Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:41

Ik denk dat het niet zozeer rennen en springen en gek doen is, maar juist de langzame continue beweging van het grazen dat goed is voor de basisconditie.


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:43

Een sportpaard kan prima hele dagen buiten. Of hij hele dagen op de wei kan hangt af van het paard, de wei en hoe i tensief het paard getraind wordt. Het ene paard heeft mee aanleg om dik te worden dan het andere en het ene paard stopt sneller en vaker met eten terwijl een ander zich helemaal vol eet de hele dag.

Voor veel paarden zou een combinatie van halve dag wei en halve dag paddock beter zijn. En liefst ook een schuilstal zodat het dier met slecht weer kan schuilen. Niet elk paard wordt blij van een hele dag buiten in stromende regen.

Janine_B
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:50

Absolem schreef:
Janine_B schreef:
Tijdens het bronnen onderzoek voor mijn PWS over uithoudingsvermogen bij paarden kwam eruit dat paarden die veel op de wei stonden een beter uithoudingsvermogen hadden (lagere hartslag bij hogere inspanning).
Ben toen ook een artikel tegengekomen waarin ze hadden gekeken naar de blessures bij zowel paarden met weidegang als op stal, daar kwam uit dat paarden op de wei meer blessures hadden, maar paarden op stal hadden vaak ernstigere blessures, maar weet niet meer de precieze details van dat onderzoek



Ja dat is vrij logisch. Een paard wat op de wei staat traint zichzelf ook een beetje met rennen en springen en gek doen.

Een paard wat op stal staat hoeft die bewegingen niet te maken. Daar zijn die spieren helemaal niet op berekend.


Ja, het is inderdaad ook erg logisch maar is altijd leuk om het ook wetenschappelijk onderbouwd te zien, vind ik dan :j

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:51

op de wei natuurlijk!
wist je dat paarden die maar een uurtje per dag buiten staan meer kans hebben op een blessure en spierproblemen.
door het bewegen op de wei kunnen alle zuren in de spieren beter wegvloeien na het werk.
ook is een paard van veel op de wei staat meer ontspannen.
veel dravers staan dag en nacht buiten zelfs in de winter.
en dat zijn echt topsporters.
dus lekker naar buiten!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:57

Sommige paarden hebben aanleg om wat voller te worden maar dat train je er of vanaf of je past je weidegang er op aan en dan niet de hoeveelheid uren op de wei maar door hem op een schralere wei te zetten

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:02

Mijn merrie loopt Z1 (Z2 startgerechtigd) en loopt de hele dag op de wei.
Groot voordeel is dat ze niet 6-7 dagen aan het werk gehouden hoeft te worden.

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:08

TS, ik ben het volledig met jou eens. Wat een onzin om een (sport)paard niet buiten te laten. Het is een dier, geen machine. Ik heb het zelf altijd belachelijk gevonden dat 'sportpaarden' opgesloten staan of hooguit een paar uurtjes alleen buiten mogen komen. Hoe meer je een paard daarin beperkt, hoe groter de kans is dat hij uit zijn dak gaat (logisch) en daarmee een verkeerde beweging maakt. Hoe gewoner het is dat een paard veel uren buiten komt, hoe minder gek het doet (of zelfs helemaal niet meer) en dus minder tot zelfs geen enkele kans meer op blessures. Natuurlijke voeding is voor een paard veel beter om te verteren dan de machinale en bovendien beweegt het dier dan meer dan het oersaaie stilstaan op stal. Beweging = beter verteren van voedsel. Stal = dik worden en andere lichamelijke klachten in de hand werken. Dus lekker naar buiten ermee! ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:10

De stal waar ik dressuurlessen volg heeft vooral volbloedtrakheners staan waarmee op nationaal niveau eventing wordt gereden en zij gaan er prat op dat de paarden hun voldoende uren weide hebben, veel gezonder voor de dieren.

