ratten bij stal weg jagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 14:42


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:44

Zet een paar boerderijkatten neer

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:46

Je kunt bij veel asiels boerderijkatten gratis halen, deze zijn moeilijk te herplaatsen maar uitstekend voor zo'n doel.

Of neem een Jack Russel en neem die iedere dag mee.

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:47

Tegen ratten werken honden beter dan katten, soms zijn die krengen namelijk net zo groot als een kat := Een terrier of iets met een jachtinstinct werkt vaak goed!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:51

Sinds wij de katten hebben lopen zijn de ratten vertrokken, geen hond hier, alleen katten en geen ratten.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:52

Inderdaad honden. Ik heb rond mijn tuin muren van gestapelde stenen en daar wonen hele kolonies.
Maar mooi niet dat ze de tuin inkomen. Wie het wel doet word gegrepen. Daarnaast liggen de honden ook regelmatig voor stukken muur de wacht te houden. Dankzij mijn honden is mijn huis en tuin (op regelmatig een doodgebeten na) ratvrij. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:55

Idd een Jack Russel of ander soort terriƫr. Op stal hebben we een kruising Jack rondlopen en die doodt alles wat op 4 pootjes rondloopt en er niet hoort.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:58

Wij wonen in groengebied, veel weides en ook een beek, heel mooi om te wonen maar ook veel ongewenste dieren. Wijzelf zorgen ervoor dat al het voer goed afgesloten is en het voer dat depaarden krijgen gaat in voerbakken die ze niet kunnen omstoten. Mijn paard is geen knoeier en krijgt niet echt graanvoer. Onze groenteafval breng ik weg naar mensen met kippen.

Zelf hebben we twee katten en twee jachthonden, maar ze zijn van tijd tot tijd toch aanwezig, vooral jonge dieren die uitwijken naar ons.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:58

ja ervaring mee helaas, ik kom niet meer in stallen waar z'n ding hangt -O-
wat een irritante piep is dat, krijg ik hoofdpijn van 8)7 .

lijkt mij dat dieren dat ook horen en daar ook op reageren.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:03

Wij hebben ze helaas met gif moeten bestrijden vorig jaar.
Hadden last van woelratten en de stelconplaten (2x2) gingen verzakken (waar de stal op gebouwd is).
Het goede gif is niet meer vrij verkrijgbaar.

Sinds vorige week hebben we ze helaas weer zitten (hebben hele hopen zand in de stal liggen) en hopen dat het huidige gif ook gaat werken.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:15

De onze eten geen gif. Van geen enkel merk. Ratten zijn heel intelligente dieren en aldus moeilijk te verdelgen. Die aan de schuilstal gooi ik elke dag een handje voer. Blijven ze van de zakken af. En ze zijn er elke dag gezellig bij.
Voor die rond het huis doe je best beroep op Rentokil of een dergelijke firma. Werkt goed.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:18

De niet herplaatsbare katten uit het asiel zijn aanwezig,evenals de jack russel die zowat een hartaanval krijgt omdat hij ze niet te pakken krijgt.De gif blokjes eten de krengen niet :-( en het voer zit in een enorme ijzeren kist. Dus eigenlijk geen idee wat die krengen er komen doen.Wel hadden ze een vliegenmuts tot nest omgebouwd >;)
Ik zit vooral met die gangenstelsels in want de vloeren gaan dus echt verzakken.We hebben landelijk agrarisch gebied,wat betekent dat de stallen gedoogd worden ivm dierenwelzijn in belgie.Dus eigenlijk mogen er geen schuilstallen staan maar doordat er paarden staan mag het weer wel.Maar je mag geen betonvloeren storten,maar wel tegels leggen.Maar die zakken schots en scheef weg door die gangen.
Van de gemeente zijn er buiten het terrein ook rattenverdelgers bezig dus ik neem aan dat het een groter probleem is dan alleen de stal.

Ik vraag me alleen af of dat ultrasone ding helpt? de paarden kunnen zelf binnen en buiten en de katten kunnen ook zelf binnen en buiten dus die hoeven niet in het geluid te blijven.De honden zijn er alleen als ik er loop.Maar ik vind het dan weer net te duur om zo maar te kopen.

Wat is het goede gif brainless?Want ik heb wel vrienden in het buitenland wonen misschien is het daar dan nog verkrijgbaar?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:19

xxpetraxx schreef:
ja ervaring mee helaas, ik kom niet meer in stallen waar z'n ding hangt -O-
wat een irritante piep is dat, krijg ik hoofdpijn van 8)7 .

lijkt mij dat dieren dat ook horen en daar ook op reageren.


Dan doen je oortjes het goed. Vaak is het een frequentie dat de meeste mensen niet horen, jij dus wel.

Goede reden om zuinig te blijven op die oren van je.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:20


xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:23

Knert schreef:
xxpetraxx schreef:
ja ervaring mee helaas, ik kom niet meer in stallen waar z'n ding hangt -O-
wat een irritante piep is dat, krijg ik hoofdpijn van 8)7 .

lijkt mij dat dieren dat ook horen en daar ook op reageren.


