Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:05

Jester_ schreef:
Maar zo staan de paarden bij glock ook. Maar niet 10 uur per dag

Die staan nooit samen bij glock. Maar misschien halen ze 10 uur niet, maar deze paarden hebben ook een heel ander leven als een gemiddeld sportpaard, komen er veel vaker uit en maken lange reizen, grooms die er de hele dag mee bezig zijn. Dat is niet te vergelijken bij een uurtje paddock en waarbij de ruiter savonds een uurtje traint.


suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:12

Mijn paard loopt nog hoger dan Z. PSG namelijk. Die loopt nu overdag nog de hele dag buiten en snachts op stal. Dat is net zo lang de grond (klei) dat hier toelaat.

Tot 3 weken geleden stond hij 24/7 buiten. Maar ik kan hem niet plots meer binnen zetten ivm einschuss en moet dat opbouwen. Daarom staat ie nu 's nachts op stal.

Er zijn een hoop mensen die zo denken. Maar vind het onzin. Als ze veel buiten lopen maakt het niks uit, dan lopen ze ook geen blessure op namelijk. Als ze af en toe een uurtje buiten komen is de kans veel groter.


Afbeelding

Ziet er zonder vacht niet uit als een 'weidepaard'
Afbeelding

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


ActkStables
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 14:33

Ik heb 2 D-pony’s waarmee ik B en M start en de ene heeft hiervoor al Z/ZZ gelopen en stond elke dag 8 uur buiten! In de zomer staat en stond ze dag en nacht dus naar mijn mening vind ik dat alle paarden naar buiten moeten komen elke dag minimaal 6 uur! Ook denk ik dat een paard sneller blessures krijgt op stal omdat hij zich verveelt en gaat trappen b.v.b
Op de weide kan je ze makkelijk met springschoenen en beschermers erop zetten!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:05

PerleB schreef:
Hello,

Naar aanleiding van een discussie in mijn omgeving & open ik dit topic.

Ik kader de situatie even:
Ik heb een hele fijne ruin, hij heeft een aanleg om snel dik te worden, en presteert op dit moment op nationaal niveau in het niveau 4 (BE)/ Z (NED). Momenteel gaat hij daags 2u/ dag op de paddock/wei. Ik vind dit te weinig en ben daarom, zonder haat naar de huidige stal want ik sta er best graag, opzoek naar een andere stal die meer weide gang aanbiedt van tenminste 8u/dag.

Nu kreeg ik me daarover nogal een pittige discussie met mijn vriend. Hij zei: "jij gaat nooit je paard in conditie kunnen houden, als hij heel de dag staat te eten" en "dan loopt die de hele dag in de blubber en krijgt hij blessures" of "je gaat er een weidepaard van maken", ect.. Hij zal het allemaal best goed bedoelen, maar ik wil ondanks dat, gewoon mijn (sport)paard buiten hebben staan. Maar ben toch ook benieuwd naar jullie mening.

Dus bij deze de stelling: "Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten (afname algemene conditie, blessures, ...)"


Liefs,
PerleB


Ik ken je paard, absoluut DOEN, zijn basisconditie verbetert er door, worden soepeler en behalve wat blubber die vooral vervelend is voor de eigenaar, zal die er in het algemeen over op vooruit gaan.

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:33

PerleB schreef:
Hello,

Naar aanleiding van een discussie in mijn omgeving & open ik dit topic.

Ik kader de situatie even:
Ik heb een hele fijne ruin, hij heeft een aanleg om snel dik te worden, en presteert op dit moment op nationaal niveau in het niveau 4 (BE)/ Z (NED). Momenteel gaat hij daags 2u/ dag op de paddock/wei. Ik vind dit te weinig en ben daarom, zonder haat naar de huidige stal want ik sta er best graag, opzoek naar een andere stal die meer weide gang aanbiedt van tenminste 8u/dag.

Nu kreeg ik me daarover nogal een pittige discussie met mijn vriend. Hij zei: "jij gaat nooit je paard in conditie kunnen houden, als hij heel de dag staat te eten" en "dan loopt die de hele dag in de blubber en krijgt hij blessures" of "je gaat er een weidepaard van maken", ect.. Hij zal het allemaal best goed bedoelen, maar ik wil ondanks dat, gewoon mijn (sport)paard buiten hebben staan. Maar ben toch ook benieuwd naar jullie mening.