Cogito ergo sum < equito ergo vivo
Volg ijslanders Fagri en Goa en rheinländer Sheila via instagramaccount fagri_ijslander

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:18

Onzin, hier staan de sportpaarden het hele jaar door overdag hele dag buiten. Kijk inderdaad maar eens bij Charlotte en Carl, hun paarden komen met andere paarden gewoon in de wei ( ook met sneeuw) en dan hebben we het toch over een van de beste ruiters ter wereld. Het is zo achterhaald om sportpaarden binnen te houden. En ik hoor vaker over peesblessures bij bijvoorbeeld paarden die maar een uurtje buiten gek mogen doen. Kans op blessures is er altijd, maar hoe meer binnen hoe groter de kans op blessures als ze wel los mogen. Afbeelding
Afbeelding

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:22

oneens
ik zou mijn intensief gereden sportpaard niet24/7 op een wei gooien in een grote kudde, om de praktische reden van het lang moetten zoeken maar ook het risico op blessures bij onenigheid in de kudde. maar ipv 2u 6 tot 8 u op de wei/ruime paddock waar ze gewoon kunnen scharrelen met 1 of 2 zorgvuldig gekozen soortgenoten lijkt mij zeker volstaan

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:25

bettyvn schreef:
oneens
ik zou mijn intensief gereden sportpaard niet24/7 op een wei gooien in een grote kudde, om de praktische reden van het lang moetten zoeken maar ook het risico op blessures bij onenigheid in de kudde. maar ipv 2u 6 tot 8 u op de wei/ruime paddock waar ze gewoon kunnen scharrelen met 1 of 2 zorgvuldig gekozen soortgenoten lijkt mij zeker volstaan

Maar tussen 24/7 en twee uurtjes zit een heel verschil. Gewoon overdag de hele dag is toch wel het minimale, bij ons staan ze snachts ook binnen, maar twee uurtjes is voor geen een paard gezond en dat kan ook prima op de paddock met hooi.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:45

pien_2010 schreef:
Carl Hester zijn paarden (en ook van andere sporters die grand prix paarden hebben) zet heel bewust zijn grand prix paarden overdag op de wei, ik geloof zelfs in de kudde.


Ze komen niet elke dag op de wei en als ze op de wei komen dan een paar uurtjes en ingepakt. En alleen bij goed weer, anders gaan ze in de molen. :D
http://www.carlhester.co.uk/yard/daily-routine/

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:13

Ik ga alle reacties niet lezen.

Ken een dressuurstal waarbij de paarden elke dag minimaal zes uur buiten lopen.

Een prix st George ruiter waarvan de paarden van opkomst tot ondergang buiten staan.

En een zz zwaar merrie die ook van opkomst tot ondergang buiten staat.

De ingang? Modder jupss!

En kreupel? Nee...

Dus kan het??

JA

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:17

In de drafsport is het heel gebruikelijk dat paarden een (groot) gedeelte van de dag buiten staan met een vriendje.. dus het is zeker mogelijk!


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Sanet

Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:20

Mijn ZZ-Zwaar paard staat overdag in het land en daarna op stal met een slowfeeder.
Energie zat en verder niets mis mee

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:26

Tis dat je vaak bij pensionstallen de keus niet hebt kwa weide/paddock regime...

Maar indien ik ooit weer de mogelijkheid om een paard aan huis te houden dan gaat mijn sportpaard gewoon in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdags in de wei en nachts op stal.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:33

Hier gaan zelfs de Grand Prix paarden gewoon de hele dag, met andere paarden, de wei op. Echt geen enkel probleem. Het wordt een probleem als een paard niet elke dag los mag/komt, dan ontploffing ze. Natuurlijk trekken ze wel eens een sprintje door de wei.

Maar blije paarden zijn veel fijner om mee te werken en in conditie houden is echt geen probleem. Als ze niet op de wei staan te eten, zouden ze hooi op stal (moeten) eten.

