand dus dat scheelt :D


Ik durf nog niet te vroeg te juichen, maar ze hebben 1 gat gegraven en daar zagen ze zand. Nu gaan ze woensdag met de kraan aan de slag en zullen we meer weten of het overal zand is. Mocht het niet zo zijn dan gaan we verder denken....

Afbeelding
Duimen jullie mee dat het overal zo is?

Misschien leuk om wee een update te doen.

Wij hebben toch besloten de overkapping weg te halen, aangezien deze geen vergunning had en wij het toch wel een risico vonden om geld in iets te investeren terwijl er geen vergunning op zit en achteraf was dit de beste keuze, aangezien de overkapping niet in hele beste staat was.
hoe het was
Afbeelding
en hoe het nu is
Afbeelding

Ook zijn de stallen woensdag geplaatst en hebben we toch besloten de hooizolder boven de stal weg te halen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:26

wauw, mooi!!

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:29

Jeetje wat een berg ruimte is het zo geworden! Die overkapping weghalen geeft echt een veel mooier beeld!

Ik duim voor je zand bodem :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:02

Ow, nu ik het zo zie met die overkapping daartussen heb ik volgens mij dat huis te koop zien staan.

Veel beter zo en je kan altijd nog in de toekomst een vergunning aanvragen voor het een of ander.

Zand bodem is echt super makkelijk.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 08:50

Wat een leuke reacties weer!
Is inderdaad optisch een stuk ruimer geworden.

Superpony, zou heel goed kunnen al hadden ze niet extreem goede foto's verder. Het huis trok vanaf het begin mijn aandacht, maar elke keer toch verder gegaan, vanwege de weinige foto's van het "paarden gedeelte" en we vanaf de foto's geen beeld kregen van het geheel... uiteindelijk toch maar gebeld. Alleen ze waren al in onderhandeling over de prijs met een andere partij dus ik baalde best wel.

Uiteindelijk wel mijn nummer achter gelaten voor mocht het onverhoopt toch niet door gaan. Een aantal dagen later werd ik gebeld dat het huis weer volledig vrij was.

Wij zijn toen gaan kijken en op slag verliefd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 03:17

Leuk hoor! Volgens mij twijfelde ik bij die een beetje over de vorm van de kavel en ligging, maar was er wel al serieus geinteresseerd verder. Had hem op maps gezocht en daarna hadden we erlangs gereden op een zondag, maar daarna was hij al in onderhandeling.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 13:39

superpony schreef:
Leuk hoor! Volgens mij twijfelde ik bij die een beetje over de vorm van de kavel en ligging, maar was er wel al serieus geinteresseerd verder. Had hem op maps gezocht en daarna hadden we erlangs gereden op een zondag, maar daarna was hij al in onderhandeling.


Aahhh Jaa vanaf de weg is er weinig te zien, wij zijn volgens mij die maandag meteen gegaan en toen indd wel meteen de onderhandeling begonnen.
Jullie onderhand al een huis gevonden? Of niet echt actief op zoek?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:34

Wij zijn toen gaan rijden en kijken naar de omgeving, omdat we die helemaal niet kende.

We zijn heel druk zoekende, maar de prijzen zijn enorm gestegen, dus kunnen nu moeilijker iets vinden wat aan alle wensen voldoet. En vaak zijn we te laat of mankeert er wel een en ander aan een huis. Vooral de huizen die niet direct verkocht zijn.

Nu naar de winter toe komen er ook echt minder huizen te koop te staan. We twijfelen dus een beetje of het in 1 keer lukt. We willen niks huren in principe, maar het lijkt soms ook een optie om dat toch een tijdje te doen tot de markt weer stabiliseert.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 19:39

superpony schreef:
Wij zijn toen gaan rijden en kijken naar de omgeving, omdat we die helemaal niet kende.

We zijn heel druk zoekende, maar de prijzen zijn enorm gestegen, dus kunnen nu moeilijker iets vinden wat aan alle wensen voldoet. En vaak zijn we te laat of mankeert er wel een en ander aan een huis. Vooral de huizen die niet direct verkocht zijn.

Nu naar de winter toe komen er ook echt minder huizen te koop te staan. We twijfelen dus een beetje of het in 1 keer lukt. We willen niks huren in principe, maar het lijkt soms ook een optie om dat toch een tijdje te doen tot de markt weer stabiliseert.