Dus bij deze de stelling: "Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten (afname algemene conditie, blessures, ...)"


Liefs,
PerleB


De grootste onzin die er bestaat, juist door lekker de hele dag te kunnen lopen worden en blijven de pezen en banden veel sterker.
Daarnaast met een social life word je paard gelukkiger, en als je gewoon hooi in een slowfeeder doet oid dan word hij juist slanker denk ik doordat ie meer beweging krijgt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:48

Ik ken een aantal paarden die internationaal lopen, staan zolang het niet stortregent altijd buiten! Het is wat meer poetswerk maar je houdt er wel een gelukkig en fit paard aan over :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Meya_

Berichten: 1426
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:36

Ik denk dat dat prima moet kunnen.
Hier de paarden ook buiten.
Gemiddeld staan ze zo'n 12-14 uren per dag buiten, echt een heel verschil qua gedrag. Zijn veel relaxter en blijer.

Veerle fan Charleyhoeve -- Ster A
Foekje W -- Ster A
Wyfke fan Stokmanshiem
Bûke fan Stokmanshiem

nicole_floor

Berichten: 3231
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:53

onze sportpaarden komen ook minimaal 6 uur per dag buiten ongeacht het weer. Dit is voor mij ook reden dat ik niet 6x per week hoef te rijden maar 3/4x per week. Onze paarden hebben trouwens bijna nooit blessures ofzo. Mijn paard is in de 8 jaar dat haar heb maar 2x kreupel geweest. En mijn zusjes paard is een beetje een copd patientje dus voor die is het sws fijn als die overdag gewoon naar buiten kan/frisse lucht krijgt.

Ze worden trouwens in voorjaar/zomers wel wat aan de dikke kant, maar wij houden dit goed in de gaten en dan krijgen ze gewoon tijdelijk een kleine/scharel stuk wei. De paarden van mij en mijn zusje staan altijd samen op de weide. De c pony van mijn zusje staat apart op een stukje waar bijna geen gras groeit omdat die bij de vorige eigenaar een paar keer hoefbevangen is geweest. En we durven die ook niet bij mijn paard in te doen, omdat we bang zijn dat ze elkaar afmaken (2 dominante merries)
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 17-11-18 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:54

In België is het inderdaad veel meer voorkomend dat 'sportpaarden' zo goed als de hele dag binnen staan in de winter. Wat natuurlijk heel jammer is. En ja hoor heb dit ook gedaan.

Echter kon ik dat niet rijmen met mijn eigen visie.

Nu paddock aangelegd met slowfeeder. De paarden staan minimaal 12u buiten maar liefst nog 24u buiten.

Ze zijn hier heel gelukkig mee. Ik heb een blessuregevoelig paard maar voor hem is het net goed dat hij voldoende beweging heeft.

Ga ik ooit nog over naar een stalbeleid? Nee nooit meer!

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 11:03

Bedankt voor jullie reacties weer allemaal!

Ik zou hem nachts wel liefst binnen hebben, met oog op veiligheid/geruststelling voor de nacht. (in BE is het een actueel nieuws dat er een paardenbeul rondloopt die indringt in stallen en weien om vervolgens paarden te gaan verminken)

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:04

Als ‘ sportpaarden’ in deze betekent dat ze in de sport lopen, zijn die van mij ook sportpaarden.

Ruim een halfjaar geleden heb ik besloten dat die van mij beiden 24/7 buiten kwamen te staan.
Een van beide stond ‘s nachts op stal maar in de praktijk blijkt dat toch al snel een uur of 15 a 16 uur achtereen te zijn, met name in de winter( van 17-09.00 uur is al 16 uur).

Dit vond ik alsnog heel lang achtereen binnen. Dit voelde voor mij niet goed en had ik ook het idee dat ik mijn paard er niet veel plezier mee deed. Ondanks dat de boxen heel groot waren, ze een luik naar binnen- en buiten hadden, ze onbeperkt hooi kregen, had ik het idee dat mijn paard zich verveelde. Ik zag aan de muur dat ze daar met haar tanden overheen liep te krassen. Ook wilde ze iedere ochtend enorm graag naar buiten.

Tegenwoordig staat ze 24/7 buiten op een PP.
Met goede schuilmogelijkheden, een stabiele kudde, erg veel bewegingsvrijheid en super hooi uit slowfeeders.

