Oplossing schuilen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:10

Nee hoor, is echt sterk. Is een tent voor koeien en paarden. :+

Zelfs orkaan windkracht geen probleem.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:36

Quir schreef:
Tent mag dus ook niet zomaar?

Ik heb namelijk een tent staan wat echt ideaal is, 3,5x7m, speciaal ook voor dieren/paarden.

[ [url=m/q3fyTo.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het licht werkt op een (auto) accu.


Dat zou ik echt super vinden. Maar ben bang van niet. Wat kost zo'n tent?

Ik had er eentje gezien die is 3x3 was nog wel een leuk prijsje dat ik dacht zou het kunnen proberen. Al is het alleen voor de koude maanden.Ik heb nu camouflage zeil gehaald. Ik dacht dat zou ik kunnen spannen tussen 2 palen. Weet dat het niet mag, maar kan zo wel testen of er reacties komen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:18

Ik zou zo'n tent toch durven te zetten, maar goed, ik ben misschien niet 'braaf' genoeg dan :=
Als er commentaar op komt, haal je ze weer weg (na de winter) en is het probleem opgelost. Misschien denk ik er nu te gemakkelijk over hoor, dat kan best, maar ik zou het wel wagen...

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:23

Vind het wel straf dat je echt niets mag plaatsen.
In België is er zelf onlangs een wet gekomen dat een schuilstal/mogelijkheid verplicht is voor paarden. dus als ze dit dan zo tegenwerken heeft dit geen nut natuurlijk

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:37

Quir schreef:
Nee hoor, is echt sterk. Is een tent voor koeien en paarden. :+
Zelfs orkaan windkracht geen probleem.

Ze kunnen het wel zeggen, maar daarom is het nog niet zo )
Zelfs mijn tent met dikwandig metalen buizen van 42 mm diam staat uit het lood sinds een paard zijn kont er eens tegenaan gezet heeft.
Een orkaankracht blijft niets bij staan... of het moet een betonnen bunker zijn :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:50

Sluit de wei nog ergens op aan?

Ik heb een totaal andere situatie, maar mn stallen stonden buiten mijn paddock en wei. We hebben palen verplaatst en nu kunnen ze de stallen zelf in ene uit lopen.

Als je iets gaat plaatsen, zou ik nog zo lang mogelijk wachten. Als je dan iets plaatst en iemand gaat klagen, komen ze misschien langs. Daarna krijg je waarschijnlijk nog tijd om het te verwijderen. Dan moeten ze weer langskomen om dat te controleren. Zit je zo weer een paar maanden verder misschien. En zoals in onze gemeente waarschuwen ze, maar wordt er niet echt gehandhaafd, dus komen ze helemaal niet meer checken.

Kun je bij de bomen in de hoek zeil van boom naar boom spannen bijvoorbeeld?

Ik hebz eil over mn mestcontainer en de groene kant boven, in de hoop dat het ook wat meer op gaat in de omgeving. Ook al mag hij dar staan, hoop je toch dat mensen niet gaan klagen.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:55

Wij hebben een takkenril gemaakt op de windkant. Is 20 meter breed plus nog een aantal meter de hoek om en 75 cm dik en ongeveer 1.50 hoog. We hebben overal gratis takken weggehaald en staat ook nog mooi in het landschap. Was alleen wel veel werk.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:58

xLaraaj schreef:
Vind het wel straf dat je echt niets mag plaatsen.
In België is er zelf onlangs een wet gekomen dat een schuilstal/mogelijkheid verplicht is voor paarden. dus als ze dit dan zo tegenwerken heeft dit geen nut natuurlijk


Dit dacht ik dus ook, is het in NL niet verplicht dan?
Als je écht niets mag zetten en je denkt dat er snel gecontroleerd gaat worden, zou ik toch op zoek gaan naar een ander plekje, al is het enkel voor in de winter.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:59

DubbelDun schreef:
Quir schreef:
Nee hoor, is echt sterk. Is een tent voor koeien en paarden. :+
Zelfs orkaan windkracht geen probleem.

Ze kunnen het wel zeggen, maar daarom is het nog niet zo )
Zelfs mijn tent met dikwandig metalen buizen van 42 mm diam staat uit het lood sinds een paard zijn kont er eens tegenaan gezet heeft.
Een orkaankracht blijft niets bij staan... of het moet een betonnen bunker zijn :)


Windkracht 12 (= orkaankracht) paar weken terug heeft ie anders gewoon overleefd zoals je ziet, alleen extra stormbanden overheen gespannen. Maar deze metalen buizen zijn ook wel ietsje (heel erg veel) dikker dan 42mm. :=


We zitten zelf in Zweden, hier mag je gelukkig gewoon neer zetten wat je wilt, ook vaste schuil stallen. Deze tent komt ook uit Zweden, kan wel even terug zoeken wat ze kosten! Je hebt verschillende afmetingen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:10

Ik ben dan idd wel benieuwd hoe dik de buizen zijn en wat de prijs van die tent is :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:04

De dunne (horizontale) buizen zijn 42mm, de dikke buizen zijn 88mm.

Kan zo snel op internet precies deze niet terug vinden, maar prijzen ongeveer tussen de 600 en 1800 € (afhankelijk welke afmetingen, 3 tot en met 16m).