Dan doen je oortjes het goed. Vaak is het een frequentie dat de meeste mensen niet horen, jij dus wel.

Goede reden om zuinig te blijven op die oren van je.


ik heb het ook met van die ingebouwde martervallen in auto's en bij inductie kookplaten -O- -O- er zijn al meerdere pannen retour afzender gegaan...

soms was iets minder goed horen wel handig geweest _/-\o_

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:24

Even gegoogeld op Woelrat https://nl.wikipedia.org/wiki/Woelrat
Ik kende die niet wat schattig is die.
Maar dat zijn ze niet het zijn wel enorme ratten.
Ik heb zelf tamme ratten gehad en vind ratten dus ook gewoon schattig.Alleen de schade die ze toebrengen niet.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:24

Rat vangen in vangkooi en dan met kooi en al het water in. Gaan ze met z'n allen een deurtje verder. Diervriendelijk NEE, effectief: JA.
Door het gegil van de rat in de vangkooi, gaan de anderen op de vlucht naar een veiliger heenkomen.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 20-11-18 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:26


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:29

Zorgen voor veel beweging in en rond de stallen. Hoe meer je paarden in de stal staan, hoe minder welkom de ratten zich voelen.
Kan je de paarden niet een paar nachtjes op stal houden?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:31

Woelraten zien er schattig uit.
Ziet er uit als een kruising tussen een bever en een rat.
Helaas graven zij veel meer (met heel veel grondverplaatsing) dan de gewone bruine rat.

Vorig jaar hadden we in 1 dag een zandhoop van kniehoog in de schuur.
Al het zand hadden ze langs de afvoer omhoog gewerkt.
Waardoor de boel ook veel ernstiger verzakt als met gewone ratten.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:32

Sclimpre schreef:
Zorgen voor veel beweging in en rond de stallen. Hoe meer je paarden in de stal staan, hoe minder welkom de ratten zich voelen.
Kan je de paarden niet een paar nachtjes op stal houden?

Ratten lopen gewoon bij de paarden in 's nachts. {:)-:(
Ze wennen er nl ook aan.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:33

Hier hebben we het uiteindelijk met gif op moeten lossen. De asielkatten maakten ze wel dood, maar het waren er zo veel dat die er echt niet door kwamen. Met de luchtbuks waren de ratten even een dag of twee op hun hoede, maar daar krijg je ook maar een of twee mee waarna de rest wel zorgt dat je ze niet te pakken krijgt. Ze liepen rustig met 5 tot 15 tegelijk midden overdag rond, over m'n voeten heen, tussen de kippen door naar de voerbak...

Het gif dat hier gewoon in de handel is werkte wel prima. Zit in kleine portiezakjes, en zit een vieze geur aan waardoor de meeste andere dieren het niet willen. Het duurde een aantal weken voor ze er aan gingen eten, maar toen ging het ook snel. De lijkjes verdrogen als het goed is, en geen van de dieren hier heeft interesse getoond.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:42

Sclimpre schreef:
Zorgen voor veel beweging in en rond de stallen. Hoe meer je paarden in de stal staan, hoe minder welkom de ratten zich voelen.
Kan je de paarden niet een paar nachtjes op stal houden?

Nou daar zijn de ratten hier niet van onder de indruk.Ik stond eens met paard in stal op de dierenarts te wachten,had me zelf op een stoeltje er bij gezet en de rat zat me vanuit de andere hoek aan te kijken en vond eigenlijk wel dat ik in de weg zat.
Sterker nog als ik mijn herder bij me hebt lopen die in tegenstelling van de Jack niet jaagt,lopen ze gewoon voor zijn neus langs.Ok als ik bezig ben op stal zitten ze gewoon op afstand te kijken,ze hebben blijkbaar besloten dat ik niet gevaarlijk ben.
Misschien moet ik meer jack russels kopen en daar opsluiten :)* Daar hebben ze wel respect voor.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: ratten bij stal weg jagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:44

Gewoon voor zoveel mogelijk activiteit zorgen. Ze zullen niet van de ene dag op de andere weg zijn, maar uiteindelijk gaan ze toch wel rustiger oorden opzoeken.
Meer Jack Russels is natuurlijk ook altijd een leuk plan :j

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:51

Sclimpre schreef:
Gewoon voor zoveel mogelijk activiteit zorgen. Ze zullen niet van de ene dag op de andere weg zijn, maar uiteindelijk gaan ze toch wel rustiger oorden opzoeken.
Meer Jack Russels is natuurlijk ook altijd een leuk plan :j

Ze liepen van de zomer zelfs over de (drukke) camping heen waar ik bivakkeerde.

Ratten zijn juist (snel) gewend aan mensen, in de stad zitten er meer dan in het buitengebied :+
Citaat:
Hoe leven bruine ratten?
Bruine ratten ook wel riool ratten of Noorse ratten genoemd leven in stedelijke gebieden waar veel mensen aanwezig zijn, maar ook in agrarische gebieden waar koeien, varkens en kippen aanwezig zijn.