Die van mij wordt ook snel dik. Hierom heb ik ook voor een PP gekozen. Ze eten hier uit fijnmazige netten en ze heeft iedere dag een uurtje of 2 a 3 toegang tot de weide. Ik heb haar nog niet eerder zo tevreden gezien <3 voor ons niks anders meer!

Conclusie:
Wat voor de een super kan werken, is voor de ander helemaal niks. Ik denk dat het erg belangrijk is naar het individuele paard te kijken.
Toch zal ik er zelf denk ik nooit meer voor kiezen om een paard meer dan 8 uur per nacht op stal te zetten( pure noodzaak uitgesloten).

Heel veel succes met het maken van je keuze!

:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:51

Laibadji schreef:
In België is het inderdaad veel meer voorkomend dat 'sportpaarden' zo goed als de hele dag binnen staan in de winter. Wat natuurlijk heel jammer is. En ja hoor heb dit ook gedaan.

Echter kon ik dat niet rijmen met mijn eigen visie.

Nu paddock aangelegd met slowfeeder. De paarden staan minimaal 12u buiten maar liefst nog 24u buiten.

Ze zijn hier heel gelukkig mee. Ik heb een blessuregevoelig paard maar voor hem is het net goed dat hij voldoende beweging heeft.

Ga ik ooit nog over naar een stalbeleid? Nee nooit meer!

Heb je daar cijfers van?
Ik denk dat dat nog best mee kan vallen nl. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:29

Hier in de Antwerpse rand kan je de stallen met meer dan 2u weidegang per dag, jaar rond op 2 handen tellen. Zeker diegene die ook een binnenbaan aanbieden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:07

Er zijn meer opties om een paard te "huizen" dan enkel een pensionstal. :)
En er is meer in België dan Antwerpen ook al denken de antwerpenaren daar wellicht anders over. :D
Hier in Limburg kan ik maar weinig stallen noemen die niet minstens een dagdeel "buiten" aanbieden. Niet perse op weides maar wel buiten. :) Hoe het in Oost en West Vlaanderen en het Waalse gedeelte zit van ons land weet ik niet. Op wedstrijd hoor ik toch ook van de meerderheid dat de paarden gewoon buiten komen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:36

Ik vind dat ook sportpaarden zeker veel, de hele dag buiten kunnen staan.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:42

Ayasha schreef:
Laibadji schreef:
In België is het inderdaad veel meer voorkomend dat 'sportpaarden' zo goed als de hele dag binnen staan in de winter. Wat natuurlijk heel jammer is. En ja hoor heb dit ook gedaan.

Echter kon ik dat niet rijmen met mijn eigen visie.

Nu paddock aangelegd met slowfeeder. De paarden staan minimaal 12u buiten maar liefst nog 24u buiten.

Ze zijn hier heel gelukkig mee. Ik heb een blessuregevoelig paard maar voor hem is het net goed dat hij voldoende beweging heeft.

Ga ik ooit nog over naar een stalbeleid? Nee nooit meer!

Heb je daar cijfers van?
Ik denk dat dat nog best mee kan vallen nl. :)

In mijn streek (Zuid Oost-Vlaanderen staan de meeste paarden toch binnen hoor. Zeker bij maneges of pensionstallen. Ik kan je zo direct voorbeelden geven.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:47

Ayasha schreef:
Laibadji schreef:
In België is het inderdaad veel meer voorkomend dat 'sportpaarden' zo goed als de hele dag binnen staan in de winter. Wat natuurlijk heel jammer is. En ja hoor heb dit ook gedaan.

Echter kon ik dat niet rijmen met mijn eigen visie.

Nu paddock aangelegd met slowfeeder. De paarden staan minimaal 12u buiten maar liefst nog 24u buiten.

Ze zijn hier heel gelukkig mee. Ik heb een blessuregevoelig paard maar voor hem is het net goed dat hij voldoende beweging heeft.

Ga ik ooit nog over naar een stalbeleid? Nee nooit meer!

Heb je daar cijfers van?
Ik denk dat dat nog best mee kan vallen nl. :)

Hier in mijn regie Zuid Oost-Vlaanderen / Brussel kan ik direct heel wat pensionstallen en maneges opsommen waar paarden nauwelijks het daglicht zien.