Jaa wij hebben indd ook een aantal huizen bekeken en waren bijna op het punt dat we dachten we gaan nooit iets vinden, bij ons gingen de prijzen net dat wij hadden gekocht indd ook extreem omhoog.

Is misschien wel het beste, wel blijven rondkijken en misschien lukt het toch sneller dan je denkt.
Komen jullie ook uit de omgeving van Drempt?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:14

Wij komen uit Amsterdam en daarna Almere. Nu wonen we in Ermelo

Het frustrerende is dat wij jaren terug in Drenthe zijn gaan huren om rond te kijken naar een woning en de prijzen echt leuk waren.
Vanwege familie omstandigheden toen anders gekozen en hier gaan wonen, omdat zij hier waren gaan wonen. Hier is met grond voor ons niet betaalbaar.

3jr geleden weer gaan rond kijken, omdat we nieuwe plannen konden maken. Helaas veranderde er veel in de omstandigheden en hebben we een jaar niet gekeken. Begin dit jaar weer gaan rondkijken en alles dubbel zo duur, minder aanbod of er mankeert wat aan.

Het is balen als je niet alles in de hand hebt en gemiste kansen, maar het was gewoon niet anders. Er komt vast wel wat, maar we moeten verder weg zoeken dan we zouden willen en dat is voor ons lastig, omdat onze zoon hier blijft. Ik ga hem vreselijk missen en dat zorgt ervoor dat we nu nog niks hebben.

Maar op een gegeven moment moeten we toch knopen doorhakken.

Dat huis wat je nu hebt gekocht werd wel al aangeboden tijdens de stijgende periode, dus is gewoon heel fijn dat het nog niet zo enorm gestegen was. Heb enkele keren dergelijke huizen gezien, maar dat houdt nu wel een beetje op.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 16:13

superpony schreef:
Wij komen uit Amsterdam en daarna Almere. Nu wonen we in Ermelo

Het frustrerende is dat wij jaren terug in Drenthe zijn gaan huren om rond te kijken naar een woning en de prijzen echt leuk waren.
Vanwege familie omstandigheden toen anders gekozen en hier gaan wonen, omdat zij hier waren gaan wonen. Hier is met grond voor ons niet betaalbaar.

3jr geleden weer gaan rond kijken, omdat we nieuwe plannen konden maken. Helaas veranderde er veel in de omstandigheden en hebben we een jaar niet gekeken. Begin dit jaar weer gaan rondkijken en alles dubbel zo duur, minder aanbod of er mankeert wat aan.

Het is balen als je niet alles in de hand hebt en gemiste kansen, maar het was gewoon niet anders. Er komt vast wel wat, maar we moeten verder weg zoeken dan we zouden willen en dat is voor ons lastig, omdat onze zoon hier blijft. Ik ga hem vreselijk missen en dat zorgt ervoor dat we nu nog niks hebben.

Maar op een gegeven moment moeten we toch knopen doorhakken.

Dat huis wat je nu hebt gekocht werd wel al aangeboden tijdens de stijgende periode, dus is gewoon heel fijn dat het nog niet zo enorm gestegen was. Heb enkele keren dergelijke huizen gezien, maar dat houdt nu wel een beetje op.


Dat is wel heel erg balen, snap inderdaad dat het voelt as een gemiste kans en dat je zoon blijft waar jullie nu wonen maakt het natuurlijk ook erg lastig.....
Ik hoop dat jullie misschien toch nog wat in de buurt van Ermelo gaan vinden, maar dat was in de tijd dat wij zochten ook een drama. Dat was voor ons ook de regio waar we het liefst zouden willen gaan wonen, maar dat was toen al boven ons budget of veel te weinig grond.....

Ik hoop voor jullie dat er snel wat op jullie pad komt, huren was voor ons inderdaad ook geen optie en volde voor ons ook als geld weggooien....

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:07

Gaaf project! En leuk, in Drempt, ik woon er vlakbij. Ik volg mee, succes met de verdere verbouwing!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:42

Omgeving Ermelo is voor ons te duur en het valt hier ook enorm tegen hoeveel huizen er zijn met grond dicht aan het bos of de hei.

Als je hier een tijdelijk huisje huurt, zit je op een klein chalet en betaal je belachelijke huur. Kan ik beter even hypotheek betalen. Sws met huisdieren niet handig.