Tenten met buizen van 25mm en 42mm zijn wat goedkoper.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:07

xLaraaj schreef:
Vind het wel straf dat je echt niets mag plaatsen.
In België is er zelf onlangs een wet gekomen dat een schuilstal/mogelijkheid verplicht is voor paarden. dus als ze dit dan zo tegenwerken heeft dit geen nut natuurlijk

Ze zeggen gewoon, dan zet je ze er niet neer.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 20:18

Ik heb bos aan 1 zijden van de wei. Niet om de hoek. Het is de noord zijde. Dus tussen 2 bomen gaat niet lukke. Ik zou wel 1 paal in de wei kunnen zetten en dan aan een boom van het bos. Dan is het wel in het zicht.
De kan waar het slechte weer vandaan komt staat een woning ik denk niet dat ze het fijn vinden als ik daar een houtwal plaats.
Zo'n tent leek mij ook wel een idee. Ik had er 1 voor dieren gezien in de aanbieding van 600 voor 300, maar is 3x3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:07

Maar als je iets kan doen wat niet opvalt is dat echt prima denk ik. Eventueel een stuk windbreekgaas van boven naar beneden spannen.
Wij zetten palen erg diep en slaan ze goed vast, dat houdt wel een flinke tijd hier met 4 paarden.

Je moet goed weten waar de wind vandaan komt.

Maar ik zou het echt simpel en netjes houden. Wij hebben 1 grote stal en een normale stal. Dan een rij bomen naast de paddock en enkele bomen in de paddock waarvan 1 mega. Raden waar ze het vaakst onder staan?? Ze vinden het samen bij de bomen fijner dan in de stallen. Waar ze wel in staan, maar echt weinig.

Voor liggen heb je vooral een stuk droge grond nodig. Daar is een tent eventueel een voordeel afhankelijk van je soort bodem, want op klei trekt de vocht daar ook echt in.
En hoe zijn je paarden? Die van ons zouden er wel in gaan, maar zat paarden die zo een tent bij wind eng zouden vinden.

Mijn ervaring is ook dat ze graag zicht rondom hebben en daarom een plek kiezen om wel of niet te schuilen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 21:05

Ik weet nu wie het bos naast de wei beheerd. Ik ga morgen contact met ze opnemen. Kijken wat het me brengt.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:11

Pffff wat mag wel?
Je kunt toch niet iets verhuren en dan zeggen dat niks mag......

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:14

A3a1 schreef:
Pffff wat mag wel?

Deken.
2 voordelen aan, goedkoper en paard dat het nodig heeft heeft schuil. Zal nl niet de eerste zijn die er niet in mag of durft.
Maar qua dierenwelzijn is het te gek voor woorden dat onze politici de mond vol hebben van dierenwelzijn in het buitenland, maar dat er hier op dat punt eigenlijk niks mag.

Mathe1
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:23

Hier mag ook niks, is ook landbouwgrond. Ik heb er nu al een jaar een schuilstal op staan, (nog) nooit iets van gehoord. Is wel onze eigen grond direct tegen bouwblok aan. In het buitengebied staan hier heel veel illegale stalletjes. Maar ja, je loopt wel enig risico..

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 22:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier weinig tot niet zie. Stalletjes in wei landen.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:14

Iets tussen de bomen, donker van kleur, desnoods camouflagenet erover valt nauwelijks op. Als de west-en noordkant dicht zijn scheelt het al enorm.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 01:07

Of iets dat je alleen voor de nacht kan plaatsen/oprollen weet ik veel?? Moet je het wel elke ochtend verwijderen en hebben ze overdag niks te schuilen, maar 's avonds zien mensen het ook minder snel, zeker nu het vroeg donker wordt.

Het is te gek voor woorden de regels, maar mensen hebben het aan zichzelf te danken. Iedereen bouwde maar raak, legde rijbakken aan etc.
Ze kunnen beter een beleid invoeren met eisen, dan zijn ze tevreden dat het netjes is en de mensen tevreden met schuilmogelijkheden voor de dieren.

Persoonlijk vind ik een deken geen vervangend middel van een schuilstal. Maar iets is misschien beter dan niet dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 01:32

abcxx schreef:
Wij hebben een takkenril gemaakt op de windkant. Is 20 meter breed plus nog een aantal meter de hoek om en 75 cm dik en ongeveer 1.50 hoog. We hebben overal gratis takken weggehaald en staat ook nog mooi in het landschap. Was alleen wel veel werk.


(Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van die ril!! )

Mocht iemand verlegen zitten om een paar vrachtwagens vol takken, ik heb een bos vol liggen.

xLaraaj schreef:
Vind het wel straf dat je echt niets mag plaatsen.
In België is er zelf onlangs een wet gekomen dat een schuilstal/mogelijkheid verplicht is voor paarden. dus als ze dit dan zo tegenwerken heeft dit geen nut natuurlijk


In Nederland zeggen ze dan doodleuk... mag niet en dus is je weiland niet geschikt voor paardenhouderij en dus mag je op zoek naar een ander weiland dat wel geschikt is want dit weiland gaat dat niet worden.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Oplossing schuilen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 19:07

Nee klopt helemaal. Ik heb wel bos er naast. Maar dat hoort niet bij de wei. Ik ga proberen de beheerder over te halen mij een stuk te laten gebruiken. En dan kan ik inderdaad iets tussen de bomen hangen. Het is voor paarden echt een snoep bos. Dus hoop dat mijn verhaal goed genoeg is.