Zeker de 'sportpaarden' worden in bubbeltjesplastiek opgehokt. Misschien is het in Limburg reeds beter en dat is top! Ben daar voorstander van maar hier in de regio moet er toch nog aan het stalbeleid gewerkt worden.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:50

Tuurlijk kan ie gewoon naar buiten!
Veel beter.

Basis behoefte van het paard maar alle voordelen van dien. En de pezen en beenwerk blijft ook veel beter / sterker

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:38

Haal dat woordje sport eens weg, dan heb je gewoon een paard, met de daarbij behorende behoeften.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:28

Ayasha schreef:
Er zijn meer opties om een paard te "huizen" dan enkel een pensionstal. :)
En er is meer in België dan Antwerpen ook al denken de antwerpenaren daar wellicht anders over. :D
Hier in Limburg kan ik maar weinig stallen noemen die niet minstens een dagdeel "buiten" aanbieden. Niet perse op weides maar wel buiten. :) Hoe het in Oost en West Vlaanderen en het Waalse gedeelte zit van ons land weet ik niet. Op wedstrijd hoor ik toch ook van de meerderheid dat de paarden gewoon buiten komen.


Ik kan je wel een lijstje geven.
Maar ik denk ook niet dat het in België beter/slechter is dan in Nederland. Het ene deel kijkt naar het paard en het andere deel naar een verwarmde kantine, dat is hier niet anders dan daar. :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:32

Ayasha schreef:
Er zijn meer opties om een paard te "huizen" dan enkel een pensionstal. :)
En er is meer in België dan Antwerpen ook al denken de antwerpenaren daar wellicht anders over. :D


Niks mee te maken. Alles staat hier nu eenmaal vol gebouwd en je kan geen weiland bijtoveren. En de plaatsen waar je wel meer ruimte hebt zijn vaak qua afstand niet haalbaar. Ik zou iig geen 50km rijden om dagelijks bij mijn paard te kunnen zijn. Ik leg nu elke dag 25km af enkele reis, wat ver genoeg is, maar een vd weinige opties.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:35

Dan is er nog de optie dat je geen paard aankoopt wanneer je in zo een helse streek woont. Maar dat is een optie waar we vaak niet aan willen, want iedereen heeft recht op een paard. Of ieder paard recht heeft op een goede thuis, dat trekken we ons minder aan.

Popstra
Berichten: 13704
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:48

Hier staan mijn ,,sport,, paarden (lopen internationaal op hoog niveau) ook buiten. Echter staan zij niet in de blubber, niet allemaal samen en alleen zomers 42/7 in wei en zand paddock.
Mijn paarden hebben plates achter onder (reining) Dat is de rede ik ze niet allen bij elkaar heb staan want daar kunnen ze lelijk gewond mee raken als er een trap word uitgedeeld. Evt wel per 2 als ze goed samen kunnen.
In de paddocks kunnen ze ook met elkaar snuffelen, heb er geen paden tussen.

Ik krijg ook regelmatig rare gezichten als ik vertel ze er zo bij staan maar dat is meest van de mensen die de mogelijkheid niet hebben om ze zo te huisvesten. Staan meest op trainingsstallen. Ergens begrijp ik het wel men voorzichtig wil zijn, het zijn immers kostbare dieren. Die gooi je niet zo maar ergens in een groep.
Mijn paarden zijn happy en doen het hartstikke goed en komen er van overtuigd de vrije beweging hun benen en spieren gezond houden. Lekker na zwaar trainen buiten lopen en kunnen rollen.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 25-11-18 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:49

Gini schreef:
Dan is er nog de optie dat je geen paard aankoopt wanneer je in zo een helse streek woont. Maar dat is een optie waar we vaak niet aan willen, want iedereen heeft recht op een paard. Of ieder paard recht heeft op een goede thuis, dat trekken we ons minder aan.


Ik denk dat er zat paarden zijn die het een stuk slechter af zijn dan "het gemiddelde sportpaard"... ts roeit ook maar met de riemen die ze heeft, is op zoek naar verbetering en nog is er wat te klagen...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:50

Hoe gaat het TS? Heb je al een fijne stal kunnen vinden voor je paard waar ze wat meer buiten komen? :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Azmay, EliseXJoelle, Galeobdolon, Hoefbekappen, jusdepomme, Lau07, lynn_Joy, MirandaMalik, TamaraFloor, TinusB, xHaithi en 120 bezoekers