Een paard hoort gewoon buiten, ook top sportpaarden. En Z is natuurlijk ook gewoon nog basis sport.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:36

Dat sportpaarden niet lang buiten moeten komen is ouderwets. :)

Alle sportpaarden die ik ken (o.a. Olympiade paarden) lopen gewoon de hele dag of een dagdeel buiten. Mijn sportpaarden ook.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:51

Laat ik het zo zeggen dat ik het vreselijk vind om een paard in zo een klein hok te zetten voor 22 uur op een dag. Natuurlijk kom je er ook om te rijden etc en zal het iets minder zijn dan 22 uur, maar dan nog, volgens mij heb je dan totaal geen blij paard en wordt een paard juist sterker als hij lekker een hele dag buiten kan staan. Ik zou ook zwakke enkels hebben als ik maar 2 uur per dag lekker kan bewegen. En ja, dan krijg je blessures. vind het dus juist tegenovergesteld. Misschien heb je wel veel minder kans op blessures bij je paard omdat hij lekker op de wei staat ;)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:54

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Carl Hester zijn paarden (en ook van andere sporters die grand prix paarden hebben) zet heel bewust zijn grand prix paarden overdag op de wei, ik geloof zelfs in de kudde.


Ze komen niet elke dag op de wei en als ze op de wei komen dan een paar uurtjes en ingepakt. En alleen bij goed weer, anders gaan ze in de molen. :D
http://www.carlhester.co.uk/yard/daily-routine/

Als je mijn bericht ziet dan zie je ook dat Carl ze met andere paarden in de wei heeft en ook gewoon met sneeuw ( zie foto)

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:19

Mijn ZZ-L paard staat meestal 24/7 buiten, mét vriendje. Op hele regenachtige dagen kiest hij er nog wel eens voor op stal te willen staan voor enkel de nacht. Wat een onzin dat sportpaarden niet de hele dag buiten kunnen. Het verschilt per paard wat ze willen. Mijn jonge ruin staat overdag bijvoorbeeld de hele dag buiten, maar begint in de avond toch wel te zeuren dat hij naar binnen wil, idem voor m'n oudere hengst. Die staat in de zomer overigens ook gewoon 24/7 buiten. Overigens wel paddocks, geen weide. Met zo goed als onbeperkt hooi. Een (vette) weide zal mijn Lusitano niet goed doen, hij wordt al vet zat van het groffe hooi. Idem voor mijn oude hengst. Het is gewoon belangrijk om het per paard aan te kijken.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:24

Mijn M2 paard staat overdag altijd buiten, zolang als mogelijk is op de stal waar hij staat.
Zomerperiode ochtend in de wei en middag en avond in de paddock winter overdag in de paddock, avond en nacht op stal.
Ik zou hem echt niet minder buien willen hebben.
Hij is veel meer tevreden, en ook losser en meer ontspannen, ala hij veel buiten kan zijn.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Stelling: Een sportpaard kan niet heel de dag naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:30

Ik vind het oneerlijk, zij doen zo hun best voor hun eigenaar en ze krijgen een dag in de stal ervoor terug :n

Bij mij in de buurt heeft ook iemand hoog opgeleide paarden, die staan ook heel de dag in de wei, gewoon tussen de kudde.
Kans op wondjes/kreupel? Zeker! Maar dat zijn paarden, als je met een paard zo ver mogelijk wilt komen dan moet je hun paard kunnen zijn niet van ze af pakken -O-


PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 22:59

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Overigens moet ik mijn paard best wel goed in de gaten houden in de zomer. Wordt heel snel echt vet (zo'n paard dat vet wordt van lucht), en dit krijg ik er ook heel traag en langzaam af. Dus in dat opzicht kijk ik er wel tegenop om hem in de zomer hele dagen op gras te hebben.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:14

PerleB schreef:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Overigens moet ik mijn paard best wel goed in de gaten houden in de zomer. Wordt heel snel echt vet (zo'n paard dat vet wordt van lucht), en dit krijg ik er ook heel traag en langzaam af. Dus in dat opzicht kijk ik er wel tegenop om hem in de zomer hele dagen op gras te hebben.

Kun je dit niet combineren met de paddock? Zo kan die alsnog de hele dag buiten, of strookbegrazing of kap op dat die niet zoveel gras kan eten, op stal houden is nooit een excuus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 142 bezoekers