Wel iets gezien nu in andere regio, maar verkoop begint bij een kijkdag, dus moet je blind tegen elkaar opbieden. Zo balen weer die markt nu. Mijn man kan echt niet even binnen een week vrij en als je dat elke keer moet doen, zijn je dagen er zo doorheen ook.
Maar goed, het zal voor de verkopers en makelaars wel werken blijkbaar.

Succes he!!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 10:30

StormMilagro schreef:
Gaaf project! En leuk, in Drempt, ik woon er vlakbij. Ik volg mee, succes met de verdere verbouwing!


Dank je wel, zijn er ook wel erg blij mee! Waar wonen jullie? Misschien leuk om tegen de tijd dat wij helemaal gesetteld zijn een keer een ritje te doen?
Hoe meer mensen het volgen des te leuker, zal proberen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden. De aannemer was de afgelopen dagen ziek en was er gisteren voor het eerst. Hebben momenteel even wat tegenslag... Maar we blijven vrolijk verder gaan!

@Superpony Jaa Ermelo vonden wij ook mega duur en inderdaad een huis met een beetje grond dicht bij een bos of hei is verschrikkelijk. Wij hebben daarom ook de eis dicht bij het bos of hei laten gaan en hebben nu maar bedacht om de trailer te pakken en zo naar de Veluwe te gaan.

Wij hadden ook interesse in een huis met een kijkdag en blind tegen elkaar opbieden, hebben hier niet aan mij gedaan omdat we geen gevoel bij het huis hadden en denk dat, dat ook komt omdat er geen persoonlijke aandacht is en de makelaar je toch meer kan vertellen wanneer allen jij daar een afspraak hebben. Dat vrij regelen op doordeweekse dagen was hier ook een drama, omdat wij ook minimaal anderhalf uur heen en anderhalf uur terug in de auto moesten zitten en dan wel graag meerdere huizen per dag wilde bekijken...

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 09:27

Weer even een update van onze vorderingen ( Dit was wel 1 december) in de tussentijd zijn we alweer een stukje verder en staat de verhuisdatum op 18 december. De paarden verhuizen dan allemaal in 1x zodat er geen paard onbeheerd achter blijft voor het geval ze in paniek raken. Het is tenslotte wel 2 uur enkele reis met een trailer en dan rij je niet even op en neer.

In het huis zijn alle vloeren gelegd en alles is gewit, hier volgen de foto's later van!

Buiten stond binnen een dag de gemeente al op de stoep, dit was een domper en mogen zonder vergunning maar 40 cm graven, de eerste vergunning voor de bak is er dus uit. Ook mogen we niet zomaar bomen kappen als de stam dikker is dan een bepaalde omtrek en van een bepaald ras is. Er staat een wilde en een tamme kastanje en een eikenboom, deze mogen we niet zomaar kappen... hier is ook een vergunning voor aangevraagd dus nog even 6 weken wachten voordat we meer weten.

Nu even de positieve dingen buiten. De buitenkant van de stal is heel mooi dichtgemaakt met hout en ondertussen zijn de oude staldeuren ook hergebruikt als schuifdeuren.
Afbeelding

Op de paddock waar Bear (mijn hengst) komt te staan hebben ze bijna alle bomen gekapt op de bomen na die te dik waren.
Afbeelding
In eerste instantie was het niet de bedoeling alle bomen eruit te halen, maar onze buren hadden ook overlast van de bomen en de helft stond scheef of was maar dood dan levend, gaan van het voorjaar wel op zoek naar nette bomen die niet schadelijk voor de paarden zijn. Zie hier het resultaat
Afbeelding
Afbeelding
De komende week zullen ze de omheining gaan plaatsen en de water bakken aansluiten.
Nu zit ik nog steeds in dubio wat te doen kwa bodenbedekking in de groepsstal, gewoon stro,strokorrels, vlas of misschien toch nog rubbere tegels....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:43

Bij ons op stal hebben ze 2 grote, oude eiken mogen kappen. Waren prima verder en stonden niemand in de weg, dus waarom ze toestemming hebben gekregen is mij een groot raadsel....... Maar ze moeten daar dus 2 nieuwe bomen voor terugplaatsen en dat zal wel nooit gebeuren.

Wij hebben vlas en bevalt goed, maar heb het echt flink laten potten. We zijn met een flinke berg begonnen en toen wat vies laten worden dat het minder los is.
Haal er alleen mest uit als dat erin ligt en verder eens in de zoveel tijd pak erbij. Is echt droog en loopt er amper uit zo. Maar heb er nog nooit iets uitgehaald verder.